لکسوسلندروور-رنجروور

دوئل لندروور دیسکاوری و لکسس GX

بیست و دومین گروه سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه جدیدی بنام کراس‌اوورهای بزرگ لوکس اختصاص دارد. در این گروه کراس‌اوورهای فول سایزی حضور دارند که بین کراس‌اوورهای متوسط لوکس و اس‌یووی‌های بزرگ لوکس قرار می‌گیرند. همچنین تمامی خودروهای این کلاس مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل هفت تا هشت سرنشین را دارند. در این گروه از رقابت‌ها خودروهای زیر حضور دارند:

بیوک انکلیو

لینکلن MKT

اینفینیتی QX60

آکورا MDX

لکسس GX

لندروور دیسکاوری

ولوو XC90

آئودی Q7

در اولین دوئل گروه کراس‌اوورهای بزرگ لوکس، لندروور دیسکاوری به رقابت با لکسس GX پرداخته است.

لندروور دیسکاوری

دیسکاوری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان یک SUV متوسط لوکس توسط لندروور معرفی شد. البته در همین دوران، رنجروور هم به‌عنوان یک SUV لوکس در سبد محصولات لندروور وجود داشت اما دیسکاوری ابعاد کوچک‌تری داشت و در سطح پایین‌تری نسبت به رنجروور قرار می‌گرفت. نسل اول این خودرو تا سال ۱۹۹۸ به تولید رسید و سپس نسل‌های بعدی شامل نسل سوم بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴، نسل چهارم بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ و نسل پنجم بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ به تولید رسیدند تا اینکه چندی پیش در سپتامبر سال گذشته نوبت به معرفی نسل ششم رسید. یکی از ویژگی‌های اصلی دیسکاوری در طول تاریخش، استایل جعبه‌ای شکل آن بود اما در نسل ششم، طراحی آن کاملاً متحول شده و طبق زبان طراحی جدید لندروور شکل گرفته است که در آن خبری از استایل جعبه‌ای شکل سابق نیست. همچنین شیشهٔ عقب منحصربه‌فرد دیسکاوری نیز در نسل کنونی وجود ندارد. بااین‌حال حتی معرفی مدل جدید رنجروور اسپرت به‌عنوان یک SUV متوسط لوکس در سال ۲۰۰۴ نیز مشکلی برای دیسکاوری ایجاد نکرد و این خودرو همچنان در سبد محصولات لندروور حفظ شد. البته دیسکاوری برخلاف رنجروور اسپرت، یک SUV سه ردیفه است. نسل ششم دیسکاوری روی پلت‌فرم مشترکی با رنجروور اسپرت و رنجروور ساخته شده و با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد. این موتورها شامل نمونه‌های ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل، ۳ لیتری شش سیلندر دیزل و ۳ لیتری شش سیلندر بنزینی می‌شود که ما در این دوئل جهت همخوانی با رقیب ژاپنی همین موتور بنزینی را شرکت داده‌ایم. این پیشرانه که به سوپرشارژر مجهز است توانایی تولید ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. برای انتقال نیروی موتور به هر چهارچرخ نیز یک گیربکس هشت سرعتهٔ ZF در نظر گرفته شده است.

لکسس GX

لکسس GX اما سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به دیسکاوری دارد. GX که بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده بود، برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۲ رونمایی شد. در ظاهر GX نیز قرابت با نسل قبلی پرادو کاملاً مشهود بود. سپس نمایشگاه خودروی گوانگجو جایی بود که نسل دوم یا کنونی GX برای اولین بار رونمایی شد. این نسل هم مانند نسل قبلی بر اساس تویوتا پرادو ساخته شده و در اصل نسخهٔ لوکس پرادو محسوب می‌شود. درست مثل لکسس LX که نسخهٔ لوکس تویوتا لندکروزر است. GX اما در سبد محصولات لکسس بین مدل پرچم‌دار LX و مدل RX قرار می‌گیرد. البته GX هم مانند دیسکاوری یک SUV سه ردیفه است. لکسس این SUV را برای سال ۲۰۱۴ مورد فیس‌لیفت قرار دارد که عمده تغییرات آن در قسمت جلویی انجام شده بود و جلوپنجرهٔ جدید دوکی‌شکل لکسس نیز برای آن ارائه گردید اما در قسمت عقب همچنان تا حد زیادی به تویوتا لندکروزر پرادو شبیه باقیمانده است. با توجه به اینکه لکسس GX بر اساس پرادو ساخته شده، از ساختار بدنه روی شاسی استفاده می‌کند و بنابراین یک SUV واقعی محسوب می‌شود. این SUV ژاپنی هم‌اکنون با دو پیشرانهٔ مختلف عرضه می‌گردد که یکی از آن‌ها صرفاً مخصوص بازار چین است؛ بنابراین در بازارهای جهانی تنها با یک موتور و در یک مدل با نام GX460 عرضه می‌شود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی است که ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۴۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آیسن به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته GX در حال حاضر تقریباً پا به سن گذاشته است و مشخص نیست که آیا لکسس و در رأس آن تویوتا قصد ساخت نسل جدید آن‌را دارد یا نه.

مشخصات فنی

لندروور دیسکاوری

لکسس GX460

پیشرانه ۳ لیتری V6 ۴.۶ لیتری V8
تنفس سوپرشارژ طبیعی
قدرت ۳۴۰ اسب بخار ۳۰۵ اسب بخار
گشتاور ۴۵۰ نیوتن متر ۴۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۶ ثانیه ۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۳ ثانیه ۱۵.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۹ لیتر (ترکیبی) ۱۳.۵ لیتر (ترکیبی)
وزن ۲۱۴۸ کیلوگرم ۲۳۲۶ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۳.۵ تن ۳ تن
طول ۴.۹۷ متر ۴.۸۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۲ متر ۲.۷۹ متر
قیمت پایه ۵۰,۹۸۵ دلار ۵۲,۶۵۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9800621]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. ?Chalenger?

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (182 ديدگاه)

    دیسکاوری…???

  2. ارش

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    بدون هیچ تردیدی لندرور . لند رور اون بالا بالا هاست .توانایی افرود اون فقط با بنز gklass و هامر قابل مقایسه است.اینم گه فقط یه توتویوتا پرادو یه گمی تغییرش دادن .لگسوس فقط rx350نه این.

    1. Mohammadreza

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (870 ديدگاه)

      دوست عزیز قابل توجهت که دیسکاوری یه کراس اووره و gxیه suv ودیسکاوری هرچیش بهتر باشه افرودش اصلا با این قابله مقایسه نیست البته که بجز اعراب کسی با ماشین لوکس افرود نمیره
      ولی برا اینکه برا خودت روشن شه سرچ کن مقایسه جی کلاس و لندکروزر و جیپ رانگلر و مقایسشون که تو پدال هستش رو بخون
      در رابطه با مقایسه رنجروور با لندکروزر هم بت پیشنهاد میکنم یه سر به یوتیوب بزنی

      1. Moein

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        آقا دیسکاوری از هر لحاظ سره. لکسوس باید یه فکری واسه gx بکنه.فقط جلو پنجره ی دوکیش مال لکسوسه،بقیه عاریتی یه.

        1. Mohammadreza

          ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (870 ديدگاه)

          اره قبول دارم شباهتاش با پرادو کم نیست
          ولی این نسل دیگه اخرا عمرشه 2018 پرداو نسل جدیدش بعد از سال ها معرفی میشه و یعنی سال اینده قرار نسل جدید gx هم معرفی شه و با نگاهی به LX و لندکروزر جدید میشه فهمید که نسل اینده GX قراره متفاوت از پرادو باشه

      2. ارش

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        منم به شما پیشنهاد میگنم بیشتر مطالعه یگنی دیسگاوری گراس اوور نیست این SUV متوسط لوکس با قابلیت‌های آفرود بالایش شناخته می‌شد. در مجموع چهار نسل از این خودرو ساخته شده که آخرین نسل آن LR4 از سال 2010 به بازار آمده است.

        1. Mohammadreza

          ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (870 ديدگاه)

          اگه من برات اثبات کردم حتی رنجروور هم کراسس اووره چی؟
          https://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-suv%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1/
          نظرا زیرشم بخون

    2. محمد رضا

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (803 ديدگاه)

      دوست عزیز gx بسیار بهتر از rx هست سیستم فنر بندیش هم خیلی پیشرفته تر از پرادو هست هم توی شهر راحته هم قابلیت آفرودش بسیار بالاست
      بیرون شهر تستش نکردم ولی داخل شهر عالیه

  3. مصطفی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (100 ديدگاه)

    قطعا دیسکاوری،لامصب زبان طراحی لندرور با آدم حرف میزنه، همشون خوبن، دیسکاوری و اوک و ولار

  4. امیر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (730 ديدگاه)

    لکسوس باید راه درازی رو برای رسیدن به رقبای اروپایی طی بکنه…
    بدون شک لندروور بهتره

    1. Sina

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (234 ديدگاه)

      جددددی؟؟؟
      عجججب !!!هیچکی نمیدونست اینو
      چطو فهمیدی شما؟؟

      1. امیر

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (730 ديدگاه)

        اینو که همه می دونن…
        فقط این حجم از شوخ طبعی شما کشف نشده بود!

  5. فرزاد لاکچری

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    یکی یه دلیل بیاره که نباید به لندروور رای بدیم

    1. Mohammadreza

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (870 ديدگاه)

      اینکه تو هیچ رده بندی ای لند رور جزء 10 تای اول نیست (تو قابلیت اطمینان که جزء بدتریناست و همیشه ته جدوله اینکه میگم مستنده )
      و هیچ رده بندی ای پیدا نمیکنی لکسس جزء 5 تای اول نباشه

    2. محمد رضا

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (803 ديدگاه)

      دیسکاوری شاسی با بدنه یه تیکس
      ولی gx بدنه روی شاسی سواره وقابلیت آفرودش بالاتر میشه

  6. امیر.عارف

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    وای که چقدر انتخابها داره سخت میشه. واقعا به سختی تونستم به یکی رای بدم . انصافا هر دو ماشینهای خوبی هستند و بسیار قابل احترام

    1. شایان

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (145 ديدگاه)

      کجاش سخته جدول و ندیده دیسکاوریو انتخاب کردم

      1. #ali.m#

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1834 ديدگاه)

        شایان جان اگه با منطق و فکر رای بدی شک نکن که انتخاب سختیه .

        1. شایان

          ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (145 ديدگاه)

          شما کاملا درست میگی من ظاهر نگاه کردم لکسس همون پرادوعه دقت کن یکم رنگ و لعاب بهش دادن اما توی جدول هم برتری قاطع با دیسکاوریه بهرحال از قدیم و الایام کارشون آفرود ساختن بوده شما به لندروور دیفندر که توی کشور خودمون هم موجوده همون قدیمیاش جاهای میرفتن که هیچ ماشین دیگه ای نمیتونستن برن به چشم خودم دیدم برای همین باید آدم واقع بین باشه

      2. امیر.عارف

        ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (876 ديدگاه)

        شایان جان من هم به دیسکاوری رای دادم ولی انصافا از کنار لکسس هم براحتی نمیشه گذشت

  7. علیرضا

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    عقب دیسکاوری خیللللللی زشته.
    اما طراحی لکسس واقعا موزون و هماهنگ با حجم پردازی پخته که به این طراحی عالی اگه موتور پرقدرت و کم هزینه اضافه بشه تو سگمنتش بی رقیب میشه.
    من به لکسس رای میدم

  8. فیصل

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (350 ديدگاه)

    خدا وکیلی تمام شاسی بلندهای لکسس و تویوتا تو دوئل ها حذف شدن همون اول بجز لندکروز که اونم با نیسان بود اگه با غیر ژاپنی بود اونم دور اول حذف می شد (یعنی جاپونیا خودزنی کردن).
    رای ما گم نشه یوقت :)))

  9. رامکال

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (594 ديدگاه)

    لندروور

  10. مجتبی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (151 ديدگاه)

    GX بهتره.
    انتخاب من lexus.

  11. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    ظرفیت حمل بار هم ننوشتین.
    دیسکاوری یه بدن بالاتره.
    یه شاسی بلند آفرودر خانوادگی عالی با قیمت مناسب.
    لکسوس هم حریف قابلیه امیدوارم نسل جدید gx زودتر معرفی بشه.

  12. Mohammadreza

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (870 ديدگاه)

    برندای انگلیسی (نه اونایی که المانی ها مالکشون هستن) میشه گفت فقط دارن نون ظاهرشونو میخورن مخصوصا گروه جکوار-لندرور

    1. پهلوان مک لارن(مک دانیال)

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      محمدرضا جان شوخی میکنی؟؟؟؟
      البته که ظاهرشون عالیه.ولی فنی هم هیچی کم ندارن.
      اگه اینطوریه ژاپنی ها هم فقط به لطف آمریکایی ها و البته قیمت ارزونشون و البته تولید بالا زنده ان.
      وگرنه هچ حرفی تاکید میکنم(ههههچ) حرفی برای گفتن جلوی انگلیسی ها ندارن.
      شما یه رقیب برای مک لارن از ژاپن برام بیار تا حرفمونو ادامه بدیم.?

    2. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      محمدرضای عزیز فک کنم یادت رفته خودروی سال امسال اف پیس بوده و برنده طراحی برتر سال هم شده.خودرو های لندرور هم درکنار لوکس بودن و ظاهر زیبا و شیک ، توانایی آفرود بالایی دارن.شرکت ها انگلیسی دیگه مثه جگوار و مکلارن هم تا حالا خودروهای فوق العاده زیادی ساختن .درآخر هم باید بگم بنتلی و رولزرویس همیشه اصالت خودشونو حفظ کردن و همیشه انگلیسی بوده و خواهند بود.

  13. اميرحسين رادفر

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (11 ديدگاه)

    لکسوس مغلوب گیر باکس قدیمى و طراحى عقب و داخلى قدیمیش شد و الا مى تونست خیلى بیشتر از اینها براى دیسکاورى دردسر سازشه . کاش لاقل گیر باکس ۸ سرعته جدیدى که رو lx بود و باهاش کوپل مى کردن . ☹️

  14. علي

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    من که همیشه طراحی عجیب و غریب خودروهای (((تویوتا))) رو سرزنش میکردم میبینم اینجا در برابر(((لندروور))) الخصوص طراحی عقب خودرو خیلی سر تره و (((لندروور))) افتضاح طراحی شده.ضمنا (((تویوتا لندکروز )))امتحانشو قبلا تو جاهای خاص آفرودی پس داده .
    تو این قیاس با اینکه از تویوتا لندکروز زیاد خوشم نمیاد ولی به تویوتا رای میدم چون واقعا سر تر هست.
    با تچکر

    1. MOBIN POURMAND

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (78 ديدگاه)

      داداچ اشتبا رای دادی
      هم نظرت هم برندی ک رای دادی??????

  15. ایمان

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    لندروور سلطان آفرود

  16. Kamran

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    میبینیم که لندرور تویوتا رو فیتیله پیچ کرده :)

  17. #ali.m#

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1834 ديدگاه)

    به نظر من هیچ ماشینی تو دنیا به اندازه لندروور چاشنی لوکس رو در کنار قابلیت افروود به این شک زیبا در کنار هم نمیتونه قرار بده .
    اگه بخوام فقط به ظاهر و لوکس بودن رای بدم قطعا
    دیسکاوری .
    ولی اگه ظاهر در کنار کیفیت و لوکس بودن و استهلاک پایین ، قطعا لکسس رو انتخاب میکنم .
    ضمن اینکه میدونم gx و پرادو قابلیت افرودی در حد لندکروزر دارن(شاید یه ذره کمتر ) .که تو کلاس خودش و یا حتی بالاتر هم بی رقیبه .

  18. امید

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    آخه چرا پشتش اینقدر زشته این لندروور! البتته متفاوته شاید نمیدونم. چون اصلا خودم اهل آفرود نیستم بنابراین برام مهم نیست قابلیت آفرود. به لکسس رای میدم

  19. Omid622

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (744 ديدگاه)

    قدرت موتور تمام مدل های لکسوس کمه این از این با ۸ سیلندر فقط ۳۰۵ اون از Lx با ۳۸۱ این از RXبا ۲۹۰ اسب لکسوس باید یه فکری برای افزایش قدرت موتورش بکنه

  20. احمد

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من بهترین خودروی شاسی بلند که راحت آفرود میتونه انجام بده تویوتا پرادو 2010
    تویوتا لندکروزیه مقدار تغییر میده اسمشو میذاره لکسوس این شد خودروی لوکس

  21. مهدی

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1741 ديدگاه)

    لکسوس واسه ایرانیا زیادی بزرگ شده. تو کلاس اس یو وی و تراک ژاپنی ها راه دارن تا به امریکایی ها و انگلیسی ها برسن. البته من کاری به اعداد و ارقام ندارم

  22. ebi V16 bi turbo

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (30 ديدگاه)

    لندروور خوب نیست عاااااالیه راستی نظرتاتن درباره اسمم چیه

  23. مهرداد

    ۲ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرادهای لکسوس GX460 عبارتند از 300 کیلوگرم وزن اضافه تر (تو این سگمنت باید کاهش وزن باشه یعنی نهایتا 2تن وزن البته بجز LX570 که اونم باید وزنش نهایتا 2200 بشه)، ارتقا تکنولوژی موتور و رساندن قدرت از 305 به حدود 400 اسب بخار و در عین حال کاهش مصرف سوخت از 13.5 لیتر به 11 لیتر که به راحتی امکانپذیر خواهد بود (البته با کاهش وزن 300کیلویی و ارتقا گیربکس به 8سرعته). انتخاب من در نهایت لکسوسه ولی بدون اغراق ژاپنیا باید از آلمانیا کاهش وزن و کاهش مصرف رو خوب یاد بگیرن.

  24. حسین

    ۲۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (112 ديدگاه)

    دیسکاوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا