بی ام ومازراتی

دوئل مازراتی گرن‌توریزمو و ب‌ام‌و M6

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم تقریباً دور اول از مرحلهٔ نخست سری رقابت‌های پدال رو به پایان است و تنها سه کلاس دیگر تا پایان سگمنت‌های این رقابت‌ها باقیمانده است. یکی از کلاس‌هایی که هنوز بدان نپرداخته‌ایم سگمنت کوپه‌های بزرگ لوکس است. خودروهایی که به آن‌ها گرند تورر هم گفته می‌شود. این خودروها با اینکه کوپه هستند اما ظرفیت حمل چهار نفر را دارند درحالی‌که بسیار لوکس و مجلل نیز هستند تا جایی که از این لحاظ با سدان‌های لوکس سگمنت F برابری می‌کنند؛ بنابراین به عبارتی می‌توان خودروهای این کلاس را سدان‌های لوکسی در قامت کوپه‌های دودر دانست. این کلاس نسبتاً خلوت‌تر دیگر کلاس‌های خودروهای کوپه بوده و چند خودروساز معدود در آن حضور دارند که عبارت‌اند از:

ب‌ام‌و سری ۶

مرسدس بنز S کلاس کوپه

مرسدس بنز SL

مازراتی گرن‌توریزمو

فراری GTC4

بنتلی کانتیننتال

رولزرویس ریث

آستون‌مارتین ونکوئیش

آستون‌مارتین DB11

لکسس LC

در این گروه، آلمان با سه نماینده و ایتالیا با دو نماینده حضور یافته‌اند که در اولین دوئل، ب‌ام‌و سری ۶ به‌عنوان یکی از نمایندگان آلمان به مصاف مازراتی گرن‌توریزمو به‌عنوان یکی از نمایندگان ایتالیا رفته است.

ب‌ام‌و سری ۶

سری ۶ بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین کوپهٔ ب‌ام‌و است که معرفی اولین نسل آن به سال ۱۹۷۶ بازمی‌گردد. تولید این نسل تا سال ۱۹۸۹ ادامه داشت اما پس از توقف تولید نسل نخست در این سال، برای چندین سال خبری از سری ۶ نبود تا اینکه سرانجام پس از یک وقفهٔ چهارده‌ساله، در سال ۲۰۰۳ نسل دوم این کوپهٔ لوکس باواریایی با طراحی ساختارشکنانه که کار دستان هنرمند کریس بنگل بود معرفی شد. سری ۶ در نسل اول فقط به‌صورت کوپه تولید می‌شد اما در نسل دوم نسخهٔ کابریولت نیز ارائه گردید. سپس در سال ۲۰۱۲ نیز با خاتمهٔ تولید نسل دوم، نسل سوم این ماشین به بازار آمد. چندی بعد در این نسل عضو سومی هم به خانوادهٔ سری ۶ افزوده شد که آن نسخهٔ چهاردر با نام گرن کوپه بود. همان‌طور که اشاره شد، سری ۶ هم‌اکنون پرچم‌دار کوپه‌های ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما به‌زودی با معرفی نسل جدید سری ۸، این عنوان را به برادر بزرگ‌ترش واگذار خواهد کرد. ما برای این نبرد، قوی‌ترین نسخهٔ سری ۶ یعنی مدل M6 را انتخاب کرده‌ایم که از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری توئین توربو V8 با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال میابد.

مازراتی گرن‌توریزمو

گرن‌توریزمو به‌عنوان یک گرند تورر لوکس و برای جایگزینی با مازراتی کوپه، برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۷ رونمایی شد و همچنان در حال تولید است؛ بنابراین گرن‌توریزمو در حال حاضر ده‌ساله است و حتی از ب‌ام‌و سری ۶ که نسبتاً سالخورده شده است هم سن بیشتری دارد. به همین دلیل هم‌اکنون این کوپهٔ لوکس ایتالیایی کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما مازراتی هنوز اقدامی برای معرفی نسل جدید یا جایگزینی برای آن نکرده است. البته گرن‌توریزمو در طول این ده سال بهسازی‌ها و به‌روزرسانی‌های زیادی را تجربه کرده و نسخه‌های مختلفی هم از آن معرفی شده است. گرن‌توریزمو بر روی پلت‌فرم مشترکی با نسل قبلی سدان کواتروپورته ساخته شده و همچنین در برخی مدل‌ها اشتراکاتی هم با فراری‌های ۵۹۹ GTB و ۶۱۲ اسکاگلیتی دارد. در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ نیز نسخهٔ کابریولت این خودرو با نام گرن‌کابریو رونمایی شد. ما از بین نسخه‌های مختلف گرن‌توریزمو، مدل اسپرت را برای این رقابت در نظر گرفته‌ایم که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ معرفی شد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۴.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده می‌کند که با آلفارومئو 8C مشترک است. این موتور ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M6 مازراتی گرن‌توریزمو
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 ۴.۷ لیتری V8
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفرتاصد ۴ ثانیه ۴.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۳ ثانیه ۱۳.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر ۳۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر ۱۶.۸ لیتر
طول ۴.۹۰ متر ۴.۸۸ متر
وزن ۱۹۲۷ کیلوگرم ۱۹۹۵ کیلوگرم
قیمت پایه ۱۱۴,۶۹۵ دلار ۱۳۴,۶۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9746611]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Landscape

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    اگر میشد به هر دوتا رای می دادم

    1. Ferrari Zonda SuperFast

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (479 ديدگاه)

      نبرد نهایی این سمنت باید بین استون db11 و فرراری gtc4 باشه.
      البته اگر دوستان پدالی توی مرحله اول نندازنشون روبه رو هم

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. Carbonado_GT

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (61 ديدگاه)

        .
        فقط بوکسور بریتانیایی ، بنتلی کانتیننتال .
        GTC4 از عقب خیلی زشته ! ( نظر من )

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. Jast bentley continental

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (185 ديدگاه)

        فینال دو تا ماشین فقط بنتلی کانتیننتال و مرسدس s65 کوپه رولز رویسم خیلی عالیه ریث رو یه بار تو راه قزوین دیدم نیم ساعت بهش خیره شدم این ماشین بی نظیره

  2. Amir

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    BMW کاملا برتری داره. حتی اگر از نظر فنی برتری نداشته باشه از لحاظ طراحی حتی بعد از 5 سال هنوز هم سرزنده و پویاست. هر چند من از طراحی مزراتی هم خوشم میاد. اما این قیافه رو 10ساله دارم میبینم.
    ضمن اینکه ب ام وی سرعتش هم به صورت الکترونیکی محدود شده. در غیر این صورت احتمالا به راحتی تا 330 کیلومتر سرعت می گیره.مزراتی قدرتش 100 تا کمتره اما سقف سرعتش 300 تاست.

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. فرامرز

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      سرعت رو کاملا موافقم. همکار آلمانی من با گلف جی تی دی (دیزلی 170 اسبی) 230 تا پر کرد و هنوز جا داشت. سری 6 تا 200 تا اصلا حس سرعت رو به سرنشین انتقال نمیده (البته من از روی تجربه ای که با سری 5 دارم میگم).

      1. amir

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        بله کاملا درسته
        ماشین های 3 خودروساز بزرگ آلمانی ، همه ی روی 155 مایل بر ساعت محدود شدن.
        من از همین 260 هم تعحب مردم ( انتظار داشتم 250 باشه).چون 155 مایل میشه 249.78 کیلومتر بر ساعت.

        آئودی R8 V10 ( نه پلاس ) ، محبوب قلب ها ! ، با 532 اسی بخار به 317 کیلومتر بر ساعت میرسه. در نسخه ی پلاس 602 اسب قدرت داره و تا 330 سرعت می گیره

        هر چند برای برداشتن این محدودیت ها باید پول بدی و در حالت عادی سقف سرعتش 250 کیلومتر بر ساعته ???

    2. آرین

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (94 ديدگاه)

      شاید بهتر بود با کواتروپورته مقایسه میشد تا گرن توریزمو البته از نظر مشخصات نه کلاس بندی
      twin-turbocharged and intercooled 3.8 liter V-8,
      523 hp,
      710nm

    3. بنزما

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (505 ديدگاه)

      واقعا سخته رای ندادم و نمیدم
      مازراتی ده سال طراحیش سن داره خیلی
      زیاده ولی باور کنید اینقدر خوبه که بعد ده سال هم جرات میخواد به این طراحی دست زد
      هنوز عین یک تابلوی هنری ایتالیایی میدرخشه
      از لحاظ فنی بی ام و
      از لحاظ طراحی مازراتی

      1. Amir

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        آره واقعا
        مشهد 5 تا از این ها هست اینقدر گرن توریزمو دیدم که دیگه زوایای بدنش رو حفظ شدم…
        اما از سری ۶ خیلی خوشم میاد ، هنوز برام تازگی داره (دروغ چرا تا الان حتی 1 بار هم از نزدیک ندیدم ).

  3. آرش آمریکایی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    ای خدا گذشته از همه مشخصات فنی و اینا
    هر دوشون عشق منن
    پدال جون انقد مارو تو این وضعیت قرار نده

  4. رامین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (20 ديدگاه)

    از اون جایی که من خیلی از برند و ماشین های مازراتی خوشم میاد ولی خداییی این جا دربرابر ب ام و حرفی برای گفتن نداشت
    برخلاف میلم به ب ام و رای میدم.

  5. رامکال

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    من به سلطان باواریا را ی دادم.
    به غیر از سرعت نهایی در باقی موارد از حریف قابل احترامش سرتر بود.
    که البته مطمئن نیستم ولی فکر میکنم سرعتشو محدود کردند و گرنه با وجود قدرت و گشتاور بیشتر چرا باید سرعتش اینقدر پایینتر باشه؟

  6. جواد

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    مازراتی نه از نظر میزان اپشن نه کیفیت هیچ برتری بر سه گانه المانی نداره ولی همیشه گرونتر هستش تو همه مقایسه ها به این موارد اشاره شده الان هم میبینیم مازراتی حتی نزدیک به اون برنامه فروش که براش در نظر گرفتن هم نیست حتی با ارائه خودرو ارزونتر گیبلی. همه این مربوط به قیمت در برابر کیفیت و اپشن میشه امار بیان گو همه چیز هستش

  7. t-dey

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خیلی دوس داشتم به مازراتی رای بدم
    ولی m6 بهتره.مخصوصا گرن کوپه.موتورش خیلی خفنه

  8. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    هر دو دوست داشتنی و عالین
    نمیدونم به کدوم رای بدم پس این دفعه رای نمیدم

  9. یاسین

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    به نظرم اینجا تو این سگمنت یکم سلیقه ایه انتخاب ما سلیقمون همیشه به روی ژرمن هاست پس به M6 رای میدیم
    البته ناگفته نماند هیچکس نمیتونه انکار کنه استون مارتین یکی از فرمانروایان این سگمنته

  10. the best or nothing

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (38 ديدگاه)

    m6 از معدود مدلای ب ام و هستش که خیلی دوسشدارم ،،، بنظرم از مدلای جدید ب ام و هم خشن ترو خوشگل تره

  11. شاهين

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    من که نتونستم یکی رو انتخاب کنم.از یه طرف اسم مزراتی و از یه طرف علاقم به ب ام و.خدایی آدم یه میلیارد داشته باشه چه سرگیجه ای میگیره بخاد یکی ازینا رو انتخاب کنه :))

  12. Fericuda

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    گرن توریزمو دیگه عمرشو کرده الان از رقیباش ضعیفتره
    وقتشه مدل جدیدشو بدن بیرون

  13. #ali.m#

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    bmwبرتری کامل داره ولی اسم مازراتی بزرگتره و اصلا یه چیز دیگست واسه من .انتخاب من مازراتی

    1. Carbonado_GT

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (61 ديدگاه)

      اسم BMW بزرگتره !!! ?
      میگی نه ، نگاه کن !! :
      Bayerische Motoren Werke AG

      1. #ali.m#

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        ????جالب بود!

        1. amir

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          والا تنها بزرگی اسم maserati نسبت به BMW همین تعداد حروفشه ???

        2. Carbonado_GT

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (61 ديدگاه)

          دوست عزیزم یکی از مهم تریم معیار های بزرگی به قول شما افتخارات یک شرکته/
          یکی از مهم ترین افتخارات یک خودروساز هم موفقیت هاش در حوزه ی موتورسازیه / bmw با قاطعیت رکورد دار بیشترین جایزه ها برای طراحی بهترین موتور سال هاست/ موتور مکلارن F1 رو طراحی کرد / در حالی که مزراتی در یکی از قدرتمند ترین مدل هاش یعنی کواتروپورته GTS از موتور V8 فراری استفاده میکنه که بازده این موتور حتی از کالیفرنیا T هم کمتره ( البته حجمش هم 58 سی سی کمتره ) / MC12 رو هم که یادمونه از موتور فراری استفاده میکرد.

        3. #ali.m#

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          دوست عزیز carbonado
          اگه دقت کنید من گفتم برای من مازراتی اسم بزرگتری داره.که دلیلش خاص بودنش و کمیاب بودنشه . که نسبت به bmw حیلی خاص تره .
          دلیل اختلاف قیمتشون هم همینه وگرنه هم تو جدول مشخصه هم منم گفتم که bmw برتری کامل داره .این سلیقه شخصی منه .

  14. علی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (209 ديدگاه)

    فقط مازراتی

  15. ROHAM

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    داشبورد مازراتی خیلی رنگ و بوی کهنگی گرفته

  16. پرهام

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    اینجا بی ام و(با این که به شدت از طراحیش بدم میاد)
    اما در نهایت فک کنم برنده بین اینا باشه :
    S class coupe
    RR Wraith
    Continental
    DB11
    البته GTC4 هم خیلی خوب و خوشگله! ولی واقعا عقبش نسبت به داخلش فاجعه اس?
    داخل به اون خوشگلی
    جلو به اون خوشگلی! ؛
    اون وقت عقب اون طوری
    البته خب سلیقه هم دخیله!?

  17. جرمی کلارکسون

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بی ام و هم تو طراحی هم تو عملکرد موتور یه سر و گردن بالاتره از مازراتی. اصلا نمیدونم چرا اونقدر گرونتره مازراتی آخه پرستیژشم بالاتر از بی ام و نیس.

  18. ونوم اف ۵

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    فنی بی ام و خیلی سر هست ولی به عشق دو تا مازراتی که تو شهرک غرب خیلی به چشم میومدن به مازراتی رای میدم

  19. Jast bentley continental

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    پدال پس مرسدس بنز sl کو اونم تو این گروهه

  20. mojtabaaston

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    اسم ونکوییش اومد گفتم یه سلامی هم ما بکنیم
    تو این رده مک لارن 570s و huracan هم میتونه باشه چون فراری هست میتونست بیاد

    1. Jast bentley continental

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (185 ديدگاه)

      داداش فراری یه کوپه گرند توور است و دو دردو هست اینایی که شما گفتین سوپر اسپرت و اسپرت های دو نفره هستند .

  21. حمیدرضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    من به سری ۶ رای دادم چون از همه نظر برتر بود البته مازراتی خیلی خوشگل تره ولی همه چیز زیبایی نیست

  22. Archi KHAN

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    چرا یه مزراتی را باید دوست داشت ؟!
    لااقل میدونم توی ایران فقط بخاطر اسمش میخرن …

  23. Mahmood

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (197 ديدگاه)

    با این که برتری بی ام و از هر نظر از مزراتی بیشتره ولی من مزراتی رو به خاطر خاص و تک بودنش انتخاب کردم چون برای من خاص بودن بیشتر از امکانات و بقیه چیزها اهمیت داره(نظر شخصی).

  24. DYBALA

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    بدون خوندن مقاله رایم bmw بود و هست
    اما با طراحی سری ۶ اصلا نمیتونم کنار بیام و هضمش کنم….

  25. babak

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشقم فقط مازراتی .جونم چه خاصه

  26. مجتبی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (25 ديدگاه)

    از نظر طراحی مازراتی
    از نظر فنی بی ام و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا