در ادامهٔ برگزاری سری رقابتها و دوئلهای خودرویی پدال، این بار سراغ یکی از بخشهای جذاب جهان خودرو یعنی کلاس خودروهای اسپرت رفتهایم. کلاسی که در آن خودروهایی حضور دارند که عملکردی نزدیک به سوپراسپرتها را با قیمتی پایینتر ارائه میکنند. البته در خودروهایی که در رقابتهای این گروه شرکت دادهایم، دو رودستر لوکس یعنی بامو Z4 و مرسدس بنز SLC هم حضور دارند که تا حدودی با دیگر شرکتکنندگان تفاوت دارند (بهعنوانمثال غیرازاین دو خودرو، تمامی شرکتکنندگان دیگر از نوع موتور وسط هستند) اما ناچاراً به دلیل تعداد کم رودسترهای دونفره، این دو خودرو را هم در کلاس اسپرتها جای دادهایم. همچنین لازم به ذکر است که خودروهایی چون آئودی TT و نیسان 370Z را در بخش کوپههای کوچک حضور خواهند داشت؛ اما خودروهای حاضر در گروه اسپرت رقابتهای ما عبارتاند از:
بامو Z4
مرسدس بنز SLC
پورشه کیمن
آلپاین A110
آلفارومئو 4C
لوتوس اوورا
لوتوس اگزیج
لوتوس الیزه
در دور نخست دوئلهای گروه اسپرت، پورشه کیمن و لوتوس اگزیج رودرروی همدیگر قرار گرفتهاند. البته در این نبرد، نسخههای قدرتمندتر این دو ماشین یعنی کیمن S و اگزیج اسپرت ۳۸۰ حضور یافتهاند.
پورشه کیمن
پورشه کیمن برای نخستین بار به همراه مدل باکستر در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. باکستر در اصل نسخهٔ رودستر کیمن است و این دو ماشین غیرازاین مورد، کاملاً با یکدیگر یکسان بوده و مشخصات و پیشرانههای یکسانی هم دارند. کیمن را میتوان برادر کوچکتر و البته ارزانتر ۹۱۱ دانست که البته برخلاف برادر بزرگتر از ترکیب موتور وسط استفاده میکند. این ترکیب موجب کاهش مرکز ثقل و درنتیجه افزایش چابکی و هندلینگ خودرو میشود. کیمن و باکستر هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارند که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. در این نسل دو تغییر بزرگ روی داده است. نخست اینکه عدد ۷۱۸ به نام کیمن و باکستر اضافه شده و دوم اینکه تمامی پیشرانههای شش سیلندر قبلی با نمونههای چهار سیلندر توربو جایگزین شدهاند. نمونهٔ موردنظر ما، کیمن S است که از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تخت توربو استفاده میکند.
لوتوس اگزیج
لوتوس اگزیج برای اولین بار بهعنوان یک اسپرت موتور وسط در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. البته اگزیج در طول این سالها بهسازیها و بهروزرسانیهای فراوانی را تجربه کرده و نسخههای مختلف زیادی هم از آن معرفی شده است. این ماشین هماکنون در سری سوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۲ به بازار آمده است. این سری هم در نسخههای گوناگونی عرضه میشود که ما برای این نبرد یکی از جدیدترین آنها یعنی اگزیج اسپرت ۳۸۰ را انتخاب کردهایم. این نسخه مجهز به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ است که ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، اگزیج اسپرت ۳۸۰ در بیرون هم از قطعات آئرودینامیکی فراوانی هم سود میبرد و به آن لقب سوپراسپرت کُش دادهاند.
مشخصات فنی
پورشه کیمن S | لوتوس اگزیج ۳۸۰ | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری H4 | ۳.۵ لیتری V6 |
قدرت | ۳۵۰ اسب بخار | ۳۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۶ ثانیه | ۳.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۵ کیلومتر | ۲۸۵ کیلومتر |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر (ترکیبی) | ۱۰ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۴۳۷ کیلوگرم | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۰,۵۵۰ دلار | ۸۶,۶۰۰ دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9735400]
یاسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اولین رای رو خودم با افتخار به پورشه دادم
لوتوس اگزیج ماشین دوست داشتنیه واقعا حس فوق العاده ی یه رانندگی اسپرته اصلا سه تا نماینده داره نشون دهنده قدرت لوتوس در این سگمنته ولی من نظر شخصی علاقه به ژرمن ها دارم تو این سگمنت پس با احترام به لوتوس و طرفدارانش به کیمن رای دادم
علي
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶آخه لوتوس هم شد ماشین . باور کنید افت داره برای پورشه که بغل ی ماشین مسخره ایی مثل لوتوس حرکت کنه چه برسه مقایسه . با اینکه انسان جدی هستم ولی کلی خندیدم.فقط کافیه به کیفیت ساخت داخل و دریچه های هوا مدل پرایدش بیشتر دقت کنید.متاسفم برای اینگیلیس با این طراحیش .
با تچکر
الف.ی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش حالت خوبه؟
من خودم به کایمن رای دادم ولی اصلا لوتوس ماشین بدی نیست.اتفاقا خیلی هم خاص تر از پورشه است.(چون اگزیج خیلی خیلی کمتر از کایمن در خبایون دیده میشه)
علت اینم که دوستان به پورشه رای دادن اینه که کایمن خیلی خوبه نه اینکه اگزیج بد باشه.
هی هی هی …..
یاسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶علی اینجوریا نیست خداوکیلی لوتوس یکی از قدیمی ترین برند های اسپرت ساز انگلیسه که با وجود اینکه خیلیاشون در طی سالها ورشکست شدن لوتوس هنوز پابرجاس چون واقعا ماشیناش معنی خالص یه ماشین اسپرتن و خیلیم تو دنیا طرفدار دارن اصلا درست نیست راجع به یه برند با اصالت اینطوری حرف بزنیم
توحید
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶از تعداد دیس ها معلومه که چقد حرفت درسته
peyman
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶لوتوس رو دوست دارم .کاش کابینشو کمی جذاب طراحی مکردن
امپراتور لامبورگینی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶[ در مقابل پورشه ] لوتوس واقعا جذابیتی برام نداره ( نه اینکه خودش جذاب نباشه ، گفتم در مقابل پورشه)
اشکان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶یعنی 4 سیلندر با مهندسی پورشه معادل 6 سیلندر با مهندسی لوتوسه???!!!!یعنی اینقدر بهتره پورشه?گشتاورشم بیشتره لامصب!تازه 300 کیلو هم لوتوس سبک تره!ولی نتونسته ازش استفاده کنه…گیربکس پورشه ترکونده لامصب.
gta
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶توربوه رفیق
محمد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶جدای اون چینش سیلندر ها بوکسری هس
Carbonado_GT
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶لوتوس هم سوپرشارژه
واسه دکور اون سوپرشارژ ها رو نذاشتن.
Turbo
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶جناب اشکان پورشه توربو داره
الکی که قدرتش به دست نمیاره
بیشتر المانیا توربویی هستن و نفس طبیعیشون روز به روز کمتر میشه
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶طفلکی لوتوس.??
خدایی خیلی دلم به حالش میسوزه.
هرچند رقابت نزدیکی بود.
ولی پورشه از یه انجین تخت 4 سیلندر استفاده کرده.و این با توجه به قدرتی که گرفته مهمتره.
در باره ی طراحی داخلی هم که نگم بهتره.
خدایی آخه چرا لوتوس رو با پورشه انداختین؟؟؟؟؟!!!!
اون از اف تایپ که با کامارو انداختین و اف تایپ به قیمتش به نظرم باخت.اونم از این.
خیلی ظلم کردین.
من خودم به پورشه رای دادم.ولی دلم به حال لوتوس سوخت.
لوتوس باید با مک لارن متحد بشه برای پیشرفت.(لوتوس-مک لارن)
و گرنه وضعیتش خیلی نمیتونه تو آینده خوب باشه.
یه زمانی لوتوس خودش انجین طراحی میکرد و میساخت.ولی وضعیت الانش……………….
هرچند هنوز هم کوهی از مهندسیه.??(دارم روحیه میدم نا امید نشه)
dice
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶دقیقا….مقایسه اف تاپ با کامارو از بیخ و بن اشتباه بود
تنها
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اره باید کامارو با ماسل کارای دیگه مقایسه میشد که محدودیت ها باعث شد با جگوار مقایسه شه
just bentley continental
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن.
just bentley continental
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نمی دونم چرا بیچاره اینگلیسیا باید براشون مش کل پیش بیاد واقعا مقایسه f type با کامارو یه واجعه در تاریخ هست البته شاسی بلند های لوکسم این مشکل بود واقعا به نظرم بنتایگا و رنج روور نباید با اونا مقایسه شن پدال جان به نظرم جگوار رو ازنوع بزار تو گروه ی که واقعا حقشه و اون مقایسه رو حذف کن
پهلوان مک لارن(12 سال گارانتی)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶میترسم پس فردا هم بیان مک لارن 720 اس رو بندازن با دیمن.?
بعد هم بگن چاره ای نداشتیم.?
تو مجلات معتبر معمولا تست میشن این دو خودرو توسط افراد.
مثلا اینطوری که شاهین احمدزاده سوار لوتوس و امیر دهقان سوار کیمن.?
بعد هم تجربیاتشون رو میگن بعد از ما رای میخوان.
ولی ما فقط طبق یه سری معیارهای از پیش تعیین شده رای میدم.
شاید به حق هم نباشه.
منظورم تو این مقایسه نیست کلا میگم.
Ahmad
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶هر دو تا خواستنی هستند ولی یکشون رو پورشه ساخته که فوق العادست.در ضمن طراحی داخلی کیمن واقعا زیباست.
فرزاد لاکچری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶از لحاظ طراحی بیرون بنظرم لوتوس گوی سبقت رو بدجوری از پورشه ربوده اما طراحی داخلی دقیقا برعکسه هردو مهندسی رو واقعا معنی کردن و هردو بسیار قابل احترام ولی یه چیزی که هست لوتوس متخصص کاهش وزن ماشینه اصن عجیب غریب فرمول رژیم خودرو رو بلده با همه این اوصاف من به لوتوس رای دادم چون بنظرم توی این سگمنت از پورشه خاص تره همه حداقل واسه یه بارم که شده پورشه رو از نزدیک دیدن اما دیدن لوتوس شاید یک به ده باشه
آرش آمریکایی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶لوتوس ماشین خیلی خوبیه ولی باید ارزون تر از این حرفا باشه
طراحی کابینش بسیار سادس و خیلی قدیمی بنظر میرسه و اصلا احساس یه ماشین گرون رو نداره
در صورتی که پورشه همه چیش تکمیله
با این که همیشه لوتوس رو دوس داشتم و تو بازیهای کامپیوتری ازش لذت میبردم
اما به دلایلی که گفتم به پورشه رای میدم
امیر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نظر سنجیتون مشکل داره سه تا از خانواده ی لوتوس چرا باید باشن؟پورشه اونوقت باید یدونه باشه؟
شدیدا با این رای گیری مخالفم
فیصل
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶پس R8 تو کدوم گروه بازی میکنه بریم بهش رای بدیم؟
امپراتور لامبورگینی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶.
نَفَست طلا فیصل جون …
حمیدرضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی جذاب ولی با توجه به جمیع جهات پورشه به صرفه تره
NSX
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶موتور پورشه واقعا اعجوبس
gta
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶نسل جدید انجینای کیمن توربو هستن
gta
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶و لوتوس مال راننده س … ، کیمن مال پسر بابایی که بیشتر با دخترا سر و کار داره از طرفی هم اهل گاز دادن و کل کل توی جاده هم نیست به اندازه مالک لوتوس ، کلا ازون برنداشته که جدای ، پورشه برا همه ماشین میسازه اما لوتوس برا بعضیا ، اون بعضیا با علاقه اون نود هزارتا رومیدن و حالش رو میبرند ، چون خودشونو میخوان کیف کنم نه سرنشین دار با صدای سیستم مولتی مدیا…. . به زبان ساده اگزیج کلاه کاسکت میخواد
امیرحسین
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶عالی گفتی
لوتوس واسه راننده هاست
شاید اونایی که فقط رانندگی واسشون مهمه کیمن که هیچی با خیلی از گنده تراشم عوضش نکنن
gta
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶موتور ، اف دوازده ، لامبوها و در توربو ها موتور پی وان ، چهارصد و هشتاد و. هشت و نهصد و هجده اسپایدر فقط
Carbonado_GT
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶لوتوس اگزیج 10000 پوند گرون تر از پورشه کیمن.
زرشک !!!
امپراتور لامبورگینی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶به به آواتارش رونگاه کن ….
sunmartin
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶از هر لحاظ
پورشه
برند بالاترین برند دنیا
مهندسی : پیچیده ترین و اصولی ترین مهندسی جهان
کیفی: در حد بسیار خوب
راندمان نسبت به حجم و پیشرانه بالاترین راندمان
کیفیت و هیجان سواری:غیر قابل توصیف
و از همه مهمتر ساخت آلمان
پورشه فقط میشه با آئودی مقایسه کرد
dice
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶مرسدس و مکلارن و تویوتا کشک؟؟؟؟…. نگو پورشه… بگو مجموعه فولکس واگن..شاید اون موقعه تونستیم یه بحثی بکنیم که هست یا نه..در برابر جنرال موتور و دایملر و….
e36
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶کیمن فوق العادس
روزبه
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶من هیچ وقت به یه فولکس بیتل تقلبی رای نمیدم
lancer evo
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶درود
این جور دوئل های پدال دیگ ب نظرم ی جورایی جذاب شده ولی ی چیز مسخره هم هست اونم اینکه دقت کنی همیشه المانیا بین ما ایرانیا خیلی محبوبن خب معلومه کیمن بیشتر رای میاره ولی الحق ک لوتوس مطمئنن ماشین بهتری هست نسبت ب کیمن ، کیمن درسته پورشس ولی همچین خاص هم نیس اگ 911 بود باز ی چیزی ولی از نظر رانندگی حرفه ای یا لذت رانندگی مطمئنن لوتوس از کیمن بهتره ، اینم خدمت دوستانی ک میگن چرا لوتوس انقد گرونه و مفت نمیارزه و این حرفا ،دقت کنن ک لوتوس کلا یه کارخونه انبوه ساز نیس خاصه از پورشه خیلی خاصتر ک بخاطر تولیدش کمشه ک محصولاتش گرونه
shahin
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶پورشه کیمن به نظرم فینالیست میشه
just bentley continental
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶بله همیشه المانیا فینالیست میشن حتی اگه حقشون نباشه به نظرم این دوئلا جذابن ولی نه وقتی که بدون فکر به المانیا رای داده شه و کاملا هم راست می گم یعنی واقا حق لوتوس اینه که این قدر راعیش پایین باشه شاید طراحی داخلی ظعیف باشه ول از لحاظ بیرونی حتی می تونم بگم از پورشه اسپرت تره و رانندگی حرفه ای تری هم داره و لوتس استاد هندلینگ است و خیلی رانندگی اسپرتی داره تا لو توس دست ساز هم هست و خیلی خودرو خاصی هست قابل توجه کسانی که می گن ماشین گرونه و تازه برند با اصالتی هم هست و واقعا حالی که بادیدن لوتوس به من دست می ده اصلا قابل قیاس با دیدن کیمن نیست
امپراتور لامبورگینی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه کار لوتوس به درد میخورد وضع مالیش این نبود.
امیرحسین
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶کاملا درست میگی
الان این چیزی که گفتی رو تو خودم احساس کردم
بین این دو تا مونده بودم و فقط به خاطر علاقه زیاد به پورشه اونو انتخاب کردم
reza-a
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶پورشه بهتره ، در مورد لوتوس به نظر من طراحی کابین بدی نداره حس اسپورت داره
ahmad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶لوتوس غیر از شتاب و سرعتش هیچ چیز دیگه ای نداره!
پورشه خیلی ازش جلوتر و بهتره…
Hamid...Audi
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶چرا آئودی TT RS توی لیست نیستش پس؟!!!!!
akrh78
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶با تامل در اعداد میشه مهندسی برتر پورشه رو فهمید.دوستش ندارم ولی قابل احترامه برام
Farzad
۳۰ آذر ۱۳۹۸رای پورشه کیمن