امروز با قسمت سوم از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم و به سراغ گروه هاچبکهای کامپکت رفتهایم که در دوئل قبلی آن کیا سید و امجی ۵ باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۲۹۵ رأی به ثبت رسیده است که کیا با دریافت ۹۹۵ عدد از آنها و کسب ۷۷ درصد از کل آراء پیروز شد درحالیکه امجی تنها ۳۰۰ رأی دریافت کرده و بدین ترتیب در مرحلهٔ مقدماتی حذف شد. حال امروز در پنجمین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت، فولکسواگن گلف به مصاف مینی کلابمن رفته است.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | سئات لئون | ||
امجی ۵ | کیا سید | نیسان پولسار | پژو ۳۰۸ |
کیا سید | پژو ۳۰۸ | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | ؟ |
فولکسواگن گلف
گلف را میتوان بهواقع برترین و محبوبترین هاچبک دنیا دانست. این هاچبک افسانهای برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ بهعنوان جایگزین مدل بسیار موفق بیتل راهی بازارهای جهانی شد و توانست راه پرافتخار پدرش را ادامه دهد. گلف پس از پاسات، دومین ساختهٔ فولکسواگن بود که از ترکیب موتور جلو، محور جلو استفاده میکرد. نسل اول این ماشین در سه نسخهٔ اصلی هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و کابریولت تا سال ۱۹۸۳ روی خط تولید بود و پس از تولید ۶.۸ میلیون دستگاه جای خود را به نسل دوم داد. از سال ۱۹۷۴ تاکنون تولید این هاچبک محبوب آلمانی بیوقفه در نسلهای مختلف ادامه داشته است تا اینکه امروزه به نسل هفتم خود رسیده است. این نسل برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۲ در برلین رونمایی شد و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. نسل هفتم گلف روی پلتفرم MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند آئودی A3، سئات لئون و اشکودا اکتاویا مشترک است. نسل هفتم این خودرو بهتازگی فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای خود را نیز تجربه کرده است که شامل تغییراتی جزئی در ظاهر و داخل و ارتقاء تکنولوژی میشود. گلف هماکنون در انواع بسیار مختلف، در مدلهای گوناگون و با موتورهای زیادی به بازار عرضه میشود و خانوادهٔ آن از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. گلف در مدلهای مختلفی چون هاچبک و استیشن به تولید میرسد و در خانوادهٔ آن از مدل تمام الکتریکی e-Golf تا مدلهای داغ GTI و R وجود دارد. حتی نسخهٔ امپیوی این خودرو نیز با نام گلف اسپرتون ساخته میشود. از بین این مدلهای فراوان، در دوئل ما نسخهٔ هاچبک پنجدر گلف شرکت کرده و از بین موتورهای بنزینی و دیزلی گوناگون آن، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو بنزینی را انتخاب کردهایم. این موتور در دو سطح قدرت مختلف ارائه میشود که نسخهٔ قدرتمندتر آن ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. فولکسواگن گلف سال گذشته در اروپا بیش از ۴۸۲ هزار دستگاه و در ایالاتمتحده نزدیک به ۶۹ هزار دستگاه فروش داشته است.
مینی کلابمن
مینی برای اولین بار از نام کلابمن در سال ۱۹۶۹ یعنی در زمان مالکیت شرکت بریتیش لیلاند، برای نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ خودروی کوچک و مشهور خود استفاده کرد. این خودرو تا سال ۱۹۸۰ در دو نسخهٔ معمولی و استیشن به تولید رسید و سپس نام کلابمن از سبد محصولات مینی کنار رفت تا اینکه بعد از چندین سال، در دوران مالکیت بامو، مینی بار دیگر از این نام استفاده کرده و در سال ۲۰۰۷ خودروی جدیدی بنام کلابمن را معرفی نمود. این ماشین روی پلتفرم همان مینی هاچبک ساخته شده بود و در نمای جلو کاملاً با آن یکسان بود؛ بنابراین کلابمن جدید در اصل نسخهٔ کشیده یا استیشن مینی کوپر محسوب میشد. طراح دربهای این خودرو نیز منحصربهفرد بود زیرا فقط در سمت راست خودرو، بعد از درب جلو، یک درب کوچک تعبیه شده بود که عکس دربهای جلو باز میشد و ورود و خروج سرنشینان عقب را سهولت میبخشید. سپس در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴، مینی نسخهٔ کانسپت نسل دوم کلابمن را رونمایی کرد و چندی بعد در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ نسخهٔ تولیدی آن معرفی گردید. این نسل روی پلتفرم UKL2 بامو ساخته شده که با بامو X1، بامو سری ۲ گرن و اکتیو تورر و مینی کانتریمن مشترک است. در این نسل طراحی دربهای کلابمن نیز تغییر کرده و به یک هاچبک یا استیشن پنجدر معمولی با دربهای متعارف تبدیل شده است. بااینحال نسل دوم کلابمن همچنان در نمای جلویی شباهت زیادی با مینی کوپر هاچبک دارد. کلابمن هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزل مختلفی به بازار عرضه میشود که قویترین آنها یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۳۰ اسب بخار قدرت است که در مدل John Cooper Works ارائه میشود و بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. برای این دودل ولی ما پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی کلابمن را انتخاب کردهایم که ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مینی کلابمن سال گذشته در اروپا بیش از ۳۲ هزار دستگاه و در ایالاتمتحده حدود ۷۷۰۰ دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
فولکسواگن گلف | مینی کلابمن | |
پیشرانه | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۲ ثانیه | ۹.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۱ لیتر (ترکیبی) | ۵.۲ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۱۸ گرم/کیلومتر | ۱۲۰ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۸ لیتر |
وزن | ۱۲۰۵ کیلوگرم | ۱۳۲۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۵ متر | ۴.۲۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۲ متر | ۲.۶۷ متر |
حجم صندوق بار | ۳۸۰ لیتر | ۳۶۰ لیتر |
قیمت پایه (آمریکا) | ۲۰,۷۱۵ دلار | ۲۵,۶۵۰ دلار |
قیمت پایه (بریتانیا) | ۱۸,۲۳۰ پوند | ۲۱,۰۴۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9946757]
فرامرز
۷ اسفند ۱۳۹۶باید عاشق مینی باشی که با قیمت تقریباْ یکسان به آئودی آ۳ یا ب ام و سری ۱ ترجیحش بدی. تو این مقایسه حتی با قیمت یکسان باز انتخاب من گلف هست
بهزاد
۷ اسفند ۱۳۹۶گلف خزه
ماتئوس
۷ اسفند ۱۳۹۶چون پرفروشترینه و زیاد دیدیش
بهزاد
۷ اسفند ۱۳۹۶دقیقا
شندی
۸ اسفند ۱۳۹۶با قیمت ۲۶۰۰۰ دلار میشه گلف GTİ گرفت که ۲۲۰ اسبه ۱۰۰-۰ حدود ۵.۸ثانیه!
علی
۷ اسفند ۱۳۹۶گلف خیلی محبوبه ولی خوب مینی هم خیلی دوست داشتنیه اعداد و ارقام هم یه خورده به نفع گلفه البته به جز آمار فروش که دیگه خیلی زیاد به سمت گلف هست.
amin
۷ اسفند ۱۳۹۶دلیلی برای رأی دادن به مینی البته در مقابل گلف وجود ندارد
F۲۲RAPTOR
۷ اسفند ۱۳۹۶بدون در نظر گرفتن مشخصات فنی
گلف انتخاب منه
حمیدرضا
۷ اسفند ۱۳۹۶گلف از همه نظر برتری داره به گلف رای میدم
رضا
۷ اسفند ۱۳۹۶اون قابلمه چیه گذاشتن وسط داشبورد مینی.انصافا طراحی حاشیش خیلی بده.ضایعس
رضا
۷ اسفند ۱۳۹۶اما یه چیز مینی جالبه.داشتن دوتا سانروف
مبین پورمند
۷ اسفند ۱۳۹۶حاجی پانوراماست ک تو اتاق دو بخشش کردن
سپیدرود
۷ اسفند ۱۳۹۶عشقست آلمان…
ماتئوس
۷ اسفند ۱۳۹۶انتخابم گلف
اما هر دو رو دوست دارم
امیر
۷ اسفند ۱۳۹۶چه دلیلی داره برا انتخاب مینی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Amir
۷ اسفند ۱۳۹۶گلف یه ماشین دست ساز و جذابه
Zabih
۷ اسفند ۱۳۹۶من اگه تو خارج زندگی بکنم و اونقدر مایه دار باشم که تو پارکینگ خونه ام، انواع لامبور و فراری و بوگاتی و پاگانی و پورشه و بنتلی و جگوار و لکسوس و…داشته باشم ، ولی بازم دو تا ماشین رو در کنار اینا باید داشته باشم، یکی کمری و یکی دیگه همین گلف.
احسان
۷ اسفند ۱۳۹۶گلف را به A class و Serie1 هم ترجیح میدم ،مینی که دیگه جای خودش.