همچنان در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هستیم و امروز سراغ گروه خودروهای اسپرت سبک رفتهایم. در دوئل قبلی این گروه، کوانتوم GP700 و دارکان اسپایدر با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن درمجموع تعداد ۹۲۹ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل GP700 توانست با کسب ۶۰ درصد از کل آراء معادل ۵۶۲ عدد رأی، پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا کند درحالیکه دارکان با دریافت ۳۶۷ رأی از دور رقابتها کنار میرود. حال امروز در پنجمین دوئل گروه اسپرتهای سبک، رقابت میان BAC مونو و Vuhl 05 برگزار شده است.
XTM X-Bow | آریل اتم | BAC Mono | Vuhl 05 |
آریل اتم | ؟ | ||
کوانتوم GP700 | دارکان اسپایدر | واندرهال ونیز | مورگان ۳ Wheeler |
کوانتوم GP700 | واندرهال ونیز | ||
کاترهام ۷ | پولاریس اسلینگشات | زنوس E10 | لوتوس ۳-Eleven |
؟ | زنوس E10 |
بیایسی مونو
BAC که مخفف کلمات Briggs Automotive Company است، یک شرکت کوچک ساخت خودروهای اسپرت است که در سال ۲۰۰۹ در لیورپول بریتانیا تأسیس شد. اولین و تنها محصول این شرکت، Mono نام دارد که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. این یک خودروی اسپرت سبک تکنفره است که تجربهٔ رانندگی با خودروی فرمول یک را برای راننده تداعی میکند با این تفاوت که مونو یک خودروی جادهای قانونی است. این ماشین از ساختاری فیبر کربنی سود میبرد که روی یک شاسی فولادی نصب شده است. در مونو در ابتدا از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت کاسورث استفاده میشد که ۲۸۵ اسب بخار قدرت داشت؛ اما چند سال بعد نسخهٔ جدید آن معرفی گردید که موتور آن با یک نمونهٔ جدید ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی جایگزین شده بود. این پیشرانه ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۸ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب منتقل میگردد. این قدرت در کنار وزن تنها ۵۸۰ کیلوگرمی خودرو قرار گرفته و موجب ارائهٔ نسبت وزن به قدرتی معادل ۱.۹ کیلوگرم به اسب بخار شده است. همچنین در مونو راننده دقیقاً در وسط خودرو در کابینی کوچک مینشیند درحالیکه پیشرانه بلافاصله پشت سر او قرار دارد. BAC مونو با ثبت زمان یک دقیقه و ۱۴ ثانیه در پیست تاپ گیر، یکی از سریعترین خودروهای این پیست لقب گرفت.
ووهل ۰۵
Vuhl یک شرکت مکزیکی است که نام آن از مخفف عبارت Vehicles of Ultra lightweight & High Performance به معنی خودروی فوق سبک و عملکرد بالا گرفته شده است. این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ نخستین محصول خود را با نام ۰۵ رونمایی کرد. ووهل ۰۵ هم یک خودروی اسپرت سبکوزن است اما برخلاف BAC مونو ظرفیت حمل دو نفر را دارد. بدنهٔ این ماشین نیز مانند مونو از فیبر کربن ساخته شده درحالیکه زیر آن یک شاسی آلومینیومی قرار دارد. مونتاژ این خودرو در کانادا صورت گرفته، در ایالاتمتحده و انگلستان آزمایش شده و برای انجام جزئیات نهایی تولید به مکزیک بازگردانده میشود. ۰۵ از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست فورد استفاده میکند که در تیپ پایه ۲۴۰ اسب بخار و بهصورت سفارشی ۲۸۵ اسب بخار قدرت دارد و مانند مونو در پشت کابین خودرو نصب شده است. در فستیوال سرعت گودوود ۲۰۱۶ نیز ووهل نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام ۰۵ RR معرفی کرد که به پیشرانهٔ قویتر ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست فورد مجهز شده بود. این مدل ۳۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و در دوئل ما هم همین مدل شرکت کرده است. در هردو نسخهٔ ۰۵ نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
BAC Mono | Vuhl 05 RR | |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | ۳۰۵ اسب بخار | ۳۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۸ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته سکوئنشال | ۶ سرعته سکوئنشال |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | ۲۷۵ کیلومتر/ساعت | ۲۵۵ کیلومتر/ساعت |
شتاب صفرتاصد | ۲.۸ ثانیه | ۲.۷ ثانیه |
طول | ۳.۹۵ متر | ۳.۷۱ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۶ متر | ۲.۳۰ متر |
وزن | ۵۸۰ کیلوگرم | ۶۴۰ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب | ۴۰ به ۶۰ جلو/عقب |
نسبت قدرت به وزن | ۵۲۵ اسب بخار به تن | ۶۰۰ اسب بخار به تن |
ظرفیت سرنشین | ۱ نفر | ۲ نفر |
ظرفیت باک | ۳۵ لیتر | ۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۱۰,۰۰۰ پوند | ۹۰,۰۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9851690]
حامد
۲۲ مهر ۱۳۹۶ای جانم
چه ماشینای نازی??
ماتئوس
۲۲ مهر ۱۳۹۶عاشق این مدل ماشینام
ظاهری جفتشون خوبه اما من دو نفره مکزیکی رو ترجیح میدم ضمن این که فنی هم قویتره
محمود
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ولی bac mono سریعتره
BMW
۲۲ مهر ۱۳۹۶انتخاب من BAC mono
خیلی خوبه لایق برنده شدن تو این سگمنت هست.
علیرضا
۲۲ مهر ۱۳۹۶جوووووووون
ووهل خیلی خوبه من بهش رای میدم
:::فرشاد:::
۲۲ مهر ۱۳۹۶تو این کلاس هیچی آریل اتم V8 نمیشه.
حمیدرضا
۲۲ مهر ۱۳۹۶میخاستم به باک به خاطر قدرت بالای موتور رای بدم ولی قیمت و کاربری ووهل باعث شد بهش رای بدم
Hamid.Hellcat
۲۲ مهر ۱۳۹۶مگه رضوانی بیست تو این سگمنت نیست؟
MAHDI . CHEVROLET
۲۲ مهر ۱۳۹۶۲ سرنشین بودن وهل و قدرت بیشتر و باک بزرگتر و قیمت کمتر و ظاهری شبیه به ماشین واقعی باعث شد بیشتر خوشم ازش بیاد
Amir Schumacher
۲۲ مهر ۱۳۹۶.
تنها دلیل علاقم به این کلاس لوتوس بود که اونم حذف شد
اینجا Vuhl بهتره چون ۲ نفرست
سینا
۲۲ مهر ۱۳۹۶قیمت ها رو…?
Amir Schumacher
۲۲ مهر ۱۳۹۶واقعاً ارزش نداره
یه M۴ میخری ۲۰/۰۰۰ دلار هم میمونه برات
البته کسی که اینو میخره وضعش خیلی توپه حتما ام۴ هم داره
Hosein
۲۲ مهر ۱۳۹۶ووهل یه سقف بذارن واسش محشر میشه .
man türkam
۲۲ مهر ۱۳۹۶من خودم به شخصه هیچ کششی به این گروه ندارم?
میلاد
۲۵ دی ۱۳۹۶به قیمتا توجه کردین صفرها رو شمردین ۱۰۰ هزار تا برا اسباب بازی که سالی دو بار پشتش میشه نشست زیاده
خدایی با این اینکه ماشینای خوبی ان ولی خیلی گرون ان