تویوتافورد

دوئل تویوتا هایلندر و فورد فِلکس

همچنان برگزاری دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال ادامه دارد و امروز نوبت به گروه کراس‌اوورهای بزرگ رسیده است. در دوئل دوم این گروه، مزدا CX-9 و فورد اکسپلورر به رقابت با یکدیگر پرداختند که در این دوئل مجموعاً ۱۸۵۰ رأی به ثبت رسید و شاهد رقابت نزدیکی بودیم زیرا CX-9 موفق به کسب ۹۹۶ رأی و اکسپلورر ۸۵۴ رأی شد و بدین ترتیب مزدا با اختلاف اندکی و کسب ۵۳ درصد از کل آراء راهی محلهٔ بعدی شد. امروز هم در سومین دوئل گروه کراس‌اوورهای بزرگ، دو کراس‌اوور آمریکایی و ژاپنی رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها بازهم متعلق به فورد است. تویوتا هایلندر و فورد فلکس شرکت‌کنندگان دوئل امروز هستند.

فولکس‌واگن اطلس

هوندا پایلوت

شورلت تراورز

نیسان پث‌فایندر

فولکس‌واگن اطلس

؟

فورد اکسپلورر

مزدا CX-9

تویوتا هایلندر

فورد فلکس

مزدا CX-9

؟

جی‌ام‌سی آکادیا

سوبارو ایسنت

؟

فورد فلکس

فِلکس را می‌توان عجیب‌ترین کراس‌اوور بزرگ بازار دانست چراکه این خودرو از استایل کاملاً جعبه‌ای شکلی برخوردار است و تقریباً در کل بدنهٔ آن از خطوط صاف استفاده شده است که آن‌را به خودرویی متمایز و منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. این کراس‌اوور غیرمتعارف برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۷ رونمایی شد و همچنان طی یک نسل در حال تولید است. البته فلکس برای مدل ۲۰۱۳ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که این نسخهٔ جدید در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۱۱ رونمایی شد. بااین‌حال طبق گزارشاتی، تولید فلکس به دلیل برآورده نکردن انتظارات فروش فورد، در سال ۲۰۲۰ بدون معرفی نسل جدید خاتمه خواهد یافت. طراحی جعبه‌ای شکل این کراس‌اوور اما به افزایش فضای داخلی آن کمک کرده است به‌گونه‌ای که می‌تواند شش تا هفت نفر را در سه ردیف صندلی و در راحتی کامل حمل نماید درحالی‌که در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، هنوز هم صندوق باری به حجم ۵۶۶ لیتر را ارائه می‌کند. این فضا با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و دوم نهایتاً تا ۲۳۵۵ لیتر قابل‌افزایش است. فلکس روی پلت‌فرم D4 فورد ساخته شده که با برادر لوکسش یعنی لینکلن MKT مشترک است. این کراس‌اوور فول سایز آمریکایی با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که هردو از نوع ۳.۵ لیتری V6 بنزینی هستند اما یکی تنفس طبیعی بوده و دیگری اکوبوست توئین توربو است. در دوئل ما نیز فلکس با موتور توئین توربوی خود شرکت کرده است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. فلکس با پیشرانهٔ تنفس طبیعی، در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه می‌گردد اما نسخهٔ اکوبوست به‌صورت استاندارد صرفاً با سیستم چهارچرخ محرک تولید می‌شود.

تویوتا هایلندر

هایلندر بزرگ‌ترین کراس‌اوور تویوتا محسوب می‌شود که نسل اول آن برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۰۰ رونمایی شد. البته هایلندر نسبت به دیگر کراس‌اوورهای این گروه ابعاد کوچک‌تری دارد که به همین دلیل برخی آن‌را یک کراس‌اوور متوسط می‌دانند اما به دلیل برخورداری از سه ردیف صندلی، ما آن‌را در گروه کراس‌اوورهای بزرگ قرار داده‌ایم. نسل نخست این کراس‌اوور ژاپنی در سال ۲۰۰۷ به پایان کار خود رسید و در نمایشگاه خودروی شیکاگوی همین سال، نسل دوم آن رونمایی شد. سرانجام نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۳ جایی بود که نسل کنونی یا سوم هایلندر رونمایی شد. این نسل برای مدل ۲۰۱۶ نیز فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجره اعمال شده اما در نمای عقب تغییرات قابل‌توجهی صورت نگرفته است. نسل سوم هایلندر روی پلت‌فرم K تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون سدان بزرگ آوالون، مینی‌ون سی‌ینا و نسل قبلی کمری مشترک است. همان‌طور که اشاره شد، این خودرو هم مانند فلکس مجهز به سه ردیف صندلی است اما به دلیل طول کمتر نسب به رقیب آمریکایی (حدود ۲۳ سانتیمتر) در صورت باز بودن هر سه ردیف این صندلی‌ها، فضای بار کمتری معادل ۳۹۰ لیتر در دسترس خواهد بود. یکی از بازارهای کلیدی هایلندر، بازار ایالات‌متحده است که در این کشور از فروش و محبوبیت مناسبی هم برخوردار است به‌گونه‌ای که سال گذشته توانست بیشترین میزان فروش در طول تاریخ خود را تجربه کند. هایلندر با چند پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر به همراه یک نسخهٔ هیبریدی عرضه می‌گردد که در این رقابت با موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی خود شرکت کرده است. این موتور توانایی تولید ۲۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که پس از فیس‌لیفت مدل ۲۰۱۶، برای انتقال آن یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه شده است.

 

مشخصات فنی

 

فورد فلکس

تویوتا هایلندر

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۳.۵ لیتری V6
تنفس توئین توربو طبیعی
قدرت ۳۶۵ اسب بخار ۲۹۵ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر ۳۵۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶.۲ ثانیه ۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۷ ثانیه ۱۵.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۱۳ لیتر (ترکیبی) ۱۰.۳ لیتر
وزن ۲۲۴۳ کیلوگرم ۲۰۶۸ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۲۰۴۰ کیلوگرم ۲۲۷۰ کیلوگرم
طول ۵.۱۲ متر ۴.۸۹ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۹ متر ۲.۷۹ متر
حجم صندوق بار ۵۶۶/۱۲۲۳/۲۳۵۵ لیتر ۳۹۰/۱۱۹۷/۲۳۵۵ لیتر
قیمت پایه ۳۰,۹۲۰ دلار ۳۱,۵۹۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9791545]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (100 ديدگاه)

    فورد،جعبه ای شکل هست ولی زشت نیست،به نظرم از تویوتا بهتره

    1. Sina

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      من خوراک شاسی بلند ۷نفرم شک نکن هایلندر معرکست تنها ماشینی که از این بیشتر دوستش دارم سوبارو ایسنته که اونم کانسپته و فقط واسه امریکای شمالیه معلوم نیست چی بشه

      اگه trd یه دستی بهش بکشه جزو سه شاسی بلند ۷ نفره برتر حال حاظره دنیاست مخصوصا مدل ردیف وسط کاپیتانی
      هر مدل ۷ نفره بگی من یه دلیل میارم این بهتره

      1. DYBALA

        ۲۸ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (480 ديدگاه)

        Cx9

        1. Sina

          ۲۸ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (831 ديدگاه)

          عزیزم cx9 هم معرکست ولی هایلندر چیدمان صندلی هاش بهتره۲تا خلبانی و۳نفر آخر و فضای بیشتری داره ۷نفر بدون مشکل داخلش میشینن cx9 ردیف سومش اونقدرا واسه بزرگ سالا راحت نیست
          و نمای داخلش جذاب تره نحوه قرار گیری صفحه نمایشش و نور پردازی داخلش با اون نوار رنگی که زیر داشبورد و روی در کشیده شده
          با احترام به cx9 به خاطر نمای زیبای بیرونش و موتور انتخابی معرکش که همچنین واس ما ایرانیا امکان پلاکشم هست

        2. Moein

          ۲۸ تیر ۱۳۹۶
          سوابق: (74 ديدگاه)

          داداش خدایی این ۹۶امین باره اسم cx9رو متصاعد میکنی.خود مزدا کم کم داره به حرف میاد که عزیزم والا ما اون جوری که میگی هم نیستیم.

    2. aston martin

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      فورد به این خوشگلیو چجوری ول کنم

  2. سامان اذری

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    انتخاب من تویوتا هایلندر هست
    تنفس طبیعی استهلاک کم با ظرفیت بکسل بیشتر ِ
    تقریبا میشه گفت هایلندر یکی از بهترینهای سگمنت خودش هست
    فورد فلکس رو هم خوبه ولی یکم قدیمی شده

  3. Fericuda

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فورد اصلا بد نیست نه زشت نه ضعیف ولی هرکسی نمیپسندتش

  4. DEADPOOL

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خداییش از این فورد خیلی خوشم میاد یکی از فانتزی هامه لامصب اندازه خونه ما بزرگه? البته اینم بگم که تا همین پارسال اصلا نمیدونستم همچین مدلی وجود داره ولی به تویوتا رای میدم?

    1. سامان اذری

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      فلکس رو از نزدیک دیدم پشتش مکان هست برا خودش مخصوصا که کاملا دودی هست ?????

      1. شاهين

        ۲۸ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (856 ديدگاه)

        چه نکته مهمی رو اشاره کردی ???

  5. عطا

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    اخه نمیدونم که چی بگم بگم خدا اینارو لعنت کنه ؟
    قیمت این دوتا حول 120 ، 125 میلیونه.یعنی اینجا میخوان تیگو 7 رو با 130 میلیون تومان بدن به مردم. :)بگذریم.
    از نظر طراحی داخلی هر دو قابل قبول هستند ولی از نظر طراحی بیرونی تویوتا دلنشین تر و پخته تر به نظر میرسه. طراحی بیرونی فورد طوری هست که عام پسند نیست. از همه مهمتر تویوتا تنفس طبیعی هست.انتخاب من تویوتا هایلندر.

  6. مجتبی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    Toyota بهتره.

  7. نت

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (363 ديدگاه)

    هر دوشون قیافه خیلی زشتی دارن.هیوندای سانتافه اسپرت 2018 کجا این دوتا کجا.هیوندای سانتافه اسپرت 2018 زیباترین کراس اور جهان هست

    1. پژمان

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (59 ديدگاه)

      دقیقا حرف درستی زدی و هیوندای سانتافه اسپرت رو باید جزو خودرو هایی دونست که ده سال آینده کلکسیونر ها براش سر ودست میشکونن و
      به عنوان میراث فرهنگی کره ثبت ملی میشود

  8. فرزاد لاکچری

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    فورد نعش کش بیشتر بهش میومد

  9. Landscape

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    طراحی فلکس مثل این ماشینای نش کش میمونه
    با قاطعیت به تویوتا رای میدم

  10. #ali.m#

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    این مدل فورد رو توی کیش.دیدم واقعا بزرگ بود و البته خیلی زیبا .
    اما فکر نمیگردم 30هزار تا باشه .

  11. MAHDI . TUNING

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    اصلا از این مدل فورد خوشم نمیاد
    پس تویوتا هاینلدر رو انتخاب میکنم

  12. محمد

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (40 ديدگاه)

    هر دو ماشینو تو دبی دیدم،روی هیچ برندی تعصب ندارم،ولی فورد واقعا زشته?

  13. Ali

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    طراحی فورد بنظرم خیلی خوبه ولی با طراحی داخلیش حال نکردم
    رای من تویوتا
    بخاطر طراحی داخلی و موتور طبیعی

  14. علی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (36 ديدگاه)

    با سلام
    هر دو ماشینو تو منطقه آزاد ماکو از نزدیک دیدم تجربه سواری تویوتا رو دارم
    ولی فورد واقعا با ابهت از نزدیک
    ولی رای من به تویوتاست

  15. charger

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    فورد واقعا زیبایی در عین سادگی رو تو فلکس به بهترین نحو نشون داده واقعا خاصه

  16. فرهاد

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (378 ديدگاه)

    تا حالا به هایلندر زیاد دقیق توجه نکرده بودم
    چقدر جذابه

    1. charger

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (396 ديدگاه)

      زیادم جذاب نیست شبیه میتسوبیشی اوتلندره

  17. رضا مهربانی

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    توی این سایز ماشین ها،توان و گشتاور خیلی مهمترن.بعدشم حجم صندوق و جا داری.توی همه ی اینها فورد بهتره.اونایی هم که میگن زشته ،اقا به شما دادن سوار نشو.حالا که توانش بیشتره میگن تنفس طبیعی بهتره حالا اگه برعکس بود ….
    بنظرم ظاهره تکی داره.حالا واقعا اگه کسی از تویوتا صرفا بخاطر تعصب خوشش میاد حرفی نیست منتها دلیل الکی نیارین و تو سر مال نزنین

  18. Roham

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (757 ديدگاه)

    فورد اینگار شوخی کرده
    یه چی تو مایه ها پیکان شاسی بلند طراحی کرده
    بعد جرمی کلارکسون پیکان ما رو مسخره می کنه!

  19. شاهين

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    جفتشون خوبن.اما واقعا طراحی ظاهری چه داخل و چه خارج تو این سگمنت تحت سلطه ی مزدا cx9 هست

  20. h

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    فلکس هم آدم رو میبره هم آبرو آدم رو
    چیه انگار نعشکشه…
    هایلندر مصرف کمتر *اندازه مناسب*وزن کمتر*گیربکس ۸ سرعته که مصرف رو کم میکنه.

    1. h

      ۲۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (434 ديدگاه)

      به نظرم جی ام سی یا تویوتا اول بشه

  21. Anderiaski

    ۲۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (42 ديدگاه)

    ۱۰۰٪‏ فورد راحترو با امکانات بیشتره ایده آل خانواده و مسافرت ولى هایلندر زیبا ترو کاربردى تر

  22. ونوم اف ۵

    ۲۹ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    جدول که به نفع فورد هست از گشتاور و قدرت و شتاب و قیمت و اون بیضی ابی که باعث میشه خود به خود بهش رای بدیم

    1. asa

      ۲۹ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (569 ديدگاه)

      سلام داش ونوم.
      چطوری رفیق آمریکایی بازم؟
      داداش اگه عیبی نداره ایدی تلگرام یا شماره ای که روش تلگرام داری رو بده میخوام باهات حرف بزنم.
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا