در ادامهٔ روند برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز نوبت به گروه کراساوورهای متوسط لوکس رسیده است. در دوئل قبلی این گروه شاهد برگزاری رقابتی بین پورشه کاین و مرسدس بنز GLE کوپه بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۹۷۳ رأی به ثبت رسیده است که پورشه توانست با دریافت ۱۲۱۰ عدد از آنها و کسب ۶۱ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه مرسدس بنز موفق به دریافت ۷۶۳ رأی شده است. حال امروز در ششمین دوئل گروه کراساوورهای متوسط لوکس، دو کراساوور تمام الکتریکی یعنی تسلا مدل X و جگوار I-Pace باهم به رقابت پرداختهاند.
مازراتی لوانته | رنجروور اسپرت | پورشه کاین | مرسدس بنز GLE کوپه |
رنجروور اسپرت | پورشه کاین | ||
رنجروور ولار | بامو X6 | مرسدس بنز GLE | لکسس RX |
رنجروور ولار | مرسدس بنز GLE | ||
کادیلاک XT5 | لینکلن MKX | بامو X5 | اینفینیتی QX70 |
کادیلاک XT5 | ؟ | ||
لینکلن ناتیلوس | فولکسواگن توآرگ | جگوار I-Pace | تسلا مدل X |
؟ | ؟ |
تسلا مدل X
شرکت آمریکایی تسلا که کار خود را با ساخت رودستری تمام الکتریکی بر اساس لوتوس آغاز کرده بود، با عرضهٔ سدان تمام الکتریکی مدل S به بازار در سال ۲۰۱۲ گام بزرگ و تأثیرگذاری به سمت جلو برداشته و پیشرفته قابلتوجهی را در بخش خودروهای تمام الکتریکی ایجاد نمود؛ اما تسلا به این هم قانع نبود و مدت کوتاهی پس از معرفی مدل S تصمیم گرفت به بخش کراساوورها هم وارد گردد. بدین منظور این شرکت آمریکایی برای اولین بار در فوریهٔ سال ۲۰۱۲ نسخهٔ پروتوتایپ کراساوور تمام الکتریکی خود که مدل X نام گرفته بود را رونمایی کرد. سپس حدود سه سال بعد نهایتاً نسخۀ تولیدی این خودرو معرفی شده و تولید و تحویل آن در سال ۲۰۱۵ آغاز گردید. مدل X یک کراساوور فول سایز با سه ردیف صندلی است که بر اساس پلتفرم مدل S ساخته شده و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. این کراساوور تمام الکتریکی در نسخههای مختلفی چون P75D و P100D ساخته میشود که این مدلها از لحاظ ظرفیت باطریها و همینطور قدرت موتورها با یکدیگر متفاوتاند. برای این دوئل ولی ما قویترین نسخهٔ مدل X یعنی P100D را انتخاب کردهایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده است و هردو محور را به چرخ درمیآورند. موتور جلویی ۲۵۹ اسب بخار قدرت و موتور عقبی ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید میکند ولی مجموع خروجی هردو موتور برابر با ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۶۵ نیوتن متر گشتاور است. به دلیل شیوهٔ خاص نصب موتورهای الکتریکی در مدل X، این کراساوور لوکس علاوه بر صندوق بار اصلی، در جلو نیز دارای صندوق بار کوچکی به ظرفیت حدود ۲۰۰ لیتر است. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد تسلا مدل X نیز شیوهٔ باز شدن درهای آن است زیرا درحالیکه درهای جلویی آن معمولی هستند، درهای عقبی بهصورت گالوینگ باز میشوند.
جگوار I-Pace
جگوار برای اولین بار با معرفی مدل F-Pace در سال ۲۰۱۶ برای اولین به بخش کراساوورها وارد شد و سپس با معرفی کراساوور کوچکتر E-Pace در سال ۲۰۱۷ خانوادهٔ بلندقامتان خود را گسترش داد؛ اما از سوی دیگر این شرکت بریتانیایی از چند سال قبل ورود به بخش خودروهای تمام الکتریکی را هم در برنامهٔ خود قرار داده بود و تصمیم داشت اولین ورود خود در این بخش را با یک کراساوور تجربه کند. بدین منظور برای اولین بار جگوار نسخهٔ کانسپتی از یک کراساوور تمام الکتریکی بنام I-Pace را در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۶ رونمایی کرد و در همان زمان وعده داد که بهزودی این خودرو به تولید خواهد رسید. سپس حدود دو سال بعد جگوار به وعدهٔ خود عمل کرده و نهایتاً در تاریخ اول مارس ۲۰۱۸ نسخهٔ تولیدی I-Pace را رونمایی نمود. این خودرو که سومین کراساوور ساخت جگوار و همینطور اولین خودروی تمام الکتریکی این شرکت محسوب میشود، برای اولین بار چندی پیش در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش عمومی درآمد. I-Pace نیز مانند رقیب آمریکایی به دو موتور الکتریکی مجهز شده که یکی در جلو و دیگری در عقب قرار گرفته است که هرکدام نیروبخش یکی از محورها بوده و I-Pace را به کراساووری چهارچرخ محرک تبدیل میکنند. هریک از این موتورها ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند که مجموع نیروی این کراساوور تمام الکتریکی را به ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. برای تأمین انرژی موردنیاز این موتورها نیز یک پکیج باطری ۹۰ کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده است. I-Pace اما به میزان قابلملاحظهای کوچکتر از تسلا مدل X بوده و برخلاف آن به دو ردیف صندلی مجهز است که ظرفیت حمل پنج نفر را دارند. همچنین در I-Pace برخلاف مدل X فقط یک صندوق بار وجود دارد و خبری از صندوق بار جلو نیست.
مقایسه مشخصات فنی
تسلا مدل X | جگوار I-Pace | |
پیشرانه | دو عدد الکتریکی | دو عدد الکتریکی |
قدرت | ۵۴۰ اسب بخار | ۳۹۴ اسب بخار |
گشتاور | ۹۶۵ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
باطری | ۱۰۰ کیلووات ساعت | ۹۰ کیلووات ساعت |
بُرد | ۵۴۰ کیلومتر | ۴۷۵ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۳ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۵.۰۳ متر | ۴.۶۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۶ متر | ۲.۹۹ متر |
وزن | ۲۵۳۷ کیلوگرم | ۲۱۳۳ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۳۶۸+۲۰۰ لیتر | ۶۵۶ لیتر |
قیمت پایه | ۸۰,۷۰۰ دلار | ۶۹,۵۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9979597]
(Ali (Chevy nova
۲۲ فروردین ۱۳۹۷تسلا
Rezalp
۲۳ فروردین ۱۳۹۷چی شد از تسلا حمایت می کنی
Mohammadreza
۲۵ فروردین ۱۳۹۷من خودم تسلا رو انتخاب میکنم اما جناب علی نوا صرفا چون تسلا آمریکاییه انتخاب میکنه. یعنی اگه بین شورلت ولت و رولز رویس یکی رو بخواد انتخاب کنه قطعا شورلت ولت رو انتخاب میکنه چون آمریکاییه. البته خب ایشون علاقه و تعصب کورکورانه دارن و این نوع دیدگاه به خودشون مربوطه و من انتقاد نمیکنم اما تعصب همیشه انسان رو متوجه ضرر میکنه در مورد همه جوانب زندگی
F۲۲RAPTOR
۲۲ فروردین ۱۳۹۷از نظر فنی تسلا بالاتره،
ولی بیشتر شبیه ونه
آی پیس هم هاچ بک گونه س
هر دو خیلی خوبن
علی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷من به تسلا رای میدم فقط و فقط بخاطر اون طراحی بیرونی فوق العادش که از هر طرفش هنر میباره .پیتر شرایر آلمانی باید بره یاد بگیره از تسلا زیبایی یعنی چی . درست میگم دوستان ؟
با تچکر
M
۲۲ فروردین ۱۳۹۷دوءل خیلی سختیه،از یه قوای محرکه و امکانات عالی،از طرف دیگه قیمت و طراحی بسیار بی نقصمن که نمیدونم کدومو انتخاب کنم
محمدرضا
۲۲ فروردین ۱۳۹۷فعلا تو این کلاس هیچ الکتریکی به تسلا نمیرسه
آرش آمریکایی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷مسلما تسلا
عملکردش و مشخصات فنیش هیچ حرفی باقی نمیذاره
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۲ فروردین ۱۳۹۷قوی ترین نسخه تسلا در مقابل نسخه معمولی آی پیس؟؟؟!!!!!!
قیمت پایه ی آی پیس 90 هزار دلار؟؟؟؟
چی بگم………..
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۲ فروردین ۱۳۹۷قیمت پایه ی جگوار 69,500 دلاره.
https://www.jaguarusa.com/all-models/i-pace/specifications/index.html
فقط انگلستان
۲۲ فروردین ۱۳۹۷سلام و هزار درود بر دانیال عزیز و گرامی و مکلارن 720S سوار
همونطور که فرمودید قیمت پایه آی پیس 90 هزار دلار نیست بلکه 70 هزار دلاره و فکر می کنم قیمت پایه تسلا مدل X هم حدود80 هزار دلار باشه
من همیشه از ماشین های الکتریکی بدم می اومد چون ظاهرشون اصلا به دلم نمی نشست ولی با اومدن آی پیس نظرم کاملا عوض شد چون ظاهرش خیلی زیبا و طبیعی هستش
اینجا هم به دلیل ظاهر خیلی دلچسب تر و زیباتر و کابین زیباتر انتخابم آی پیس هستش این رو هم بگم که به نظر من کابین تسلا مدل X اصلا زیبا نیست و خیلی بهم ریخته هستش و اون نظم و و هماهنگی و زیبایی که تو کابین جگوار آی پیس هستش اصلا توی تسلا مدل X وجود نداره ملاک های دیگری هم در انتخابم تاثیر داره مثلا جگوار با وزن خیلی کمتر
می تونه خیلی چابکتر از تسلا باشه که خودتون فرق سریع بودن و چابکی رو خیلی بهتر از من می دونید همین وزن کمتر علاوه بر استهلاک کمتر لاستیک و سیستم تعلیق و سیستم های گیربکس و … بزرگترین برتری ممکن رو به وجود میاره یعنی قیمت : مثلا اینجا
می بینیم که قیمت تسلا بیشتره و ممکنه بعضی ها به اشتباه قیمت بیشتر رو به بهتر بودن تعریف بکنن ولی اصلا اینطور نیست و قیمت بیشتر به این دلیله که در تسلا حدود 400 کیلوگرم چرم و آلومینیم و مواد دیگر بیشتری به کار برده شده و همین قیمت تمام شده تسلا مدلX رو خیلی بالا برده
در کل به دلایل فوق الاشاره انتخاب جگوار بسیار بهتر هستش.
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۲۲ فروردین ۱۳۹۷درود بر تو ای شیرین سخن!!!!!!!!!
خیلی وقت بود نبودی گفتم مهاجرت کردی رفتی.
به هر حال بهتر بود مدل پایه با مدل پایه مقایسه بشه.
در ضمن فکر هم نمیکنم که مواد به کار رفته در طراحی داخلی تسلا چندان با کیفیت باشه بر خلاف جگوار.
حرفاتون هم درسته،منتها تسلا تو پیمایش مسیر خیلی خوبه.
البته قیمت اصلاح شد منتها قیمته این نسخه تسلا رو زیادی اووردین پایین.😃
فقط انگلستان
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ممنون دانیال جان
در مورد مهاجرت بگم که انشاالله صد در صد تو یکی دو سال آینده
می رم آمریکا
آرزو می کنم شما و بقیه عزیزان هم بتونید به کشور دلخواهتون برسید
در مورد کیفیت این دو خودرو بگم که مواد به کار رفته در کابین جگوار کیفیتش مطمئنا بالاتره ولی در مورد هماهنگی کابین دیگه برتری مطلق با جگواره مثلا فقط به یک مورد مثل غربیلک فرمان تسلا نگاه کن که وسطش شبیه وسط فرمان تویوتا لندکروزر نسل قبل هستش یعنی خیلی زشت و پُرحجم و ناموزون و …
mehran (fox)
۲۲ فروردین ۱۳۹۷از نظر فنی تسلا سرتره ولی نمای جانبی و پشتیش تعریفی نداره طراحی داخلیشم خوبه ولی جگوار طراحی داخلیش بهتر و مدرنتره…در کل فنی تسلا ظاهر جگوار…..
فرامرز
۲۲ فروردین ۱۳۹۷البته این مشخصات فنی برای تسلای ۱۵۰ هزار دلاریه نه ۸۰ هزار دلاری
hamid
۲۲ فروردین ۱۳۹۷فنی تسلا بهتره ولی ظاهری جگوار خییییلی سرتره. واقعا جگوار خوشگله.
تسلا شبیه همه چی هست بجز شاسی بلند.
ظاهر تسلا اسپرت نیست و یه قوز عجیبی پشتش داره ودرکل جوون پسند نیست.
انتخابم جگوار
Amir
۲۲ فروردین ۱۳۹۷تسلا عالیه????
(Saeed(peugeot
۲۲ فروردین ۱۳۹۷در خوب بودن هر دو خودرو که شکی نیست…ولی درسته که تسلا قوی تره ولی جگوار هم با ۴۰۰ اسب نیاز ها رو برآورده میکنه….در طراحی که جگوار فوق العادس و شکی توش نیست تسلا هم خیلی خوبه ولی این جگوار یه سروگردن بالاتره….از همه مهم تر قیمته که چیزی حدود ۲۷۰۰۰ دلار تسلا گرونترررره…..در کل انتخابم جگواره که هرکس ببینه عاشقش میشه
Sajjad
۲۲ فروردین ۱۳۹۷برتری کامل با تسلا
فرامرز
۲۲ فروردین ۱۳۹۷رای من جگوار به خاطر اینکه مشخصات فنی که برای تسلا داده شده که برای مدل فول با قیمت حدود ۱۵۰ هزار دلار هست با مشخصات فنی مدل پایه خیلی متفاوته در حالیکه جگوار تو مدل پایه و فول تفاوت فنی نداره
Divergence
۲۲ فروردین ۱۳۹۷از نظر طراحی بیرونی و مشخصات فنی ، تسلا بهتر است ، ولی کابین جگوار زیباتر است ، البته کابین جگوار هم به این دلیل زیبا به نظر میاد که به طراحی های سنتی که چشممان به آن ها عادت دارد بیشتر شبیه است.
مهدی
۲۲ فروردین ۱۳۹۷تسلا انتخاب بهتریه.جرمی توگرندتور تستش کرد.خیلی جالب بود
سروش
۲۲ فروردین ۱۳۹۷خخخخخ اینجا دوستان میگن جگوار سرتره و چهارصد اسب هم جوابگو هست ولی تو نظر سنجیهای دیگه وقتی میخوان کسی رو قانع کنن دلیلشون اختلاف یک دهم ثانیه ای صفر تاصد ماشین مورد علاقهشونه
پن :
اینده مال تسلا هست
Mercede kaviani
۲۲ فروردین ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مقایسه عالی شما
بنطر من جاگوار زیباتر است البته انتخاب بین این دواسطوره بسیار مشکل ویا حتی غیر ممکن است
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
مهران
۲۳ فروردین ۱۳۹۷تسلا بیشتر شبیه یک گجت می مونه و اون حس خودرو به ادم منتقل نمی کنه بر عکس جگوار که تمام زیبایی های برای دلنشین بودن طراحی یک خودرو رو داره ولی بنظرم در عمل این تسلا ست که از نظر فنی بالاتر از جگوار قرار می گیره ولی در کل ماشین با قوای محرکه احتراق داخلی یه چیز دیگه است
keyvan
۲۹ فروردین ۱۳۹۷تسلا
Farzad
۲۴ آذر ۱۳۹۸جگوار i pace