پس از حدود یک هفته وقفه نهایتاً دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال را آغاز کردهایم. نخستین گروهی که در دو جدید رقابتها به سراغ آن رفتهایم گروه کراساوورهای سابکامپکت است. در دوئل ششم این گروه دو کراساوور همخانواده یعنی شورلت ترکس و اوپل موکا در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۱۴ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء ترکس موفق شد با کسب ۷۶۴ رأی یا ۶۳ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه موکا موفق به دریافت ۴۵۰ رأی شده است. در هفتمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت بازهم شاهد رقابت میان دو رقیب همخانواده یعنی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C4 کاکتوس هستیم.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
قبلاً در خانوادهٔ پژو ۲۰۶ مدل استیشن هم وجود داشت و این رویه در ۲۰۷ هم ادامه پیدا کرد اما پس از معرفی مدل جدید ۲۰۸ با توجه به کاهش فروش استیشنها و از طرف دیگر افزایش محبوبیت کراساوورها، پژو تصمیم گرفت نسخهٔ استیشن را از سری ۲ خود حذف کرده و یک کراساوور سابکامپکت را جایگزین آن کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۱۳ یعنی یک سال پس از معرفی ۲۰۸، پژو کراساووری بنام ۲۰۰۸ را بهعنوان جایگزین ۲۰۷ استیشن معرفی کرد. این خودرو روی همان پلتفرم مدل ۲۰۸ یعنی پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است. از همین پلتفرم در دیگر کراساوورهای سابکامپکت این گروه خودروسازی یعنی سیتروئن C3 ایرکراس و اوپل کراسلند X هم استفاده شده است. ۲۰۰۸ برای مدل ۲۰۱۷ فیسلیفتی را تجربه نمود که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. این کراساوور کوچک فرانسوی با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزل پژو-سیتروئن به بازار عرضه میشود که ما برای این دوئل کوچکترین موتور بنزینی آنرا انتخاب کردهایم. این پیشرانه از نوع ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم گیربکسهای مختلفی همچون شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است؛ اما ۲۰۰۸ هم مانند سایر کراساوورهای گروه پژو-سیتروئن صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود. این خودرو در فرانسه، برزیل، چین و مالزی تولید میشود اما بهتازگی پس از حاشیههای فراوان تولید آن در کشورمان هم توسط ایکاپ (جوینت ونچر ایرانخودرو و پژو) آغاز و با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به بازار عرضه شده است. پژو ۲۰۰۸ طی مدت سپری شده از سال ۲۰۱۷ در اروپا بیش از ۱۵۲ هزار دستگاه فروش داشته است.
سیتروئن در سال ۲۰۱۴ کراساوور سابکامپکتی بنام C4 کاکتوس را معرفی کرد. این خودرو نیز روی همان پلتفرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو ۲۰۰۸ و محصولات دیگری از این گروه خودروسازی مانند سیتروئن C3 و دیاس ۳ مشترک است؛ علاوه بر این، C4 کاکتوس اشتراکات زیادی با پژو ۲۰۰۸ دارد تا جایی که از پیشرانهها و گیربکسهای مشترکی با آن استفاده میکند. به همین دلیل در این دوئل برای C4 کاکتوس هم همان پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر بنزینی انتخاب شده است تا از لحاظ فنی شرایط کاملاً یکسانی با پژو ۲۰۰۸ داشته باشد. البته تنوع پیشرانههای کراساوور سیتروئن بسیار کمتر از پسرعموی شیر نشان آن است و تنها شامل همین موتور بنزینی به همراه یک واحد ۱.۶ لیتری دیزلی میشود. C4 کاکتوس طبق سنت سیتروئن ظاهری غیرمتعارف دارد تا جایی که علیرغم اشتراکات فنی فراوان با پژو ۲۰۰۸، در ظاهر هیچ شباهتی با آن ندارد. همچنین C4 کاکتوس نخستین ساختهٔ سیتروئن است که در بدنهٔ آن محافظهای پلاستیکی موسوم به Airbumps کار شده است. این کراساوور فرانسوی بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده که ظاهر آنرا مدرنتر و البته متعارفتر کرده است. این ماشین برخلاف ۲۰۰۸ صرفاً در کارخانهٔ پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید میشود. C4 ایرکراس موفق به کسب عنوان ارزشمند خودروی سال ۲۰۱۵ اروپا شده است درحالیکه بهعنوان طراحی برتر سال ۲۰۱۵ نیز انتخاب شده است. این ماشین غیر از اروپا در کشورهای مختلفی چون استرالیا، نیوزلند، مالزی، چین، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی هم عرضه میگردد اما در کشورهای اروپایی فروش بسیار کمتری نسبت به پژو ۲۰۰۸ دارد بهنحویکه تا پایان ماه نوامبر امسال در این بازار کمتر از ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن کاکتوس | |
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۵ نیوتن متر | ۲۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۳ ثانیه | ۹.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۸ لیتر (ترکیبی) | ۵.۱ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۱۰ گرم/کیلومتر | ۱۱۸ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۱۴۰ کیلوگرم | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۱۵ متر | ۴.۱۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۳ متر | ۲.۵۹ متر |
حجم صندوق بار | ۳۵۰ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۶,۴۹۵ پوند | ۱۶,۵۷۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9893796]
amir
۱۸ آذر ۱۳۹۶c4 کاکتوس طراحی خیلی زیبا و دوست داشتنی ای داره.
SAEED
۱۸ آذر ۱۳۹۶نسل جدید 2008 در شرف اومدنه که مطمعنا مثل 3008 فوق العاده خواهد بود
به شخصه هم معتقدم بودم این نسل 2008 نیاز به به روز رسانی جدی داره
ولی خب تا الان یا در رتبه اول و یا دوم پرفروش ترین های کلاسش بوده
همیشه کامنت های اقا امیر برام قابل احترام بودن چون کاملا منصفانه بیان میشن و به نوعی یه نقد بچه گانه درش دیده نمیشه که متاسفانه ما خلاف این گونه نقد هارو حتی در بین بعضی از کاربران قدیمی سایت شاهد هستیم
مرسی
Alireza.a
۱۸ آذر ۱۳۹۶سلام.احسن بر اساس ظاهر تصمیم بگیر داداش. اینا مارو … تصور کردن.حتی یک جدول مشخصات فنی ندارن که اطلاعاتش درست باشه.??
ناشناس
۱۸ آذر ۱۳۹۶پژو 2008 واقعا فاجعست. نمایشگاه تهران دیدمش اصن فکر نمیکردم اینقدر … باشه. ظاهرش بیشتر مثل هاچبکه تا یه کراس اوور. توش که نشستم حالم داشت به هم میخورد از متریالش. نه اینکه پژو بد باشه. نه. پژو 508 هم بود توش نشستم خیلی خوشم اومد. ولی 2008 واقعا داغونه. نمیدونم ایرانیزه کردنش اینجوریه یا کلا همینطوریه. سیتروئن C3 و C4 هم همینطور. خیلی عذر میخوام از دوستان. داخلشون آشغال بود. اینگار پلاستیکای سطل آشغال سر کوچه رو ورداشتن چسبوندن تو ماشین. البته کاکتوس رو نمیدونم شاید خوب باشه. بحث سر خشکی یا نرمی داشبورد و … نیستا. حتی اگه خشک هم باشه، لااقل خوبشو بزنن آدم بدش نیاد. همون پلاستیک خشک هم مزرخرف ترینشو برداشتن زدن. داشبود خشک 206 که باز درجه چندمیه شرف داره به اینا که جدیدترن.
عبدالله
۱۸ آذر ۱۳۹۶سیتروئن هم طراحی زیباتری دارد و هم سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن در اروپا و کشورهایی که محصولاتش عرضه می شود زبان زد خاص و عام است…
Adak
۱۹ آذر ۱۳۹۶شما چگونه تعاریف خاص و عام را دریافت نمودید ؟
آیا به شما گفته اند ?
soheil
۱۸ آذر ۱۳۹۶امروز صبح 2008 تو بنگاه دیدمش.همچین مالی نیست.کنارش یه استپ وی بود از اونم کوچیکتر بود.جاپای صندلی عقبش مثل ساندروی خودمه.صندوق عقبش بزرگتر از ساندرو.ارتفاع جفتشون یکیه.مشخصات موتور خوبی داره.ولی واسه من که 55سالمه و ساکن تهرانم اصلا از اون شتاب عالیش استفاده نمیکنم اصلا گزینه خوبی نیست.چون 2تا بچه دارم..ماشین مسافرت و جاده که با زن و 2تا بچه بری نیست.صندوق عقبش از اس دی هم کوچیکتره.همون ساندروی خودمو سوار میشم.چکاریه 2برابر پول بیشتر بدم
رامتین
۱۸ آذر ۱۳۹۶هیچوقت دنبال کراس اورهای ساب کامپکت نباشید. یه سگمنت کاملا بیخود.
من خودم منتظر سیتروئن c4 هستم. یه سدان معقول.
M3csl
۱۸ آذر ۱۳۹۶بگو بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست؟؟؟!!
ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)
۱۸ آذر ۱۳۹۶صرفا جهت تنفر از اقدامات پژو تو ایران به سیتروئن رای دادم
حامد
۱۸ آذر ۱۳۹۶تو برندای فرانسوی فقط رنو خوبه
ونوم اف ۵
۱۸ آذر ۱۳۹۶یه کود در دو بدن
Hemichan
۱۸ آذر ۱۳۹۶=)))))))))
کووود
mohammad_FM 480
۱۸ آذر ۱۳۹۶تو نمای بیرونی سی 4 واقعا زیبا تر بنظر میاد اما تا وقتی که به اون چراغ بزرگ جلو توجه نکنی!
طراحی داخلی 2008 بهتره بنظرم
به پژو رای دادم
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۶نمیدونم چرا اگه بهترینم تولید کنه ولی بازم یه حسه بدی به فرانسویا دارم
درصرتی که ژاپنی کره آمریکا آلمانو…. دوست دارم
حمید
۱۸ آذر ۱۳۹۶از قدیم گفته اند …. زرد برادر …. است.
…….
حمیدرضا
۱۸ آذر ۱۳۹۶کلا با طراحی کاکتوس هیچ وقت ارتباط برقرار نکردم رای من پژو هست
این عکسارو دیدم به شباهت هرچه تمام تره کنا به کاکتوس پی بردم
سام
۱۹ آذر ۱۳۹۶فارغ از تمام بازی هایی که ایران خودرو سر این 2008 در آورد اونم بازی های کثیف! اما الان چیزی که قابل توجه است اینه که قیمت موتور 1200 سه سیلندر با نرخ پوند 5800 تومان میشه حدود 95 میلیون تومان!!! در حالی که در ایران 1600 توربو با قیمت 99 پیش فروش شد که خیلی خیلی به قیمت جهانی نزدیک هست.
Genius
۱۹ آذر ۱۳۹۶در این شکی نیست که خودروسازان فرانسوی یکی از خوب های اروپا هستند هرچند به هیچ وجه در زمره بهترین ها نیستند لیکن اگر ایران هم بخشی پیوسته به جهان بود و بصورت جزیره مجزا اداره نمیشد و این خودروها حداکثر با بهایی نزدیک به 80 میلیون تومان وارد بازار میشد و از آنسو سرانه درآمد مردم همسنگ استانداردهای جهانی بود قطعا پرفروش بودند