پژوسیتروئن

دوئل پژو 2008 و سیتروئن C4 کاکتوس

پس از حدود یک هفته وقفه نهایتاً دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. نخستین گروهی که در دو جدید رقابت‌ها به سراغ آن رفته‌ایم گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است. در دوئل ششم این گروه دو کراس‌اوور هم‌خانواده یعنی شورلت ترکس و اوپل موکا در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این جدال مجموعاً تعداد ۱۲۱۴ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء ترکس موفق شد با کسب ۷۶۴ رأی یا ۶۳ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که موکا موفق به دریافت ۴۵۰ رأی شده است. در هفتمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بازهم شاهد رقابت میان دو رقیب هم‌خانواده یعنی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C4 کاکتوس هستیم.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

؟

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

؟

جیپ رنگید

فیات 500X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

؟

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

؟

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات 500L

شورلت ترکس

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

؟

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

پژو ۲۰۰۸

قبلاً در خانوادهٔ پژو ۲۰۶ مدل استیشن هم وجود داشت و این رویه در ۲۰۷ هم ادامه پیدا کرد اما پس از معرفی مدل جدید ۲۰۸ با توجه به کاهش فروش استیشن‌ها و از طرف دیگر افزایش محبوبیت کراس‌اوورها، پژو تصمیم گرفت نسخهٔ استیشن را از سری ۲ خود حذف کرده و یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت را جایگزین آن کند. بدین ترتیب در سال ۲۰۱۳ یعنی یک سال پس از معرفی ۲۰۸، پژو کراس‌اووری بنام ۲۰۰۸ را به‌عنوان جایگزین ۲۰۷ استیشن معرفی کرد. این خودرو روی همان پلت‌فرم مدل ۲۰۸ یعنی پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده است. از همین پلت‌فرم در دیگر کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت این گروه خودروسازی یعنی سیتروئن C3 ایرکراس و اوپل کراسلند X هم استفاده شده است. ۲۰۰۸ برای مدل ۲۰۱۷ فیس‌لیفتی را تجربه نمود که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. این کراس‌اوور کوچک فرانسوی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل پژو-سیتروئن به بازار عرضه می‌شود که ما برای این دوئل کوچک‌ترین موتور بنزینی آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو هم گیربکس‌های مختلفی همچون شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است؛ اما ۲۰۰۸ هم مانند سایر کراس‌اوورهای گروه پژو-سیتروئن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود. این خودرو در فرانسه، برزیل، چین و مالزی تولید می‌شود اما به‌تازگی پس از حاشیه‌های فراوان تولید آن در کشورمان هم توسط ایکاپ (جوینت ونچر ایران‌خودرو و پژو) آغاز و با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به بازار عرضه شده است. پژو ۲۰۰۸ طی مدت سپری شده از سال ۲۰۱۷ در اروپا بیش از ۱۵۲ هزار دستگاه فروش داشته است.

سیتروئن C4 کاکتوس

سیتروئن در سال ۲۰۱۴ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی بنام C4 کاکتوس را معرفی کرد. این خودرو نیز روی همان پلت‌فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن ساخته شده که با پژو ۲۰۰۸ و محصولات دیگری از این گروه خودروسازی مانند سیتروئن C3 و دی‌اس ۳ مشترک است؛ علاوه بر این، C4 کاکتوس اشتراکات زیادی با پژو ۲۰۰۸ دارد تا جایی که از پیشرانه‌ها و گیربکس‌های مشترکی با آن استفاده می‌کند. به همین دلیل در این دوئل برای C4 کاکتوس هم همان پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر بنزینی انتخاب شده است تا از لحاظ فنی شرایط کاملاً یکسانی با پژو ۲۰۰۸ داشته باشد. البته تنوع پیشرانه‌های کراس‌اوور سیتروئن بسیار کمتر از پسرعموی شیر نشان آن است و تنها شامل همین موتور بنزینی به همراه یک واحد ۱.۶ لیتری دیزلی می‌شود. C4 کاکتوس طبق سنت سیتروئن ظاهری غیرمتعارف دارد تا جایی که علیرغم اشتراکات فنی فراوان با پژو ۲۰۰۸، در ظاهر هیچ شباهتی با آن ندارد. همچنین C4 کاکتوس نخستین ساختهٔ سیتروئن است که در بدنهٔ آن محافظ‌های پلاستیکی موسوم به Airbumps کار شده است. این کراس‌اوور فرانسوی به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده که ظاهر آن‌را مدرن‌تر و البته متعارف‌تر کرده است. این ماشین برخلاف ۲۰۰۸ صرفاً در کارخانهٔ پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود. C4 ایرکراس موفق به کسب عنوان ارزشمند خودروی سال ۲۰۱۵ اروپا شده است درحالی‌که به‌عنوان طراحی برتر سال ۲۰۱۵ نیز انتخاب شده است. این ماشین غیر از اروپا در کشورهای مختلفی چون استرالیا، نیوزلند، مالزی، چین، آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی هم عرضه می‌گردد اما در کشورهای اروپایی فروش بسیار کمتری نسبت به پژو ۲۰۰۸ دارد به‌نحوی‌که تا پایان ماه نوامبر امسال در این بازار کمتر از ۵۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

 

 

مشخصات فنی

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن کاکتوس

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر ۲۰۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۰.۳ ثانیه ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۸ لیتر (ترکیبی) ۵.۱ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۵۰ لیتر
تولید آلایندگی ۱۱۰ گرم/کیلومتر ۱۱۸ گرم/کیلومتر
وزن ۱۱۴۰ کیلوگرم ۱۰۵۰ کیلوگرم
طول ۴.۱۵ متر ۴.۱۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۳ متر ۲.۵۹ متر
حجم صندوق بار ۳۵۰ لیتر ۳۵۰ لیتر
قیمت پایه ۱۶,۴۹۵ پوند ۱۶,۵۷۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9893796]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (522 ديدگاه)

    c4 کاکتوس طراحی خیلی زیبا و دوست داشتنی ای داره.

    1. SAEED

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (279 ديدگاه)

      نسل جدید 2008 در شرف اومدنه که مطمعنا مثل 3008 فوق العاده خواهد بود
      به شخصه هم معتقدم بودم این نسل 2008 نیاز به به روز رسانی جدی داره
      ولی خب تا الان یا در رتبه اول و یا دوم پرفروش ترین های کلاسش بوده
      همیشه کامنت های اقا امیر برام قابل احترام بودن چون کاملا منصفانه بیان میشن و به نوعی یه نقد بچه گانه درش دیده نمیشه که متاسفانه ما خلاف این گونه نقد هارو حتی در بین بعضی از کاربران قدیمی سایت شاهد هستیم
      مرسی

    2. Alireza.a

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (25 ديدگاه)

      سلام.احسن بر اساس ظاهر تصمیم بگیر داداش. اینا مارو … تصور کردن.حتی یک جدول مشخصات فنی ندارن که اطلاعاتش درست باشه.??

  2. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (262 ديدگاه)

    پژو 2008 واقعا فاجعست. نمایشگاه تهران دیدمش اصن فکر نمیکردم اینقدر … باشه. ظاهرش بیشتر مثل هاچبکه تا یه کراس اوور. توش که نشستم حالم داشت به هم میخورد از متریالش. نه اینکه پژو بد باشه. نه. پژو 508 هم بود توش نشستم خیلی خوشم اومد. ولی 2008 واقعا داغونه. نمیدونم ایرانیزه کردنش اینجوریه یا کلا همینطوریه. سیتروئن C3 و C4 هم همینطور. خیلی عذر میخوام از دوستان. داخلشون آشغال بود. اینگار پلاستیکای سطل آشغال سر کوچه رو ورداشتن چسبوندن تو ماشین. البته کاکتوس رو نمیدونم شاید خوب باشه. بحث سر خشکی یا نرمی داشبورد و … نیستا. حتی اگه خشک هم باشه، لااقل خوبشو بزنن آدم بدش نیاد. همون پلاستیک خشک هم مزرخرف ترینشو برداشتن زدن. داشبود خشک 206 که باز درجه چندمیه شرف داره به اینا که جدیدترن.

  3. عبدالله

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (49 ديدگاه)

    سیتروئن هم طراحی زیباتری دارد و هم سیستم تعلیق پیشرفته سیتروئن در اروپا و کشورهایی که محصولاتش عرضه می شود زبان زد خاص و عام است…

    1. Adak

      ۱۹ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      شما چگونه تعاریف خاص و عام را دریافت نمودید ؟
      آیا به شما گفته اند ?

  4. soheil

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (9 ديدگاه)

    امروز صبح 2008 تو بنگاه دیدمش.همچین مالی نیست.کنارش یه استپ وی بود از اونم کوچیکتر بود.جاپای صندلی عقبش مثل ساندروی خودمه.صندوق عقبش بزرگتر از ساندرو.ارتفاع جفتشون یکیه.مشخصات موتور خوبی داره.ولی واسه من که 55سالمه و ساکن تهرانم اصلا از اون شتاب عالیش استفاده نمیکنم اصلا گزینه خوبی نیست.چون 2تا بچه دارم..ماشین مسافرت و جاده که با زن و 2تا بچه بری نیست.صندوق عقبش از اس دی هم کوچیکتره.همون ساندروی خودمو سوار میشم.چکاریه 2برابر پول بیشتر بدم

    1. رامتین

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3252 ديدگاه)

      هیچوقت دنبال کراس اورهای ساب کامپکت نباشید. یه سگمنت کاملا بیخود.
      من خودم منتظر سیتروئن c4 هستم. یه سدان معقول.

  5. M3csl

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (126 ديدگاه)

    بگو بین بد و بدتر چه حق انتخابی هست؟؟؟!!

  6. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    صرفا جهت تنفر از اقدامات پژو تو ایران به سیتروئن رای دادم

  7. حامد

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    تو برندای فرانسوی فقط رنو خوبه

  8. ونوم اف ۵

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    یه کود در دو بدن

    1. Hemichan

      ۱۸ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      =)))))))))
      کووود

  9. mohammad_FM 480

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    تو نمای بیرونی سی 4 واقعا زیبا تر بنظر میاد اما تا وقتی که به اون چراغ بزرگ جلو توجه نکنی!
    طراحی داخلی 2008 بهتره بنظرم
    به پژو رای دادم

  10. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    نمیدونم چرا اگه بهترینم تولید کنه ولی بازم یه حسه بدی به فرانسویا دارم
    درصرتی که ژاپنی کره آمریکا آلمانو…. دوست دارم

  11. حمید

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    از قدیم گفته اند …. زرد برادر …. است.
    …….

  12. حمیدرضا

    ۱۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    کلا با طراحی کاکتوس هیچ وقت ارتباط برقرار نکردم رای من پژو هست
    این عکسارو دیدم به شباهت هرچه تمام تره کنا به کاکتوس پی بردم

  13. سام

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فارغ از تمام بازی هایی که ایران خودرو سر این 2008 در آورد اونم بازی های کثیف! اما الان چیزی که قابل توجه است اینه که قیمت موتور 1200 سه سیلندر با نرخ پوند 5800 تومان میشه حدود 95 میلیون تومان!!! در حالی که در ایران 1600 توربو با قیمت 99 پیش فروش شد که خیلی خیلی به قیمت جهانی نزدیک هست.

  14. Genius

    ۱۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    در این شکی نیست که خودروسازان فرانسوی یکی از خوب های اروپا هستند هرچند به هیچ وجه در زمره بهترین ها نیستند لیکن اگر ایران هم بخشی پیوسته به جهان بود و بصورت جزیره مجزا اداره نمیشد و این خودروها حداکثر با بهایی نزدیک به 80 میلیون تومان وارد بازار میشد و از آنسو سرانه درآمد مردم همسنگ استانداردهای جهانی بود قطعا پرفروش بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا