فولکسواگن در بهار امسال کراساوور کانسپتی بنام Advanced Mid Size را در پکن رونمایی کرد که پیشنمایشی از یک کراساوور تولیدی جدید محسوب میشد. سپس در نمایشگاه چنگدو رسماً نسخهٔ تولیدی این خودرو با نام تایرون معرفی شد. تایرون در ردهبندی کراساوورهای فولکسواگن در نزدیکی مدل تیگوآن قرار میگیرد و میتوان آنرا برادر هماندازهای برای تیگوآن دانست؛ اما متأسفانه این کراساوور جذاب و خوش استایل فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است.
فولکسواگن در چین از بازار فوقالعادهای برخوردار است و بیرحمانه میتازد بهگونهای که از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با تمامی رقبای پشت سر خود دارد. در هشت ماه نخست سال جاری، فولکسواگن در چین ۲.۰۳ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که ۱۹۶ هزار دستگاه آن متعلق به کراساوور تیگوآن بوده است. این کراساوور آلمانی در بین ۱۰ خودروی پرفروش بازار چین قرار دارد و با چنین میزان فروش بالایی، ساخت کراساوور دیگری با اندازه و مشخصات مشابه آن منطقی به نظر میرسد.
استایل بیرونی تایرون شباهتهایی به کراساوور سابکامپکت T-Roc دارد بهگونهای که فرم جلوپنجره، دیلایتهای درون سپر جلو و خط بالای گلگیر عقب آن کاملاً مشابه T-Roc است. برای تایرون رینگهایی ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچی قابل انتخاب است درحالیکه فولکسواگن پکیج اسپرت R-Line را هم برای آن ارائه کرده است. این پکیج با ویژگیهایی چون سپرهای متفاوت و تهاجمیتر و سر اگزوزهای بزرگتر، نمای اسپرتتری به تایرون بخشیده و آنرا از نسخههای معمولی متمایز میکند.
تایرون ۴.۵۹ متر طول دارد که این یعنی بین نسخهٔ معمولی تیگوآن با ۴.۴۸ متر طول و نسخهٔ کشیده یا آلاسپیس آن با ۴.۷۰ متر طول قرار میگیرد. فاصلهٔ محوری این کراساوور جدید نیز ۲.۷۳ متر است که بازهم حدود پنج سانتیمتر از نسخهٔ معمولی تیگوآن بیشتر است. تایرون ۱.۸۶ متر عرض و ۱.۶۶ متر هم ارتفاع دارد. این خودرو اما صرفاً با دو ردیف صندلی تولید میشود و ردیف سوم صندلیها حتی بهصورت سفارشی هم برای آن ارائه نمیگردد. البته صندلیهای ردیف دوم آن از قابلیت تنظیم طول مجزا برخوردارند.
کابین تایرون هم نمای آشنایی دارد ولی بااینحال نسبت به تیگوآن متفاوت به نظر میرسد. اکثر تیپهای این خودرو بهصورت استاندارد به صفحه آمپر دیجیتالی، صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، سیستم کنترل تهویهٔ سه منطقهای، تودوزی چرمی، صندلیهای برقی جلو، دوربین دید اطراف، سقف پانوراما و… مجهز هستند. همچنین به دلیل فاصلهٔ محوری زیاد، در قسمت عقبی تایرون فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد و این دقیقاً همان موردی است که برای خریداران چینی بسیار اهمیت دارد.
تایرون روی پلتفرم ماجولار MQB گروه فولکسواگن ساخته شده که این یعنی از لحاظ پلتفرم هم با برادرش تیگوآن اشتراک دارد. برای این کراساوور جدید تنها یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو در نظر گرفته شده که در دو سطح قدرت مختلف ۱۸۵ و ۲۲۰ اسب بخار ارائه میشود. نیروی هردو نسخهٔ این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه منتقل میشود. این پیشرانه و گیربکس هم از تیگوآن گرفته شدهاند. تایرون هم بهصورت دیفرانسیل جلو هم با سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion قابل خریداری است.
بهطورکلی با توجه به اینکه تایرون در پلتفرم، پیشرانه و گیربکس با تیگوآن اشتراک دارد میتوان آنرا نسخهای جذابتر و جوانپسندتر از تیگوآن دانست. این خودرو در چین توسط جوینت ونچر فولکسواگن-فاو به تولید میرسد و تولید آن از ماه جولای امسال آغاز شده است اما قیمت آن هنوز اعلام نشده است. قرار است تایرون از ماه جاری در چین عرضه گردد. فولکسواگن هنوز برنامهای برای عرضهٔ این کراساوور جدید در بازارهای دیگری غیر از چین اعلام نکرده و بهاحتمالزیاد تایرون مدلی صرفاً مخصوص بازار چین خواهد بود.
Cadillac
۲۳ مهر ۱۳۹۷این حرکت که کمپانی ها یه محصول خاص یه کشور تولید میکنن داشت با تولید کویید تو ایران کیلید میخورد که نذاشتن
دلمون به قرارداد جدید رنو بد خوش
بود که اونم نذاشتن حالا اون سرمایه داره دو افریقا میره
این حرکت رنو میتونست خیلی به نفع قطعه سازی صنعت ما باشه
مزدا
۲۳ مهر ۱۳۹۷داداش گفتی کمپانی های یه محصول خاص برای یه کشورتولید میکنن یاد چند دهه می افتم که المانی های قرار بود ماشین های خاصی سازگار با شرایط اب و هوایی ایران تولید کنن و امریکایی ها هم هلیکوپتر مخصوص شرایط اب و هوای ایران.
Cadillac
۲۳ مهر ۱۳۹۷بله منظورت هلیکوپتر کبری هست
کاملا درسته
محمد
۲۴ مهر ۱۳۹۷نه هلیکوپتر اصفهان منظورشه
Mohammad
۲۳ مهر ۱۳۹۷تنها کمپانی آلمانی که از اسم به جای حرف و عدد استفاده میکنه فولکس هست ولی اصلا بلد نیست
این کار میتونه به ساخت کاراکتر از یه مدل در ذهن مردم کمک کنه ولی اسم مناسب با شخصیت ماشین لازمه ??
sina
۲۳ مهر ۱۳۹۷چرا باید وقتی تیگوان هست و خوب هم میفروشه اینو عرضه کنن تو همون بازار؟
قیافه اش هم که به خوبی تیگوان نیست !
حمیدرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۷برای این که اجازه ندن یه کمپانی چینی از خلا نبود نسخه جوان پسند استفاده کنه و یه طرح کپی کنه
حمیدرضا
۲۳ مهر ۱۳۹۷ساده و شکیل بازار چین انقدر کشش داره که هرروز باید یه ماشین جدید تولید بشه تا اعتبار برند و فروش اون حفظ بشه
چین با کمک همین همکاری ها امروز به همه جا رسیده و خودروسازی ما هنوز درگیر ساخت ماشین های ازرده خارج با قیمت ماشین های روز جهانی هست و اخرم مینالن که پول نداریم ارزون میفروشیم و قطعه سازا علم ندارن از ماست که برماست
Amin
۲۳ مهر ۱۳۹۷عالیه،اسم خیلی قشنگی هم انتخاب کرده
emad1990
۲۳ مهر ۱۳۹۷سیلقه بازار چین در مورد طراحی ماشین افتضاحه
اروپایی ها نقطه مقابلن