امروز نهایتاً به آخرین قسمت از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه، دو خودروی پلاگینهیبریدی یعنی تویوتا پریوس پرایم و هیوندای آیونیک پلاگین در برابر هم قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۷۳۵ رأی به ثبت رسیده است که پریوس پرایم توانست با دریافت ۱۰۸۳ عدد از آنها یا بهعبارتدیگر کسب ۶۲ درصد از کل آراء، پیروز گردد درحالیکه آیونیک پلاگین با ۶۵۲ رأی مغلوب شده و بدین ترتیب دومین عضو خانوادهٔ آیونیک هم از دور رقابتها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو خودروی تمام الکتریکی آلمانی یعنی مرسدس بنز B کلاس EV و بامو i3 به میدان رقابت آمدهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
؟ | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | لکسس CT | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
؟ | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
بامو i3
بامو از چندین دهه پیش در حال کار بر روی خودروهای الکتریکی بود اما تا قبل از دههٔ دوم قرن بیست و یکم هیچیک از این پروژهها به ساخت خودرویی تولیدی منجر نشدند تا اینکه این شرکت با معرفی یک هاچبک سابکامپکت تمام الکتریکی کانسپت بنام i3 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ نشان داد که این بار عزم خود را برای تولید یک خودروی تمام الکتریکی جزم کرده است. بدین ترتیب حدود دو سال بعد در جولای سال ۲۰۱۳ نهایتاً نسخهٔ تولیدی i3 بهعنوان اولین خودروی تولید تمام الکتریکی بامو و همینطور اولین عضو خانوادهٔ محصولات سری i این شرکت معرفی شد. i3 که آغازگر فصل جدیدی در تاریخ بامو بود، موفقیت قابلتوجهی کسب کرده و جوایز متعددی را از آن خود کرد. این خودرو یک هاچبک سابکامپکت شهری است که دو درِ اصلی دارد اما دو درِ کوچک نیز برای عقب آن تعبیه شده که عکس درهای جلو باز شده و دسترسی به صندلیهای عقب را سادهتر میکنند. i3 مجهز به یک موتور الکتریکی است که بین چرخهای عقب نصب شده است. این موتور ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا به چرخهای عقب انتقال میدهد؛ اما غیر از این موتور، یک پیشرانهٔ ۶۵۰ سیسی دو سیلندر بنزینی با ۳۳ اسب بخار قدرت نیز برای آن بهعنوان افزایشدهندهٔ بُرد قابل سفارش است. این موتور بهعنوان یک ژنراتور عمل کرده و بُرد خودرو را به ۲۹۰ کیلومتر افزایش میدهد. i3 بهتازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیسلیفتی را تجربه کرده است. در این فیسلیفت علاوه بر تغییرات و بهروزرسانیهای داخلی و خارجی، یک نسخهٔ جدید بنام i3 S هم ارائه شده است که نسخهای اسپرت بوده و قدرت بیشتری معادل ۱۸۴ اسب بخار دارد. در این دوئل اما نسخهٔ معمولی و تمام الکتریکی i3 (بدون پیشرانهٔ درونسوز) انتخاب شده است.
مرسدس بنز B کلاس EV
مرسدس بنز برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ نسل نخست B کلاس را بهعنوان یک امپیوی کوچک معرفی کرد. این خودرو روی پلتفرم هاچبک A کلاس ساخته شده بود و بنابراین خودرویی دیفرانسیل جلو بود. نسل اول B کلاس با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی و با تجربهٔ یک فیسلیفت تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت. سپس نوبت به نسل دوم یا کنونی آن رسید که اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت همین سال رونمایی شد. این نسل نیز ابتدا با موتورهای بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار آمد؛ اما مرسدس بنز هم برای اینکه از قافلهٔ ساخت خودروهای الکتریکی عقب نماند، تصمیم گرفت نسخهٔ تمام الکتریکی از نسل دوم B کلاس را تولید کند. بدین منظور در ابتدا نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. سپس نسخهٔ تولیدی B کلاس الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ معرفی شده و تولید آن در آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این خودرو نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که برخلاف بامو i3 در جلوی خودرو یعنی در همان جای موتورهای درونسوز نصب شده است. این موتور ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی هم توسط پکیج باطریهای لیتیوم یون با ظرفیت ۲۸ کیلووات ساعت تأمین میشود و برخلاف i3 امکان سفارش پیشرانهٔ درونسوز هم برای آن وجود ندارد. نسل دوم B کلاس برای مدل ۲۰۱۵ فیسلیفتی را تجربه کرد که با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، ظاهر آنرا به دیگر محصولات مرسدس بنز نزدیکتر نمود اما عجیب است که این فیسلیفت بر روی نسخهٔ الکتریکی اعمال نشده و این مدل همچنان با همان چهرهٔ قدیمی پیش از فیسلیفت تولید میشود.
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | |
ترکیب | موتور عقب | موتور جلو |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۳۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | عقب | جلو |
باطری | ۳۳ کیلووات ساعت | ۲۸ کیلووات ساعت |
بُرد | ۱۴۵ کیلومتر | ۱۳۵ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | ۶.۶ ثانیه | ۶.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۵ ثانیه | ۱۵.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۴۵ کیلومتر/ساعت | ۱۶۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۰۰ متر | ۴.۳۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۷۰ متر |
وزن | ۱۳۲۳ کیلوگرم | ۱۷۹۱ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۶۰ لیتر | ۴۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۳,۳۹۵ دلار | ۴۰,۸۹۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9887467]بدین ترتیب دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
مرصاد
۱۰ آذر ۱۳۹۶مرسدس ?♥
Alireza.a
۱۰ آذر ۱۳۹۶سلام. بابا بی ام دبلیو i3 بود که امسال جایزه گرفت.چرا به بنز ev رای می دید؟؟؟!!!!!!?
بی ام دبلیو علاوه بر جایزه ی خودروهای الکتریکی ، جایزه ی طراحی هم گرفته.تازه این خودرو در رقابت ها و مقایسه های مختلف بارها اول شده.
Saeed Boroomand
۱۱ آذر ۱۳۹۶فکرشو کنید چهل و سه هزار دلار آدم بده واسه ماشینی که صد و سی کیلومتر میره، لیبل میفروشن به مردم خوشحال… تابستونا باید شیشه بنزه رو کشید پایین باد بیاد تو وگرنه کولر روشن شه خدا میتونه که بردش چقد میشه…دو تنم وزنشه… ?
بی ام او البته قابل احترامه هر چند عقبش زشته بازم…
مهدی
۹ بهمن ۱۳۹۶عزیزم شما ژاپی هستی یا انگلیسی که انقد با نگاه نقادانه به این دوتا غول نگاه میکنی
net
۱۱ آذر ۱۳۹۶امروز نمایشگاه خودرو تهران بودم چیزی که باعث حیرت همگان بود و همه سوال میپرسیدن از مسولین نمایشگاه و میگفتند چرا هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ و هیوندای گرنجور ۲۰۱۷ نسل قبلی تو این نمایشگاه حضور ندارد و باعث تعجب همگان بود که هیوندای دوتا از زیباترین ماشیناشو داخل غرفش قرار نداده بود
BehNam
۱۰ آذر ۱۳۹۶Bmw??
ایمان
۱۰ آذر ۱۳۹۶BMW
علی
۱۰ آذر ۱۳۹۶ماشین فقط برقیش خوبه اونم بنز باشه و صندوق عقبش بزرگتر باشه رای من بنز
ایمان
۱۰ آذر ۱۳۹۶BMW
حمیدرضا
۱۰ آذر ۱۳۹۶بی ام دبلیو چون از پایه برای خودروی برقی طراحی شده بنز فقط تغییر پیشرانه داده مثل فولکس و فیات در ضمن مدل مجهز به موتور بنزینیش واقعا عالی هست و مالیات جاده ای هم نداره با مصرف 5 لیتر بنزین بیش از صد کیلومتر به برد خودرو اضافه می کنه
shirko.mercedesbenz
۱۰ آذر ۱۳۹۶تعصب را باید ریخت دور ، ب ام و
فرامرز
۱۰ آذر ۱۳۹۶متاسفانه مرسدس برای این محصول قابلیت شارژ سریع رو در نظر نگرفته و همین موضوع خیلی از طرفداران خودروهای الکتریکی رو از این مدل دور کرده. این نکته رو باید در نظر گرفت که خیلی از مردم تو آپارتمان هایی زندگی میکنن که گاراژ خصوصی ندارن و حتی دسترسی به پریز معمولی خیلی وقت ها امکانپذیر نیست.برای همین منظور مردم میرن سمت خودروهایی که بتونن با نیم ساعت شارژ حداقل ۱۰۰-۲۰۰ کیلومتر مسافت رو طی کنه در حالیکه مرسدس با برق خانگی حدود ۱۱ ساعت و با برق ۳ فاز (سوپر شارژر) به حدود ۳ ساعت زمان نیاز داره. به شخصه ب ام و رو بیشتر دوست دارم چون خاص تر هست و به خاطر جمع و جور و چابک بودن تو شهر خیلی به کار میاد. ضمن اینکه هر جا امکان شارژ نبود میتونید بنزین بزنید و بیش از ۱۰۰ کیلومتر با بنزین رانندگی کنید.
حامد
۱۰ آذر ۱۳۹۶احسنت
SAEED
۱۰ آذر ۱۳۹۶من به مرسدس رای دادم بعد نتایجو که دیدم هردوتا 61 رای داشتن
50%
charger
۱۰ آذر ۱۳۹۶نسبت به برد کمشون هیچکدوم ارزش این قیمتو ندارن
Saman
۱۰ آذر ۱۳۹۶چقدر خودروهای الکتریکی آلمانی عقب افتاده هستن ، بردشونو نیگا :D خودرو الکتریکی فقط ژاپن و us :-) بهرحال در این دوئل رویهمرفته بنز “بی کلاس!” :D بهتر از ب ام و هستش ولی در این سگمنت خودروهای جرررمنی :D چندان قدر نیستن.
هرمز
۱۰ آذر ۱۳۹۶اگر به اینها پمیگن ماشین برقی پس به رنو زوئی با برد چهارصد کیلومتر و همینطور شورولت بولت با بیشتر از چهار صد کیلومتر چی میگین ،شورولت بولت با قیمت سی و شش هزار دلار و همینطور تسلی مدل سه
نویدی
۱۰ آذر ۱۳۹۶نخونده انتخاب میکنم.
BMW i3
Mercede kaviani
۱۰ آذر ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مطالب فوق العاده عالی شما دوست عزیز مقایسه ونظرسنجی اتوموبیل که برای اولین بار در ایران اجام میشود
از روی تجربه شخصی که با مرسدس بنز B کلاس EV داشتم فوق العاده راحت وکم هزینه است وبهترین گزینه برای اتوموبیل شهری است
پس انتخاب من مرسدس بنز B کلاس EV
با تشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
The best Or Nothing
۱۰ آذر ۱۳۹۶بعد ازمعرفی cls دیگه دل و دماغ خوندن پستای مرسدس نمونده واس ما ،،روند خراب شدن طراحیای بنز از c class شروع شد که ماهیت اسپورتش کلا زیر سؤال رفت ، بعدش E class که واقعا حیف اون چراغای دو تکه جذابش بود ک اینجوری اینم زدن ترکوندن ،، تیرخلاص اقای واگنر هن به cls بود ، خاص ترین ماشین بنز که الان شده مضحک ترینش ، نمیدونم کدوم عاقلی پانامرا رو ول میکنه این جونور زشتو میخره ،،، مرسی اقای واگنر گندی زدی که سال های سال کسی نمیتونه جمعش کنه ،،از دوستان معذرت میخام جای این کامنت اینجا نبود ولی خواستم درد و دل کنم ،،
mohammad_FM 480
۱۰ آذر ۱۳۹۶ای سه هم ماشین خوبیه .ولی قطعا بی کلاس انتخاب بهتریه .واقعا فقط طرحیشو ببینید
طراحی ای سه در برابر بنز واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداره.
از نظر فنی هم میشه گفت بنز بهتره…
hamid
۱۰ آذر ۱۳۹۶جفتشون دوس داشتنی هستن.
Bilbo
۱۰ آذر ۱۳۹۶بدون تردید i3رو انتخاب میکنم، حسی که این ماشین منتقل میکنه بارها ارزشش از اون ۲۵۰۰ تایی که بیشتر پول میدی بیشتره.
M.us
۱۰ آذر ۱۳۹۶دوتاشونم خوبن تو این مقایسه اما بی ام و طراحی جالبی داره، قیمتاشون بالاست بردشونم کم، فکر نکنم هیچ یک از این دوتا برنده این سگنمت باشن
Kamran
۱۱ آذر ۱۳۹۶قطعا Class B انتخاب من هستش