چین از جدیدترین قطار مگلو خود که میتواند در تئوری به سرعت حیرتانگیز ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد رونمایی کرد.
چینیها در سالهای اخیر قدمهای مهمی در زمینه توسعه راهحلهای حملونقل پرسرعت برداشتهاند و حتی قطار مگلو جدید خود را در لوله خلا تست کردهاند. جدیدترین پیشرفتها در این زمینه به تکنولوژی بسیار سریعی مربوط میشود که شاید در آینده نزدیک به واقعیت بدل شده و هواپیماها را به چالش بکشد. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین CASIC مسئول توسعه این قطار جدید است، قطاری که روی کاغذ میتواند به سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت نیز دست یابد!
اگر این برنامه عملیاتی شود میتواند تحولی در سیستمهای حملونقل جهانی به وجود آورد. البته همانند هر پروژه دیگری چالشهایی نیز در مسیر پیش رو وجود دارد که از جمله آنها میتوان به نیازهای زیرساختی، انرژی و هزینهای اشاره کرد. درصورتیکه چین بتواند قطار مگلو موردبحث را راهاندازی کند دست برتر را در زمینه حملونقل آینده خواهد داشت. قطار مگلو از حالت شناور مغناطیسی برای پشتیبانی از بدنه خود استفاده کرده و بنابراین در مسیری تقریباً بدون هوا حرکت میکند و نیازی به چرخ ندارد. همین نوع طراحی باعث کاهش اصطکاک شده و سرعت و راندمان قطار افزایش مییابد. در تستهای آزمایشی، قطار مگلو چین به سرعت ۶۲۳ کیلومتر در ساعت دست یافته و بهتر از سیستمهای حملونقل پرسرعت ریلی عمل کرده است. CASIC تستهای قطار جدید خود را در لولهای با میزان هوای کم انجام داده و با به حداقل رساندن نیروی مخالف، یعنی هوا سرعت را بیشتر کرده است.
قطار جدید CASIC میتواند در تئوری به حداکثر سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد و سریعتر از جت SR-71 بلک برد به عنوان سریعترین هواپیمای سرنشین دار جهان عمل کند. این قطار در فوریه ۲۰۲۴ با ثبت سرعت ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رکورد جدیدی را بر جای گذاشت. اگرچه بسیاری از قطارهای برقی پتانسیل ایجاد تحول در سیستمهای حملونقل را دارند اما ساخت شبکهای خاص برای این قطارها مشکل است؛ اما تکنولوژی مگلو در مقایسه با این سیستمهای ریلی سنتی نیازمند زیرساختهای کاملاً جدید یعنی تونلهای با خلا متوسط و زیاد است. این تونلها هزینه ساخت بالایی داشته و نیازمند منابع زمینی زیادی هستند.
همچنین زیرساختهای ریلی فعلی نمیتواند از سیستمهای مگلو پشتیبانی کند و بنابراین باید سیستم جدیدی توسعه یابد. تحلیلگرانی همچون پروفسور اندرو مک ناتون میگویند ساخت و بهکارگیری سیستمهای مگلو گرانتر از ساخت و راهاندازی سیستمهای HSR است. مشکل مهم دیگر در این زمینه به مصرف انرژی قطار مربوط میشود زیرا سیستمهای مغناطیسی نیازمند نیروی زیادی برای حرکت هستند. به دلیل همین مشکلات است که بسیاری از کارشناسان بهکارگیری قطارهای مگلو را به ویژه در مکانهایی که تراکم جمعیت بالاست و یا زیرساختهای محدودی وجود دارد زیر سؤال بردهاند.
البته تکنولوژی مگلو هنوز هم مزایایی دارد که از جمله آنها میتوان به راندمان بالا و تأثیر ناچیز روی محیطزیست اشاره کرد. کاهش زمان سفرها یکی از مهمترین نقاط قوت این قطارهاست و بهطور مثال مسافت ۴۰۰ کیلومتری را میتوان در کمتر از ۳۰ دقیقه طی کرد. همچنین قطارهای پرسرعت موردبحث میتوانند رقیبی برای هواپیماها در مسیرهای کوتاه باشند و بنابراین آلایندگی کربنی کلی را در کشورهایی که از این تکنولوژی استفاده میکنند کاهش دهند. بر اساس تخمینهای پرفسور جاناتان کودریک، حذف پروازهای مسافری منطقهای و استفاده از قطارهای بسیار سریع میتواند باعث کاهش ۳ تا ۴ درصدی آلایندگی کربنی در برخی کشورها شود.
قطار مگلو در صورت استفاده از انرژیهای تجدید پذیر، پاکتر از حملونقل هوایی خواهد بود. به همین خاطر است که کشور چین تواناییهای قطار مگلو در مسیر خلا را به نمایش گذاشته و از آن به عنوان یک پیشرفت فنی مهم در دستیابی به حملونقل جدید نام برده است. با سرعت تئوری ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت، چنین قطاری میتواند بهطور قابلتوجهی روش حملونقل عموم مردم را تغییر داده و تأثیر زیادی روی توسعه اقتصادی بگذارد. البته همانطور که گفتیم چالشهای مهمی از قبیل زیرساختها، نیازهای انرژی و هزینهها وجود دارد. در مقابل باید به مزیتهایی از جمله کاهش زمان سفر، کاهش آلایندگی کربنی و بهبود پلتفرم لجستیکی اشاره کرد. اگر چین بتواند بر این مشکلات فائق آید و شروع به استفاده از قطار مگلو در مقیاس بزرگ کند، احتمالاً مسیر جدیدی برای حملونقل ریلی پرسرعت در دنیا گشوده خواهد شد.
مردیم از خوشی
۲ آبان ۱۴۰۳فکر نکنم بشر حالا حالا بتونه قطاری با سرعت بالاتر ۱۰۰۰ کلیومتر را تجاری کنه این کار خیلی سختیه حتی ۱۰۰۰ کیلومترش هم زیاده اکثر قطار های امروزی نهایت ۴۰۰ تا سرعت دارند
ممد ژانگولر
۲ آبان ۱۴۰۳بابا خالی بندیه . قطار با این سرعت حرکت کنه ریلشو از جا در میاد با خود مسافر ها به سفر ملکوتی منتقل میشن . بعدشا با این سرعت جلوی قطار ذوب میشه و تمام لباسهای مسافرها کنده میشه میوفته اینور و اونور اونوقت شما میمونیو شرمندگی یا ..
amirboss
۲ آبان ۱۴۰۳ظاهراً پست رو خوب نخوندی.
ممد ژانگولر
۲ آبان ۱۴۰۳داش امیر راستشو بخوای متنو خوندم دیگه کرک و پشمم ریخت دیدم چیرو بخونم وقتی امیدی نیست .ضمنا قبلا هم میدونستم قطارهای بالای ۴۰۰ کیلومتر سرعت بصورت مغناطیسی هیچ اتصالی به ریل ندارن ولی خوب اینجور عدد ارقام بیشتر به درد تبلیغات میخوره تا اجرا شدن و کاربردی بودن .
مرتضی مقدم
۲ آبان ۱۴۰۳عزیز برادر توی متن گفته از لحاظ تئوری امکان رسیدن به اون سرعت در خلا وجودداره یعنی جایی که از هوا تخلیه شده مثلا ی تونل خلا.قطار مگلو با توجه به خاصیت مغناطیسی عملا با ریل برخورد نداره و در فاصله کمی بصورت شناور بالای ریل ها قرار میگیره.
ali_x76
۲ آبان ۱۴۰۳بحث نیرو و انرژی مورد نیاز برای رسیدن به این سرعت یکطرف داستانه.
طرف دیگه اینه که اولا مسیر باید مستقیم باشه یا شعاع پیچ خیلی خیلی خیلی بزرگی داشته باشه که شتاب زیادی به بدنه وارد نشه، و با توجه به اینکه شتاب گیریهای پی در پی میتونه باعث بد شدن حال مسافرا بشه، و حداکثر شتابی که افراد عادی بدون اذیت میتونن تحمل کنن حدود پنج دهم g هست، اگر یکنواخت و پیوسته با g 0.5 بخواد شتاب بگیره، رسیدن به سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۰۰ متر بر ثانیه) حدود ۱۲۰ کیلومتر مسافت نیاز داره!!!
یعنی ۱۲۰ کیلومتر بدون پیچ و پستی و بلندی نیاز داری، تازه ۱۲۰ کیلومتر هم برای توقفش نیازه حداقل. این وسط باید یه ۲۰۰ کیلومتر هم ادامه بده که این همه مصرف انرژی بصرفه
پس عملا برای مسافت زیر ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر صرف نمیکنه، تازه برای همین ۴۰۰-۵۰۰ کیلومتر هم باید کلی هزینه کنی که مسیر صاف و با حداقل گردش به وجود بیاری.
در نهایت، همون سرعت ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قطارهای مگلو فعلی، به نظرم حد بهینه برای سفرهای زمینیه.
بیشتر از اون که میشه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت، بهتره با هواپیماهای فعلی ادامه پیدا کنه.
و فکر میکنم راه منطقی برای کاهش زمان سفرهای طولانی، جت های مسافربری فراصوت باشن که الان هم در دست توسعه هستن.
مرتضی مقدم
۲ آبان ۱۴۰۳طبق پروفایل استاندارد پروازهای تجاری شتاب رو بالا یا پائین تا یک و هشت دهم جی مجاز محسوب میشه و منظور شتاب گیج هست نه شتاب مطلق.چون در قله پرواز و حالت کروز همین پروفایل ها شتاب صفر جی لحاظ شده که بهتر میدونید جاذبه زمین در حالت کروز صفر نشده و عملا شتاب مطلق یک جی به فرد وارد میشه.بعبارتی بیشترین شتاب مطلق دو و نیم تا دو و هشت مجاز هست.همونطور هم که میدونید طبق استاندارد بدن انسان تحمل شتاب در راستای روبرو بیش از دو برابر شتاب رو به بالا و پائین هست.پس در شتاب خطی افقی مقادیر ایمن بیش از شتاب قائم خواهد بود.با فرض همون شتاب یک و نیم جی حد وسط پروفایل های پروازی برای صعود یا کاهش ارتفاع فاصله دسترسی به سرعت چهار هزار کیلومتر حدود چهل کیلومتر و فاصله توقف هم همین مقدار هست که عالی محسوب میشه.همچنین در حین رسیدن به حداکثر سرعت هم قطاربا سرعت های بالا در حال حرکت هست مثلا پس از حدود بیست و دو کیلومتر به سرعت سه هزار کیلومتر بر ساعت میرسه
آرش
۲ آبان ۱۴۰۳منم روی کاغذ از یوزپلنگ سریعترم کمونیستها از هارت و پورتها زیاد میکنن شوروی رو یادمون نرفته
پیام
۲ آبان ۱۴۰۳همه چیزای چین تئوری هستن نه عملی!
علی
۲ آبان ۱۴۰۳گفتم شاید اینم 1.5 توربو داره ..اما نداره…
amirboss
۲ آبان ۱۴۰۳البته همه چیز زیرساخت نیست.بالفرض اگه این قطار به سرعت دو ماخ برسه و چون داخل یه محفظه درحال حرکت هست هیچ فضایی برای مانور اضافه یه جانبی نداره و با کوچکترین تغییر مسیری مسافران درگیر نیروی جی جانبی میشن که بخصوص برای کودکان و سالمندان میتونه خطرناک باشه.
البته این قطار در شتاب اولیه و همچنین کاهش سرعت در زمان ایست کامل هم با نیروی جی طولی مثبت و منفی همراه خواهد بود.
90s culture
۲ آبان ۱۴۰۳شین جین په رئیس جمهور چین توی دفترش می شینه و به چی فکر میکنه…؟ 😑
مصطفی
۲ آبان ۱۴۰۳کجا با این سرعت!!!!!!!!!!!
amirkhanzadeh
۲ آبان ۱۴۰۳تو این سرعت های بالا اگر نقض فنی پیش بیاد
همه با هم می رند بهشت با گاندی و هیتلر شطرنج بازی کنند
Amin
۲ آبان ۱۴۰۳اصلأ برای مسیرهای کوتاه شدنی نیست
وقتیکه شما میخوای از حالت سکون شتاب گیری کنی و به 4000 کیلومتر بر ساعت برسی ، اونم تو یک مسیر کوتاه ، باید شتاب بالایی داشته باشی که باید مسافر ها آزار دهنده هست
OM.01
۲ آبان ۱۴۰۳باتوجه به تونل خلا میشه گفت مشکلی بابت شکستن دیوار صوتی نیست و نیازی هم نیست که از متریال بسیار مقاوم برای گرما تولید بشه این قطار. اما چون تونل خلا هست به گمانم ساختار و بدنه قطار تحت فشار باشه.
اما نکته ای که هست اینکه 15 کشور دنیا با بیشترین بودجه نظامی مجموعا سالیانه 1.7 تریلیون دلار برای جنگ و تسلیحات جنگی خرج میکنن. که از این مقدار 900 میلیارد برای آمریکا هست
اگر کشورهای دنیا به جای این مسخره بازی ها برای حمل و نقل و تکنولوژی بودجه بزارن تا 2030 ما هم قطار مگلو داریم هم ربات انساننما هم ماشین های پرنده هم شهر در مریخ!
منابع و پولی که برای جنگ هدر میره برای تکنولوژی هزینه بشه تا سال 2050 قطعا ما به تکنولوژی پیشرانه 1 درصد سرعت نور هم خواهیم رسید…
علی جردن
۲ آبان ۱۴۰۳آیا هنوز به تمدن و اصالت چین باستان پی نبردین؟
خودروهای کلاسیک ملیون دلاری آینده صدرصد متعلق به برندهای چینی خواهد بود
ab0lf4zl
۲ آبان ۱۴۰۳داداش ب نظرم تو اسمت رو بزار چین چان چونگ. بیشتر بت میاد.
تئوری رو ول کن هر وقت عملیاتی شد درسته
عباس مروتی
۲ آبان ۱۴۰۳نمونه ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر اتوبوسی آن را میشود در داخل برای سرعت ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر ساخت قدرت موتور کمتری میخواهد تا نیاز به هواپیما و قطار و منوریل و ترن کم شود
ژنرال بی سایه
۲ آبان ۱۴۰۳خوش باحال کشور چین و مسولان و مدیران با کفایت و باهوش وزرنگش که فقط به فکر پیشرفت و علم و تکنولوژی و اقتصاد کشور و اشتغال زایی مردمش هستن .
دین اینها اسلام نیست اما برای رفاه مردم خودشان و دنیا همه چیز اختراع و تولید میکنن .
فقط فکر علم و پیشرفت هستن .
حالا ایران هر چند سال میان یک ماشین تولید میکنن و بعد فقط چراغ و بدنه اون یک ذره تغییر میکنه با بالاترین قیمت و با پایین ترین کیفیت چون صداقت و راستگویی در تولید نیست به طبع کشور همیشه عقب مانده هست .
در بیشتر تولیدات کشور شامل میشود . کم هست که جنس با کیفیت بالا تولید بشه
زنده باد مسولان و مدیران چینی . زنده باد مردم مظلوم ایران
علی
۲ آبان ۱۴۰۳چین پروژه های رو تکمیل کرده که آمریکا دیگه توانایی ساختش رو نداره پل و ساختمان و سد های عظیم آپارتمان میسازه در ۱۹ روز قطار هاش تا ۶۰۰ کیلومتر سرعت دارن چین مهندس هاش رو برای تکمیل این پروژه قطار مگلو رو داره فقط میمونه تحقیقات و بودجه که حل میکنه مثل آمریکا نیست که