در روزی دیگر و قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه کوپههای متوسط پرداختهایم. کلاسی که در دومین دوئل آن کادیلاک ATS کوپه در برابر هوندا آکورد کوپه قرار گرفت و در آن مجموعاً ۱۷۷۵ رأی به ثبت رسید. از این آراء، ATS کوپه با کسب ۱۱۲۳ رأی یا بهعبارتدیگر ۶۳ درصد از کل آراء، توانست پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالیکه آکورد کوپه موفق به کسب ۶۵۲ رأی شده است. در دوئل سوم گروه کوپههای متوسط اما امروز دو اسطوره به مصاف یکدیگر رفتهاند یعنی فورد موستانگ در برابر بامو M4 قرار گرفته است.
شورلت کامارو | دوج چلنجر | کادیلاک ATS کوپه | هوندا آکورد کوپه |
؟ | کادیلاک ATS کوپه | ||
مرسدس بنز C کلاس کوپه | اینفینیتی Q60 | بامو سری ۴ | فورد موستانگ |
؟ | ؟ | ||
آئودی A5 | لکسس RC | ||
؟ |
فورد موستانگ
موستانگ یکی از مشهورترین نامها در بین خودروهای اسپرت است که پیشینهای طولانی و البته پرافتخار دارد. این ماسل کار اسطورهای آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ معرفی شد و با استقبال و موفقیتی خارقالعاده و فراتر از انتظارات فورد مواجه گردید. این خودرو همچنین از بنیانگذاران کلاس پانی کارها محسوب میشود که البته بعدها پانی کارها با ماسل کارها ادغام شدند. موفقیت موستانگ به حدی بود که دیگر خودروسازان آمریکایی با مدلهای AMC جاولین، شورلت کامارو و دوج چلنجر به آن پاسخ دادند. نسل نخست این خودرو در انواع گوناگون و پس از تجربهٔ تغییرات فراوان تا سال ۱۹۷۳ به تولید رسید تا اینکه در سال ۱۹۷۴ و همزمان با بحران نفتی، نسل دوم موستانگ معرفی شد. نسلی که کاملاً افول کرده بود و اثری از شکوه گذشتهٔ موستانگ در آن دیده نمیشد. سپس در سال ۱۹۷۹ نسل سوم و در سال ۱۹۹۴ نسل چهارم این کوپهٔ آمریکایی معرفی شدند تا اینکه در سال ۲۰۰۵ نوبت به نسل پنجم رسید که توانست شکوه و عظمت موستانگ نسل یک را احیا کند. این خودرو اما هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در دسامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این نسل هم از لحاظ طراحی همچنان نمایانگر یک موستانگ اصیل است اما بااینحال بسیاری طراحی نسل قبل را برتر و بااصالتتر میدانند. این در حالی است که به لطف عرضهٔ جهانی موستانگ در نسل ششم، این خودرو عنوان پرفروشترین ماشین اسپرت دنیا را در سال ۲۰۱۶ کسب نمود. نسل ششم موستانگ بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییرات زیادی در دماغهٔ خودرو انجام گرفته است. فورد پیشازاین موستانگ را در نسخهٔ استاندارد با سه پیشرانهٔ چهار سیلندر، شش سیلندر و هشت سیلندر عرضه میکرد اما پس از فیسلیفت اخیر، موتور شش سیلندر از لیست انتخابها حذف شده است. بااینحال ما برای این رقابت موستانگ GT را انتخاب کردهایم که مجهز به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی است. این موتور ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتۀ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال میدهد. البته بالاتر از موستانگ GT مدل شلبی GT350 قرار دارد که از یک پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 با ۵۳۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند و فعلاً تا پیش از معرفی مدل GT500 قویترین نسخهٔ نسل ششم موستانگ محسوب میشود.
بامو M4
هرچند در یک سوی میدان این دوئل یک اسطوره قرار دارد اما در سوی دیگر نیز با اسطورهٔ دیگری مواجه هستیم. یک آلمانی مشهور بنام بامو M4 که آنهم مانند موستانگ از پیشینهای پرافتخار برخوردار است. برای پرداختن به تاریخچهٔ M4 باید به سال ۱۹۷۵ یعنی زمان معرفی نسل اول سری ۳ بازگردیم. خودرویی که بهعنوان جایگزین مدل ۲۰۰۲ به بازار آمد و فقط بهصورت کوپه و کابریولت دودر تولید شد. سپس در سال ۱۹۸۲ نسل دوم سری ۳ معرفی گردید که در این نسل برای اولین بار مدلهای سدان و استیشن هم به خانوادهٔ آن اضافه شدند. همچنین در همین نسل و در سال ۱۹۸۵ بود که نسخهٔ اسپرت و قدرتمند سری ۳ با نام M3 معرفی شد و این سرآغازی بود برای ساخت یکی از برترین کوپههای اسپرت دنیا. نسل اول M3 که در اصل بر اساس نسل دوم سری ۳ ساخته شده بود فقط در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت تولید شد اما در نسل دوم که بر اساس نسل سوم سری ۳ ساخته شده بود، نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ M3 اضافه گردید. در نسل سوم اما که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، دوباره نسخهٔ سدان از طیف مدلهای M3 کنار رفت تا اینکه در نسل بعدی مجدداً به خانوادهٔ این ماشین بازگشت؛ اما با معرفی نسل ششم سری ۳ تغییر بزرگی در نام M3 انجام شد زیرا بامو طبق شیوهٔ نامگذاری جدید خود تصمیم گرفت مدلهای کوپهٔ خود را بهصورت مجزا و با اعداد زوج عرضه کند. به همین دلیل در نسل ششم سری ۳، نام نسخهٔ کوپهٔ آن از سری ۳ کوپه به سری ۴ تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب بهتبع این تغییر نام، نسل پنجم مدل M3 نیز با نام M4 عرضه شد تا بامو دست به ریسک بزرگی در تغییر نام یکی از مشهورترین و پرافتخارترین خودروهای خود زده باشد. بااینحال نام M3 هنوز در سبد محصولات بامو زنده است زیرا نسخهٔ M سری سه یا در اصل نسخهٔ سدان M4 همچنان با نام M3 عرضه میشود. همچنین علیرغم این تغییر نام، M4 کماکان راه پرافتخار اجداد خود را ادامه میدهد. این کوپهٔ اسپرت آلمانی مجهز به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است که ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود.
مشخصات فنی
فورد موستانگ GT | بامو M4 | |
پیشرانه | ۵ لیتری V8 | ۳ لیتری I6 |
تنفس | طبیعی | توئین توربو |
قدرت | ۴۳۵ اسب بخار | ۴۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۵ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۵ ثانیه | ۴.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳ ثانیه | ۱۲.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۶۵ کیلومتر/ساعت | ۲۶۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۷۲۸ کیلوگرم | ۱۶۱۳ کیلوگرم |
طول | ۴.۷۸ متر | ۴.۶۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۲ متر | ۲.۸۱ متر |
قیمت | ۳۲,۹۲۵ | ۶۷,۱۹۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9785925]
کارال
۲۰ تیر ۱۳۹۶https://www.pedal.ir/بی-ام-و/فورد-موستانگ-لکسوس-rcf-بامو-m4/ اینو حتما بخونید . خداییی موستانگ نسبت ب قیمتش مثل دوتا هم وطنش کامارو و دوج عالیه
MB
۲۰ تیر ۱۳۹۶مصرف سوخت فورد موستانگ تصحیح کنید
مصرف ترکیبی حدود ۱۴-۱۵ لیتره و مصرف شهری حدود ۱۶-۱۷ که به راحتی ۲۰ رو هم رد میکنه در زندگی واقعی
Ali.usa
۲۱ تیر ۱۳۹۶شما چند سال موستانگ داشتی برادر ?
خیلی ببخشید چرا الکی حرف میزنی
چهارتا حرف از ضد آمریکای ها شنیدی داری جو میدی
الان 2017 نه 1970 که ماشین های آمریکای مصرف بالای داشته باشن
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ تیر ۱۳۹۶Ali usa
داداش این دوستمون مصرف بى ام و رو با موستانگ اشتباه گرفته
اون بى ام و هستش که بخاطر موتور تنفس غىر طبىعىش مصرف و استهلاک بالاى داره
رامکال
۲۰ تیر ۱۳۹۶رای من ام 4.
اولا که من دوتاشو از نزدیک توی اهواز دیدم.
و زیبایی ام 4 یک چیز دیگست.
توی شب رویاییه.
چراغای اخمو و زیباش با رنگ سفیدش هم قشنگ است.
دوما ایمنی بهترش نسبت به رقیبش هم دلیل دیگری بر برگزیدنش است.
Ali.usa
۲۰ تیر ۱۳۹۶کار به این مقایسه ندارم
ولی کوپه یعنی ماسل کار
و
متخصص ماسل کار آمریکا
مو ستانگ رو از نزدیک ببینید روانیش میشید
همه آمار ها رو بزاریم کنار
خودم به شخصه موستانگ رو با هیچی عوض نمیکنم لامصب فقط دوست داری نگاش کنی
کوپه فقط آمریکا تمام ❤️❤️??????
رامکال
۲۰ تیر ۱۳۹۶یک چیز دیگر این هایی که به قیمت بالاتر ام 4 گیر میدهند.پس توی نظرسنجی “آئودی کیو 7 و رنجروور”چرا این وقتی این حرف زده میشد چیزی نمیگفتند؟
ASTON
۲۰ تیر ۱۳۹۶اصن BMW آخر ماشین
اما دل میگه موستانگ
مهدی
۲۰ تیر ۱۳۹۶بی ام و به نظرم به درد ایرانی جماعت نمیخوره. بسیار ماشین سوسول و حساسی هست . بسیار پر استهلاک و پر هزینه و حساس به کیفیت سوخت واصلا مناسب جاده های ایران نیست و به گرمای محیط زیاد هم خیلی حساسه اما موستانگ تعمیرات بسیار ساده و راحتی داره با توجه به ضریب تراکم موتور هیچ حساسیت خاصی به سوخت نداره جوری که با بنزین معمولی هم با کمال اخلاص بیشترین توان خودشو ارئه میده و خیلی سیستم تعلیق نرمی داره اما خب کیفیت سواری بی ام و رو نداره مشخصا
مهدی
۲۰ تیر ۱۳۹۶فقط موستانگ .اعدادروی کاغذ هر چی می خوان بگن.مهم اخم موستانگه و صدای اگزوزش نعره میزنه
مهدی 911turbo s
۲۰ تیر ۱۳۹۶واقعا چرا اینقدر بد رقابتها رو برگزار میکنی پدال اخه موستانگ و ام4 که نباید اینجا باهم رقابت کنن خوب چرا اینطوری برنامه چیدین که یکی از این دوتا خودرو محبوب همین ابتدا حذف بشن واقعا خراب کردین با این دوئلتون
امره Emrah
۲۰ تیر ۱۳۹۶موستانگ هیجان انگیز تره
امید
۲۰ تیر ۱۳۹۶موستانگ خیلی خوشگلتره. قیافه بی ام دبلیو دیگه خیلی تکراری شده.موستانگ این نسلش خیلی نازه
arash66
۲۰ تیر ۱۳۹۶وقتی آلمانی هست امرکیایی چی میگه اخه ….
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ تیر ۱۳۹۶ارش 66
این جملت تو یه جا کاراىى داره
اونم تو تقلب هستش که وقتى المانى هستش امریکایی جاىى نداره
حمیدرضا
۲۰ تیر ۱۳۹۶بی ام دبلیو زیبا قدرتمند مقرون به صرفه لوکس ولی صدای اون هشت تنفس طبیعی یه چیز دیگست لاستیک ترکوندن فورد یه چی دیگست انتخاب من فورد
Saied
۲۱ تیر ۱۳۹۶امریکایی از طلا هم باشه من انتخابم المانیه.
فقط شخصیت بی ام دبلیو موستانگو هیچ میکنه.
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ تیر ۱۳۹۶جناب سعىد
امریکایی اگه از اهن باشه هم با 1000 تا المانى که با طلا( حىف طلا) هم پوشىده باشه قابل مقایسه نیست و امریکایی برتره
تازه چىزى که موستانگ رو هىچ مىکنه استهلاک و هزىنه تعمىر زىاد بى ام و هستش
AK_007
۲۱ تیر ۱۳۹۶با توجه به قیمت, منطق میگه ماستنگ
ولی خب ما کی منطقی بودیم که الان باشیم!
اون اخم توی جلو پنجره و چراغ های M4 و اون آخر چراغاش که شیبش کم شده شبیه به یه آدمیه که اخم کرده در عین حال داره پوزخند میزنه و میگه
تو هیچی نیستی!!!
ahmad
۲۱ تیر ۱۳۹۶وای خدا!
با اینکه بی ام رو دوست دارم ولی به نظرم وقتی اسم موستانگ میاد دیگه شانسی نداره!
من بدون شک موستانگ رو انتخاب میکنم
دیوونه چهره خشن و تا حدودی عضلانی اش هستم…
امیرحسین بشیر فرهمند
۲۱ تیر ۱۳۹۶اگر احساسی نظر بدیم …
ماسل کار یعنی آمریکایی پس صحبتی نمیمونه .
اگر هم با توجه به اعداد ارقام نظر بدیم که در تمامی آیتم ها برابر به جز گزینه مهم قیمت پایه که کف ترازو بدجور به سمت موستانگ هست …
پس اصلا با تمام شایستگی بی ام و موستانگ حق داره .
پول دوتا موستانگ یک ام فور میشه …
سارا
۲۱ تیر ۱۳۹۶سلام.دوستان هردوی این خودروها به نظرمن یه قشری از جامعه رو در بر میگیره.بنظرم موستانگ یه اسپرت سنتی کاره ام 4 یه اسپرت مدرن.مثل موسیقی ک هم سنتی داره هم مدرن.سنتی بودن موستانگ من باب کهنه کار بودنشه.ولی باتوجه به قیمت موستانگ گزینه خوبیه.میتونی با پول ام 4 دوتا موستانگ بخری.یکیشو بدی مخ بزنی
ایمان
۲۱ تیر ۱۳۹۶من چون تو منطقه آزاد هر دو رو دیدم از نز دیک اینو میگم که از کیفیت متریال ب ام و یک سر و گردن بالاتره وارزونتر بودن ماشینهای آمریکایی هم به دلیل متریال ارزونتری که استفاده میکنند.در کل ب ام و خیلی با کلاستره
Safety
۲۱ تیر ۱۳۹۶همیشه جون آدم مهم تر از پوله ب ام و همیشه اول به امنیت سرنشیناش اهمیت میده بعد به ظاهر و بقیه موارد مدل ام ۴ حتی اگه با موتور دولیتر تنفس طبیعی هم بود بازم ارزشش از رقیبای حجم کاذب بیشتربود ظاهر خشن ام ۴ یه چیز دیگس …
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ تیر ۱۳۹۶جناب Safety
اتفاقا درسته جون ادم از همه چىز مهم تره
اما…….
اما وقت ادم هم خىلى مهمه و کساىى که بى ام و دارن بخاطر اینکه همش در تعمىرگاه هستن طلف مىشه و از بىن مىره
good mood
۱۱ دی ۱۳۹۶موستانگ میگیرم اینقدر دریفت میزنم تا برم تو باقالیا اصن غمی هم نیست چون قیمتش نصف بی ام و هست و از همه مهمتر هشت سیلندر خورجینی …:o
علیرضا
۹ دی ۱۳۹۷سلام
صلابت و استحکام موستانگ مثال زدنیست.
تاتوارتیست
۲۸ دی ۱۳۹۸هردو از خدایان مقدس هستند من ب شخصه رای ندادم چون هردو قطب ماشین های محبوب دنیا هستن و کشور من هنوز فرغون نمیتونه بسازه پس جسارته یکی رو به دیگری ترجیح بدیم.نکته فقط اینه ماشین های المانی خب نیازه به توضیح نداره ولی از یه موتور دو یا سه لیتری پونصد شیصد اسب بخار قدرت میگیرن ..ولی ماشین های امریکای از شیش لیترحجم موتور پونصد شیصد اسب بخار قدرت میگیرن…این یه امتیاز برای المانی هاست .ام اما اما و بازم اما هرجا بحث ادرنالین رانندگی بیاد وسط سهم پر باری از این دیالوگ مربوط به ماسل کارهای امریکایست شاخصه ماشین های عضلانی همینه حجم موتور بالا صدا روح نواز موتور واگزوز شتاب دیوانه وار قدرت وحشی که حس یک خلبان جنگنده رو به راننده القا میکنه…اینم امتیاز برای امریکای ها …درهرصورت فرقی نمیکنه بنز پورشه یا بی ام و باشه یا فورد شورلت و دوج ..همه قابل ستایش هستن برای ماشین باز ها …مهم اینه کشور ما متاسفانه فقط قوطی کنسرو میده بیرون با چارتا چرخ زیرشون من نظر شخصیم اینه در مقایسه بالا برنده و بازنده ای وجود ندارع هردو عشقن