رقابتهای جذاب خودروی پدال ادامه دارد و در این سفر هیجانانگیز به ایستگاه کوپههای متوسط رسیدهایم. نکتهای که در مورد شرکتکنندگان این بخش از رقابتها باید بیان کنیم این است که ممکن است همهٔ این خودروها دقیقاً در یک کلاس قرار نداشته باشند و یا از لحاظ قیمت تفاوتهای زیادی با یکدیگر داشته باشند ولی چون ازیکطرف از لحاظ ابعاد، فرم بدنه و ظرفیت سرنشین تا حدودی باهم یکسان هستند و از طرف دیگر سعی داریم از ایجاد کلاسهای زیاد جلوگیری کنیم، این کوپهها را در یک کلاس قرار دادهایم. با این مقدمه سراغ معرفی شرکتکنندگان کلاس کوپههای متوسط میرویم:
شورولت کامارو
فورد موستانگ
دوج چلنجر
کادیلاک ATS کوپه
مرسدس بنز E کلاس کوپه
بامو سری ۴
آئودی A5
لکسس RC
اینفینیتی Q60
هوندا آکورد کوپه
جگوار F تایپ
اولین دور دوئلهای این گروه را با رویارویی شورولت کامارو و جگوار F تایپ برگزار میکنیم اما برای این نبرد قدرتمندترین نسخهٔ هر دو خودرو یعنی ZL1 و SVR انتخاب شدهاند.
شورولت کامارو ZL1
شورولت کامارو که یک ماسل کار اصیل آمریکایی است، یکی از معروفترین خودروهای اسپرت دنیا محسوب میشود. این خودرو که در سال ۱۹۶۷ و برای رقابت مستقیم با فورد موستانگ متولد شد، هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد. این نسل از کامارو در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ابتدا در سه نسخهٔ چهار سیلندر، شش سیلندر (RS) و هشت سیلندر (SS) به بازار آمد؛ اما چندین بعد در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۶ شورولت بزرگ خاندان خانوادهٔ کامارو یعنی مدل ZL1 را معرفی نمود. این هیولای آمریکایی مجهز به یک نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ است که از کوروت Z06 قرض گرفته شده است. این نیروگاه قدرت مهیبی برابر با ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور خردکنندهای معادل ۸۸۰ نیوتن متر تولید میکند. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک تماماً به چرخهای عقب منتقل میشود و ZL1 را تنها ظرف ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرساند.
جگوار F تایپ
جگوار F تایپ هم یک کوپهٔ اسپرت و لوکس بریتانیایی است که برای اولین بار ابتدا در نسخهٔ کابریولت در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این خودرو که بر روی نسخهٔ کوتاه شدهٔ پلتفرم مدل XK ساخته شده است، بهعنوان جایگزین XK به بازار آمد. سپس چندی بعد نسخهٔ کوپه F تایپ نیز معرفی شد. این ماشین در ابتدا با دو پیشرانهٔ V6 و V8 ارائه شد اما بهتازگی در نمایشگاه نیویورک جگوار نسخهٔ چهار سیلندر آنرا هم معرفی کرده است که از یک موتور ۲ لیتری توربو استفاده میکند؛ اما نمونهٔ موردنظر ما قویترین نسخهٔ F تایپ بنام SVR است. این مدل که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ معرفی شد، از همان موتور ۵ لیتری V8 سوپرشارژ مدل F تایپ R استفاده میکند که قدرتش به ۵۷۵ اسب بخار افزایش یافته است. این نیرو توسط یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند تا F تایپ SVR همانند رقیبش ظرف ۳.۵ ثانی از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.
مشخصات فنی
شورولت کامارو ZL1 | جگوار F تایپ SVR | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۵ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۰ کیلومتر در ساعت | ۳۲۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر | ۱۳ لیتر |
وزن | ۱۷۶۰ کیلوگرم | ۱۷۰۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۶۲,۱۳۵ دلار | ۱۲۵,۹۵۰ دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9730046]
Saman
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶100%شورولت کامارو :-) کامارو سروره زیباتر طراحی داخلی شیکتر و قیمت بسیار مناسبتر و ساخت gm یکی از بهترین خودروسازها :-) جگوار هم خوبه ولی واسه رقابت با کامارو کم میاره قیمتش بسیار بیشتر از قابلیتشه صندوق عقب بسیار کوچک و مضحکی داره. و خدائیش وقتی کامارو داشته باشی رو ابرهائی :-)
رضا
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶اصلا کلاس جگوار رو نمیشه با کامارو مقایسه کرد . اصولا شورلت یه برند دست یافتنی و ارزونه اما هرکسی دستش به جگوار نمیرسه
ابوالفضل
۵ تیر ۱۳۹۶پس برای همینه جگوار ورشکست شده و زیرمجموعه تاتاموتور شده
با ماشینای انگلیسی مخالف نیستم ولی جگوار ایراداتی داره که باید برطرف شه انتخاب بین این دوتا کار سختیه ولی من کامارو رو انتخاب میکنم
AK_007
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶تو قیمت و مصرف سوخت برتری مشخصی داره کامارو
در کنار اینکه به کامارو رای دادم باید بگم که طراحی نسل قبلش در واقع زیباترین ماسل کار بود و یکی از بهترینا ولی در این نسل از نظر طراحی پشت رقیباش یعنی ماستنگ و چلنجر قرار گرفته
مهراب
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶جگوار جنتلمنه ولی کامارو یه اسپرت وحشی با قیمت عالی
جدا از به صرفه بودن جگوار یه چیز دیگست
Veneno
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظرم نظر سنجی بین این دو تا ماشین کاملاً اشتباه بود
Abbas us.c
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶نخونده میگم کامارو
mohsen
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶کامارورو تا دندون آپشن کنی به قیمت جگوار نمیرسه آخه!
اسسیر شدیم به خدا!
یاس ی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۶با اینکه کامارو عالیه و هیچ ایرادی بهش وارد نیست ولی من در کمال احترا م به جگوار رای دادم، چون اون حس لوکس بودنش را خیلی دوست دارم.
Archi KHAN
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶گربه وحشیِ من
کاش زودتر بیای ایران …