در دومین قسمت از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، طبق معمول نویت گروه کراساوورهای کامپکت است. گروهی که شلوغترین کلاس خودرویی رقابتهای ما محسوب میشود. در دومین دوئل این گروه، نیسان کیکس و هیوندای کرتا روبروی هم قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً ۱۴۲۴ رأی به ثبت رسید. از این میزان، کیکس توانست ۱۰۶۲ رأی کسب کند درحالیکه کرتا موفق به کسب تنها ۳۶۲ رأی شد. بدین ترتیب نیسان کیکس با کسب ۷۴ درصد از کل آراء، پیروز دوئل دوم گروه کراساوورهای سابکامپکت لقب گرفت. حال در سومین دوئل این گروه، دو کراساوور ژاپنی یعنی تویوتا C-HR و هوندا HR-V رودرروی یکدیگر قرار گرفتهاند. در جدول زیر نیز میتوانید شرکتکنندگان و دوئلهای این گروه را مشاهده کنید.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
؟ | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
؟ | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | ؟ | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
؟ | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
تویوتا C-HR
پس از افزایش انفجاری محبوبیت کراساوورهای سابکامپکت، خودروسازان نیز یکی پس از دیگری به این کلاس وارد شدند تا این سگمنت به شلوغترین و رقابتیتری بخش در بین کراساوورها تبدیل شود. یکی از این شرکتها، تویوتا بود که در ابتدا با معرفی کانسپتی بنام C-HR در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴، قصد خود برای ورود به بخش کراساوورهای سابکامپکت را اعلام کرد. سپس در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ کانسپت دیگری با همین نام رونمایی شد که به نمونهٔ تولیدی نزدیکتر شده بود. سرانجام در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ تویوتا از نسخهٔ تولیدی C-HR پرده برداشته و رسماً به کلاس کراساوورهای سابکامپکت وارد شد. این خودرو روی پلتفرم جدید TNGA تویوتا ساخته شده که با خودروهایی چون پریوس و کرولا مشترک بوده و نسخهای از آن در نسل جدید کمری هم استفاده شده است. C-HR از طراحی کاملاً جدید و جوانپسندی برخوردار است که آنرا از دیگر محصولات تویوتا متمایز میکند. برای این کراساوور سه پیشرانهٔ مختلف ارائه میشود که لیست آنها از یک واحد ۱.۲ لیتری چهار سیلندر توربو آغاز میشود. مدل بعدی نسخهای هیبریدی است که به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی مجهز است؛ و نهایتاً یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هم برای C-HR در نظر گرفته شده که البته فقط در بازار ایالاتمتحده عرضه میشود و ما هم همین موتور را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این پیشرانه ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس CVT به چرخها انتقال پیدا میکند. تویوتا C-HR در کشورمان هم حضور دارد که در دو نسخهٔ ۱.۲ لیتری و هیبریدی عرضه میشود و هر دو دقیقاً با قیمت یکسانی معادل ۱۷۲,۹۰۰ میلیون تومان عرضه میشوند.
هوندا HR-V
HR-V سابقهٔ بیشتری از رقیب هموطنش دارد بهگونهای که معرفی نسل نخست آن به سال ۱۹۹۸ بازمیگردد. البته یک سال قبل از این تاریخ، در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۷ هوندا کانسپتی بنام J-WR را رونمایی کرد که پیشنمایشی از نسل نخست HR-V بود. سپس این خودرو بهزودی به تولید رسیده و بهعنوان یک کراساوور کوچک با ظاهری جعبهای شکل به بازار آمد. تولید نسل اول HR-V در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید و پسازاین برای چند سال خبری از این کراساوور ژاپنی نبود تا اینکه هوندا در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۴ نسل دوم آنرا رونمایی کرد. این نسل HR-V از لحاظ طراحی هیچ شباهتی با نسل قبلی خود نداشته و استایل کاملاً متفاوتی با آن دارد. البته HR-V جایگزین مدلهای المنت و کراسرود هم محسوب میشود. HR-V که روی پلتفرم مشترکی با هوندا فیت ساخته شده است، در برخی بازارها مانند بازار داخلی ژاپن با نام وِزِل عرضه میشود درحالیکه نسخهای از آنهم با تفاوتهایی جزئی در ظاهر با نام XR-V در چین تولید و عرضه میشود. هوندا این کراساوور سابکامپکت خود را با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه میکند که دو نمونهٔ آنها از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بوده و سومی یک واحد ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ما هم همین موتور را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این پیشرانه ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد که در حالت استاندارد به چرخهای جلو منتقل میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. برای انتقال نیروی موتورها هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک واحد CVT در نظر گرفته شده است. بهتازگی زمزمههای عرضهٔ هوندا HR-V در کشورمان هم شنیده میشود و بهزودی شاهد عرضهٔ آن توسط فامیلی موتور خواهیم بود.
مشخصات فنی
تویوتا C-HR | هوندا HR-V | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار | ۱۴۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۸ نیوتن متر | ۱۷۲ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو/چهارچرخ | جلو/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۵ ثانیه | ۸.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۸.۱ ثانیه | ۱۶.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۱ لیتر (ترکیبی) | ۸.۴ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۹۶ کیلوگرم | ۱۳۳۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۵ متر | ۴.۲۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۴ متر | ۲.۶۱ متر |
حجم صندوق بار | ۵۳۸ لیتر | ۶۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۳,۴۶۰ دلار | ۲۰,۴۰۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9782143]
Porsche & Mercedes
۱۶ تیر ۱۳۹۶این مدل تویوتا از ماشینای مورد علاقمه😊
هوندا شتاب و سرعتش بهتره مث اینکه…
ولی خب بازم شکی تو انتخاب تویوتا ندارم
فقط انگلستان
۱۶ تیر ۱۳۹۶پیشنهاد من برای جناب دهقان عزیز این هست که از ماشین هایی که تولیدشون متوقف شده و ماشین های کلاسیک آمریکایی و انگلیسی و ایتالیایی و آلمانی و ژاپنی و … هم دوئل برگزار بکنید یعنی روزی دو تا دوئل برگذار بکنید یکی از ماشین های روز و یکی هم از ماشین های کلاسیک یا توقف تولید شده این کار باعث جذاب تر شدن دوئل ها هم می شه یعنی نشون می ده اگه اعضای پدال تو زمان ماشین های گذشته بودن کدوم ماشین ها رو بیشتر دوست داشتن
خوشحال می شم نظر جناب دهقان و عزیزان دیکه رو بدونم
به امید پیشرفت و محبوبیت روز افزون مجله پدال.
Hamid...Audi
۱۶ تیر ۱۳۹۶آقای دهقان این دو تا جفتشون قراره که تو ایران عرضه بشن. به نظرتون بهتر نبود با همون مشخصاتی که تو ایران میان رقابت کنن؟
ارمان
۱۷ تیر ۱۳۹۶نه دیگه حمید جان کار اند درایور مدل های ایران رو پوشش نمیده و سخت دوستانه چهارتا منبع دیگه رو هم برسسی کنن
شتاب هوندا هم که از اریون گویا بیشتره فرمول ۱ به هوندا ساخته
Mohammad
۱۶ تیر ۱۳۹۶پیشنهاد جذابیه اگه تیم پدال انجامش بده مسلما رقابت کلاسیکها همینقدر جذاب و نفس گیر خواهد بود
charger
۱۶ تیر ۱۳۹۶ضمن تایید پیشنهاد دوستمون
به نظرم اگه دوﺋل بین ماشینای جدید با نسلهای قبل خودش هم برگزار کنید عالی میشه
به عنوان مثال من خودم یه دوﺋل بزارم
فورد موستانگ مدل 2017 لایک
فورد موستانگ مدل 2013 دیس لایک
رای خودم مدل 2013
Moein
۱۶ تیر ۱۳۹۶این مدل تویوتا بیشتر بهش میخورد مال هوندا باشه.هم اسمش ، هم نمای عقبش شبیه ماشینای هونداست
ARASH
۱۶ تیر ۱۳۹۶یه پیشنهاد دارم این که دوئل برای خودروهایی که در بازار خودمون هست هم بزارید
دوستان از طریق لایک و دیسلایک موافقت یا مخالفتتون را اعلام کنید
موافقید لایک
مخالفید دیس لایک
MAHDI . TUNING
۱۶ تیر ۱۳۹۶این دوئل هم خوبی هایی داره هم بدی هایی
خوبه چون میفهمیم که کدوما محبوبیت بیشتری یا تنفر کمتری دارن
بده چون دوستان در دوئل خودرویی که دارن کاملا تعصبی برخورد می کنند البته در مورد خودروهایی که زیاد تو خیابونه
در مجموع من دوئل برای خودروهای چینی یا وارداتی موافق هستم اما برای داخلی مخالفم
نتیجه نهایی با شما دوستان
مجتبی
۱۶ تیر ۱۳۹۶C-HR هم از نظر ظاهری بهتره هم فنی.
رای من toyota
MAHDI . TUNING
۱۶ تیر ۱۳۹۶فنی هوندا خیلی بهتره
اما طراحی تویوتا بهتره
قیمت هم هوندا
در مجموع من به هوندا رای دادم
كوروش
۱۶ تیر ۱۳۹۶هوندا هم ارزان تره هم موتور قوی داره فقط طراحی خوبی نداره نسبت به تویوتا
sina
۱۶ تیر ۱۳۹۶طراحی تویوتا اونقدی جذاب تر بود که من چشمم رو به برتری های فنی هوندا بستم.
قهرمان این سگمنت هم مزدا CX-3 هست از نظر من.
تو سایت caranddrive هم مزدا اوله، تویوتا سوم و هوندا دهم !!!
Amir
۱۶ تیر ۱۳۹۶من فک کنم تویوتا اگه یه ماشین با موتور 16 سیلندر ببا حجم 8 لیتر با ده یا پونزده تا توربو شارژ بزنه وزن ماشین هم یه تن باشه بازم فک کنم تهش از اون موتور 200 اسب قدرت بگیره با گشتاور 350 شتابشم 10 ثانیه
نمیدونم تویوتا با قدرت و سرعت و شتاب چه مشکلی داره
DYBALA
۱۶ تیر ۱۳۹۶Ch r خیلی خوشگله اما موتور نسبتا ضعیفی داره
۱۷۰ میلیون خیلیه
ACR VIPER
۱۶ تیر ۱۳۹۶هر چند ظاهر هوندا موقرتر وکراس اور تره
ولی تویوتا طراحی ساختار شکن واگزاتیکی داره
رای مت تویوتا
Landscape
۱۶ تیر ۱۳۹۶تویوتا و هوندا هر دو تاشون طراحی زشتی دارن(تو این کلاس) تویوتا طراحی بیرونیش هوندا طراحی درونیش تو این کلاس رنو کپچر از همه جهات بهتر هست
مجتبی
۱۶ تیر ۱۳۹۶رنو کپچر از همه جهات بهتره؟!!
😐😂😂😂
Landscape
۱۶ تیر ۱۳۹۶شما نظرت رو چیه؟عزیزم
آمار فروش کپچر تو اروپا جاهای دیگه مقایسه کن بعد به من بخند
مجتبی
۱۶ تیر ۱۳۹۶ببین عزیزم آمار فروش ربطی به بهتر بودن نداره مثلا تو ایران پراید بالاترین فروش رو داره پس باید بگیم پراید خوبه یا مثلا رولزرویس فروش خیلی کمی داره چون لوکس و خاصه پس باید بگیم خودروهاش بدرد نمی خورن☺
فقط تویوتا و هوندا
۱۶ تیر ۱۳۹۶آخه مجتبی جان بحث این جاست که فروش جهانی CHR با اینکه تازه امسال اومده تو بازار و همچنین هوندا HRV از رنو کپچر بیشتره. طبق سایت focus2move در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۷ هوندا HRV حدود ۱۳۸ هزارتا فروخته و تویوتا CHR حدود 117 هزار تا. در حالیکه رنو کپچر حدود 106 هزارتا فروخته. پس حتی اگه بحث فروش هم باشه تویوتا و هوندا بالاترن.
مطلب بعدی هم این که ایشون گفتن هردوی اینا زشتن. عزیز من اگه CHR زشت بود که جزو 3 نامزد نهایی برترین طراحی سال 2017 قرار نمیگرفت. البته که خوب زیبایی یه چیز سلیقه ای و نسبیه و شاید تو نظر شما رنو قشنگ تر باشه که نظرتون قابل احترامه. اما اینکه قاطعانه بیاید بگید این دو تا زشتن، میتونه نشونه ی چیز دیگه ای باشه!!
مطلب آخرم اینکه گفتید کپچر از همه جهات برتره. فقط 3 تا از اون همه جهات رو میشه بگید؟ البته برتری درست و درمون ها.
محمد
۱۶ تیر ۱۳۹۶من به هوندا رای دادم، ولی اگه eclipse cross بود به میتسوبیشی حتما رای میدادم
Raha
۱۶ تیر ۱۳۹۶یکی از خصلت های اختصاصی ما ایرانی ها همین تعصب داشتنه
همیشه برای نظر دادن و انتخاب کردن ب حرف دلتون گوش کنید که چی میگه نه اینکه بگید فلان ماشین چون ژاپنی المانیه و…. پس خوبه
برای سلیقه دیگران هم ارزش قائل بشید به خدا زمین و آسمون سوراخ نمیشه
باتشکر(کلاس موعظه و نصیحت) :)
c-hr
Ali
۱۶ تیر ۱۳۹۶تویوتا تو همه چیز بجز شتاب بهتر از هونداست
و این انتخابو سخت سخت میکنه
با شک و تردید به هوندا رای میدم
Landscape
۱۶ تیر ۱۳۹۶☺?
عزیزم می دونستم همچین جوابی داری
کسی که همچین مثالی می زنه لازم به توضیح دادن نداره
من که جوابی براتو امثال تو ندارم فقط برو با خدای خودت خلوت کنه
ببین منطق چی می گه کدوم گزینه بهترینه…
charger
۱۶ تیر ۱۳۹۶نمی دونم چرا با طراحی ch-r نمی تونم ارتباط برقرار کنم رای من هوندا
Alitalia
۱۷ تیر ۱۳۹۶۲۰ اسفند ۹۵ با هزار خواهش و التماس تونستم یه CHR تو نمایندگی شیراز ثبت نام کنم . دو روز پیش زنگ زدن که برم برای تکمیل وجه. مدل پایه ۱۹۵ و فول ۲۱۹ تومان. فکر میکردم ماشین مورد علاقمو پیدا کردم ومیتونم با ۱۷۰ تومان صاحبش بشم.?با ناامیدی تمام و بعد از ۴ ماه انتظار انصراف دادم. متاسفم برای اونایی که رفتن و تکمیل وجه کردن. ایرتویا خونخوار ترین واردکننده هست.
F.A
۱۷ تیر ۱۳۹۶درود بر شما
برخی از مشخصات فنی تویوتا C-HR از جمله گنجایش صندوق بار با آنچه که قبلأ اعلام شده؛ اشتباه است!
گشتاور مندرج در متن با گشتاور مندرج در جدول مشخصات فنی، متفاوت است!؟
با سپاس از زحمات شما؛ لطفأ در اطلاع رسانی دقت بیشتری کنید.
Landscape
۱۷ تیر ۱۳۹۶در جواب دوست فقط تویوتا و هوندا
همون طور که شما بهتر از من می دونی رنو در بازار آمریکا حضور نداره ولی تویوتا و
هوندا هم در آمریکا و هم در اروپا حضور دارن اگر فروش در بازار آمریکا رو بزاریم
کنار فروش رنو بیشتر هست که نظر من روی اروپا بود بعد خود شما در نظرتون اشاره کردی که هوندا تازه وارد نیست و فروشش تواین چند سال از رنو در این سگمنت کمتر بوده
در این کلاس فضای بار در کابین و صندوق یه ملاک مهمه که رنو از تویوتا و هوندا
فضای بیشتری داره همچنین شما که بهتر می دونی تویوتا و هوندا وکلا ژاپنی ها
ماشیناشون فوق العاده کم آپشن هستن ولی رنو آپشنای نه به اندازه کره ای ها
زیاد ولی در حد استانداردی داره مهمترین فاکتور قیمت هست که برتری کپچر مشخصه مخصوصا در بازار ایران که قیمت کپچر 110 میلیونه ولی تویوتا و هوندا بهای زیادی دارن قیمت پایه کپچر در بازار بریتانیا از 15615 پوند شروع میشه ولی تویوتا و هوندا تقریبا سه هزار پوند گرون ترن
در بخشه طراحی که برای من خیلی مهمه طراحی سیال و ساده رنو از همه زیباتر و
چشمنوازتره نه مثل تویوتاست که طراحی فضایی و کوپه مانند داره که معلوم نیست کوپه هست یا کراس نه مثل هوندا ست که اصول اولیه مثل قرینه بودن
رو نه دید گرفته و کلا برای من کپچر تو این سگمنت یکه حالا مهم نیست که بقیه
چی در مورد من فکر می کنند ماشینا ما هم والا کپچر نیست باز میگم تو این سگمنت کپچر و رنو تمام فاکتور های برتری رو دارن.