همچنان برگزاری دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال ادامه دارد و امروز نوبت به گروه کراساوورهای بزرگ رسیده است. در دوئل دوم این گروه، مزدا CX-9 و فورد اکسپلورر به رقابت با یکدیگر پرداختند که در این دوئل مجموعاً ۱۸۵۰ رأی به ثبت رسید و شاهد رقابت نزدیکی بودیم زیرا CX-9 موفق به کسب ۹۹۶ رأی و اکسپلورر ۸۵۴ رأی شد و بدین ترتیب مزدا با اختلاف اندکی و کسب ۵۳ درصد از کل آراء راهی محلهٔ بعدی شد. امروز هم در سومین دوئل گروه کراساوورهای بزرگ، دو کراساوور آمریکایی و ژاپنی رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند که یکی از آنها بازهم متعلق به فورد است. تویوتا هایلندر و فورد فلکس شرکتکنندگان دوئل امروز هستند.
فولکسواگن اطلس | هوندا پایلوت | شورلت تراورز | نیسان پثفایندر |
فولکسواگن اطلس | ؟ | ||
فورد اکسپلورر | مزدا CX-9 | تویوتا هایلندر | فورد فلکس |
مزدا CX-9 | ؟ | ||
جیامسی آکادیا | سوبارو ایسنت | ||
؟ |
فورد فلکس
فِلکس را میتوان عجیبترین کراساوور بزرگ بازار دانست چراکه این خودرو از استایل کاملاً جعبهای شکلی برخوردار است و تقریباً در کل بدنهٔ آن از خطوط صاف استفاده شده است که آنرا به خودرویی متمایز و منحصربهفرد تبدیل کرده است. این کراساوور غیرمتعارف برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۷ رونمایی شد و همچنان طی یک نسل در حال تولید است. البته فلکس برای مدل ۲۰۱۳ مورد فیسلیفت قرار گرفت که این نسخهٔ جدید در نمایشگاه خودروی لسآنجلس ۲۰۱۱ رونمایی شد. بااینحال طبق گزارشاتی، تولید فلکس به دلیل برآورده نکردن انتظارات فروش فورد، در سال ۲۰۲۰ بدون معرفی نسل جدید خاتمه خواهد یافت. طراحی جعبهای شکل این کراساوور اما به افزایش فضای داخلی آن کمک کرده است بهگونهای که میتواند شش تا هفت نفر را در سه ردیف صندلی و در راحتی کامل حمل نماید درحالیکه در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلیها، هنوز هم صندوق باری به حجم ۵۶۶ لیتر را ارائه میکند. این فضا با خواباندن صندلیهای ردیف سوم و دوم نهایتاً تا ۲۳۵۵ لیتر قابلافزایش است. فلکس روی پلتفرم D4 فورد ساخته شده که با برادر لوکسش یعنی لینکلن MKT مشترک است. این کراساوور فول سایز آمریکایی با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که هردو از نوع ۳.۵ لیتری V6 بنزینی هستند اما یکی تنفس طبیعی بوده و دیگری اکوبوست توئین توربو است. در دوئل ما نیز فلکس با موتور توئین توربوی خود شرکت کرده است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخها انتقال پیدا میکند. فلکس با پیشرانهٔ تنفس طبیعی، در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه میگردد اما نسخهٔ اکوبوست بهصورت استاندارد صرفاً با سیستم چهارچرخ محرک تولید میشود.
تویوتا هایلندر
هایلندر بزرگترین کراساوور تویوتا محسوب میشود که نسل اول آن برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۰ رونمایی شد. البته هایلندر نسبت به دیگر کراساوورهای این گروه ابعاد کوچکتری دارد که به همین دلیل برخی آنرا یک کراساوور متوسط میدانند اما به دلیل برخورداری از سه ردیف صندلی، ما آنرا در گروه کراساوورهای بزرگ قرار دادهایم. نسل نخست این کراساوور ژاپنی در سال ۲۰۰۷ به پایان کار خود رسید و در نمایشگاه خودروی شیکاگوی همین سال، نسل دوم آن رونمایی شد. سرانجام نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۳ جایی بود که نسل کنونی یا سوم هایلندر رونمایی شد. این نسل برای مدل ۲۰۱۶ نیز فیسلیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی در چراغهای جلو و جلوپنجره اعمال شده اما در نمای عقب تغییرات قابلتوجهی صورت نگرفته است. نسل سوم هایلندر روی پلتفرم K تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون سدان بزرگ آوالون، مینیون سیینا و نسل قبلی کمری مشترک است. همانطور که اشاره شد، این خودرو هم مانند فلکس مجهز به سه ردیف صندلی است اما به دلیل طول کمتر نسب به رقیب آمریکایی (حدود ۲۳ سانتیمتر) در صورت باز بودن هر سه ردیف این صندلیها، فضای بار کمتری معادل ۳۹۰ لیتر در دسترس خواهد بود. یکی از بازارهای کلیدی هایلندر، بازار ایالاتمتحده است که در این کشور از فروش و محبوبیت مناسبی هم برخوردار است بهگونهای که سال گذشته توانست بیشترین میزان فروش در طول تاریخ خود را تجربه کند. هایلندر با چند پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر به همراه یک نسخهٔ هیبریدی عرضه میگردد که در این رقابت با موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی خود شرکت کرده است. این موتور توانایی تولید ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که پس از فیسلیفت مدل ۲۰۱۶، برای انتقال آن یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است.
مشخصات فنی
فورد فلکس | تویوتا هایلندر | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۳.۵ لیتری V6 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | ۳۶۵ اسب بخار | ۲۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۳۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۲ ثانیه | ۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۷ ثانیه | ۱۵.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر در ساعت | ۱۸۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳ لیتر (ترکیبی) | ۱۰.۳ لیتر |
وزن | ۲۲۴۳ کیلوگرم | ۲۰۶۸ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۲۰۴۰ کیلوگرم | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
طول | ۵.۱۲ متر | ۴.۸۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۹ متر | ۲.۷۹ متر |
حجم صندوق بار | ۵۶۶/۱۲۲۳/۲۳۵۵ لیتر | ۳۹۰/۱۱۹۷/۲۳۵۵ لیتر |
قیمت پایه | ۳۰,۹۲۰ دلار | ۳۱,۵۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9791545]
مصطفی
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد،جعبه ای شکل هست ولی زشت نیست،به نظرم از تویوتا بهتره
Sina
۲۸ تیر ۱۳۹۶من خوراک شاسی بلند ۷نفرم شک نکن هایلندر معرکست تنها ماشینی که از این بیشتر دوستش دارم سوبارو ایسنته که اونم کانسپته و فقط واسه امریکای شمالیه معلوم نیست چی بشه
اگه trd یه دستی بهش بکشه جزو سه شاسی بلند ۷ نفره برتر حال حاظره دنیاست مخصوصا مدل ردیف وسط کاپیتانی
هر مدل ۷ نفره بگی من یه دلیل میارم این بهتره
DYBALA
۲۸ تیر ۱۳۹۶Cx9
Sina
۲۸ تیر ۱۳۹۶عزیزم cx9 هم معرکست ولی هایلندر چیدمان صندلی هاش بهتره۲تا خلبانی و۳نفر آخر و فضای بیشتری داره ۷نفر بدون مشکل داخلش میشینن cx9 ردیف سومش اونقدرا واسه بزرگ سالا راحت نیست
و نمای داخلش جذاب تره نحوه قرار گیری صفحه نمایشش و نور پردازی داخلش با اون نوار رنگی که زیر داشبورد و روی در کشیده شده
با احترام به cx9 به خاطر نمای زیبای بیرونش و موتور انتخابی معرکش که همچنین واس ما ایرانیا امکان پلاکشم هست
Moein
۲۸ تیر ۱۳۹۶داداش خدایی این ۹۶امین باره اسم cx9رو متصاعد میکنی.خود مزدا کم کم داره به حرف میاد که عزیزم والا ما اون جوری که میگی هم نیستیم.
aston martin
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد به این خوشگلیو چجوری ول کنم
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۳۹۶انتخاب من تویوتا هایلندر هست
تنفس طبیعی استهلاک کم با ظرفیت بکسل بیشتر ِ
تقریبا میشه گفت هایلندر یکی از بهترینهای سگمنت خودش هست
فورد فلکس رو هم خوبه ولی یکم قدیمی شده
Fericuda
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد اصلا بد نیست نه زشت نه ضعیف ولی هرکسی نمیپسندتش
DEADPOOL
۲۸ تیر ۱۳۹۶خداییش از این فورد خیلی خوشم میاد یکی از فانتزی هامه لامصب اندازه خونه ما بزرگه? البته اینم بگم که تا همین پارسال اصلا نمیدونستم همچین مدلی وجود داره ولی به تویوتا رای میدم?
سامان اذری
۲۸ تیر ۱۳۹۶فلکس رو از نزدیک دیدم پشتش مکان هست برا خودش مخصوصا که کاملا دودی هست ?????
شاهين
۲۸ تیر ۱۳۹۶چه نکته مهمی رو اشاره کردی ???
عطا
۲۸ تیر ۱۳۹۶اخه نمیدونم که چی بگم بگم خدا اینارو لعنت کنه ؟
قیمت این دوتا حول 120 ، 125 میلیونه.یعنی اینجا میخوان تیگو 7 رو با 130 میلیون تومان بدن به مردم. :)بگذریم.
از نظر طراحی داخلی هر دو قابل قبول هستند ولی از نظر طراحی بیرونی تویوتا دلنشین تر و پخته تر به نظر میرسه. طراحی بیرونی فورد طوری هست که عام پسند نیست. از همه مهمتر تویوتا تنفس طبیعی هست.انتخاب من تویوتا هایلندر.
مجتبی
۲۸ تیر ۱۳۹۶Toyota بهتره.
نت
۲۸ تیر ۱۳۹۶هر دوشون قیافه خیلی زشتی دارن.هیوندای سانتافه اسپرت 2018 کجا این دوتا کجا.هیوندای سانتافه اسپرت 2018 زیباترین کراس اور جهان هست
پژمان
۲۸ تیر ۱۳۹۶دقیقا حرف درستی زدی و هیوندای سانتافه اسپرت رو باید جزو خودرو هایی دونست که ده سال آینده کلکسیونر ها براش سر ودست میشکونن و
به عنوان میراث فرهنگی کره ثبت ملی میشود
فرزاد لاکچری
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد نعش کش بیشتر بهش میومد
Landscape
۲۸ تیر ۱۳۹۶طراحی فلکس مثل این ماشینای نش کش میمونه
با قاطعیت به تویوتا رای میدم
#ali.m#
۲۸ تیر ۱۳۹۶این مدل فورد رو توی کیش.دیدم واقعا بزرگ بود و البته خیلی زیبا .
اما فکر نمیگردم 30هزار تا باشه .
MAHDI . TUNING
۲۸ تیر ۱۳۹۶اصلا از این مدل فورد خوشم نمیاد
پس تویوتا هاینلدر رو انتخاب میکنم
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۶هر دو ماشینو تو دبی دیدم،روی هیچ برندی تعصب ندارم،ولی فورد واقعا زشته?
Ali
۲۸ تیر ۱۳۹۶طراحی فورد بنظرم خیلی خوبه ولی با طراحی داخلیش حال نکردم
رای من تویوتا
بخاطر طراحی داخلی و موتور طبیعی
علی
۲۸ تیر ۱۳۹۶با سلام
هر دو ماشینو تو منطقه آزاد ماکو از نزدیک دیدم تجربه سواری تویوتا رو دارم
ولی فورد واقعا با ابهت از نزدیک
ولی رای من به تویوتاست
charger
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد واقعا زیبایی در عین سادگی رو تو فلکس به بهترین نحو نشون داده واقعا خاصه
فرهاد
۲۸ تیر ۱۳۹۶تا حالا به هایلندر زیاد دقیق توجه نکرده بودم
چقدر جذابه
charger
۲۸ تیر ۱۳۹۶زیادم جذاب نیست شبیه میتسوبیشی اوتلندره
رضا مهربانی
۲۸ تیر ۱۳۹۶توی این سایز ماشین ها،توان و گشتاور خیلی مهمترن.بعدشم حجم صندوق و جا داری.توی همه ی اینها فورد بهتره.اونایی هم که میگن زشته ،اقا به شما دادن سوار نشو.حالا که توانش بیشتره میگن تنفس طبیعی بهتره حالا اگه برعکس بود ….
بنظرم ظاهره تکی داره.حالا واقعا اگه کسی از تویوتا صرفا بخاطر تعصب خوشش میاد حرفی نیست منتها دلیل الکی نیارین و تو سر مال نزنین
Roham
۲۸ تیر ۱۳۹۶فورد اینگار شوخی کرده
یه چی تو مایه ها پیکان شاسی بلند طراحی کرده
بعد جرمی کلارکسون پیکان ما رو مسخره می کنه!
شاهين
۲۸ تیر ۱۳۹۶جفتشون خوبن.اما واقعا طراحی ظاهری چه داخل و چه خارج تو این سگمنت تحت سلطه ی مزدا cx9 هست
h
۲۸ تیر ۱۳۹۶فلکس هم آدم رو میبره هم آبرو آدم رو
چیه انگار نعشکشه…
هایلندر مصرف کمتر *اندازه مناسب*وزن کمتر*گیربکس ۸ سرعته که مصرف رو کم میکنه.
h
۲۸ تیر ۱۳۹۶به نظرم جی ام سی یا تویوتا اول بشه
Anderiaski
۲۸ تیر ۱۳۹۶۱۰۰٪ فورد راحترو با امکانات بیشتره ایده آل خانواده و مسافرت ولى هایلندر زیبا ترو کاربردى تر
ونوم اف ۵
۲۹ تیر ۱۳۹۶جدول که به نفع فورد هست از گشتاور و قدرت و شتاب و قیمت و اون بیضی ابی که باعث میشه خود به خود بهش رای بدیم
asa
۲۹ تیر ۱۳۹۶سلام داش ونوم.
چطوری رفیق آمریکایی بازم؟
داداش اگه عیبی نداره ایدی تلگرام یا شماره ای که روش تلگرام داری رو بده میخوام باهات حرف بزنم.
ممنون