سایر خودروهای آمریکاییمورگان موتورواندرهال

دوئل مورگان 3 Wheeler و واندرهال ونیز

در روزی دیگر و دوئلی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز بار دیگر به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه، آریل اتم و KTM X-Bow به مصاف یکدیگر رفتند که در این رقابت جمعاً ۸۷۷ رأی به ثبت رسید. در این دوئل نیز نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر بودند ولی درنهایت آریل اتم توانست با کسب ۴۸۰ رأی یا به‌عبارت‌دیگر ۵۴ درصد از کل آراء پیروز این دور از رقابت‌ها لقب گیرد درحالی‌که X-Bow موفق به دریافت ۳۹۷ رأی شده و بدین ترتیب از رقابت‌ها کنار رفت. در دومین دوئل گروه اسپرت‌های سبک اما دو خودروی سه‌چرخ به دیدار هم رفته‌اند که واندرهال ونیز و مورگان ۳ Wheeler هستند.

XTM X-Bow

آریل اتم

BAC Mono

Vuhl 05

آریل اتم

؟

کوانتوم GP700

دارکان اسپایدر

واندرهال ونیز

مورگان ۳ Wheeler

؟

؟

کاترهام ۷

پولاریس اسلینگ‌شات

زنوس E10

لوتوس ۳-Eleven

؟

؟

مورگان ۳ Wheeler

شرکت بریتانیایی مورگان که هم‌اکنون به‌صورت محدود به تولید خودروهایی با استایل کلاسیک و به‌صورت دست‌ساز می‌پردازد، در ابتدا طی اوایل قرن بیستم میلادی کار خود را با ساخت خودروهای سه‌چرخ آغاز نمود و تا سال‌ها بعد همچنان این رویه را ادامه داد. چندین سال بعد یعنی در اوایل دههٔ دوم قرن بیست و یکم، مورگان تصمیم گرفت خودروهای سه‌چرخ خود را احیاء نموده و یک نمونهٔ جدید از آن‌ها را تولید نماید تا بدین ترتیب به ریشه‌های خود بازگردد. به این منظور نهایتاً خودروی سه‌چرخ جدید مورگان در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی شد. این خودرو که ۳ Wheeler یا همان سه‌چرخه نام دارد، از ظاهری کاملاً کلاسیک برخوردار است که دقیقاً سه‌چرخه‌های قدیم مورگان را تداعی می‌کند. مورگان برای سه‌چرخهٔ جدید خود از یک پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل هواخنک هارلی دیویدسون استفاده کرده که در بیرون از بدنهٔ خودرو نصب شده است. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ساخت مزدا به تک ‌چرخ عقب منتقل می‌شود. چرخ‌های جلویی این خودرو همانند چرخ‌های موتورسیکلت بوده و بسیار باریک هستند اما چرخ تکی عقب کاملاً پهن‌تر است. در داخل مورگان سه‌چرخه نیز فضایی کلاسیک برای نشستن دو نفر وجود دارد. مورگان به‌تازگی نسخهٔ الکتریکی این خودرو را هم با نام EV3 تولید نموده است.

واندرهال ونیز

مورگان ۳ Wheeler آغازگر دوران مدرن خودروهای اسپرت سه‌چرخ بود که با استقبال مناسبی هم مواجه شد. به همین دلیل شرکت‌های دیگری هم روی به ساخت چنین خودروهایی آوردند که یکی از آن‌ها شرکتی آمریکایی بنام واندرهال است. این شرکت پس از ساخت چند پروتوتایپ و نمونه‌های آزمایشی از خودروهای اسپرت سه‌چرخ، نهایتاً سال گذشته خودروی نهایی و تولیدی خود را با نام لاگونا معرفی نمود. این خودرو هم مانند مورگان، یک ماشین اسپرت سبک سه‌چرخ است اما لاگونا به دلیل برخورداری از بدنهٔ فیبر کربنی قیمتی بالایی دارد و به همین دلیل چندی بعد واندرهال نسخهٔ ارزان‌تری از این ماشین را با نام ونیز معرفی نمود که با حذف بدنهٔ فیبر کربنی قیمت آن کاهش چشمگیری داشته است و ما هم برای این دوئل همین نمونهٔ ارزان‌تر را انتخاب کرده‌ایم. ونیز هم مانند لاگونا از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو ساخت جنرال موتورز استفاده می‌کند که البته قدرت آن با کمی کاهش نسبت به لاگونا به ۱۸۰ اسب بخار رسیده است درحالی‌که ۲۵۰ نیوتن متر هم گشتاور دارد. برخلاف مورگان سه‌چرخه، این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جنرال موتورز به دو چرخ جلو منتقل می‌شود. ونیز هم مانند مورگان یک رودستر دونفره است اما برای این ماشین یک سقف ثابت هم قابل سفارش است که به‌صورت دستی نصب می‌شود.

 

مشخصات فنی

واندرهال ونیز مورگان سه‌چرخه
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری V2
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۱۸۰ اسب بخار ۱۱۵ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۱۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو عقب
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه ۴.۵ ثانیه
طول ۳.۶۹ متر ۳.۲۲ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵ متر ۲.۳۸ متر
وزن ۶۷۰ کیلوگرم ۵۷۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۳۰,۰۰۰ دلار ۴۵,۰۰۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9765969]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. PaRHaM

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (740 ديدگاه)

    مورگان چ ترکیبیه?
    از ترکیب چند کمپانی درست شده?
    باز واندرهال از ی شرکت گرفته??
    جفتشون رو دوس ندارم ولی تقریبا میشه گفت واندرهال بهتره
    البته مورگان ظاهر بهتر و کلاسیک تری داره!
    رای : واندرهال
    ولی جدی ی سوال : این سبک ماشین رو چیکار میکنن دقیقا؟
    خدایی با ۴۵ هزار دلار خیلی کارای بهتری میشه انجام داد?

    1. یاسین

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (655 ديدگاه)

      این سبک خودرو اصلا خودرو اصلی صاحبشون نیستن اون این ماشین رو میخرن باهاش اخر هفته ها میرن توی پیست های عمومی و حسابی عشق و حال میکنن حس رانندگی با این ماشینا بخصوص با اون سردمداراشون مثل اریل اتم و BAIC مونو محشره خیلی سبکن قدرت زیادی دارن و به عنوان یه تفریح اخر هفته عالین یه هتلی تو امریکا هست که تو اخر هفته میری اونجا بعد پشتش پیست داره توش تعمیرگاه داره و این جوره خوره های رانندگی عاشق این کارن این سبک ماشینم جز گزینه های خیلی خوب برای اینکاره چون یه حس خالص رانندگی داره

      1. مهدي

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        داشتن چنین ماشینایی پول اضافی میخواد که بجز میلیاردرای اروپایی و آمریکایی تقریبا کسی پول بابت اینا نمیده ولی از لحاظ پرفومنس هم خیلی خوبن و لذت رانندگی بالایی دارن

  2. جواد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (986 ديدگاه)

    هر چند به مورگان رای دادم ولی با هیچ کدوم حال نمیکنم فقط قیافه مورگان به نظرم جالبتر اومد

  3. مصطفی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (100 ديدگاه)

    واندرهال خیلی جالب تره، مخصوصا چرخ عقبش از لحاظ فنی هم بهتره

  4. امین

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (382 ديدگاه)

    سردبیر گرامی سایت
    طبق چه منطقی آرای تلگرام و سایت را جمع میزنید؟!!!

    1. سردبیر

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (750 ديدگاه)

      سلام.
      امین جان، طیف مخاطبان سایت و کانال ممکن است متفاوت باشند اما با این وجود از آنجا که هدف ما شناسایی محبوبترین خودروها در هر سگمنت است، طبیعی است که آرای هر دو رسانه را درنظر داشته باشیم.
      ارادتمند

      1. امین

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (382 ديدگاه)

        بله شما فرمودید ((ممکن)) است متفاوت باشند.
        من هم عرض میکنم خیلی ها هم تو تلگرام رای میدهند هم داخل سایت
        پس نظرسنجی خالی از اشکال نیست

  5. Ali qanavati

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (123 ديدگاه)

    اگه قرار باشه همچین حماقتی بکنم و یه روز یکیشو بگیرم انتخابم مورگانه

  6. فرزاد لاکچری

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    من وقتی به این ماشینا نیگا میکنم دلم خود به خود براشون میسوزه حس میکنم ناقص بدنیا اومدن موتورشون ریخته بیرون عقبشون یه چرخ پهن داره طفلیا خیلی عذاب میکشن خدا همه مریضا رو شفا بده

  7. حامد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (73 ديدگاه)

    ترکیب خوانندگان تلگرام یعنی خودرودوستان عوام و مطالعه کنندگان سایت یعنی ماشین بازان خواص..

  8. علي

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    طراحی این خودروها به قدری عجیب و غریب و شبیهه (((بوقهای شیپوری ))) میمونه که آدم دلش میخواد بدن روی ماشینهای غول پیکر تراکهای آمریکایی نصبشون کنن.
    من شخصا رای ندادم ولی اگر بخوام رای بدم به مدل ((( KTM ))))که حتی نمونش هم توسط شرکت کویر موتور به ایران وارد شده بود رای میدم که به نظر طراحی معقولتری نسبت به(((( بوق شیپوریهای)))) بالا داره .
    با تچکر

  9. amiR8

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    .
    به واندرهال رای دادم

  10. ROHAM

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (756 ديدگاه)

    به نظرم مورگان چهره کلاسیک و متفاوت تری داره
    این کلاس ماشین برای کسایی هست که میخوان یه ماشین منحصر به فرد با چهره ای متفاوت برای خودنمایی آخر هفته داشته باشن که مورگان تو این هدف موفق تر ظاهر میشه به نظرم

    1. حامد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (188 ديدگاه)

      دقیقا، والبته به درد کلکسیونرها هم میخوره.

  11. t-dey

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (16 ديدگاه)

    منطق میگه واندرهال احساس میگه مورگان.من به واندرهال رای دادم 15 هزار تا کم نیست

  12. ACR VIPER

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (582 ديدگاه)

    مورگان رو به خاطر ظاهر کلاسیکش میپسندم

  13. amin

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    من هم به واندرهال رأی دادم،گرچه که هیچکدومشون رو نمیشناسم و نمیپسندم اما صرفا با توجه به مشخصات رأی دادم

  14. حمیدرضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2405 ديدگاه)

    به مورگان رای دادم به دو دلیل یک موتور هارلی که روشه و دوم قیافش که کلاسیک هست و به نظر من جذا ب میرسه

    1. عطا

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      منم به مورگان به خاطر اینکه محور محرکش عقبه دادم

  15. مهدي

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    به نظر من واندرهال جذابیت بیشتری داره هرچند که هیچ کدوم را نه دیدم و نه سوار شدم

  16. امیرحسین بشیرفرهمند

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (72 ديدگاه)

    سگمنت مورد علاقم نیست اما برای همراهی سایت خوب پدال رای دادم . مرسی از سایت خوبتون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا