امروز یکی دیگر از قسمتهای دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای سگمنت A اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن کیا پیکانتو و هیوندای i10 در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۵۰۲ رأی به ثبت رسیده است که پیکانتو توانست با دریافت ۱۲۷۳ عدد از آنها یا به عبارتی کسب ۸۴ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز رقابت شده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند. این در حالی است که i10 تنها ۲۲۹ رأی دریافت نموده است. حال امروز در دوئل پنجم گروه هاچبکهای سگمنت A شاهد رویارویی رنو توئینگو و اسمارت فورفور خواهیم بود.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | ؟ | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو ۱۰۸ |
؟ | پژو ۱۰۸ | ||
فیات ۵۰۰ | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
اوپل آدام | ؟ | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
کیا پیکانتو | فولکسواگن آپ |
اسمارت فورفور
در سال ۱۹۹۴ برند اسمارت با همکاری دایملر و شرکت ساعتسازی سواچ تأسیس شد که نخستین محصول آن، خودروی کوچک و شهری فورتو بود. این ماشین از ترکیب موتور عقب-محور عقب استفاده میکرد. سپس در سال ۲۰۰۴ اسمارت هاچبک چهاردر و بزرگتری بنام فورفور را معرفی کرد که برخلاف فورتو، خودرویی موتور جلو بود و هیچ شباهتی با برادر کوچکش نداشت. اسمارت فورتو تا سال ۲۰۰۶ یعنی تنها به مدت دو سال به تولید رسید و بعدازاین برای چند سال خبری از آن نبود. سپس سرانجام در اکتبر ۲۰۱۴ نسل دوم فورفور به همراه نسل جدید فورتو رونمایی شده و چندی بعد در نمایشگاه پاریس همان سال برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد؛ اما نسل دوم فورفور برخلاف نسل اول، بر روی پلتفرم فورتو ساخته شده و از همان ترکیب موتور عقب استفاده میکند. بعلاوه، طراحی فورفور نیز کاملاً شبیه فورتو است و در اصل نسخهٔ چهاردر فورتو محسوب میشود. همچنین با توجه به شراکت دایملر و رنو نیسان، نسل جدید اسمارتهای فورفور و فورتو با همکاری رنو-نیسان توسعه یافته و پلتفرم مشترکی با نسل سوم رنو توئینگو دارد. برای هردو مدل اسمارت فورتو و فورفور دو پیشرانهٔ بنزینی مختلف ارائه میشود که اولی از نوع ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. این موتور که برای رقابت ما انتخاب شده است، ۷۰ اسب بخار قدرت و ۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پیشرانهٔ بعدی این ماشین یک واحد ۰.۹ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که در نسخهٔ معمولی ۹۰ اسب بخار قدرت دارد؛ اما فورفور در یک نسخهٔ اسپرت برابوس هم تولید میشود که از همین پیشرانه استفاده میکند با این تفاوت که این موتور در نسخهٔ برابوس قدرت بیشتری معادل ۱۱۰ اسب بخار دارد.
رنو توئینگو
توئینگو برای اولین بار در قالب یک هاچبک کوچک سهدر و بهعنوان جایگزینی برای مدل پرفروش و البته قدیمی رنو ۴ در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد. این خودرو تا سال ۲۰۰۷ در فرانسه تولید شد تا اینکه در نمایشگاه ژنو همین سال رنو نسل دوم آنرا رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی صرفاً بهصورت هاچبک سهدر تولید میشد و پس از تجربهٔ فیسلیفتی که در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد، تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت؛ اما در نسل سوم یا کنونی توئینگو، اوضاع کاملاً تغییر کرد زیرا همانطور که گفته شد، نسل سوم توئینگو با همکاری دایملر و به همراه نسل جدید اسمارت فورتو و فورفور توسعه پیدا کرد؛ بنابراین نسل سوم توئینگو مانند اسمارت روی پلتفرم موتور عقب-محور عقب ساخته شده است. همچنین این نسل برخلاف دو نسل قبلی صرفاً بهصورت هاچبک پنجدر تولید میشود. نسل کنونی توئینگو اشتراکات زیادی با اسمارت و مخصوصاً مدل فورفور آن دارد و حتی پیشرانههای آنها نیز دقیقاً با یکدیگر یکسان است؛ بنابراین برای توئینگو هم در این دوئل، مشابه اسمارت فورفور، همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی انتخاب شده است. همانطور که اشاره شد پیشرانهٔ توئینگو در قسمت عقب قرار دارد و بنابراین نیروی آن نیز به چرخهای عقب منتقل میشود که این کار توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انجام میگیرد. بااینحال نصب پیشرانه در قسمت عقب لطمهٔ چندانی به حجم صندوق بار خودرو نزده است. همچنین مانند اسمارت، توئینگو هم در بین مدلها خود، یک نسخهٔ اسپرت بنام GT دارد که از همان نسخهٔ ۱۱۰ اسب بخاری موتور ۰.۹ لیتری توربو استفاده میکند یعنی دقیقاً مشابه اسمارت برابوس. نسل سوم توئینگو به همراه نسل دوم اسمارت فورفور در کارخانهٔ رنو در اسلوونی تولید میشود.
مشخصات فنی
رنو توئینگو | اسمارت فورفور | |
ترکیب | موتورعقب | موتورعقب |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۷۰ اسب بخار | ۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰ نیوتن متر | ۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۱۴.۵ ثانیه | ۱۵.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت | ۱۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۵ لیتر (ترکیبی) | ۴.۲ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۳۵ لیتر | ۲۸ لبتر |
وزن | ۹۴۰ کیلوگرم | ۹۰۰ کیلوگرم |
طول | ۳.۵۹ متر | ۳.۴۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۹ متر | ۲.۴۹ متر |
حجم صندوق بار | ۱۸۸ لیتر | ۱۸۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۰,۰۰۰ پوند | ۱۰,۵۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9853553]
:::فرشاد:::
۲۵ مهر ۱۳۹۶هر دو با نمک و دوستداشتنی هستن اما من به اسمارت رای میدم چون سایه کمپانی معتبرتری بالای سرشه و با کیفیتتر به نظر میرسه.
حامد
۲۵ مهر ۱۳۹۶اره ولی رنو هم در بحث خوردهای اقتصادی کوچک واقعا عالیه
parsa
۲۵ مهر ۱۳۹۶به هیچ کدوم رای نمیدم.از تویینگو خوشم نمیادو از اسمارت صد و شصت هفتاد میلیونی متنفرم
گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)
۲۵ مهر ۱۳۹۶حتی از لحاظ کابین هم با هم یکین
فقط گرافیک ورنگامیزیشون باهم متفاوته
محمد
۲۵ مهر ۱۳۹۶این خط روی بدنه رنو توئینگو چیه انگار با کلید روش خط انداختن
مشخصات فنی که هر دو یکیه فرم طراحی اسمارت جذابتره
اسمارت رینگهای بهتری داره، بدنه ۲ رنگش جذابتره ضمن اینکه دریچه کولر وسط داشبورد رنو بنظر کمی غیرکاربردیه با این فرم کشیده و کوچک
بقیه مشخصات هم که یکیه اسمارت پشتوانه دایملر رو هم داره
حمیدرضا
۲۹ آذر ۱۴۰۰اون خط انعکاس نوره
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۲۵ مهر ۱۳۹۶من از چند سال پیش که اسمارت دیدم عاشق اون طراحی جالب با نمکش شدم پس رای من اسمارت
گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)
۲۵ مهر ۱۳۹۶همینطور که ذکر شده هر دو این ماشینهااز لحاظ زیرسازی و پلتفرم و موتور کاملا با هم یکسانن
و اگر به انتخاب باشه به سلیقه مربوطه، یکیشون
واسه افراد متوسط رو به پایینه یکیشون واسه افراد با درامد متوسطه
من در کل ظاهر وپرستیج اسمارتو میپسندن
چون خیلی شیک تر وتقریبا عضلانی تر به نظر میرسه
یه چیزشون که خیلی عالیه آرایش دف عقبشونه
Roham
۲۵ مهر ۱۳۹۶اسم پروفایلت خیلی باحاله رفیق
گیجو ویج توی دایره میچرخم مثه پرگار(LAST VIPER)
۲۵ مهر ۱۳۹۶مرسی داداش
KamyR
۲۵ مهر ۱۳۹۶پدال جان من جدیدا کارم زیاد شده و هر چند روز یکبار به سایت سر میزنم اما وقتی میخوام خبر های صفحات دوم و سوم و….. بخونم ، تا از خبر میام بیرون ، باز میاد همون صفحه ی اول . خواهشا واسه این قضیه یه فکری بکنین . با تشکر
رنو توئینگو هم طراحی داخلیش بهتره و هم اطلاعات فنیش . اما اسمارت ظاهر جذاب تری داره ولی رای من رنو هست
Pooya
۲۵ مهر ۱۳۹۶سلام.
شما حتمی از بخش مطالب بیشتر میرید که همین مشکل رو داره. برای دور زدنش دو روش دارید.
۱_ با نگه داشتن انگشت رو مطلب باز کردن مطلب در صفحه دیگه رو انتخاب کنید.
۲_ از بالای صفحه فهرست رو انتخاب کنید و بعد گزینه ی بایگانی رو انتخاب کنید. ( اینجوری شماره ی صفحات هم میاد و می تونید سریع تر به مطالب قدیمتر دسترسی داشته باشید و مشکل برگشت به صفحه اول رو دیگه ندارید )
Kamy R
۲۶ مهر ۱۳۹۶باتشکر از پیگیری شما
جلالى
۲۵ مهر ۱۳۹۶چقدر مشخصاتشون شبىه همدیگه هست
Hosein
۲۵ مهر ۱۳۹۶چه جالب ،اتفاقا دیشب یدونه از همین اسمارتا واسه برادرزادم گرفتم.خیلی بانمکه.
زیاد تفاوتی باهم ندارن ولی اسمارت به چشم با کیفیت تر میاد. بنزم که پشتشه.
Amir Schumacher
۲۵ مهر ۱۳۹۶.
تبریک !!!
اسمارت خیلی قشنگ تره ،
چرخ های رنو خیلی کوچیک به چشم میاد.
طراحی اسمارت هم بی نظیره.
Hosein
۲۵ مهر ۱۳۹۶قربونت.??
Hosein
۲۵ مهر ۱۳۹۶انقد بانمک و فانتزیه دلم خواست یه واقعیشم واسه خودم میگرفتم البته به عنوان ماشین دوم واسه کارای داخل شهر.
ارش
۲۵ مهر ۱۳۹۶به اسمارت رای میدم چون مرسدس ….. بله . و یه تبریک هم بگیم به طرفداران مک لارن مدل 720s رکورد جالبی رو در مجله road &trakeثبت کرده و 400متر رو در 9.98 ثانیه طی کرده که این رکورد در مجله موتور ترند و کار اند درایور بهتر هم میشه.پیشرفت مگ لارن قابل تحسینه
کسری
۲۵ مهر ۱۳۹۶عکس از نمای عقب اسمارت نزاشتین باتوجه به نمای عقب قشنگ رنو و مشخصات فنی و قیمت یکسان رای من رنو
SAEED
۲۵ مهر ۱۳۹۶به اینکه اطلاعات فنی و قیمت تویینگو بهتره ولی اسمارت به صورت تخصصی تو این کلاس کار میکنه و پشتوانشم مرسدسه پس اگه فاکتور سلیقه و … در نظر نگیریم اسمارت موفق تره(سه نقطه ای که گذاشتم فاکتور های دیگه مثل مثلا تعصب نسبت به برند و بازار فروش رو شامل میشه)
حمیدرضا
۲۵ مهر ۱۳۹۶به رنو رای دادم به خاطر قیمت کمتر همین مصرف سوخت اسمارت یکم قلقلکم داد ولی در نهایت چون دو خودرو تقریبا یکسان هستن به رنو رای دادم
mohammad_FM 480
۲۵ مهر ۱۳۹۶موتورشون که یکیه ظاهرا و نمیشه تو کامنت رو قسمت فنی مانور داد…
طراحی اسمارت واقعا بهتره خیلی جالب تر از رنو بنظر میاد
با توجه به اینکه دایملر و مرسدس هم پشتشه رای من قطعا فورفور
Roham
۲۵ مهر ۱۳۹۶اسمارت احتمالا به خاطر طول کمتر (10 cm) ، یه کوچولو تو ترافیک بهتر باشه
با وجود چهره های به شدت شبیه به هم ، باز هم اسمارت یه ریزه چهره هماهنگ تری رو ارائه داده به نظرم!
ولی اصلا قیمت نجومی داخل ایرانش رو درک نمی کنم