امروز در یکی دیگر از قسمتهای سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه خودروهای اسپرت رسیدهایم. در دومین دوئل این گروه، لوتوس اوورا در برابر مرسدس بنز SLC قرار گرفت. در این رقابت مجموعاً در هردو نظرسنجی ۱۴۳۷ رأی به ثبت رسید که از این میزان SLC توانست ۱۴۳۷ رأی را به خود اختصاص داده و با کسب ۸۲ درصد از کل آراء پیروزی قاطعانهای کسب نماید. این در حالی است که اوورا موفق به کسب تنها ۲۹۹ رأی شده است. حال امروز دو خودروی اسپرت دیگر از این گروه یعنی بامو Z4 و آلفارومئو 4C به مصاف یکدیگر رفتهاند.
پورشه کیمن | لوتوس اگزیج | آلپاین A110 | لوتوس الیزه |
پورشه کیمن | ؟ | ||
آلفارومئو 4C | بامو Z4 | لوتوس اوورا | مرسدس بنز SLC |
؟ | مرسدس بنز SLC |
بامو Z4
اگر مدل ۵۰۷ متعلق به دههٔ ۵۰ میلادی را در نظر نگیریم، پیشینهٔ رودسترهای بامو به سال ۱۹۸۹ و معرفی مدل Z1 بازمیگردد که میتوان آنرا نخستین رودستر این شرکت دانست. تولید این مدل تا سال ۱۹۹۱ ادامه یافت تا اینکه پس از چند سال وقفه در سال ۱۹۹۵ مدل جدید Z3 بهعنوان جایگزین Z1 معرفی شد. تولید این رودستر هم تا سال ۲۰۰۲ ادامه داشت تا اینکه نوبت به مدل Z4 رسید. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ بهعنوان نسل جدید Z3 معرفی شد؛ اما برخلاف Z3 و Z1 که فقط بهصورت رودستر تولید میشدند، Z4 در دو نسخهٔ رودستر و کوپه به تولید رسید. تولید این ماشین تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت اما بازهم برخلاف قبل بامو تصمیم گرفت نسل جدید آنرا با همان نام Z4 عرضه کند. بدین ترتیب نسل دوم Z4 برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۹ رونمایی شد. در این نسل اما بجای عرضهٔ دو نسخهٔ کوپه و رودستر با سقف پارچهای، بامو این خودرو را در یک نسخه و با سقف فلزی جمع شونده تولید نمود که نقش هردوی این نسخهها را بازی میکرد و بدین ترتیب Z4 به یک کانورتیبل تبدیل شد؛ اما این نسل از Z4 نیز سال گذشته به پایان عمر خود رسید و تولید آن خاتمه یافت تا بهزودی جایگزین آن با نام Z5 معرفی گردد. بامو Z4 با پیشرانههای چهار سیلندر و شش سیلندر مختلفی عرضه میشود که در رقابت ما مدل Z4 28i شرکت کرده است. این ماشین مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور داشته و آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخهای عقب انتقال میدهد.
آلفارومئو 4C
آلفارومئو برای اولین بار نسخهٔ کانسپت 4C را در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی کرد و سپس دو سال بعد نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. این یک خودرو اسپرت سبکوزن موتور وسط است که تکنولوژی و متریال آن از مدل 8C نشأت گرفته است. برای هرچه پایینتر نگهداشتن وزن 4C، تیوبهای شاسی آن از فیبر کربن و سابفریم آن از آلومینیوم ساخته شده است. چندی بعد نیز آلفارومئو پس از رونمایی از یک کانسپت، سرانجام در سال ۲۰۱۵ نسخهٔ اسپایدر 4C را هم معرفی نمود که ما هم جهت همخوانی بیشتر با رقیب آلمانی همین نمونهٔ اسپایدر را در این دوئل شرکت دادهایم. این اسپرت سبک ایتالیایی برخلاف بامو Z4 تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ عرضه میشود که همانطور که اشاره شده در میانهٔ خودرو نصب شده است. این پیشرانه ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. آلفارومئو 4C به کشورمان هم راه پیدا کرده است که توسط نمایندگی آلفارومئو در ایران یعنی آلفا موتور با قیمت گزاف ۵۸۰ میلیون تومان به بازار عرضه میشود. همچنین 4C راه آلفارومئو را به بازار ایالاتمتحده هم باز نمود چراکه این اولین خودروی تولید انبوه آلفارومئو است که در قرن بیست و یکم در ایالاتمتحده عرضه میشود. البته نسخهٔ آمریکایی 4C جهت تطابق با استانداردهای ایمنی این کشور تفاوتهایی با نسخهٔ عرضه شده در سایر کشورها دارد و به همین دلیل وزن آن نیز بیشتر است.
مشخصات فنی
بامو Z4 28i | آلفارومئو 4C | |
ترکیب | موتور جلو | موتور وسط |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۴۰ اسب بخار | ۲۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۵.۷ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۵ ثانیه | ۱۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۹ لیتر (ترکیبی) | ۸.۱ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۲۴ متر | ۳.۹۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۹ متر | ۲.۳۸ متر |
وزن | ۱۵۰۰ کیلوگرم | ۱۱۳۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۴۹,۵۲۵ دلار | ۵۷,۴۹۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9790818]
رامکال
۲۷ تیر ۱۳۹۶یادمه یکبار یک دونه زد 4 رو به خاطر دور دور توی فلکه (فکر کنم 3ام) کیانپارس اهواز روی دار بست گذاشته بودند.
تا حالا “کاین ” کامارو” هم دیدم که اینجوری کردند.
?
البته خودروهای دیگر هم بودند که حضور ذهن ندارم.
این زد 4 واقعا خوشگل است یادم است که توی یکی از آهنگ های مارک آنتونی به همراه پیت بول هم حضور داشت.
در ضمن اگر اشتباه نکرده باشم ایرانسل هم یک مدت زد 4 جایزه میداد.
تیاگو
۲۷ تیر ۱۳۹۶چهره ی z4یکم قدیمی شده
GTA
۲۷ تیر ۱۳۹۶فرق کربن و فلزه فرق این دوتا ، واقعا در دنیای واقعی با حضور این مدل آلفا اصلا انتخاب زد فور مطرح نیستش حقیقتا . این سری علی فور سی ، ایت سی ، یا سیکس سی ، سری علی خاص و فلگ شیپ آلفا و یه جورایی تو کلاس مازر و فراری ان ، به نظر بنده این دوئل برای زد فور زیاده یه کم .
مثلاً آلفا تو کلاس رقابت با آریل اتم بِیس بیشتر میتونه باشه تا زد فور که خودروی رودستر تولید انبوهه ، یا بهتر ازون باکستر…
اما بازم به ازای هر ده تا باکستر و هر بیست تا زد فور یه دونه هم آلفا فور سی تو خیابونا نیست ، همه جا البته . نتیجتا بسیار خاص ، با کلاس و چشمگیر ه و حکایت از تمکن مالی و سرزندگی و ریسک پذیری مالکش داره .
واضحا آلفا ، البته به دلایل بالا ، هرچند از لحاظ فنی هم مطابق جدول با فاصله برتره، در این رده همونطور که دوستان مستحضرند پرفورمنس عامل کلیدی ای محسوب میشه .
GTA
۲۷ تیر ۱۳۹۶به اشتباه دو جا به جای های نوشتم علی ، پوزش
سارا
۲۷ تیر ۱۳۹۶من فکر کردم علی تیونره :))
OMID-LAMBO
۲۷ تیر ۱۳۹۶فلگ شیپ نه و محصول برتر !
پرفورمنس نه و عملکرد !
اصلا آریل اتم به هیچ وجه با آلفا 4 سی (نه فور سی) قابل قیاس نیست !
چه از لحاظ پرفورمنس (عملکرد) چه از لحاظ شتاب و سرعت !
aston martin
۲۷ تیر ۱۳۹۶ولی انصافا بی ام و یه چیز دیگس با این که آلفا بهتر بود -_-
Moein
۲۷ تیر ۱۳۹۶واقعا هر دو عالی هستن ،ولی بی ام و ظاهر بهتری داره (هر چند یه کم قدیمی شده) و آلفا پرفورمنس بهتری.با احترام به نظر جرمی کلارکسون به بی ام و رای میدم.
Amir Schumacher
۲۷ تیر ۱۳۹۶.
مشخصات آلفا هیجان انگیز تره ( البته قیمتش هم خیلی بالاست) ولی اون حس عقلانیتی که در ماشین هایی آلمانی هست هیچ وقت در آلفا وجود نداره.
منظورم از عقلانیت به همه چیز فکر کردنه.
آلفا فقط برای عشق سرعت خوبه و مطمئنم در داخل شهر و در زندگی روزمره خیلی اذیت میکنه.
یه کلیپ دیدم مردی با قد ۱۸۵ سانت توش جا نمیشد. وای به حال دیلاقی مثل من ! که قدم ۸ سانت بلند تره.
پس سلطان قلب ها رو انتخاب میکنم.
Amir Schumacher
۲۷ تیر ۱۳۹۶.
بچه ها یک نظرسنجی میذارم :
لقب « سلطان قلب ها » بیشتر شایسته ی مرسدس بنزه یا بامو ؟؟؟؟!!!!
منظورم اینه که به نظر شما ، مردم دنیا از بین مدل های رقیب این ۲ شرکت بیشتر داشتن کدوم ماشین رو آرزو میکنند؟
یا کلی تر حساب کنیم کدوم برند رو بیشتر دوست دارن؟
.
بامو با بنز ؟
M3 یا سی۶۳ ؟؟
سری۷ یا اسکلاس؟؟؟
X5 یا GLE ؟؟؟؟
بامو : لایک ???
بنز : دیسلایک ???
راستش ۵۰ درصد جمعیت زمین جنس مونث هستند و بدون تردید میگم بیشتر از ۹۵درصد خانم ها بامو رو بیشتر از بنز میپسندن.
پسر ها هم اکثرا تا زیر ۳۵ سال عاشق بامو هستن.
ولی خوب خیلی ها هم بنز رو دوست دارن و هیچ ماشینی براشون بنز نمیشه.
خودم عاشق هر دو هستم و ولی مرسدس-بنز رو بیشتر دوست دارم.
شما هم نظر خودتون رو بگید و اگر ماشین دیگه ای مد نظرتون بود ذیل همین کامنت بیان کنید.
فقط تویوتا و هوندا
۲۷ تیر ۱۳۹۶داداش این که 95 درصد خانوما بی ام و رو ترجیح میدن از کجا اوردی؟؟ آماری چیزیه؟؟ اتفاقا به نظرم من اکثر خانوما بنز رو بیشتر دوست دارن. بین اطرافیان خودم هم همینه. بین جوونا هم که چند وقت پیش پدال یه مطلبی گذاشت که بنز جوون پسندترین برنده. برخلاف تصور همیشگیم که فکر میکردم جوونا اکثرا بی ام و رو ترجیح میدن.
رامتین
۲۷ تیر ۱۳۹۶اتفاقا بی ام و بین خانمها محبوبتره. کاملا واضحه.
Amir Machine
۲۷ تیر ۱۳۹۶اولاً هیچکدوم، فقط آئودی
دوماً کی گفته همه مردم دنیا باید فقط به یکی از این دو برند علاقه داشته باشن؟
مگه صنعت خودروسازی فقط تو بنز و بامو خلاصه میشه؟
تو این صنعت چند صد برند مختلف وجود داره که همگی علاقهمندان خودشون رو دارن.
مثل خود من که علاقه چندانی به هیچکدوم از این دو شرکت ندارم. من تو آلمانیها آئودی (در راسش کل گروه فولکسواگن) و تو باقی خودروسازها جنرال موتورز رو دوست دارم.
GTA
۲۷ تیر ۱۳۹۶مجید خواستم به نظرت منفی بدم چون واقعا جایز بود ، شد رای به بنز ! اینا تصورات شماست ۹۵ درصدش .
لازم شد کتبا بابت نشر اطلاعات غلط بهت منفی بدم .
اون کاربری که از سوابق نظرات بچه ها بی اطلاعی ممکنه اطلاعات غلطی رو که هر روز داری منتشر میکنی رو به اشتباه رفرنس تصور کنه . خواهشاً بذار جو این سایت درست باشه .
خونده کامنتای بچه ها خیلی لذت بخشه ، لطفاً به تجربه کاربری ما کمتر آسیب بزن.
Amir Schumacher
۲۷ تیر ۱۳۹۶.
دوست عزیز من هر جا بخوام از آمار رفرنس ها استفاده کنم منبعش رو حتما میگم. ۹۵ درصد هم بر اساس تجربه ی برخورد خودم با مردم جامعه بوده.
از حالا به بعد تا آخر فعالیتم در این سایت از همین اسم و آواتار مایکل شوماخر استفاده میکنم، شما همیشه با اولین نگاه میتونی کامنت های من رو تشخیص بدی و نخونیشون تا به تجربه ی کاربریت (!!!!!) کمتر آسیب برسه !!!!!!
میبینی چه راه حل خوبی برای سالم موندن تجربه ی کاربریت ارائه کردم ؟؟؟؟!!!!???
حال کردی؟؟؟
دیسلایکی رو هم که میخواستی به اون کامنت بدی به این کامنت بده تا رای به بنز حساب نشه !!!
ستاره های بی فروغ(Daniel)
۲۷ تیر ۱۳۹۶BENZ = تاج سر
BMW = سلطان قلب ها
چشمای BMW زندس. جون داره. انگار داره بهت نگاه میکنه. دوس ندارم کس دیگه ای رو ببینه.
فقط خودمو خودش.
MAHDI . TUNING
۲۷ تیر ۱۳۹۶هر دو رو از نزدیک دیدم ولی الفا یه چیز دیگس
الفا هم قشنگ تره هم فنی قویتره و مصرف کمتر و اسپرت تره هم هست و عرض بیشتری داره که من بیشتر باهاش حال میکنم و انتخابش کردم البته z4 هم خوبه و قیمت کمتری داره و به کسانی که انتخابش کردن احترام میزارم
Ferrari
۲۷ تیر ۱۳۹۶الفا فوق العادست هم طراحی و هم مشخصات فنی.قیمتشم برای ماشینی که شاسی و بدنه فیبرکربنی داره بسیار مناسبه
Fericuda
۲۷ تیر ۱۳۹۶با اینکه z4 قدیمی شده ولی بازم خیلی راحت انتخابش میکنم
مجید
۲۷ تیر ۱۳۹۶من بار ها گفتم که محصولات BMW رو دوست دارم و این درمورد Z4 هم صدق میکنه ولی آلفارومئو هم ماشین دوست داشتنی هست.با این که ضعف های خودشو داره مثل قیمت خیلی بالا و فقای کم اتاق و باک سوخت کوچیک و ارتفاع خیلی پایین و نداشتن تهویه اتومات و حتی فرمان هیدرولیک کمکی باز هم یه ایتالیایی دوست داشتنی هست و به قول جرمی کلارکسون میشه بهش گفت Mini Ferrari!!!!!!
اما من Z4 رو خیلی دوست دارم و به نظرم تنها چیزی هست که واقعا از روندنش تو هوای آزاد خسته نمیشی و نسبت به بقیه کلاس های BMW (سری 2 و 3 و 6) هیچ وقت دلت رو نمیزنه!!!!من عاشق رنگ سربی و سفید صدفیش هستم.حتی تو همین ایران هم ماشین پرطرفداری هستش(نمونش مدل زردرنگش که توسط یه شخص روحانی رونده میشه!!!!!!! و کلی تو شبکه های مجازی داغ شده!!!)
ختم کلام رای من Z4 هست ولی این دلیل بد بودن و یا علاقه نداشتنم به آلفا نیست.
فقط تویوتا و هوندا
۲۷ تیر ۱۳۹۶راستی گفتی جرمی کلارکسون. یادمه تو گرندتور جیمز می و ریچارد هموند خیلی مخالف آلفا بودن. اصن ماشین حساب نمیکردنش. یادمه میگفتن گذشت اون زمانی که آلفا ماشین خوب میزد. برعکس جرمی کلارکسون که عاشق آلفا بود. شایدم به خاطر مخالفت با کلارکسون این حرفا رو میزدن و شوخی بوده. به هر حال من هیج نظری ندارم تو این زمینه. چون شناخت کافی درمورد آلفا ندارم. کسی میتونه راجع به این موضوع توضیحی بده ممنون میشم. اینکه واقعا آلفا مثل گذشته هست یا نه
vahid 956
۲۷ تیر ۱۳۹۶به شخصه طراحیه آلفا رو خیلی دوست دارم درسته که 4c به اصطلاح کاربردی نیست و بدرد استفاده روزمره نمیخوره که بنظرم باید باشه اما
به قول مجری های تاپ گیر هیچکس نمیتونه خودشو یه عشق ماشین واقعی بدونه مگه اینکه یه آلفارومئو داشته باشه آلفا خودروییه که علارقم بعضا ضعف هایی که داشته همیشه اون روح و شور احساس مخصوص خودشو داشته
كوروش
۲۷ تیر ۱۳۹۶یه خوبی بیمر داره که اگر سدان بخری بازم اسپورت هست دیگه سری زد هاش که معملومه چی هستند
امید
۲۷ تیر ۱۳۹۶یه ایتالیایی خاص و خوش تیپ دیگه. یه فراری کوچولو.حجم موتور کمتر و شتاب بیشتر.. بنظر شخص من ،خود بی ام دبلیو هم راضی نبود شما این دوئل رو برگزار کنید چون میدونه آلفا سرتره.. فقط من بجای ایتالیایی ها افسوس میخورم که چرا آلفا دو دهه شاید هم سه دهه فعالیت مناسبی نداشته و میدون رو برای آلمانیا خالی کرده .اما باز هم خوبه که استارت زده.
MOBIN POURMAND
۲۷ تیر ۱۳۹۶رو bmw تعصب دارم اما اصلا از عملکردش خوشم نیومد با اینکه مشخصاتش با الفا یکیه
فقط تویوتا و هوندا
۲۷ تیر ۱۳۹۶من فکر کنم به خاطر قدیمی تر بودن z4 هستش که عملکردش یه مقدار ضعیف تره. وگرنه که کمتر شرکتی از لحاظ پرفورمنس میتونه با بی ام و رقابت کنه
Amir Schumacher
۲۷ تیر ۱۳۹۶.
این نسلZ4 سال ۲۰۰۹ و ۴سی سال ۲۰۱۳ معرفی شده.
تولید زد۴ یک سال پیش تموم شد در حالی که ۴سی هنوز ۴ ساله داره عرضه میشه
SPEED
۲۷ تیر ۱۳۹۶انتخاب من سلطان باواریا
حمیدرضا
۲۷ تیر ۱۳۹۶الفا و دیگر هیچ
#ali.m#
۲۷ تیر ۱۳۹۶به z4 رای دادم چون ماشینیه که واقعا دوستش دارم .
#ali.m#
۲۷ تیر ۱۳۹۶میدونم نا مربوطه ولی دوستان سریال باز فصل جدید got بالاخره اومد.
Saman
۲۷ تیر ۱۳۹۶واسه یه علاقمند رانندگی حرفه ای آلفا ایده آل هستش :دوست داشتنی ،فرزو جمعو جور، و موتور وسط هم هست که توازن وزن عالی داره :-) bmw قدیمی شده و استهلاک بالا و مخارج زیاد و نامعقولی داره و در ایران به سرطان شهرت داره :D
سياوش
۲۷ تیر ۱۳۹۶دوست عزیز ناموسا چنتا ب ام و تاحالا خراب کردى که میگى سرطانه!!
تا حالا آلفارو از نزدیک دیدی؟؟؟
وجدانا هیچ اطلاعی از هزینه های نگه دارى آلفا 4cدارى که با z4مقایسش میکنى؟؟؟
انقدر حرف ۴تا آدمی که فقط حسرت داشتن ب ام و رو داشتن قرقره نکنید
Roham
۲۹ تیر ۱۳۹۶ناموسا? من بی ام و سری ۳ ۲۰۰۵ داشتم
به معنای واقعی کلمه از نظر هزینه نگهداری فاجعه محسوب میشه
یعنی واژه فاجعه در مقابل هزینه نگهداری بی ام و به شدت سر بلنده
ونوم اف ۵
۲۷ تیر ۱۳۹۶شتاب بهتر و مصرف کمتر افرین الفا
Hamid.Hellcat
۲۷ تیر ۱۳۹۶چرا مزدا میاتا تو لیست این رقابتها نیست؟
ایمان
۲۷ تیر ۱۳۹۶به شخصه عاشق ب ام و هستم ولی تو این کلاس واقعا آلفا و پورشه کیمن برتراز بقیه هستن.انتخاب من آلفا
سياوش
۲۷ تیر ۱۳۹۶قدرت موتور انجین هاى ۲.۸ب ام و ۲۴۵ اسب هست نه۲۴۰ براى بار هزارم
جالبه اکثر سایت ها میزنن۲۴۰ بد یه نفرشون محض رضای خدا یه سرچ تو سایت مادر نمیکنه
Archi KHAN
۲۷ تیر ۱۳۹۶ایتالیایی روح داره ، عشقه
آلمانی مهندسی داره ، عقله …
والسلام
” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “
Ali
۲۸ تیر ۱۳۹۶تمام اونایی که به z4 رای میدن من مطمئنم اگه سوار الفا بشن نظرشون عوض میشه، الفا4c ارزانترین ماشینیه که توش از فیبر کربن استفاده شده که میبینید چقدر وزنش کمتره که باعث شتاب فوق العادش میشه، ماشینای الفارومئو به لذت رانندگی زیاد معروفن پس واسه یه بارم شده تعصب بیخودو بزارید کنار و به ماشینی رای بدین که خیلی خاصه و حقشه رای بیاره
رای من بدون شک الفا4c
Roham
۲۸ تیر ۱۳۹۶آلفا حس ناب تری از رانندگی اسپورت می ده به آدم
من آلفا رو دوست تر می دارم
Dooops
۱ شهریور ۱۳۹۶الفا واقعا بهتره زیبا تره به قیمتشم می ارزه
من که الفا رو پسندیدم جلو ترم هست