سوزوکیفیات

دوئل فیات پاندا کراس و سوزوکی ایگنس

امروز در دو قسمت مانده به پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال سراغ گروه کراس‌اوورهای کوچک رفته‌ایم که تازه به رقابت‌ها اضافه شده و امروز شاهد برگزاری نخستین دوئل آن خواهیم بود. این روزها کراس‌اوورها محبوبیت خارج از تصوری کسب کرده‌اند و به همین دلیل در کلاس‌ها و اندازه‌های بسیار گوناگون و متنوعی ساخته می‌شود که یکی از آن‌ها همین بخش کوچک سگمنت A است؛ بنابراین ما نیز تصمیم گرفتیم این کلاس نوظهور را هم به رقابت‌ها اضافه کنیم. البته ساخت کراس‌اوور در این کلاس مدت کوتاهی است که موردتوجه قرار گرفته و به همین دلیل فعلاً خودروسازان کمی در آن حضور دارند که البته به‌احتمال‌زیاد در آینده افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، گروه کراس‌اوورهای کوچک گروه نسبتاً خلوتی بوده و فعلاً تنها هشت خودرو حضور دارند که امروز اولین دوئل آن بین سوزوکی ایگنس و فیات پاندا کراس را برگزار می‌کنیم.

سوزوکی ایگنس

فیات پاندا کراس

هوندا WR-V

فولکس‌واگن کراس فاکس

؟

؟

داچیا ساندرو استپ‌وی

فورد کا اکتیو

سوزوکی XBee

رنو کوئید

؟

؟

فیات پاندا کراس

فیات برای اولین بار مدل پاندا را به‌عنوان یک هاچ‌بک سه‌در کوچک و برای جایگزینی با مدل ۱۲۶ در سال ۱۹۸۰ معرفی کرد. نسل اول این خودرو که در نمایشگاه ژنو ۱۹۸۰ رونمایی شده بود، تا سال ۲۰۰۳ در کشورهای گوناگونی عرضه گردید و حدود ۴.۵ میلیون دستگاه از آن به تولید رسید. سپس سرانجام پس از ۲۳ سال، فیات در سال ۲۰۰۳ نسل دوم پاندا را معرفی کرد که به‌طور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده بود؛ اما این هاچ‌بک کوچک ایتالیایی هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ رونمایی شد. این نسل از پاندا همانند نسل قبلی روی پلت‌فرم مینی فیات ساخته شده و با دیگر محصولات کوچک این گروه خودروسازی مانند فیات ۵۰۰ و لانچیا اپسیلون مشترک است. همچنین نسل سوم پاندا از لحاظ طراحی و استایل ظاهری هم دنباله‌روی نسل قبلی خود است. علاوه بر این، در این نسل نیز مانند قبل فیات نسخهٔ دو دیفرانسیل پاندا را هم تولید می‌کند که پاندا ۴×۴ نام داشته و در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. سپس در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۴، سازندهٔ ایتالیایی نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام پاندا کراس رونمایی کرد که بر اساس پاندا ۴×۴ ساخته شده اما علاوه بر سیستم چهارچرخ محرک، از استایلی آفرود نیز برخوردار است؛ بنابراین پاندا کراس با سیستم چهارچرخ محرک و تغییرات ظاهری مانند افزایش ارتفاع، محافظ‌های فلزی زیر بدنه و…، تقریباً یک کراس‌اوور کوچک کامل محسوب می‌شود؛ اما درحالی‌که برای نسخه‌های استاندارد دیفرانسیل جلوی پاندا طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی قابل انتخاب است، برای پاندا ۴×۴ و پاندا کراس تنها دو موتور ارائه می‌گردد که یکی بنزینی و دیگری دیزلی است؛ بنابراین ما برای این دوئل به جهت همخوانی با رقیب ژاپنی، پیشرانهٔ بنزینی پاندا کراس را انتخاب کرده‌ایم که یک واحد ۸۷۵ سی‌سی دو سیلندر توربوشارژ با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور است.

سوزوکی ایگنس

سوزوکی در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار هاچ‌بک پنج‌در ساب‌کامپکتی بنام ایگنس را به‌عنوان جایگزینی برای Cultus معرفی کرد. این خودرو که در ژاپن تولید می‌شد، با دو پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر بنزینی و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک، به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۱ نیز جنرال موتورز به‌وسیلهٔ همکاری مشترکی با سوزوکی، یک کراس‌اوور کوچک بنام شورلت کروز (ارتباطی با شورلت کروز کنونی ندارد) را تولید نمود که در ژاپن و مجارستان به تولید می‌رسید و در استرالیا هم با برند هولدن عرضه شد. از طرف دیگر، سوزوکی در سال ۲۰۰۸ به تولید ایگنس پایان داد درحالی‌که در سال ۲۰۰۶ به‌نوعی مدل SX4 را جایگزین آن کرده بود. بدین ترتیب برای چند سال خبری از ایگنس نبود تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۵ سازندهٔ ژاپنی بار دیگر از این نام استفاده کرده و در اصل نسل دوم ایگنس را معرفی کرد؛ اما ایگنس در این نسل به کراس‌اووری کوچک در سگمنت A تبدیل شده که در سبد محصولات سوزوکی جایگزینی برای مدل اسپلش محسوب می‌شود. سپس این خودرو در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۵ به نمایش عمومی درآمد و در ژانویهٔ ۲۰۱۶ به بازار ژاپن عرضه گردید درحالی‌که چندی بعد به بازارهای اروپایی هم راه پیدا کرد. سوزوکی هم مانند فیات، این کراس‌اوور کوچک خود را تنها با دو موتور بنزینی و دیزل عرضه می‌کند که هردو چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. ایگنس در رقابت ما با پیشرانهٔ بنزینی خود شرکت کرده که با ۱.۲ لیتر حجم، ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. سوزوکی برای این موتور یک سیستم هیبریدی خفیف را هم به‌صورت سفارشی ارائه می‌کند. برای انتقال نیرو نیز یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است؛ همچنین برای ایگنس هم امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود دارد و بنابراین به همراه فیات پاندا کراس تنها خودروهایی در این کلاس هستند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه می‌کنند.

 

مشخصات فنی

فیات پاندا کراس

سوزوکی ایگنس

پیشرانه ۰.۹ لیتری ۲ سیلندر ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۹۰ اسب بخار ۹۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر ۱۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه ۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۷ کیلومتر/ساعت ۱۶۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵ لیتر (ترکیبی) ۵ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۰۹۰ کیلوگرم ۹۴۰ کیلوگرم
طول ۳.۷۰ متر ۳.۷۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۰ متر ۲.۴۳ متر
حجم صندوق بار ۲۲۵ لیتر ۲۲۰ لیتر
قیمت پایه ۱۴,۶۰۰ پوند ۱۰,۵۰۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9832435]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. رامکال

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    رای من 180 درصد سوزوکی!!!!!!!

    1. محمد

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      فیات فرم به ظاهر مجللتری رو به نمایش میزاره و حتی کابین جذابتر که البته گرانتر هم هست
      انتخاب من فیات هست

      ضمن اینکه عزیزان پدال فکر میکنم کیا سول و رنو ساندرو استپ-وی هم جزء همین گروه باشن که توی گروه نیاوردین
      البته در مورد ساندرو که عملا فقط ریل باربند اضافه شده و کمی فنرها بالاتر رفته

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. peyman

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      فیات پاندا واقعا پانداست.خیلی خوشگله پاند

  2. Fericuda

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (107 ديدگاه)

    چه گروه نا امید کننده ای

  3. علیرضا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    اینا چین دیگه؟؟؟؟؟؟؟
    نه موتور درست حسابی نه قدرت درست حسابی نه قیافه خوب!
    موتور 2 سیلندر 5 لیتر میسوزونه؟؟؟؟چخبره؟؟؟
    هر دوشون آشغالن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  4. سامان اذری

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    سوزوکی قیمت پایینتر مصرف سوخت برابر و موتور تنفس طبیعی =استهلاک کمتر

  5. charger

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    تو این سگمنت 4 هزار پوند اختلاف قیمت مبلغ کمی نیست رای من سوزوکی

  6. کوروش

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    چقدر جالب توی این کلاس و خودرو های کوچک با سیستم دو دفرانسیل عرضه شدند بین این دو هم من از طراحی داخلی سوزوکی بیشتر خوشم امد

  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    به سوزوکی رای دادم چون در عین اینکه از بسیاری جهات برتره، قیمت پایین‌تریم داره‌

  8. amin

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    من که شدیدا منتظر دوئل سایپا کوییک هستم!!!!

  9. علی آقا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (583 ديدگاه)

    رای ما فیات!!!
    یه اشکالی که این نظرسنجی داره اینه که مدلای رده بالای دو خودرو رو مقایسه میکنه اما قیمت پایه رو قرار میده تو جدول، برا همین بعضیا میگن چون سوزوکی ارزونتره پس اون انتخاب میشه اما غافل از این هستن که قیمت سوزوکی (و البته فیات) برای مدل پایه هست نه اون چیزی که اینجا معرفی شده و احتمالا مدلهای معرفی شده تا این حد اختلاف قیمت ندارن.
    به نظرم مسئول برگزاری این دوئل ها باید این نکته را در نظر بگیرد.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. Landscape

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (174 ديدگاه)

    وای من این فیات پاندا رو می بینم به یاد تاپ گیر میفتم
    واقعا چه قسمت توپی بود چقدر خندیدم جرمی عالی بود??
    تو این سگمنت همین سوزوکی از همه بهتره

  11. KIAN

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من هر دوشونو روندم..بنظرم فیات پاندا بهتره..خیلی هم تو اروپا فروش کرده به عنوان CITY CAR

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. کارل شلبی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    سایپاکوییک!!!!!!!????وای خداا.

  13. مسعود

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    فکر کنم قیمت این ماشین ها باید به دلار باشه نه پوند

  14. mohammad_FM 480

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    گروه جالبی نیست!!
    به فیات رای میدم چون طراحی جالب تری داره
    ولی قطعا سوزوکی از نظر فنی بهتره…
    البته تفاوت خاصی ندارن تو عملکرد و قطعا یه موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری از یه موتور 0.9 لیتری کم استهلاک تر و بهتره

  15. #ali.m#

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    به سایپا کویک رای میدم چون طراحی بهتری داره . مجموع فنی شاهکاری داره ارزون ترین ماشین با گیربکس اتوماته .و از همه مهم تر لوگوی سایپا که نماد اطمینانه روش نصب شده .
    ?سایپا?

  16. حمیدرضا

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    سوزوکی خیلی جذابه هم خوشگل هم با کیفیت کلا تو ماشینای ارزون سوزوکی با کیفیت تر از ستیر برنداست
    فیات هم خیلی جذابه هم موتورش جالبه روندن هر دو هم باید جذاب باشه

    1. حمیدرضا

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2415 ديدگاه)

      ببخشید اشتباه تایپی دارم

  17. Mercede kaviani

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطلب عالی شما
    ببخشیدمزاحم شدم اتنخاب من سوزوکی ایگنس چون زیباتر است طراحی بدنه وهم اتاق سرنشین هم از طراحی بسیار زیباتری برخودار است
    وهمچنین 4 هزار پوند ارزنتر بودن با وجود برمندی از موتور چهار سیلندی تنفس طبیعی در مقابل 2 سیلند توربو فیات
    دوستدار شما مرسده کاویانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا