قسمت دوم دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای سگمنت C یا کامپکت اختصاص دارد. در اولین دوئل این گروه که در دور قبلی برگزار شد، فورد فوکوس و سیتروئن C4 باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۳۳۹ رأی به ثبت رسیده که فوکوس توانست با دریافت ۹۲۱ عدد از آنها و کسب ۶۸ درصد از آراء پیروز گردد درحالیکه C4 موفق به کسب ۴۱۸ رأی شده است. حال امروز در دومین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت سئات لئون در برابر هیوندای i30 قرار گرفته است.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | ؟ | ||
امجی ۵ | کیا سید | نیسان پولسار | پژو ۳۰۸ |
؟ | ؟ | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | ؟ |
هیوندای i30
هیوندای نسل نخست مدل i30 را بهعنوان هاچبکی کامپکت در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد. این خودرو که به کشورمان هم وارد شد، در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و استیشن تا سال ۲۰۱۲ به تولید رسید درحالیکه نسل دوم i30 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شده بود. در این نسل نسخهٔ هاچبک سهدر هم به خانوادهٔ i30 اضافه شد. سرانجام در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ نسل سوم یا کنونی این هاچبک کرهای رونمایی گردید. این نسل که در ایالاتمتحده با نام الانترا GT عرضه میشود، روی پلتفرم J4 کیا-هیوندای ساخته شده که با خودروهایی چون هیوندای الانترا و کیا سید مشترک است. در نسل سوم i30 دوباره نسخهٔ هاچبک سهدر حذف شده و در ابتدا صرفاً بهصورت هاچبک پنجدر و استیشن تولید گردید اما بهتازگی هیوندای نسخهٔ پنجدر لیفتبک این خودرو را هم معرفی کرده است. i30 هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. برای این دوئل ما پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ i30 را انتخاب کردهایم که از نوع ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو است. این موتور ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم سه گیربکس مختلف شامل یک نمونهٔ هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است؛ اما به خانوادهٔ این هاچبک کرهای بهتازگی یک نسخهٔ اسپرت و عملکردی هم بنام i30 N اضافه شده است. این خودرو اولین محصول بخش N هیوندای و همینطور قویترین نسخهٔ i30 محسوب میشود. هیوندای i30 تا پایان ماه اکتبر سال جاری در اروپا نزدیک به ۶۳ هزار دستگاه فروش داشته است.
سئات لئون
سئات برای اولین بار مدل لئون را بهعنوان یک هاچبک کامپکت در سال ۱۹۹۹ معرفی کرد. نسل اول این خودرو که روی پلتفرم A4 گروه فولکسواگن مشترک با خودروهایی چون فولکسواگن گلف، فولکسواگن بیتل و اشکودا اکتاویا ساخته شده بود، صرفاً در یک نسخهٔ هاچبک پنجدر ساخته شد و تا سال ۲۰۰۵ به تولید رسید. سپس در این سال نوبت به معرفی نسل دوم رسید. این نسل نیز مانند نسل قبلی تنها در بهصورت هاچبک پنجدر به تولید رسید و با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزل تا سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه شد. سپس نهایتاً در نمایشگاه پاریس همین سال نسل کنونی یا سوم لئون رونمایی شد. در این نسل اما خانوادهٔ این هاچبک اسپانیایی گسترش یافته و برای اولین بار نسخههای هاچبک سهدر و استیشن هم به آن اضافه شده است. نسل سوم لئون روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که همچنان با فولکسواگن گلف و اشکودا اکتاویا مشترک است. این ماشین هماکنون با طیف وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی گروه فولکسواگن به بازار عرضه میشود که برای این رقابت جهت هماهنگی با رقیب کرهای، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ آن انتخاب شده است. این موتور ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن به چرخهای جلو توسط گیربکسهای مختلفی چون یک واحد هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه انجام میگیرد. در خانوادهٔ لئون هم مانند هیوندای i30 یک نسخهٔ اسپرت و داغ وجود دارد که نام آن Cupra است. سئات لئون طی ۱۰ ماه سپریشده از سال ۲۰۱۷ در اروپا بیش از ۱۲۳ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
سئات لئون | هیوندای i30 | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸ ثانیه | ۹.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۸ لیتر (ترکیبی) | ۵.۲ لیتر (ترکیبی) |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۱۴ گرم/کیلومتر | ۱۲۰ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۱۸۸ کیلوگرم | ۱۲۴۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۸ متر | ۴.۳۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۳ متر | ۲.۶۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۸۰ لیتر | ۳۹۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۷,۹۷۰ پوند | ۱۶,۹۹۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9894158]
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۶نسل جدید i30 واقعا زیباست
ولی مشخصات و قدرت سئات بهتره
انتخاب من i30 بخاطر ظاهر و کابین زیباتر و کیفیت بیشتر
کیان
۱۹ آذر ۱۳۹۶میشه بپرسم کیفیت و از کجا تشخیص دادید ؟!
ممنون
پیام اکرمی پور
۱۹ آذر ۱۳۹۶کیفیت ازون جایی مشخصه که موسسه جی دی پاور کرهای هارو برتر ازتعداد زیادی از برندهای دیگه قرار میده. لطفا نگاهی به آمار و ارقام بندازید
علی
۱۹ آذر ۱۳۹۶جی دی پاور آمایش پشیزی ارزش نداره
Hamid...Audi
۱۹ آذر ۱۳۹۶ببخشید کره ای ها غیر از تست 100 روز اول مالکیت تو کدوم تست رتبه های تاپی داشتن؟
ناشناس
۱۹ آذر ۱۳۹۶حق با حمید جان هستش. جی دی پاور دو تا تست تو زمینه کیفیت داره. یکی کوتاه مدت 90 روزه و یکی میان مدت 3 ساله که همون قابلیت اطمینان هستش از دید جی دی پاور. اولی با عنوان initial quality و دومی با عنوان dependability. خدایی از نظر دوستان اولی ارزشی داره اصن؟ 90 روز فقط؟!!! دومی هم به نظرم خیلی قابلیت اطمینان رو نشون نمیده و باید تو دوره های بلند مدت دید چه اتفاقی میفته. ولی باز همین 3 سال هم بازه منطقی تره نسبت به 90 روز. حالا شما برین رتبه های این دو تست رو ملاحظه کنید. تو 90 روزه کیا اوله. یهو تو سه ساله میشه یازدهم و مشکلاتش زیاد میشه. حالا بلند مدت رو تست میکردن معلوم نبود چندم میشد. دقیقا همین مشکلی که مردم بهش اشاره میکنن. برای کوتاه مدت کره ای ها ماشینای خوبی هستن (که البته واقعا خسته نباشن. چینی ها هم تو کوتاه مدت مشکل خاصی پیدا نمیکنن. البته برندای بهترشون) اما تو میان مدت و بلند مدت مشکلاتشون شروع میشه. البته به شخصه خیلی قبول ندارم آمار این سازمان ها رو و مهم به نظرم حرف خود مردم مالک هستش که به شخصه خیلی تو نظرات مردم تو اینترنت خوندم که پس از سه چهار سال ماشین کره ایشون یه چیزیش شده. البته خیلی ها هم شاید چندین سال دارن و مشکلی نداشتن. ولی خیلی ها هم داشتن و ایراد پیدا کرده ماشینشون. 206 هم همینه. بعضیا چند سالددارن و هیچ مشکلی نداشتن ولی خیلیا هم همون اول به مشکل خوردن. قابلیت اطمینان پایین یعنی همین دیگه. نمیشه بهش اعتماد کرد.
حامد
۱۹ آذر ۱۳۹۶شما با یک نگاه با کیفیت داشبورد و صندلی ها نمیتونید اینو تشخیص بدید؟؟؟؟انقد دشواره؟
هیوندای از ۲۰۱۵ به بعد خودروهای خیلی با کیفیت تری تولید میکنه
متاسفانه بخاطر اینکه مردم ما هیوندای رو زیاد تو خیابونا میبینن ازش زده شدن و بدشون میاد که حتی اگه یک خودروی چینی گمنام ببین اونو بهش ترجیع میدن
علی
۱۹ آذر ۱۳۹۶حامد پسر عموم هیوندای i40استیشن داشت کیفیت آشغال بود اونم مدل 2017
John
۱۹ آذر ۱۳۹۶فقط نمای جلوی سئات کمی از رقیبش زشت تره که با مشخصات فنی و نمای عقبش جبران میشه
سامان اذری
۱۹ آذر ۱۳۹۶من هر روز لئون رو از نزدیک میبینم قیافش از عکسهاش خیلی زیبا تره
سامان اذری
۱۹ آذر ۱۳۹۶http://uupload.ir/files/i1fb_20171210_123639-01.jpeg
اینو الان گرفتم
انتخاب منم لئون
charger
۱۹ آذر ۱۳۹۶من فقط به خاطر نمای جلوش بهش رای دادم عالیه
:::فرشاد:::
۱۹ آذر ۱۳۹۶i30 ظاهر بهتری داره، لئون عملکرد بهتر، اگر i30 نسخه N بود، قطعا بهش رای میدادم اما بین ایندوتا، لئون انتخاب بهتریه.
DEADPOOL
۱۹ آذر ۱۳۹۶لئون
این هاچبکو به هر هاچبک دیگه ای ترجیح میدم عالیه این ماشین
محمدرضا
۱۹ آذر ۱۳۹۶اگر i30N بود و پکیج های ترمز و اگزوز هم داشت رأیم هیوندا میشد ولی با مشخصات رو کاغذ سئات به نظر بهتر میاد.
Ahmad
۱۹ آذر ۱۳۹۶از سر دبیر پدال تقاضا دارم با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار قیمت خودروها رو در سایت بروز رسانی نمایید
ميلاد
۱۹ آذر ۱۳۹۶من ای ۳۰ میخرم چون قطعاتش بیشتر گیر میاد و برند خوش فروشتریه تو ایران.
Boria
۱۹ آذر ۱۳۹۶امشب که اخبار رسما تعرفه راردات جدید خودرو رو اعلام کرد،فقط سکوت کردم،بهم ریختم،آخه چرا؟۱۳۰٪ !!!
good mood
۱۹ آذر ۱۳۹۶ببخشید ولی واقعا مقایسه پلتفرم فلکس گلف با هیوندایی خنده داره.
شاسی و هندلینگ و اصالت و لذت رانندگی ……
این چیزا رو کره هنوز باید سالها خاکشو بخوره و به این زودی ها دست یافتنی نیست همونطور که برای جنسیس نبوده.
اما در نهایت پیشرفت چین و کره قابل تحسین و احترامه.
فقط کسانی که از محصولات فلوکس واگن استفاده کردن میدونن کیفیت و دوام المانی چجوریه.
ali a
۲۰ آذر ۱۳۹۶انتخاب بین این دوتا اسونه…سئات لئون انتخاب بهتریه … عملا همون فولکس گلفه با طراحی متفاوت… سواری و خوشدستی و کیفیت سئات بالاتره