سانگ یانگفولکس واگن

دوئل فولکس‌واگن گلف آلترک و سانگ‌یانگ کوراندو

امروز سومین قسمت از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص یافته است. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور آمریکایی یعنی جیپ چروکی و جی‌ام‌سی تراین در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۱۴ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت، چروکی با دریافت ۶۷۲ رأی و کسب ۶۰ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرده و بنابراین به مرحلهٔ بعدی راه یافت. از سوی دیگر اما تراین با دریافت ۴۴۲ رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در دوازدهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت، فولکس‌واگن گلف آلترک و سانگ‌یانگ کوراندو به میدان نبرد آمده‌اند.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو ۳۰۰۸

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

پژو ۳۰۰۸

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

فولکس‌واگن گلف آلترک

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

فولکس‌واگن گلف آلترک

فولکس‌واگن گلف یکی از خودروهایی است که نیازی به معرفی ندارد چراکه این ماشین محبوب‌ترین و همین‌طور یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های دنیا است. این خودرو سال‌ها است که عنوان پرفروش‌ترین ساختهٔ فولکس‌واگن را در اختیار دارد و آن‌قدر در طول این سال‌ها خوب عمل کرده و اعتبار کسب نموده است که به معیاری در کلاس هاچ‌بک‌های کامپکت تبدیل شده است. گلف برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان جایگزینی برای مدل محبوب بیتل به بازار آمده و تا به امروز در نسل‌های مختلف بی‌وقفه تولید شده است. این هاچ‌بک نمادین آلمانی هم‌اکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. گلف هم‌اکنون در انواع و مدل‌های بسیار مختلفی تولید می‌شود خانوادهٔ بسیار گسترده و متنوعی دارد که در آن از نسخه‌های اسپرت و داغ GTI، R گرفته تا نسخه‌های پاک هیبریدی و تمام الکتریکی GTE و e-Golf حضور دارند؛ اما در سال ۲۰۱۴ فولکس‌واگن نمونهٔ کراس‌اوور مانندی بنام آلترک را هم به خانوادهٔ گلف اضافه کرد. این مدل جدید که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۴ رونمایی شد و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد، بر اساس نسخهٔ استیشن گلف ساخته شده است؛ اما برای اینکه آلترک نمایی شبیه به کراس‌اوورها پیدا کند، در بخش زیرین بدنه، روی سپرها و اطراف دهانهٔ گلگیرهای آن پوش‌های پلاستیکی کار شده و از ریل‌های روی سقف هم برخوردار شده است. علاوه بر این، این ماشین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم مجهز شده است. گلف آلترک برای آمریکایی‌ها نیز اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ به نمایش درآمده و با مدل ۲۰۱۷ به بازار ایالات‌متحده عرضه شد. این ماشین همانند سایر اعضای خانوادهٔ گلف به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است. گلف آلترک در ایالات‌متحده صرفاً با یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ما هم برای این دوئل همین موتور را انتخاب کرده‌ایم.

سانگ‌یانگ کوراندو

پیشینهٔ سانگ‌یانگ کوراندو به دههٔ ۶۰ میلادی و تولید جیپ CJ-5 توسط شرکتی کره‌ای بنام Ha Dong-hwan Motor بازمی‌گردد. سپس در سال ۱۹۷۴ برای تولید محصولات جیپ به‌صورت محلی در کرهٔ جنوبی، جوینت ونچری بنام شینجین جیپ موتورز بین شرکت آمریکن موتورز (مالک جیپ در آن سال‌ها) و یک شرکت خودروسازی کره‌ای بنام شینجین موتورز تأسیس شد؛ اما در سال ۱۹۷۹ آمریکن موتورز از کرهٔ جنوبی خارج شد و این جوینت ونچر به Geohwa تغییر نام داد و از این پس بدون مجوز آمریکن موتورز به‌صورت محلی تولید جیپ CJ-5 را ادامه داد. از سال ۱۹۸۳ نیز این خودرو به کوراندو (مخفف Korea Can Do) تغییر نام داد. سپس شرکت Geohwa در سال ۱۹۸۴ توسط شرکتی بنام Dong-A Moto خریداری شد و نهایتاً گروه صنفی سانگ‌یانگ این شرکت را هم خریداری کرده و نام آن‌را به سانگ‌یانگ موتور تغییر داد. بدین ترتیب سانگ‌یانگ تا سال ۱۹۹۶ به تولید کوراندو که در اصل بر اساس جیپ ساخته شده بود ادامه داد. سپس نسل دوم کوراندو در همین سال معرفی شد؛ اما این بار کوراندو بر اساس شاسی کوتاه شدهٔ اس‌یووی موسو ساخته شده بود هرچند که هنوز هم در ظاهر شباهت‌هایی با جیپ داشت و همچنان یک اس‌یووی واقعی محسوب می‌شد. این نسل از کوراندو توسط سانگ‌یانگ صرفاً به‌صورت سه‌در تولید می‌شد اما شرکت روسی تاگاز نسخهٔ پنج‌در آن‌را به‌صورت تحت لیسانس در روسیه تولید و به بازار داخلی عرضه کرد. نسل دوم کوراندو در کشورمان هم توسط شرکت مرتب به تولید رسید. سپس در سال ۲۰۱۰ سانگ‌یانگ نسل سوم کوراندو را معرفی کرد. در این نسل اما کوراندو به یک کراس‌اوور کامپکت پنج‌در تبدیل شده و هیچ شباهتی به نسل قبلی خود ندارد. نسل سوم این خودرو همچنان در حال تولید است اما تاکنون دو بار مورد فیس‌لیفت قرار گرفته که دومی به‌تازگی انجام شده است. در لیست موتورهای کوراندو تنها یک نمونهٔ بنزینی وجود دارد که از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه می‌شود.

 مشخصات فنی
 

سانگ‌یانگ کوراندو

فولکس‌واگن آلترک

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت ۱۵۰ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو/چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۴.۹ ثانیه ۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر/ساعت ۲۱۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر (ترکیبی) ۶.۷ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۷ لیتر ۵۵ لیتر
تولید آلایندگی ۱۹۸ گرم/کیلومتر ۱۵۶ گرم/کیلومتر
وزن ۱۷۱۵ کیلوگرم ۱۴۶۲ کیلوگرم
طول ۴.۴۱ متر ۴.۶۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۵ متر ۲.۶۳ متر
حجم صندوق بار ۴۸۵ لیتر ۶۰۵ لیتر
قیمت پایه ۱۶,۲۹۵ پوند ۱۹,۲۴۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9963079]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    کسی که این دوئل رو گذاشته فقط خواسته گلف آلترک رو تحقیر کنه?

    اخه کوراندو کجا گلف آلترک کجااااا؟

    فقط شتاب ۱۵ ثانیه ای سانگ یانگ?

    1. CNA

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (235 ديدگاه)

      اخه با اون موتور تریلی هم شتابش بهتره
      ۱۵ ثانیه برای لاک پشته

    2. امیر

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (171 ديدگاه)

      نخواسته تحقیر کنه سانگ یانگ قیمتش خیلی کمتره و تنفس طبیعی هم هست همه خودرو ساز ها دارن تلاش خودشونو میکنن

  2. امین

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    این مقایسه مثل مقایسه تیم فوتبال آرژانتین و افغانستانه

  3. سياوش

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    مگه نیسان ایکس تریل هم قدو قواره کولیوس نیست؟ پس چرا تو این سگمنته؟؟؟؟

    1. امیر دهقان

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (743 ديدگاه)

      بسیاری از سایت‌ها مثل کار اند درایور و ویکیپدیا، ایکس‌تریل را کراس‌اووری کامپکت میدونن، از طرف دیگه، چون مورانو بعنون نماینده نیسان در گروه کراس‌اوورهای متوسط حضور داشت، تصمیم گفتیم ایکس‌تریل رو در گروه کراس‌اوورهای کامپکت قرار بدیم.

    2. عماد

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      دقیقا. همینطور TOYOTA RAV4

  4. حامد

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    تا الان ۶ نفر به کوراندو رای دادن?
    میشه توضیح بدید دلیلتون چیه؟

    1. Ali.qanavati

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (124 ديدگاه)

      دادا من یکیشونم . ببخشید جدی
      دستم خورد

      1. حامد

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (831 ديدگاه)

        دورت بگردم??

      2. Amir

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (173 ديدگاه)
  5. مهرداد

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اعتبار و کیفیت محصولات فولکس واگن و شرکت های زیر مجموعه ش مخصوصا گلف خودش رو با هیچی نمیشه مقایسه کرد
    ولی اینم نامردی هست که پدال فولکس واگن با اون عظمت و اعتبار رو با یه شرکت کوچک کره ای مقایسه کرده

  6. Kian70

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    پدال جان باز تو میلی عمل کردی؟!
    چرا نمی تونم تو نظر سنجی ها شرکت کنم
    لایک و دیس لایک هم نمی تونم
    تعدادشون هم برام مشخص نیست
    خجالت نداره واقعا؟

  7. پارسا

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (142 ديدگاه)

    هیچوقت انقدر راحت رای نداده بودم :)))))

  8. الف.ی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    این سانگ یانگ بیچاره چقدر بد له میشه!!!!!!
    دوئل وانتش با میتسوبیشی ترایتون رو یادتونه؟؟؟؟؟؟؟

  9. amin

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    شتاب و حداکثر سرعت کوراندو چرا انقدر افتضاحه؟؟!!!!؟؟؟؟!!!!
    موتورش که خیلی ضعیف نیست ولی چرا انقدر کند است؟؟؟؟؟؟

  10. ahmad

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (566 ديدگاه)

    قطعا فولکس واگن ، این چه مقایسه ای بود مثل مقایسه 206 با ژیان بود .

  11. فرهاد كرمستجی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    قطعا آلمانی دوست داشتنی، ولی دوستان بی انصاف هم نباشید، کوراندو اینققدرهام بی کیفیت نیست. سعی کنید 0-100 نباشید همیشه یه 60-70 هم هست.

  12. Cialisonline

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از شما دوستان میخوام لطفاً به صورت عینی این خودرو را که در ایران عرضه شده از نزدیک کنار راو۴ یا crv قرار بدین یا از نزدیک داخل نمایشگاه تشریف ببرید و توجه بفرمایید که آیا من درست میگم یا اشتباه چیزیرو که با چشم دیدم میگم نه از روی عکس و تعصب Q7 از آیودی یه خودروی لوکس به حساب میاد و با x5 بی ام و یا پورشه کاین رقابت میکنه. این خودرو حتی از x3 از نظر جُسه و بدنه به صورت نامحسوس کوچکتر هم هست. در عالی بودن این خودرو جای هیچ بحثی نیست. فولکس از معتبر ترینهای دنیای خودرو هست

  13. Kourosh aslani

    ۱۸ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عزیزان با کوراندو شیب نزدید ،هموطنان من اکثراعلاقه مندند سوار خودروی بشوند ودر جاده با شتاب زیاد برانند وجان عزیزشان را در این راه فدا کنند. لطفا سواری باخودرو را تجربه کنید وسپس نظر بفرمایید از مدیر سایت هم خواهش میکنم علاوه بر شروط ارسال دیدگاه داشتن خودرو را نیز لحاظ بفرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا