یکی دیگر از گروههای پایانی دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه پیکاپهای متوسط اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو پیکاپ همخانواده و تقریباً یکسان یعنی شورلت کلرادو و جیامسی کانیون در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی آن مجموعاً تعداد ۱۲۱۷ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل کانیون موفق شد با دریافت ۶۵۲ رأی و کسب ۵۳ درصد از کل آراء بر پسرعمویش پیروز گردد درحالیکه کلرادو موفق به کسب ۵۶۵ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه پیکاپهای متوسط بازهم دو پیکاپ همخانواده یعنی رنو آلاسکان و نیسان ناوارا به مصاف یکدیگر رفتهاند.
شورلت کلرادو | جیامسی کانیون | هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما |
جیامسی کانیون | تویوتا تاکوما | ||
فورد رنجر | مزدا BT50 | نیسان ناوارا | رنو آلاسکان |
فورد رنجر | ؟ | ||
ایسوزو D-Max | تویوتا هایلوکس | فولکسواگن آماروک | مرسدس بنز X کلاس |
تویوتا هایلوکس | ؟ | ||
میتسوبیشی ترایتون | سانگیانگ اکتیون اسپرت | فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو |
میتسوبیشی ترایتون | فیات تورو |
نیسان ناوارا
نیسان برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ نسل نخست پیکاپ جدید ناوارا را بهعنوان جایگزینی برای پیکاپهای سری D21 داتسون معرفی کرد. این خودرو با نامهای گوناگون در کشورهای سراسر دنیا عرضه شد. یکی از کشورهایی که نسل اول ناوارا در آن به تولید رسید ایران خودمان بود. این پیکاپ ژاپنی توسط پارسخودرو و با نام نیسان پیکاپ در کشورمان تولید و عرضه گردید. همچنین بر اساس ناوارا یک اسیووی با نام اکسترا هم ساخته شده که آنهم با نام رونیز در کشورمان تولید شد. شرکت دانگفنگ که شریک چینی نیسان محسوب میشود نیز بر اساس نسل اول ناوارا خودروهای مختلفی را تولید کرده که یکی از آنها پیکاپی بنام ریچ است که هماکنون در ایرآنهم حضور دارد؛ اما نسل نخست ناوارا سرانجام در سال ۲۰۰۴ به پایان را رسید و در نمایشگاه دیترویت همین سال نسل دوم آن رونمایی گردید. البته ناوارا در ایالاتمتحده با نام فرونتیر عرضه میشود. این پیکاپ میان سایز ژاپنی اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. این نسل از ناوارا از پلتفرم بدنه روی شاسی جدیدی استفاده میکند. این پیکاپ میان سایز ژاپنی در سه نسخهٔ تک کابین، یک و نیم کابین و دو کابین تولید میشود و با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی بنزینی و بقیه دیزلی هستند. پیشرانههای دیزلی شامل یک نمونهٔ ۲.۳ لیتری و یک واحد ۲.۵ لیتری میشود که ما برای این دوئل موتور دیزلی اول را انتخاب کردهایم. این موتور که از نوع چهار سیلندر توربودیزل است، خودرو در دو سطح قدرت مختلف ۱۶۰ و ۱۹۰ اسب بخار قدرت ارائه میگردد. انتقال این نیرو هم توسط گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی یا هفت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخهای عقب و بهصورت سفارشی به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
رنو آلاسکان
رنو برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ با رونمایی از پیکاپ کانسپتی بنام آلاسکان نشان داد که قصد دارد برای نخستین بار بهطورجدی وارد بخش پیکاپها شود. سپس یک سال بعد سازندهٔ فرانسوی نهایتاً نسخهٔ تولیدی اولین پیکاپ خود را معرفی کرد؛ اما آلاسکان پیکاپ مستقلی نیست چراکه رنو برای ساخت آن از پلتفرم نیسان ناوارا استفاده کرده است و این دو پیکاپ اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند تا جایی که میتوان آلاسکان را نسخهٔ ریبج شدهٔ ناوارا دانست. همچنین با توجه به شراکت دایملر با گروه رنو-نیسان، پیکاپ مرسدس بنز X کلاس نیز بر اساس ناوارا ساخته شده است؛ بنابراین پیکاپهای ناوارا، آلاسکان و X کلاس در اصل یک روح هستند در سه بدن! بااینحال آلاسکان در نمای جلویی تا حد زیادی با ناوارا متفاوت بوده و طراحی آن طبق زبان طراحی رنو شکل گرفته است. همچنین آلاسکان برخلاف ناوارا صرفاً بهصورت دو کابین تولید میشود اما پیشرانههای آنهمگی با همزاد ژاپنیاش یکسان هستند؛ بنابراین برای رعایت عدالت، برای آلاسکآنهم در این دوئل همان نسخهٔ ۱۹۰ اسب بخاری پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربودیزل انتخاب شده است. این موتور ۴۵۰ نیوتن متر هم گشتاور دارد. گیربکسهای آلاسکان نیز مشابه ناوارا هستند و برای آنهم سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش است. این پیکاپ فرانسوی در سه کارخانه در کشورهای مکزیک، اسپانیا و آرژانتین تولید شده و ابتدا در کلمبیا عرضه میگردد. سپس مدت کوتاهی بعد در دیگر بازارهای آمریکای جنوبی و همینطور کشورهای اروپایی هم به فروش خواهد رسید. رنو هنوز قیمت آلاسکان را اعلام نکرده است ولی اظهار داشته که قیمت این پیکاپ مشابه نیسان ناوارا خواهد بود؛ بنابراین برای آلاسکان نیز میتوان قیمت پایهای در حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار پوند را پیشبینی کرد.
نیسان ناوارا | رنو آلاسکان | |
پیشرانه | ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربودیزل | توربودیزل |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۸ ثانیه | ۱۰.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷ لیتر (ترکیبی) | ۶.۹ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۸۳ گرم/کیلومتر | ۱۸۳ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۸۰ لیتر | ۷۳ لیتر |
طول | ۵.۳۳ متر | ۵.۴۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۱۵ متر | ۳.۱۵ متر |
وزن | ۱۹۵۸ کیلوگرم | ۲۰۸۶ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۱ تن | ۱ تن |
ظرفیت کشش | ۳.۵ تن | ۳.۵ تن |
قیمت پایه | ۲۴,۴۸۰ پوند | ؟ |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9905153]
Amir
۵ دی ۱۳۹۶من به رنو رای میدم به خاطر ظاهر جذابترش
F۲۲RAPTOR
۵ دی ۱۳۹۶،این پلتفرم واقعا جهانی شده .
و هر دو این ماشین ها فقط از نظر ظاهر باهم فرق دارن. و هرکدوم یه بازاری رو پوشش میدن
مهرداد
۶ دی ۱۳۹۶البته به لحاظ ظاهری تقریبامشابه هستن
همانطورکه درابعادفنی مشابه اند.
اینم شایدبه خاطرسیاست های مشترک تولیدی شرکت رنو-نیسان است.
علی
۵ دی ۱۳۹۶دوستان عزیز انقدر احساسی نظر ندین . جفتشون ی پلات فرم هستن فقط تفاوتشون تو آرم کمپانیه.
با تچکر
Ghasem
۲ بهمن ۱۳۹۶این کجاش جذابه حال ادم بهم میخوره با اون لوگوی حال بهم زنش اخ
KamyR
۵ دی ۱۳۹۶آخه چجوری رنو اینقدر پیشرفت کرده ؟ واقعا دمش گرم
ناشناس
۵ دی ۱۳۹۶صدقه سری نیسان
F۲۲RAPTOR
۵ دی ۱۳۹۶اونا اونور دارن ازین شراکت لذت میبرن
مااینجا داریم همو دیسو دیس بک میکنیم
خجالت آوره
Rezanst
۵ دی ۱۳۹۶عزیزم رنو پیشرفت نکرده رنو در حوزه سقوط بود ک نیسان نجاتش داد و۵۱درصد از سهامش رو خرید و با گذاشتن پیشرانه های شرکت نیسان و طراحی های متفاوت این کشور فرانسوی رو از ورشکستگی نجات داد دقت کرده باشی تمام مشخصات فنیش با هم یکیه تقریبا میشه گفت این دوئل یه چیز بی خودیه چون جفتشون یکین و فقط ظاهرشون فرق میکنه من موتور رنو کلئوس ۲۰۱۷رو دیدم موتور نیسان ایکس تریل ۲.۵لیتری روش بود بخاطر همینم هست رنو از اون ظاهر تخیلیش در اومده و ماشینای ب روز میزنه❤️☺️موتور رنو تالسیمان و نیسان التیما هم مشترک هستش امیدوارم اطلاعاتم ب دردتون بخوره با تشمر از بچه های پدال
#ali.m#
۵ دی ۱۳۹۶البته در این مورد هر 2کمپانی کاملا توی بقای شریکشون نقش،بسیار مهمی دارن .هم نیسان و هم رنو .
سعید
۵ دی ۱۳۹۶دقیقا کل ماجرا را برعکس گفتی بهتر است یک سرچی در اینترنت بکنی و بعد نظر بدهید
Mahdi Chevrolet
۵ دی ۱۳۹۶ترجیح میدم لوگوی نیسان روی وانت ببینم تا رنو
MASERATI GT
۵ دی ۱۳۹۶نمیشه ادم نیسان رو ببینه و چیز دیگه ای رو انتخاب کنه.
datsun
۵ دی ۱۳۹۶آلاسکان که پلتفرفش رو از ناوار قرض گرفته
نیسان سابقه طولانی تو پیکاپ سازی داره و اولین پیکاپش ۱۹۳۴ تولید شده ینی بیش از هشتاد سال
datsun
۵ دی ۱۳۹۶به این قسمت از متن توجه کنید
(آلاسکان پیکاپ مستقلی نیست چراکه رنو برای ساخت آن از پلتفرم نیسان ناوارا استفاده کرده است و این دو پیکاپ اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند تا جایی که میتوان آلاسکان را نسخهٔ ریبج شدهٔ ناوارا دانست. )
Mohammad
۵ دی ۱۳۹۶کدوم اینا از رو اون یکی اسکی رفته؟
همه چیشون تو طراحی و موتور یکیه آخه??
هرمز
۵ دی ۱۳۹۶از وقتی سهام نیسان توسط رنو خریداری شد. این همکاری ها و پلتفرکهای اشتراکیشون بیشتر شد
Rezanst
۵ دی ۱۳۹۶داداش شما چیزی زدی؟؟ نیسان سهام رنو رو خریده بعد نیسان از روی رنو اسکی زده؟وقت کردی برو ارم نیسان رو روی رنو تالیسمان و رنو کولئوس نیو رو ببین تا اینجا شایعه پراکنی نکنی
Sardar
۵ دی ۱۳۹۶تا جایی که من اطلاع دارم شرکت مادر الان رنو هست و میشه گفت که رنو ،نیسان رو خریده . مثلا میشه گفت جیلی ولوو رو خریده اینم دقیقا اینجوریه . بخش زیادی از سهام نیسان و میتسوبیشی الان برای رنو هست
datsun
۵ دی ۱۳۹۶داداش شما اشتباه میکنی رنو ۴۴ درصد از سهام نیسان رو خرید نیسان هم ۱۵ درصد سهام رنو رو خرید ۱۵ درصد سهام رنو هم متعلق به دولت فرانسه س
این اتحاد به نفع هر دو بود نیسان به لطف مدیریت فوق العاده آقای غصن به سود دهی رسید و رنو هم پیشرفت در محصولات رو داشت و مدلهای مختلف رو به دست آورد
datsun
۵ دی ۱۳۹۶دوستان ببخشید من تو این پست زیاد کامنت گذاشتم .
در جواب جناب Sardar
تو اتحاد رنو نیسان کمپانی مادر وجود نداره کمپانی مادر نیسان موتورز گروه نیسانه
در پروژههای مشترک هم دو کمپانی با رای مساوی و با حق وتوی مساوی تصمیم میگیرن
آقایی غصن میگوید: «یک زوج پس از ازدواج با هم ادغام نمیشود و هویتی واحد پیدا نمیکنند. در عوض هویت مستقل خود را حفظ میکنند و به کمک یکدیگر زندگیشان را میسازند. این دو که بوسیلهی علایق و اهداف مشترک در کنار هم ایستادهاند، هرکدام چیزی متفاوت برای اتحادشان به ارمغان میآورند. در یک تجارت هم فارغ از اینکه در چه حوزهای است، موفقترین و بادوامترین شراکتها آنهایی هستند که دو کمپانی به هویت یکدیگر احترام میگذارند و آن را حفظ میکنند.»
#ali.m#
۶ دی ۱۳۹۶داتسون عزیز داره کاملا درست میگه .
ایمان
۵ دی ۱۳۹۶عاشق نیسان هستم ولی طراحی رنو دلنشین تره
M3csl
۵ دی ۱۳۹۶همه چی شون یکیه ک!!!
چه انتخابی آخه!!؟
مثل مقایسه پراید ۱۳۱ و ۱۳۲ میمونه.
مرسدسم ۱۴۱.
آرش آمریکایی
۵ دی ۱۳۹۶سیناد هم زیر نظر رنو بود
ینی اگه دست مافیا کیش خودرو رو نمیبست
الان سیناد خودرویی با پلتفرم رنو نیسان و با استاندارد جهانی بود
حمیدرضا
۵ دی ۱۳۹۶نیسان خودروی اصلی هست و من اساسا از ریبج خوشم نمیاد رای من نیسان
shahryar
۵ دی ۱۳۹۶پلت فرم که یکی هستن،موتور رنو هم احتمالا نیسان باشه،همینطور که اکثر ماشینای رنو موتورشون نیسان هس،البته مطمین نیسم،اگه کسی میدونه بگه،
من به شخصه انتخابم نیسان هست،که اگ بخوام به فرض باهاش افرود برم،اعتماد به نفسم بیشتر باشه!
datsun
۵ دی ۱۳۹۶موتورهای ۲.۵ لیتری سری دیزل YD و ۲۵QR نیسان هستن این ۲.۳ لیتری هم توسعه یافته سری YD هستن که به اسم Ys23 شناخته میشن
F۲۲RAPTOR
۵ دی ۱۳۹۶باس به نظرت بروسونم موتور ۲.۳ لیتری ساخت رنو است داداش
این یه پروژه مشترک هست بین رنو ونیسان
datsun
۵ دی ۱۳۹۶ساخت رنو نیست داداش ۲.۳ لیتری توسعه یافته ۲.۵ لیتری YD نیسان هست که این ۲.۳ رو مشترکن با هم ساختن و ys23 کد گذاری شده
F۲۲RAPTOR
۵ دی ۱۳۹۶عزیزم من تو چند تا نشریه خوندم که ساخت رنو هست
البته به قول شما مشترکا
مسعود
۵ دی ۱۳۹۶مگه فرقی هم دارن که یکیشو انتخاب کنیم؟ -_-
ناوارا و آلاسکان و ایکس کلاس همشون یکی ان. فقط چراغاشون فرق دارن!
البته مرسدس به جز چراغ یکم توو طراحی داخلیش تغییرات بیشتری داده که توو شأن مرسدس نیس این کارا!
نیسان اصله ولی به رنو برا قیافه ش رای میدم
Roham
۵ دی ۱۳۹۶چرا با وجود سیستم فنی یکسان و البته حجم و وزن بیشتر بازم مصرف سوخت رنو کمتره؟!!!
مصرف سوخت درست درج شده؟!
Mohamad
۵ دی ۱۳۹۶نیسان اینکاره تره
power active
۶ دی ۱۳۹۶فقط ژاپن :-)