در ادامهٔ برگزاری دور دوازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به سراغ گروه سدانهای سابکامپکت رفتهایم که دوئل قبلی آن بین تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4 برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۰۶۸ رأی به ثبت رسیده است که یاریس با دریافت ۸۹۲ عدد از آنها و کسب ۸۳ درصد از کل آراء قاطعانه به پیروزی دست پیدا کرد درحالیکه میراژ موفق به دریافت تنها ۱۷۶ رأی شده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه سدانهای سابکامپکت، بازهم دو سدان ژاپنی یعنی هوندا سیتی و سوزوکی سیاز در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
هیوندای اکسنت | نیسان ورسا | سئات تولدو | اشکودا راپید |
هیوندای اکسنت | اشکودا راپید | ||
رنو سیمبل | لادا وستا | پژو ۳۰۱ | سیتروئن الیزه |
رنو سیمبل | سیتروئن الیزه | ||
هوندا سیتی | سوزوکی سیاز | تویوتا یاریس iA | میتسوبیشی میراژ G4 |
؟ | تویوتا یاریس iA |
سوزوکی سیاز
سوزوکی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ با مدل SX4 که در دو نسخهٔ سدان و کراساوور تولید میشد در بخش خودروهای سابکامپکت حضور داشت؛ اما در سال ۲۰۱۴ دو خودروی جدید را بهعنوان جایگزین SX4 معرفی کرد. یکی از این خودروهای جدید کراساوور S-Cross بود که جایگزین نسخهٔ کراساوور SX4 شد. ولی ما در این مطلب با سدان سابکامپکت جدیدی بنام سیاز کار داریم که در سال ۲۰۱۴ برای جایگزینی با نسخهٔ سدان SX4 معرفی شد. البته سیاز خودرویی جهانی نیست و صرفاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه میگردد. سیاز همچنین در کشورهای هند، چین، تایلند و اندونزی تولید میشود. این سدان سابکامپکت ژاپنی در هند توسط شرکت ماروتی سوزوکی تولید و به بازار عرضه میگردد. سوزوکی برای سیاز بسته به بازار چهار پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده است که همگی از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. این لیست شامل سه موتور بنزینی و یک نمونهٔ دیزلی میشود که ما برای دوئل موتور دیزلی را انتخاب کردهایم. این پیشرانه از نوع ۱.۳ لیتری چهار سیلندر است که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخهای جلو صرفاً یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است اما برای موتورهای بنزینی یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه میگردد. سوزوکی سیاز طی دو ماه نخست سال جاری در بازار هند نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
هوندا سیتی
برخلاف سوزوکی سیاز، هوندا سیتی سابقهٔ بسیار بیشتری دارد بهنحویکه پیشینهٔ آن به سال ۱۹۸۱ بازمیگردد. در این سال نسل نخست سیتی معرفی شده و در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و کابریولت به تولید رسید. سیتی اما از نسل سوم که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد به یک سدان سابکامپکت تبدیل شد و این فرم را تا به امروز حفظ کرده است. این سدان سابکامپکت ژاپنی هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۳ رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد. این نسل که بر روی پلتفرم مشترکی با هوندا فیت و HR-V ساخته شده، همچنان در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۸ فیسلیفتی را تجربه کرده که در ژانویهٔ ۲۰۱۷ در تایلند رونمایی شد. سیتی نیز مانند سیاز عمدتاً در بازارهای آسیایی و آمریکای جنوبی عرضه میشود و در اروپا یا ایالاتمتحده حضور ندارد. این خودرو با سه پیشرانهٔ مختلف به فروش میرسد که یکی از آنها دیزلی و دو نمونهٔ دیگر بنزینی هستند. در این دوئل ما به جهت هماهنگی با سیاز، موتور دیزلی سیتی را انتخاب کردهایم که از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیرو به چرخهای جلو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. هوندا سیتی طی ماههای ژانویه و فوریهٔ امسال در بازار هند حدود ۷۸۰۰ دستگاه فروش داشته است.
سوزوکی سیاز | هوندا سیتی | |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
سوخت | دیزل | دیزل |
قدرت | ۹۰ اسب بخار | ۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر | ۲۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۴.۶ لیتر (ترکیبی) | ۴.۵ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۴۳ لیتر | ۴۰ لیتر |
وزن | ۱۱۰۵ کیلوگرم | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۴۹ متر | ۴.۴۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۰ متر |
حجم صندوق بار | ۵۱۰ لیتر | ۵۱۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۴,۵۶۰ دلار | ۱۶,۶۸۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9982098]
تیاگو
۲۶ فروردین ۱۳۹۷چقدر خوب میشه این ماشین ها رو توی ایران با قیمت معقول داشته باشیم
همه ی مردم از ماشین های تکراری خسته شدن
hamid
۲۶ فروردین ۱۳۹۷پدال جون گزارش گرند پری چین رو هم بذار. باتشکر
Genius
۲۶ فروردین ۱۳۹۷هر دوی این خودروها تو رنج قیمتی خودشون خودروهای قابل احترامی هستند هر چند تو ایران بی در و پیکر همین خودروها به بهایی تا بیش از سه برابر ارزش ارائه میشن!نظر فنی ام رو هونداست
نیما
۲۶ فروردین ۱۳۹۷هوندا
هم فنی
هم طراحی های هوندا کلا از نزدیک خیلی خوشگل تر از عکساشه
کابینشم به نظرم خوشگل تره
power active
۲۶ فروردین ۱۳۹۷من چند مدت پیش یه مسافرت داشتم به هند. هوندا سیتی رو اونجا زیاد میدیدم ماشین خوبیه. از مدلای سوزوکی اونجا سوییفت زیاد بود.
ابوالفضل شیخی
۷ مرداد ۱۴۰۲سلام من یه هوندا سیتی مدل 2004دارم که لوازمش متاسفانه گیر نمیاد از کجا میتونم لوازمش رو بخرم
Amir
۲۶ فروردین ۱۳۹۷سلام نویسنده محترم مقاله اولا توی چین یه نسخه از سیاز هست بنام الویو پرو شناخته میشه با موتور بنزینی 122 اسبی و گشتاور 158 در مقایسه با هوندا سیتی که اکثرا با موتور 1.5 131 hp و 150 n.m خیلی باهم تفاوت تو مقوله فنی ندارن فقط تو بحث طراحی داخلی سوزوکی عقب اگه این نسخه ها رو باهم مقایسه میکردی بهتر بود
Mercede kaviani
۲۷ فروردین ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهفان
وتشکر از مقایسه عالی شما
انتخاب من سوزوکی سیاز برای زیبای و قیمت کمتر
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
keyvan
۲۹ فروردین ۱۳۹۷هوندا باید با تویوتا مقایسه بشه
dav
۱۵ مرداد ۱۴۰۳سلام واقعا ۵۰۰ میلیون بیشتر باید برای هندا بدیم
خوب هر کسی نداره
نکته دوم گیربکس CVT هندا هست که من تجربه خوبی ندارم
نوی جاده کمی سر بالایی ماشین ببینه دور موتور میره تا آخر