جنرال موتورز

فروش سهام جنرال موتورز در تأسیسات تولید روسیه

جنرال موتورز به‌آرامی اما به‌طور پیوسته در حال کاهش فعالیت‌های جهانی خود است. جدیدترین اقدام این شرکت در این راستا فروش سهام ۵۰ درصدی خود در جوینت ونچر جنرال موتورز-آوتوواز روسیه است یعنی همان شرکتی که اس‌یووی کوچک شورلت نیوا را تولید می‌کند. سهم جنرال موتورز در این شرکت توسط شریک جوینت ونچر یعنی گروه آوتوواز خریداری می‌شود که خود متعلق به رنو است. درنتیجه، جوینت ونچر جنرال موتورز-آوتوواز به شرکتی کاملاً تابعهٔ گروه آوتوواز تبدیل خواهد شد و حضور جنرال موتورز به‌عنوان یک تولیدکننده در روسیه پایان میابد. برای نشان دادن تغییر وضعیت مالکیت نیز نام شرکت جنرال موتورز-آوتوواز نهایتاً تغییر خواهد یافت.

بر اساس توافق میان دو شرکت، کارخانهٔ جوینت ونچر در شهر تولیاتی روسیه همچنان برای مدت معینی به تولید نیوا با برند شورلت ادامه خواهد داد اما بعداً این خودرو به لادا تغییر برند خواهد داد. این موضوع موجب می‌شود دو نیوا در سبد محصولات لادا وجود داشته باشد زیرا این شرکت هنوز نیوای قدیمی را هم به بازار روسیه عرضه می‌کند. در بیانیهٔ منتشرشده توسط آوتوواز آمده است که این انتقال مالکیت هیچ تغییری در کارکنان شرکت ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، قراردادهای موجود با قطعه‌سازان و نمایندگی‌های فروش نیوا نیز همچنان پابرجا خواهد ماند.

شرایط مالی این معامله هنوز فاش نشده است. همچنین شورلت در اواخر سال ۲۰۱۴ کانسپت نسل جدید نیوا را رونمایی کرد و حتی پروتوتایپ‌های آن با پوشش‌های استتاری در حال آزمایش دیده شدند اما در بیانیهٔ آوتوواز به این خودرو هم اشاره‌ای نشده و معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد بود.

رئیس و مدیرعامل آوتوواز «ایوز کاراکازانیس» در رابطه با این توافق‌نامه می‌گوید:

من از شریکمان جنرال موتورز برای بیش از ۱۸ سال همکاری پُربار سپاسگزارم. طبق این توافق‌نامه، آوتوواز دومین آفرودر را در محصولات خود خواهد داشت که لادا نیوای افسانه‌ای را تکمیل کرده و توسعهٔ آیندهٔ آوتوواز را پشتیبانی می‌کند

کارخانهٔ تولیاتی که در سال ۲۰۰۱ افتتاح شد، در نزدیکی پایگاه تولید اصلی آوتوواز در سواحل رودخانهٔ ولگا واقع است و سالانه ظرفیت تولید صد هزار دستگاه خودرو را دارد. این کارخانه فقط به تولید شورلت نیوا مشغول است. این اس‌یووی کوچک در اصل نسخهٔ مدرن شده‌ای از لادا نیوای متعلق به دورهٔ اتحاد جماهیر شوروی است که با همکاری جنرال موتورز توسعه پیدا کرد؛ اما این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تصمیم به کاهش حضور در روسیه گرفت و فروش سهام خود در جوینت ونچر با آوتوواز نیز اقدامی در همین راستا محسوب می‌شود. این در حالی است که جنرال موتورز با فروش برند اوپل به پژو-سیتروئن از بازار اروپا خارج شد و تأسیسات تولید هولدن در استرالیا را هم تعطیل کرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. Mad.z.Max

    ۲۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    بنظر ماشین کاربردی ای میاد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا