درحالیکه تنها یک قسمت دیگر تا پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده است، امروز به گروه پیکاپهای متوسط رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه، فورد رنجر در برابر مزدا BT50 قرار گرفت که در هردو نظرسنجی این رقابت تا این لحظه تعداد ۱۷۴۷ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، تعداد ۱۴۸۳ رأی به رنجر داده شده و بنابراین این پیکاپ آمریکایی با کسب ۸۵ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز دوئل شد درحالیکه BT50 تنها ۲۶۴ رأی دریافت کرده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه پیکاپهای متوسط، میتسوبیشی ترایتون و سانگیانگ اکتیون اسپرت در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت کلرادو | جیامسی کانیون | هوندا ریجلاین | تویوتا تاکوما |
؟ | ؟ | ||
فورد رنجر | مزدا BT50 | نیسان ناوارا | رنو آلاسکان |
فورد رنجر | ؟ | ||
ایسوزو D-Max | تویوتا هایلوکس | فولکسواگن آماروک | مرسدس بنز X کلاس |
تویوتا هایلوکس | ؟ | ||
میتسوبیشی ترایتون | سانگیانگ اکتیون اسپرت | فولکسواگن ترنسپورتر | فیات تورو |
؟ | ؟ |
سانگیانگ اکتیون اسپرت
اکتیون برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ بهعنوان یک SUV کامپکت توسط سانگیانگ معرفی شد. این خودرو با ساختار بدنه روی شاسی و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب/4WD یک SUV واقعی محسوب میشد. یک سال بعدازاین اما سازندهٔ کرهای نسخهٔ پیکاپ اکتیون را نیز با نام اکتیون اسپرت معرفی کرد که بهعنوان جایگزین پیکاپ موسو اسپرت (نسخهٔ پیکاپ موسو) در نظر گرفته شده بود. اکتیون اسپرت در جلو کاملاً مشابه نسخهٔ SUV است اما طول و فاصلهٔ محوری آن افزایش یافته است. نسخهٔ پیکاپ اکتیون صرفاً بهصورت دو کابین تولید میشود و نسخهٔ تک کابین ندارد. هردو نسخهٔ اکتیون در برخی بازارها با نام کوراندو و کوراندو اسپرت عرضه میگردند. تولید هردو نسخهٔ این خودرو همچنان ادامه دارد اما سانگیانگ در سال ۲۰۱۰ نسخهٔ SUV آنرا مورد فیسلیفت قرار داد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ نسخهٔ پیکاپ هم این فیسلیفت را دریافت نمود. در این فیسلیفت دماغهٔ اکتیون بهطور کامل تغییر کرده است اما در نمای عقبی چه در نسخهٔ SUV و چه در نسخهٔ پیکاپ تغییرات چشمگیری صورت نگرفته است. این خودرو در بازارهای مختلف با پیشرانههای متفاوتی عرضه میگردد که ما در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل آنرا انتخاب کردهایم که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال قدرت هم بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک است. اکتیون اسپرت با دو نوع انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل قابل خریداری است. هردو نسخهٔ این خودرو نیز در مقطعی توسط رامکخودرو به بازار کشورمان هم عرضه شدند.
میتسوبیشی ترایتون
میتسوبیشی در سال ۱۹۷۸ نسل نخست پیکاپ متوسط ترایتون را معرفی نمود. این خودرو با نامها و برندهای گوناگونی چون کرایسلر، دوج و پلیموث در کشورهای مختلفی عرضه شده تا اینکه در سال ۱۹۸۶ با نسل دوم جایگزین شد. در این نسل تنوع نسخههای ترایتون بیشتر شده و در انواع مختلفی چون شاسیکوتاه، شاسیبلند، تک کابین، دو کابین، کشیده و… تا سال ۱۹۹۶ به بازارهای جهانی عرضه گردید. سپس نسلهای سوم و چهارم این پیکاپ ژاپنی به ترتیب در سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵ معرفی شدند تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۵ نوبت به نسل کنونی یا پنجم آن رسید. این نسل نیز مانند نسلهای قبلی در برخی بازارها با نام L200 عرضه میگردد اما برای اولین بار فیات هم آنرا با برند خود و با نام فولبک در بازارهای اروپایی عرضه میکند. علاوه بر این، ترایتون در خاورمیانه با برند و نام دوج رم ۱۲۰۰ عرضه میشود. همچنین همانند قبل، SUV پاجرو اسپرت که در دور دوم رقابتها شاهد دوئل آن بودیم هم بر اساس ترایتون ساخته میشود. میتسوبیشی برای این پیکاپ متوسط سه پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته که یکی بنزینی و دو نمونهٔ دیگر دیزلی هستند. ترایتون در رقابت ما با موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربودیزل خود شرکت کرده که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در بین گیربکسهای این پیکاپ نیز یک نمونهٔ اتوماتیک وجود دارد که از نوع پنج سرعته است؛ اما برخلاف رقیب کرهای، ترایتون در سه نسخهٔ مختلف تک کابین، یک و نیم کابین و دو کابین تولید میشود.
مشخصات فنی
سانگیانگ اکتیون | میتسوبیشی ترایتون | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربودیزل | توربودیزل |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار | ۱۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر | ۴۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۷.۹ لیتر (ترکیبی) | ۷.۶ لیتر (ترکیبی) |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۱ ثانیه | ۹.۳ ثانیه |
ظرفیت باک | ۷۵ لیتر | ۷۵ لیتر |
طول | ۴.۹۹ متر | ۵.۲۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۰۶ متر | ۳.۰۰ متر |
وزن | ۱۹۳۵ کیلوگرم | ۱۹۶۵ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۳۷۰ کیلوگرم | ۹۵۰ کیلوگرم |
ظرفیت کشش | ۲.۳ تن | ۳.۱ تن |
قیمت | ۲۶,۲۰۰ دلار | ۳۱,۸۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9833312]
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶میتسوبیشی ترایتون از همه نظر بهتره، صعودش به مرحله بعد مبارک!
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ظرفیت بار ۳۷۰ کیلویی سانگیانگ اکتیون، اگه اشتباه تایپی نباشه، فاجعست، پیکان وانت هم ظرفیت بار بیشتری داره.
PaRHaM
۲۸ شهریور ۱۳۹۶حتی در این حد ک طبق اعلام شرکت
پراید ۴۰۰ تا رو میتونه حمل کنه ?
عباس
۲۸ شهریور ۱۳۹۶احتمال730کیلوهست
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶الان چک کردم عباس جان، ظرفیت بار سانگ یانگ اشتباه تایپی نیست: دو دیفرانسل گیربکس اتوماتیک ۳۷۰، دستی۳۸۳ کیلوگرم، مدل تک دیفرانسل اتوماتیک ۳۷۰، دستی ۳۹۲ کیلوگرم!!!
mohammad_FM 480
۲۸ شهریور ۱۳۹۶فازشون از ساختن این چی بوده با 370 کیلو؟؟
برای اینایی که کیک و کلوچه و اینا میفروشن فک کنم خوب باشه فقط وگرنه میوه هم توش بزنی 370 تا بیشتر میشه ?
peyman
۲۸ شهریور ۱۳۹۶خدایش چطور دلتون اومد ترایتون رو اکتیو مقایسه مکنید!!؟ترایتون باید با هایلوکس مقایسه بشه .
مرصاد
۲۹ شهریور ۱۳۹۶دقیقا
هیچ دلیلی وجود نداره که اکتیون رو انتخاب کنیم
HORSE
۲۸ شهریور ۱۳۹۶واقعا مقایسه سختی نبود!
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶فکر کنم قاطعانهترین برد دوئلهای پدال رو شاهد باشیم، فعلا ۲۰_۰ میتسوبیشی جلو افتاده!
HORSE
۲۸ شهریور ۱۳۹۶چین است دیگر!
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶سانگیانگ چینی نیست! ساخت کره جنوبیه.
HORSE
۲۸ شهریور ۱۳۹۶?? واقعا؟
اقا شرمنده وقتی میبینم کیفیت پایینه پیش خودم میگم احتمالا چینی باشه.
شرمنده خلاصه
شاهين
۲۸ شهریور ۱۳۹۶چین نیست دیگر
Fericuda
۲۸ شهریور ۱۳۹۶احتمالا رکورد بالاترین درصد شکسته میشه
ولی میتسوبیشی دور بعد اصلا کار راحتی نداره
#ali.m#
۲۸ شهریور ۱۳۹۶اصلا جای فکر نداره
Hosein
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ندید میتسوبیشی
Mohamad
۲۸ شهریور ۱۳۹۶معلومه که میتسوبیشی.
سلطان ژاپنی کجا،آشغال کره ای کجا؟
اونم سانگ یانگ…
باز هیوندایی بود،کیایی بود یه چیزی…
الف.ی
۲۸ شهریور ۱۳۹۶سانگ یانگ به هیچ وجه آشغال کره ای نیست ولی خوب تو این دوئل با اختلاف زیادی به میتسو خواهد باخت
خیلی جالبه سانگ یانگ با موتور حجم کمتر و اسب بخار کمتر بنزین بیشتری میسوزونه
میشد عقبش رو خیلی زیباتر طراحی کرد
تا این لحظه 95 درصد میتسو 5 درصد سانگ یانگ
سامان اذری
۲۸ شهریور ۱۳۹۶???
عطا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶@samanazarii
سامان جان اطلاعی نداری ؟ مثل اینکه مرخصی ارس پلاک ها ازاد شده. البته قبلا میگفتن میخوان بردارن ولی امروز اطلاع یافتم که تصویب شده ! اگه اینطوری باشه که مبارکه?
Mohammad
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ینی فک کنم اون ۳ نفری که به سانگ یانگ رای دادن خودشون دارن وگرنه هیچ دلیل دیگه ای نمیتونه داشته باشه
:::فرشاد:::
۲۸ شهریور ۱۳۹۶دوستان شما تو این کلاس، کدوم خودروی حاضر در رقابتهای دوئل رو بیشتر میپسندید؟
MAHDI
۲۸ شهریور ۱۳۹۶من در این کلاس فقط و فقط GMCکانیون را میپسندم وبهش رای میدم
MOBIN POURMAND
۲۸ شهریور ۱۳۹۶هایلوکس.اکس کلاس..رنجر..رپتور
lancer evo
۲۸ شهریور ۱۳۹۶سلام
بنظر من کامل ماشین های این کلاس ینی پیکاپ های یوت یا کوچک با وجود اینکه علاقه فوق العاده ای ب میتسو دارم ولی ،، فورد رنجر و فولکس اماروک بهترین های این کلاس هستن ولی سلیقه شخصی مطمئنا ترایتون
البته اینم اضافه کنم ترایتون ارزون ترین پیکاپ کلاس خودشه و بخاطر همین مورد توجه قرار گرفته ،، و البته هایلوکس هم هست ک پرفروش ترینه ولی قطعا از ترایتون بهتر نیس ،، فیلم های داخل یوتیوب رو میتونید ببینید سایت های خارجی مقایسه ترایتون با هایلوکس رو مطالعه کنید یا بصورت فیلم ببینید ب صراحت میتونم هیچ سایتی وجود نداره ک هایلوکس رو بهتر بدونه
Lancer evo will be back
پرسپولیس
۲۸ شهریور ۱۳۹۶در دوئل ها کره بدجوری نابودشد یادباخت عربستان با8 گل درجام جهانی افتادم واقعا کره پیش رفت خوبی کرده ازهرلحاظ همبن که کنار بزرگان هست بایدبه احترامش بلندشدولی خوب رقابت باآنها کمی زوده
mohammad_FM 480
۲۸ شهریور ۱۳۹۶رای من ترایتون
ترایتون واقعا زیبا تره و فنیش هم که بهتر از سانگ یانگه.اینابه کنار اسم سخت جون بودن میتسوبیشی رو هم به یدک میکشه.
سانگ یانگ جز یه قیافه زشت چی داره؟ که البته اونم قابل تحسینه و هرکسی نمیتونه همچین خودروی زشت و بس نازیبایی رو تولید کنه!!
آریا
۲۸ شهریور ۱۳۹۶تو این مرحله کار میتسوبیشی راحته و مرحله ی بعد دقیقا بر عکس
ch. چ
۲۸ شهریور ۱۳۹۶اکتیون اسپرت را دیدم
کودکی را در کوچه زدم
:-):-):-):-):-)
amin
۲۸ شهریور ۱۳۹۶این پیکاپ سانگ یانگ رو در ترکیه دیدم اولین بار،دقیقا یادمه یه وانت خیلی بدقواره مشکی اونور خیابان پارک بود،کنجکاو شدم برم ببینم چیه که انقدر افتضاحه دیدم سانگ یانگه!!!تو عکس زیاد مشخص نیست ولی قسمت بار این خودرو اصلا به ماشین نمیخوره و خیلی خیلی ناهماهنگه
شایان
۲۸ شهریور ۱۳۹۶دوستانی که به اکتیون رای دادن دقیقا بگن علتش چی بوده؟؟؟ خیلی دلم میخواد بدونم. این دوئل اصن فکر هم نمیخواد پدر بزرگ من ال200 مدل 93 داره هنوز رخشه لامصب. این جا هم که میتسو تو طراحی سنگ تمام گذاشته فنی هم که بماند…
Ahmadreza 2002
۲۹ شهریور ۱۳۹۶الان فک کنم حتی خود طراح اکتیون رو هم بیارن اینجا بین این دوتا میتسو رو بر داره اون وقت یه سری عزیزان به اکتیون رای دادن
حالا جدا از شوخی یه سوال: چرا این میتسوبیشی با این که ماشین خوبی هم به نطر میاد اما تو ایران خیلی کمتر از هایلوکس هس؟ مشکل کیفیتی داره؟ یا خدمات؟
مهدی
۲۹ شهریور ۱۳۹۶این پیکاب واقعا ثابت میکنه سانگ یانگ در زمینه زشت سازی و طراحی نامتناسب حرف های زیادی برا گفتن داره
احسان
۲۹ شهریور ۱۳۹۶معلومه! میتسوبیشی ترایتون!