در روزهای پایانی دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به گروه پیکاپهای متوسط رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه شاهد رقابت میان میتسوبیشی ترایتون و سانگیانگ اکتیون اسپرت بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۴۸۲ رأی به ثبت رسیده است که ترایتون توانست با دریافت ۱۴۰۳ عدد از آنها یا ۹۴ درصد از کل آرا پیروزی کاملاً قاطعانه و مقتدرانهای کسب کند درحالیکه اکتیون اسپرت فقط ۷۹ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه پیکاپهای متوسط دو ژاپنی یعنی هوندا ریجلاین و تویوتا تاکوما در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت کلرادو | جیامسی کانیون | هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما |
؟ | ؟ | ||
فورد رنجر | مزدا BT50 | نیسان ناوارا | رنو آلاسکان |
فورد رنجر | ؟ | ||
ایسوزو D-Max | تویوتا هایلوکس | فولکسواگن آماروک | مرسدس بنز X کلاس |
تویوتا هایلوکس | ؟ | ||
میتسوبیشی ترایتون | سانگیانگ اکتیون اسپرت | فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو |
میتسوبیشی ترایتون | ؟ |
تویوتا تاکوما
تویوتا برای اولین بار در فوریهٔ ۱۹۹۵ نسل نخست تاکوما را بهعنوان پیکاپی متوسط و برای جایگزینی با هایلوکس در بازار ایالاتمتحده معرفی نمود. تاکوما صرفاً در بازار ایالاتمتحده عرضه میگردد و در اصل نقش هایلوکس را در این کشور بازی میکند. سپس دقیقاً ۹ سال بعد یعنی در فوریهٔ ۲۰۰۴ در نمایشگاه شیکاگو تویوتا نسل دوم این پیکاپ متوسط را رونمایی کرد که تا آگوست ۲۰۱۵ به تولید رسید؛ بنابراین حالا تاکوما در نسل سوم خود قرار دارد که اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این نسل مانند نسلهای قبلی روی پلتفرم بدنه روی شاسی مشترک با تویوتا هایلوکس، تویوتا فورانر، تویوتا پرادو و لکسس GX ساخته شده است. تاکوما که در دو نسخهٔ دو کابین و یک و نیم کابین تولید میشود، با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که هردو بنزینی تنفس طبیعی هستند. موتور اول یک واحد ۲.۷ لیتری چهار سیلندر با ۱۶۰ اسب بخار قدرت است ولی ما برای این دوئل موتور قویتر را انتخاب کردهایم که از نوع ۳.۵ لیتری V6 است. این موتور ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای انتقال نیروی آن گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. تاکوما در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میگردد اما برای آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. این پیکاپ ژاپنی سال گذشته با فروش ۱۹۱ هزار دستگاه در ایالاتمتحده، بالاترین فروش تاریخ خود را به ثبت رساند درحالیکه تا ماه سپتامبر امسال نیز ۱۴۷ هزار دستگاه فروش داشته است.
هوندا ریجلاین
هوندا در سال ۲۰۰۵ پیکاپ متوسطی بنام ریجلاین را برای عرضه در بازار ایالاتمتحده معرفی نمود. نسل اول این پیکاپ روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی هوندا مشترک با مینیون اودیسه ساخته شده بود و پیشرانههای آن با آکورا MDX مشترک بود. این نسل تا سال ۲۰۱۴ به تولید رسید و پس از دو سال وقفه نهایتاً نسل دوم ریجلاین در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی شد. این نسل بر اساس پلتفرم کراساوور فول سایز پایلوت ساخته شده و در قسمت جلو هم شباهت زیادی به آن دارد تا جایی که میتوان ریجلاین را نسخهٔ پیکاپ پایلوت دانست؛ بنابراین این پیکاپ ژاپنی برخلاف رقیب هموطنش، ساختاری یکپارچه داشته و خودرویی دیفرانسیل جلو است اما سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است. گزینههای قوای محرکهٔ ریجلاین نیز بسیار محدود است بهگونهای که تنها با یک موتور عرضه میگردد که از نوع ۳.۵ لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی است. این پیشرانه که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد، با پایلوت مشترک است. برای انتقال نیرو هم تنها یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین ریجلاین برخلاف تاکوما صرفاً بهصورت دو کابین تولید میگردد. این پیکاپ ژاپنی از همکلاسان خود خودروی کاربردیتری است چراکه در زیر قسمت بار آن صندوق بار کوچکی تعبیه شده و درِ قسمت بار آنهم به دو صورت افقی و عمودی قابل باز شدن است؛ اما بااینحال ریجلاین از لحاظ فروش بسیار با تاکوما فاصله دارد بهگونهای که تا ماه سپتامبر امسال موفق به فروش تنها ۲۶ هزار دستگاه در ایالاتمتحده شده است.
مشخصات فنی
هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۲۸۰ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۵ نیوتن متر | ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۶ ثانیه | ۷.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۲ ثانیه | ۱۶.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۹ لیتر (ترکیبی) | ۱۱.۴ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۵.۳۳ متر | ۵.۳۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۱۸ متر | ۳.۲۳ متر |
وزن | ۲۰۰۶ کیلوگرم | ۲۱۱۷ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۶۷۰ کیلوگرم | ۵۳۰ کیلوگرم |
ظرفیت کشش | ۲.۳ تن | ۲.۹ تن |
قیمت | ۳۰,۴۱۵ دلار | ۲۵,۵۷۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9862628]
(Ali(Chevy Nova
۷ آبان ۱۳۹۶تاکوما رو تو وانتهاى غىر امریکایی خىلى دوست دارم
راى من تاکوماى خشن
M3csl
۷ آبان ۱۳۹۶رای منم رای تو
مهدی
۷ آبان ۱۳۹۶با اون عذر خواهی که تویوتا بابت فروش یک دستگاه ماشینش به سفارت هند کرد دیگه حالم ازش بهم میخوره
یعنی ما ایرانیا خیلی بی ارزشتر از یه ماشینش هستیم
لعنت به تویوتا
زنده باد هوندا
تو این تست هم از هر لحاظ هوندا سرتره
(Ali(Chevy Nova
۷ آبان ۱۳۹۶دوستان در مورد کار درستى که توىوتا در فروش تاکوما کرد و نىسان هم همون راه رو در پىش گرفت بگم که این 2 خودروساز با شناخت کامل بازار هدفشون که امریکا بود محصولشون رو به شدت باب مىل امریکایی ها درست کردن
مثل تاکوما رو با دقت ببىنىد تمام اجزاش باب مىل امریکاست
این کار توىوتا و نىسان نشانگر اهمیت کلاس وانت در امریکاس که از ماشىن خانوادگى نظىر سدان ها هم بىشتر فروش دارن
شایان
۷ آبان ۱۳۹۶دقیقا به خصوص جلوی ماشین که تویوتا خیلی شبیه وانتای آمریکایی کار کرده
Alireza
۷ آبان ۱۳۹۶فنی که یکی هستن تقریباً، تاکوما رو انتخاب میکنم چون طراحی داخل و خارجش بنظرم جالب تره
حسین
۷ آبان ۱۳۹۶زاویه صندلی عقب تویوتا بنظر بهتره اما وسطش اومده جلو ولی مال هوندا نیومده جلو!
عقب هوندا دریچه کولر برای صورت هم بنظر داره که تویوتا بنظر نداره! همچنین مصرف کمتر و شتاب بیشتر داره هوندا!
اولش میخواستم به تویوتا رای بدم اما اهرش به هوندا رای دادم! البته داشبورد هوندا رو هم بیشتر پسندیدم!
اما اگر تو امریکا بودم و یدک کشی اش واسم مهم بود ، تویوتا بهتر بود!
جلالى
۷ آبان ۱۳۹۶تویوتا تاکوما ظاهرى زمخت داره اما هوندا ظاهرى ظریف تر
مشخصاتشون هم تقریباً مساوى هستش
من هوندا رو انتخاب مىکنم
MAHDI . CHEVROLET
۷ آبان ۱۳۹۶اینو بیخیال
میتسوبیشی ترایتون ۹۴ درصد رای داشته
فعلا بیشترین اختلافه
orangotan
۷ آبان ۱۳۹۶تاکوما توی آمریکا جزو مورد اعتماد ترین مدلاس من تاکوما رو از نزدیک دیدم توی مشهد و خیلی از عکساش بهتره
انتخاب بین این دوتا خیلی سخته ظاهره ریچ لاین هم عالیه ولی من برند تویوتا رو یجور خاصی دوس دارم مثل حس اعتماد چشم بستس
sina
۷ آبان ۱۳۹۶با احترام زیاد به ریج لاین بعنوان پیکاپ سال امریکا من تاکوما رو انتخاب میکنم به دو دلیل:
یک محور عقب بودنش
دوم قیافه خشنش
کلا پیکاپ مورد علاقه منه تاکومای قلدر
سروش
۷ آبان ۱۳۹۶جی ام سی کنیون دنالی با اختلاف قلدرترینه.
Landscape
۷ آبان ۱۳۹۶این دو تا خوراک تیون کردن هستند هر دو تا عالی ولی تویوتا معنی واقعی پیکاپ هست
آرش آمریکایی
۷ آبان ۱۳۹۶ریج لاین زیاد آفرودیت نیس
ولی تو مقالاتی که ازش خودم رانندگی باهاش تو شهر نرمی فوقالعاده و شبیه به یه کراس اوور رو داره
اما تاک ما آفروده و خشن و پر ابهته
رای من تاکوما
حمیدرضا
۷ آبان ۱۳۹۶تاکوما قدرت کشش بیشتر و قیمت کمتری داره ظرفیت حمل بارش کمتر هست ولی شاسی نردبانی شما رو برای خارج شدن از جاده اسوده تر میکنه رای من تاکوما
mohamad
۷ آبان ۱۳۹۶تو این مورد هوندا حریف تویوتا نمیشه
پس تاکوما
Ahura
۷ آبان ۱۳۹۶اون نوار کرومی براق رو جلو پنجره هوندا اصلا اصلا به اون هیبت ماشین نمیاد خیلی لوسه من اصلا حال نکردم
ali a
۷ آبان ۱۳۹۶انتخاب خیلی خیلی سخته…هردو بهترین گزینه تو کلاس خودشونن با کیفیت و سخت کار و زیبا و نام آشنا..از گزینه های امریکایی بهترن هردو …
(Ali(Chevy Nova
۸ آبان ۱۳۹۶Ali a
کلا زیاد حرص مىخورى از دست امریکایی ها
حرص نخور جانم
حرص نخور
رافال M
۷ آبان ۱۳۹۶هوندا از همه لحاظ سره به جز قیمت
یعنی 20% پول بیشتر برای قیافه و مشخصات فنی بهتر که به نظرم نمی ارزه
بعد دارندگان این وانت های شاسی بلند از اون تیپ آدمایی نیستن که قیافه براشون مهم باشه
پس تاکوما <
کیوان
۸ آبان ۱۳۹۶هوندا ریج لاین در چند سال اخر هوندا در تمام ماشیناش از تویوتا سرتره این دوره در ایران بازار نداره کراس اوور C.RV را با راوفور مقایسه کنید اخیرا در امریکا سی ار وی اول و راوفور دهم شد انتخاب من هوندا
حمید ع
۱۹ آبان ۱۳۹۶محور عقب بودن تویوتا برای انتخابش کافیه…باقی مشخصات بهترش فدای سر هوندا…