در واپسین قسمتها از دور اول مرحلهٔ مقدماتی رقابتهای خودرویی پدال امروز کلاس اسیوویهای متوسط را برای برگزاری دوئل انتخاب کردهایم. در این کلاس، اسیوویهای واقعی حضور دارند که عمدتاً از ساختار بدنه روی شاسی استفاده میکنند. خودروهایی که بجای سیستم چهارچرخ محرک AWD از نمونهٔ سنتی 4WD استفاده کرده و توانایی آفرود بسیار بالایی دارند. این خودروها برخلاف کراساوورها، تنها قامت بلندی ندارند بلکه به معنای واقعی کلمه، اسیووی هستند و کاملاً برای مسیرهای خارج جادهای آمادهاند. خودروهای حاضر در این کلاس به شرح زیرند:
شورلت تریلبلیزر
فورد اورست
جیپ رانگلر
میتسوبیشی پاجرو
میتسوبیشی پاجرو اسپرت
تویوتا فورانر
تویوتا فورچونر
تویوتا لندکروزر پرادو
نیسان ترا
ایسوزو MU-X
سانگیانگ رکستون
کیا موهاوی
همانطور که ملاحظه میکنید، در گروه اسیوویهای متوسط، تویوتا با سه خودرو، بیشتری نماینده را دارد. حال در اولین دوئل این گروه یکی از نمایندگان تویوتا یعنی مدل فورچونر در برابر فورد اورست قرار گرفته است.
فورد اورست
اورست یک SUV متوسط سه ردیفه است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. این خودرو که بر اساس پیکاپ رنجر ساخته شده بود تا سال ۲۰۰۶ به تولید رسید و سپس نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما اورست هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که ابتدا نسخهٔ کانسپت آن در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و چندی بعد فورد در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۴ از نسخهٔ تولیدی آن پرده برداشت. این نسل نیز همانند اسلاف خود بر اساس نسل کنونی یا سوم پیکاپ رنجر ساخته شده و در نمای جلویی کاملاً با آن یکسان است؛ بنابراین اورست در اصل نسخهٔ SUV پیکاپ رنجر محسوب میشود و مانند آن ساختاری بدنه روی شاسی دارد؛ اما این SUV آمریکایی یک محصول جهانی نیست بهنحویکه طراحی و مهندسی آن در استرالیا انجام گرفته و تنها در این کشور به همراه کشورهای آسیایی مثل هند، چین و تایلند و همینطور آفریقای جنوبی عرضه میگردد. تولید اورست نیز در تایلند و چین انجام میگیرد و فورد برنامهای برای عرضهٔ آن در ایالاتمتحده ندارد چراکه با مدلهای اکسپلورر، فِلِکس و اکسپیدیشن همپوشانی پیدا میکند. این خودرو در هند با نام Endeavour به فروش میرسد. اورست هماکنون بسته به بازار با دو پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری چهار سیلندر دیزل و ۳.۲ لیتری پنج سیلندر دیزل عرضه میگردد که ما برای این دوئل موتور قدرتمندتر را انتخاب کردهایم. این پیشرانهٔ توربودیزل پنج سیلندر، ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. اورست همچنین با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و یا دو دیفرانسیل به بازار عرضه میشود.
تویوتا فورچونر
همانطور که اورست بر اساس پیکاپ رنجر ساخته شده است، فورچونر هم بر پایهٔ پیکاپ هایلوکس شکل گرفته است و بنابراین همانطور که در مقدمه ذکر شد، هردو شرکتکنندهٔ این دوئل ریشهٔ وانتی دارند و هردو از ساختار بدنه روی شاسی استفاده میکنند. فورچونر برای اولین بار بهعنوان یک SUV متوسط در سال ۲۰۰۵ معرفی شده و در کشورهای مختلفی تولید و عرضه گردید. حتی نسل اول این SUV ژاپنی به کشورمان هم راه پیدا کرد. این نسل با تجربهٔ دو فیسلیفت در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ روی خط تولید بود تا اینکه سرانجام در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۶ نسل دوم آن بهطور همزمان در تایلند و استرالیا رونمایی شد؛ اما نسل دوم فورچونر برخلاف فورد اورست، در ظاهر شباهت چندانی با هایلوکس ندارد و از طراحی خاص خود استفاده میکند. طراحیای که تا حدودی یادآور محصولات برند لوکس تویوتا یعنی لکسس است. فورچونر نیز مانند رقیب آمریکایی، خودرویی جهانی نیست و عمدتاً در بازارهای آسیایی عرضه میگردد. بنابراین مطمئناً در بازار ایالاتمتحده هم حضور ندارد. تولید این خودرو نیز در تایلند و پاکستان انجام میگیرد. فورچونر از لحاظ ابعاد و کلاس دقیقاً همسطح مدلهای فورانر و لندکروزر پرادو قرار میگیرد. این خودرو هماکنون با پیشرانههای گوناگونی عرضه میگردد که شامل دو موتور بنزینی و سه واحد دیزلی میشود. فورچونر در رقابت ما با پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری چهار سیلندر توربودیزل خود شرکت کرده است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این ماشین بازهم مانند اورست، مجهز به سه ردیف صندلی است و در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل عرضه میگردد.
مشخصات فنی
فورد اورست | تویوتا فورچونر | |
پیشرانه | ۳.۲ لیتری ۵ سیلندر | ۲.۸ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربودیزل | توربودیزل |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۸.۵ لیتر (ترکیبی) | ۸.۶ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۷۰ لیتر | ۸۰ لیتر |
وزن | ۲۲۱۴ کیلوگرم | ۲۱۲۵ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۳ تن | ۲.۸ تن |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر | ۷ نفر |
طول | ۴.۸۹ متر | ۴.۷۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۵ متر | ۲.۷۵ متر |
قیمت پایه | ۳۸,۵۰۰ دلار | ۳۸,۵۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9828171]
SERIAL WINNER
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
من به تویوتا رای میدم. ظاهر زیباتر و استهلاک کمتر
TOYOTA
۲۱ شهریور ۱۳۹۶من خودم طرفدار تویوتام .
اما بررسی های ویدیویی و مقایسه های زیادی رو دیدم که تو بحث آفرود شبیه هم هستند.
کاش و ای کاش تویوتا اندروید اتو و اپل کارپلی رو به سیستمش اضافه کنه .
به نظرم بزرگترین مشکل تویوتا الان سیستم سرگرمی اونه .
الان شما LS500 و یا LC رو بگیری واقعا کار کردن با سیستمش ناراحت کننده و سخته.
امسال تو LS500 سرعت تاچ تاچ پد رو بیشتر کرده و یا مانیتورهاش با کیفیت تر شدن.
دریغ از اینکه مشکلاتش اونجا نیست و یوزر فرندلی نیست سیستمش
یه همکاری با شرکت ژاپنی دیگه مثل سونی کنه دیگه مشکلی نمیمونه به خدا
7 نفره هستن هر دو اما هیچ کدوم ردیف سوم خوب نیست
یه چیزی که همیشه بین راوفور و سانتافه منو به انتخاب راوفور ترغیب میکنه که دو ردیف ضندلی داره ولی دو ردیف واقعی و خیلی نرمتره اما سانتافه اینجوری نیست
از همین رو با ردیف سوم بدردنخور من به شخصه مخالفم
شاید شش صندلی بهتر باشه حتی
اورست ماشین بسیار عالیه و حیفه تو کشورمون نیست
تویوتا جان برای بار آخر
خواهش میکنم ازت سیستم سرگرمیت رو بهتر کن
همین
peyman
۲۱ شهریور ۱۳۹۶فورچونر روچرا وارد ایران نمیکنن؟؟یا وارد شده من نمیبینم؟
محمد
۲۴ شهریور ۱۳۹۶چون پیشرانه اش بالای 2.5 لیتر حجم داره
در صورتی که هایلوکس پیشرانه 2.7 لیتری داره اما چون خودرو تجاری محسوب میشه مشمول قانون منع واردات خودروهای با موتور بالای 2500 سیسی نمیشه
مهدی
۲۵ شهریور ۱۳۹۶با سلام
یعنی میشه تویوتا توندرا رو هم وارد کرد ؟ بخاطر اینکه وانت هستش ؟
اونم خودروی تجاری محسوب میشه ؟ حجم موتور 4500 سی سی هست
AK_007
۲۲ شهریور ۱۳۹۶دوستان ی سوال فنی
تفاوت مدل های پرادو, فورچونر,فوررانر و هایلندر چیه??
شاهين
۲۲ شهریور ۱۳۹۶حالا فهمیدم جک جی ۵ چراغ عقبش رو ازچی کپی کرده!!!!
بنزما
۲۲ شهریور ۱۳۹۶خدارو شکر مقایسه ها پیشرفت کرده نه شتاب ذکر شده نه سرعت نهایی
(ali(chevy nova
۲۱ شهریور ۱۳۹۶من فورد رو انتخاب مىکنم
راستى نظر سنجى
1. فورد گرانادا 1975 لاىک
2. پلىموت والىانت 1975 دىس لاىک
سعید
۲۱ شهریور ۱۳۹۶دیسلایک من بخاطر انتخابت بود نه نظر سنجیت
(ali(chevy nova
۲۲ شهریور ۱۳۹۶حالا چه کنم من سعىد؟؟
واقعا ناراحت شدم تو نظر سنجىم شرکت نکردى
Behnam.xan
۲۱ شهریور ۱۳۹۶از تویوتا بیشتر خوشم اومد?
جلالى
۲۱ شهریور ۱۳۹۶فورد کمى تو مشخصات بهتره عمل کرده مثل قدرت و گشتاور اما حجم موتورش هم بىشتره و 1 سىلندر بالاتر از رقىب داره
سروش شیرازی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶جلوی فورده شبیه تویوتا سکویاس یا من اشتباه میکنم؟
حمیدرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۶فورد منطقی تره
Sina
۲۱ شهریور ۱۳۹۶با اینکه فورد از نظر من بهتره خصوصا چونکه قیافه جذاب تری داره نمای داخلی قشنگ تری داره (این عکسهایی هم که از اورست گذاشته با قیافه ای که در ظاهر ببینی کلی تفاوت داره )
اما انتخاب خود من تویوتاست به این دلیل که سخت جون تره و قبلنا کلی فیلم که توی یوتیوب دیدم از مقایسشون استرالیاییها کلا تویوتا رو بیشتر پسندیدن و عامل دیگه ای که برتری تویوتا رو واسه ما بیشتر میکنه اینکه که اورست فقط با فرمون سمت راست تولید میشه ولی فورچونر برای خاورمیانه هم هست
بابت قیافه فورچونر هم پکیج TRD توی مالزی واسش موجوده که قیافش واقعا معرکه و خوشگله و دوست داشتنیه که کلا با این پکیج و برتر شدن قیافه فورچونر از اورست کلا کلا فورچونراز نظر من میشه برنده این دوئل تینم عکسهای fotuner trd sportivo ???
http://www.autocarindia.com/auto-images/new-2017-toyota-fortuner-trd-sportivo-image-gallery-400742
سامان اذری
۲۱ شهریور ۱۳۹۶تویوتا خیلی خوشگلتره
و استهلاکشم کمتره
ارش
۲۱ شهریور ۱۳۹۶داخل تویوتا چه خوشگله صندلیهاش هم به نظر خیلی راحتن.
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶من به تویوتا رای دادم چون از ظاهرش خیلی خوشم میاد، عملکردشم برام قابل قبوله ?
Hemichan
۲۱ شهریور ۱۳۹۶Ford
Hasan
۲۱ شهریور ۱۳۹۶تویوتا فورچونر خیلی باحاله
کارل شلبی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶…ford
علی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶اقعا این موضوع دوئل به اعتبار پدال صدمه زده،آخه دوست من مقایسه و نظر خواهی از چی؟از خودروهایی که دیده نشده اند ؟
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶بالای ۹۰ درصد خودروهایی که تو سات پدال در موردشون مطلب و عکس منتشر میشه و ما نظر میدیم، نه دیدیمشون نه سوارشون شدیم، پس طبق منطق شما نه دیگه مطلبی در رابطه با این خودروها باید نوشته شه، نه نظری در موردشون بدیم.
datsun
۲۱ شهریور ۱۳۹۶صنعت خودرو سازی ژاپن و آمریکا بهترین شاسی بلندها و پیکاپ ها رو ساختن و میسازن
تو اروپای ها هم لندروور (رنجروور)
شاسی بلندهای که واقعا نام شاسی بلند برازندشونه
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶تو توانایی بسیار بالای آمریکاییها و ژاپنیها در ساخت شاسی بلند هیچ شکی نیست، به خصوص که پیکاپهاشون بهترین هستن، اما به نظرم هنوز محصولی ندارن که بتونه با رنجروور SV اتوبیوگرافی LWB، مرسدس بنز G کلاس 4²×4 و 6×6 و بنتلی بنتایگا برابری کنه.
datsun
۲۱ شهریور ۱۳۹۶اگه بخوان تو اون رنج قیمت بسازن شک نکن یه چیزی میسازن که اگه توانی هاش بیشتر نباشه کمتر از اونا نیست
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶بله اگر بخوان میتونن، شکی نیست، هیچکدوم از خودروسازهای معتبر، برای ساخت یه خودروی فوقالعاده، دست و پا بسته نیستن، اما فعلا محصولی ندارن که بتونه با نمونههای ذکر شده رقابت کنه.
SERIAL WINNER
۲۱ شهریور ۱۳۹۶.
با ” اگر ” چیزی درست نمیشه.
اگر میتونستن بهتر از اون SUV هایی که فرشاد گفت بسازن ، میساختن.
mohammad_FM 480
۲۲ شهریور ۱۳۹۶اقای داتسون و فرشاد شک نکنید اگه میتونستن میساختن..
mohammad_FM 480
۲۱ شهریور ۱۳۹۶اقای DATSUN یعنی چی؟
یعنی شاسی بلندهای آلمانی اسم شاسی برازندشون نیس؟
مثلا چه چیزی از ژاپن یا آمریکایی ها کم دارن؟
محمد شجاعی
۲۱ شهریور ۱۳۹۶آلمانی ها فقط لاکچری بودن و تعدد آپشن رو ملاک برتری ماشیناشون قرار میدن،اما امریکا و ژاپن از قدیم به کیفیت و مقاومت بالای قطعات معروف بودن.
مثلا من خودم ترجیح میدم حتی اگه تیلیاردر هم باشم یه ماشین ژاپنی 80 میلیونی با کیفیت قطعات بالا مثل ماکسیما یا تویوتا کمری داشته باشم تا یه ماشین آلمانی مثل بنز یا … که تا خرخره تو آپشنای جورواجور غرق شده و هیچی از کیفیت قطعات اصلیش نمیدونم.
Top speed
۲۱ شهریور ۱۳۹۶برای datsun : پس هنوز G کلاس رو نشناختی برو و کمی اطلاعات کسب کن عزیزم
datsun
۲۱ شهریور ۱۳۹۶من همیشه تو پدال گفتم آلمانی ها همیشه قابل احترامن ولی آلمانی ها خیلی دیر وارد کلاس SUV شدن وقتی خودروی مثل لندکروز تولید میشد تا سی سال بعدش جی کلاسی وجود نداشت حالا دیگه بقیه کمپانی ها المانی بماند
جی کلاس به کنار
ولی سخته خدایی یه شاسی بلند چند صد هزار دلاری برند لوکس داشته باشه ولی نتونی خارج از جدا یه مانع کوچیک رد کنی و همونجا یه ماشین ۳۰ هزار دلاری ژاپنی کنارت جامپ بزنه
عليرضا
۲۱ شهریور ۱۳۹۶تویوتا نماد استهلاک کمه که نمیشه ازش رد شد مخصوصا این مدلش که حرف نداره
امیر
۲۱ شهریور ۱۳۹۶شتابشون چقدره؟! یه سوال: شما بین موتور بنزینی با قدرت بیشتر و گشتاور کمتر و موتور دیزلی با قدرت کمتر و گشتاور بیشتر کدوم رو انتخاب میکنید و چرا؟!
:::فرشاد:::
۲۱ شهریور ۱۳۹۶برای شاسی بلندها، موتور دیزلی رو ترجیح میدم چون گشتاور بالاتر تو این خودروها، مهمتر از قدرته.
mohammad_FM 480
۲۱ شهریور ۱۳۹۶من دیزل رو انتخاب میکنم
mohammad_FM 480
۲۱ شهریور ۱۳۹۶با اینکه فورد رو هم دوست دارم و مشخصات فنی بهترش اینجا به فورچونر رای میدم.
طراحی جلوی هر دو خوبه ولی فورچونر بهتره بنظرم
اما تو قسمت عقب فورچونر واقعا حس بزرگ بودن رو القا میکنه حالت تقریبا جعبه ای و شکسته داره که من عاشقشم.
Top speed
۲۱ شهریور ۱۳۹۶چطور در یک گروه تویوتا ۳ نماینده دارد ، سلطان استهلاک با خودش درگیری دارد
arman
۲۲ شهریور ۱۳۹۶برام خیلی جالبه که اسم اسطوره هایی مثل بنز جی کلاس و لندرور دیفندر (بچش رنجرور) آورده میشه اما مغرضانه نام اسطوره آفرود و پرفورمنس بالا یعنی حضرت سلطان لندکروز کبیر حذف میشه ، نه داداش گلم با یه کامنت من وشما اعتبار یک شخص ،ماشین ،یا هرچیز دیگه ای خدشه دار نمیشه
GTR
۲۲ شهریور ۱۳۹۶سلام.من این تویوتا فورچونررو از نزدیک دیدم سوار هم شدم.واقعا سواریش عالیه ولی یه ایراد بزرگش به نظر من اینکه سایز چرخش به اتاقش نمی خوره.از نمای بغل زیباییه عقب و جلوشو نداره.
حسین
۲۲ شهریور ۱۳۹۶یه تویوتا که موتور 4 سیلندر و معروف داره و قطعاتش همه جا هست ، استهلاک کم داره و ظاهر زیباتر رو ترجیح میدم!
البته تویوتا موتور های بهتری هم برای این ماشین فکر کنم داره!
ford
۱۵ آذر ۱۳۹۸من طرفدار این دو برند هستم جفتشون هم بهترینن اما اول فورد بعد تویوتا دو برند دقیقا مثل هم کار میکنن و از نظر طول عمر استقامت قدرت فنی هر دو حرف اول میزنن فقط با این تفاووت که فورد از نظر قدرت کشش افرود طول عمر فنی واقعا هیولاست و دخلی به شورولت دوج… بقیه امریکایی ها نداره که خرابی بالایی دارن فورد به خاطر قدرتش تو افرو و طول عمر خیلی خیلی بالا خودرو هاش زبان زده و از نطر فنی برندی رقیبش نیست تو افرود هم خودروهاش حرف اول میزنن ولی حتی زمان شاه هم فورد وارد ایران نشد چون بهترین برند دنیاست و اون زمان هم نیومد اما تویوتا هم دقیقا همین مشخصه ها رو داره اما در رتبه دوم و میشه گفتن کوچیک شده برند فورد هست و خودرو هاش کوچیک شده فورد و نظر من جز این دو برند چیزی نیست اول فورد بعد تویوتا اما به دلایل تحریم یا ایرانی ها ژاپنی ها اول یا دوم میشه گفت چینی ها و کره ایی ها هستن که دنیا وفاداری زیادی به برند تویوتا داره و برند درست دوست داشتنی هست