امروز هم با قسمت دیگری از دور ششم سری رقابتهای خودرویی پدال همراه شما عزیزان هستیم. دوئل امروز به گروه هاچبکهای کامپکت اختصاص دارد. در این گروه تعداد دوازده خودرو حضور دارند که طی شش دوئل باهم به رقابت خواهند پرداخت. این خودروها عبارتاند از:
فورد فوکوس
امجی ۵
سیتروئن C4
کیا سید
تویوتا آیوریس
هیوندای i30
سئات لئون
نیسان پولسار
پژو ۳۰۸
فولکسواگن گلف
مینی کلابمن
اوپل آسترا
فورد فوکوس
فوکوس یکی از مشهورترین محصولات فورد است که نسل نخست آن در سال ۱۹۹۸ بهعنوان جایگزینی برای مدل اسکورت به بازار آمد. نسل اول فوکوس در کشورهای مختلفی چون آلمان، روسیه، مکزیک و… در چهار نسخهٔ هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر، سدان و استیشن تا سال ۲۰۰۵ در اروپا و تا ۲۰۰۷ در ایالاتمتحده تولید شد. سپس نسل دوم این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۴ رونمای شد که البته نسخههای اروپایی و آمریکایی آن باهم تفاوت داشتند. سرانجام در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۰ نوبت به معرفی نسل سوم یا کنونی این هاچبک آمریکایی رسید اما در این نسل نیز دوباره مثل نسل اول نسخههای اروپایی و آمریکایی آن باهم یکسان هستند. نسل سوم فوکوس هم مانند اسلافش در انواع مختلفی شامل هاچبک، سدان و استیشن تولید میشود اما نسخهٔ هاچبک سهدر از لیست مدلهای حذف شده است. فورد در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ نسل سوم این ماشین را معرفی کرد که با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد. در این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در چراغهای جلو و جلوپنجره انجام شده است؛ اما بااینحال نسل سوم فورد فوکوس کمکم در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و در آیندهای نزدیک نسل چهارم آن به بازار خواهد آمد. فوکوس بسته به بازار با پیشرانههای بسیار متنوعی عرضه میشود. در بین مدلهای مختلف این خودرو دو نسخهٔ اسپرت و عملکردی بنامهای ST و RS و همینطور یک نسخهٔ تمام الکتریکی هم وجود دارد. ولی ما برای این دوئل کوچکترین پیشرانهٔ بنزینی فوکوس و یا در اصل موتور پایهٔ آنرا انتخاب کردهایم که یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ از خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد است. این موتور ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال نیروی آن به چرخهای جلو توسط گیربکسهای مختلفی همچون یک شش سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد.
سیتروئن C4
نسل اول سیتروئن C4 برای نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۴ بهعنوان یک هاچبک کامپکت برای جایگزینی با مدل سارا معرفی شد. این نسل در سه نسخهٔ مختلف هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و سدان به تولید رسید و تا سال ۲۰۱۰ روی خط تولید قرار داشت. سپس نسل دوم این هاچبک فرانسوی برای اولین بار در نمایشگاه پاریس همین سال رونمایی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد؛ بنابراین C4 هم مانند فوکوس خودروی سالخوردهای است و طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده است، تا سال ۲۰۲۰ خبری از نسل جدید آن نخواهد بود و تا آن زمان مدل C4 کاکتوس نقش جایگزین C4 را بازی خواهد کرد. درهرحال نسل دوم این هاچبک فرانسوی که برای سال ۲۰۱۵ مورد فیسلیفت قرار گرفت، روی پلتفرم PF2 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهایی چون پژو ۳۰۸ و دیاس ۴ مشترک است. این نسل فقط در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و سدان تولید میشود و نسخهٔ هاچبک سهدر آن حذف شده است. همچنین نسخهٔ سدان این نسل C4 نیز برخلاف نسل قبلی صرفاً در بازارهای خاصی مانند چین، روسیه و آمریکای جنوبی عرضه شده و در اروپا به فروش نمیرسد. C4 سدان در چین خود در دو نسخهٔ معمولی و L عرضه میشود که ظاهر متفاوتی با یکدیگر دارند و سایپا هم قصد دارد نسخهٔ L آنرا در بازار کشورمان عرضه کند. ولی ما در این دوئل با نسخۀ هاچبک C4 کار داریم که در بازار اروپا با چندین پیشرانهٔ بنزینی و دیزلی مختلف عرضه میگردد که در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ آنرا برگزیدهایم. این موتور نیز همانند فوکوس از نوع سه سیلندر توربوشارژ است اما حجم بیشتری معادل ۱.۲ لیتری داشته و ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
مشخصات فنی
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۲۵ اسب بخار | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱ ثانیه | ۱۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۹ لیتر (ترکیبی) | ۴.۹ لیتر (ترکیبی) |
حجم باک | ۵۵ لیتر | ۶۰ لیتر |
وزن | ۱۲۸۰ کیلوگرم | ۱۲۴۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۶ متر | ۴.۳۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۱ متر |
حجم صندوق بار | ۳۱۵ لیتر | ۴۰۸ لیتر |
قیمت پایه | ۱۹,۶۳۵ پوند | ۱۸,۵۵۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9877890]
(Ali(Chevy Nova
۲۷ آبان ۱۳۹۶کلاس مورد علاقم نىست اما فورد رو انتخاب مىکنم
شندی
۲۷ آبان ۱۳۹۶دقیقا، فورد تو این کلاس خودرویی یکی از بهتریناس..
محمد
۲۷ آبان ۱۳۹۶واقعا چرا نباید به سیتروئن رای داد قدرت بیشتر ، گشتاور بیشتر ، وزن کمتر ، حجم صندوق بیشتر و قیمت کمتر.
حامد
۲۷ آبان ۱۳۹۶خداییش حاظری از فورد بگذری و سوار سیتروئن بشی؟
Sajjad
۲۷ آبان ۱۳۹۶قدرت بیشتر هست اما شتاب و مصرف سوخت یکیه
یعنی فورد بهینه تر و بهتره
#ali.m#
۲۷ آبان ۱۳۹۶محمد عزیز در دنیای واقعی 5 اسب بخار بیشتر یا 50نیوتن متر گشتاور بیشتر هیچ تفاوتی نداره .اسب بخار که فقط برای حداکثر سرعت به درد میخوره گشتاور هم برای شتاب .
با این وجود فورد هم شتاب و هم سقف سرعتش یکیه با c4
تو ماشین های عادی ضریب درگ هست که خیلی مهمه که پایین باشه تا مصرف سوخت بیاد پایین و راندمان بیاد بالا .
که اینجا مشخصه بازم فورد با وجود وزن بیشترش بهتر عمل کرده .
محمد
۲۷ آبان ۱۳۹۶حرف تمام شما دوستان عزیز درسته. ولی خب باز هم حجم صندوق بیشتر سیتروئن یه مزیت تعیین کنندس.
#ali.m#
۲۷ آبان ۱۳۹۶خب خدا رو شکر یک نفر بعد از یه انتقاد، منطقی برخورد کرد
با اینکه با شما هم اعتقاد نیستم .ولی ممنونم ازتون محمد عزیز
کاوه
۲۷ آبان ۱۳۹۶البته گشتاور بالا توی سربالایی هم کمک زیادی میکنه
me84
۲۷ آبان ۱۳۹۶.
واقعا چرا نباید به سیتروئن رای داد؟
بخاطر اینکه ماشینای فرانسوی تو تمام دنیا معروفن به استهلاک بالا و پیچیدگی الکی تعمیرات.
بخصوص پژو.
در جواب محمد عزیز
شندی
۲۷ آبان ۱۳۹۶این دوستانی که گیر دادن به صندوق، درست هست که حجم صندوق مهمه ولی همیشه فاصله محوری مهمتره (جای پا و راحتی سرنشین به جای بار ارجحیت داره) ، بخصوص تو این کلاس که هر سانت فاصله محوری حیاتی هست ..
B.j
۲۷ آبان ۱۳۹۶چون فرانسویه
عباس
۲۷ آبان ۱۳۹۶فک کنم فقط تو پدال عشق ماشینا صندوق بزرگتر رو بهتر میدونن
ایلیا
۲۷ آبان ۱۳۹۶در این کلاس و کلاس های مشابه بدون هیچ تردیدی حجم صندوق یکی از آیتم های کلیدی هست، این تفکر و نیاز در همه ی دنیا وجود داره فقط مختص ما نیست
حمیدرضا
۲۷ آبان ۱۳۹۶با توجه به حجم بیشتر موتور مصرف سوخت و شتاب یکسان گشتاور بیشتر و قیمت کمتر انتخاب من سیتروئن
#ali.m#
۲۷ آبان ۱۳۹۶دوست عزیز وزن بیشتر فورد رو هم در نظر بگیرید .که اختلاف حجم سیلندر ها رو جبران میکنه .
در واقع فورد. با حجم موتور ،گشتاور ،و اسب بخار کمتر .
شتاب و حداکثر سرعت یکسانی داره .
مهدی
۲۷ آبان ۱۳۹۶سیتروئن ماشین کاربردیتری هست بنا به سابقه و تخصص
#ali.m#
۲۷ آبان ۱۳۹۶قطعا فورد رو انتخاب میکنم .
فوکس یکی از بهترین های این سگمنته .
طراحی بهتری هم داره .
از نظر فنی تقریبا یکی هستن ولی فورد بازم یکم بهتره .
و با اینکه عاشق هاچبک های فرانسوی هستم ولی انتخابم فورده .
عشق ماشین
۲۷ آبان ۱۳۹۶دوستان درسته که اعداد و ارقام خیلی مهم هستش تو انتخاب ماشین.ولی عشق داشتن به یه برند یا ماشین خاص رو نباید فراموش کرد که از هر عامل دیگه ای مهم تر هستش.بنابراین چرا مثلا فورد انتخاب می کنی یا سیتروئن با توجه به اینکه مثلا مشخصاتش بهتره ؛ معنی پیدا نمیکنه
الف.ی
۲۷ آبان ۱۳۹۶ببخشید بنا به توضیحات بالا نمی شد دوئل مرسدس CLS و پورشه پانامرا رو هم دیرتر برگزار کنید؟ چون شما نسل جدید پانامرا رو با نسل قدیم CLS مقایسه کردید در حالی که زمان خیلی زیادی به معرفی CLS نسل جدید نمونده و کار عادلانه ای نبود.
امیر دهقان
۲۷ آبان ۱۳۹۶اگر تا پیش از پایان مرحله مقدماتی رقابتها، نسل جدید CLS معرفی و مشخصات کامل آن اعلام شد، دوئل پانامرا و CLS را بار دیگر با حضور نسل جدید CLS برگزار میکنیم.
الف.ی
۲۷ آبان ۱۳۹۶ازتون متشکرم
MAHDI . VENOM-DEMON
۲۸ آبان ۱۳۹۶یه سوال داشتم جناب دهقان
هنسی ونوم اف ۵ و کوروت zr1 و تسلا رودسر به دوئل اضاف میشن؟
ابولفضل نصیری
۲۷ آبان ۱۳۹۶آقا قبول نیست چجوری سیتروئن اینقدر خوبه واقعا نمیتونستم احساسی نظر بدم برای همین سیتروئن رو انتخاب کردم
Mohammad
۲۸ آبان ۱۳۹۶سلام عزیزان شرمنده ی سوال دارم میدونم بیربط هست نسبت به این چیزا که میخواستم بپرسم اگه کسی واقعا اطلاع داره بهم بگه ممنون میشم : راستش الان که فیات کرایسلر رو خریده برند خودروساز جیپ الان مال آمریکا هست یا ایتالیا؟ الان خودروهایی که جیپ میزنه ما باید بگیم ایتالیایی هست یا آمریکایی ؟
MAHDI . VENOM-DEMON
۲۸ آبان ۱۳۹۶محمد عزیز تو پست bmw x8 براتون توضیح دادم