۵۰ سال پیش، اولین ون «بوخانکا» از کارخانه مونتاژ اُواز (UAZ) در اولیانوفسک روسیه بیرون آمد و تا به امروز که سال ۲۰۱۵ میلادی است، همچنان مدلهای جدید آن ساخته میشود. بوخانکا یک ون با طراحی جعبهای با حالوهوایی کاملاً متعلق به دوره اتحادیه جماهیر شوروی است که پس از گذشت این مدت از معرفیاش در سال ۱۹۶۵، همچنان ساختار اولیه خود را حفظ کرده است. در ادامه، نگاهی کوتاه به مدل های ۲۰۱۵ این ون آفرود خواهیم داشت.
UAZ-3909 کومبی یا «فارمر» ون مسافری/باربری، به نظر میرسد که تمام ویژگیهای کاربردی را در یک بوخانکای جدید جمعآوری کرده است. ارتفاع بالا از سطح زمین، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (با نسبت توزیع متناسب) و گیربکس ۵ دنده دستی، بوخانکا را تبدیل به وسیله نقلیهای ایدهآل برای سفرهای دستهجمعی به کوهستان کرده است. فضای داخلی بوخانکا از زمان دبیر کلی «لئونید برژنف» در کمیته مرکز حزب کمونیست شوروی، تغییر چندانی به خود ندیده است. هدف از این تراک، توسعه و بهینهسازی مداوم آن در طول سالها نبوده، بلکه یک «تراک روسی» مدّنظر بوده که بتواند در مسیرهای سخت حرکت کرده و به صورت ایمن، خود را به نقاط دور از دسترس برساند. بوخانکا (Bukhanka) در روسی به معنای «قرص نان» است و در همین حال، به عنوان «اتوبوسی برای بچهها» شناخته شده است. اواز انواع مختلفی از «نسخههای ویژه» بوخانکا را به فروش میرساند. نسخه «اتوبوس مدرسه» بوخانکا، یکی از نمونههای آن است که شاید برای مدارسی که در نقاط صعبالعبور قرار دارند، کاربرد داشته باشد. همچنین اُواز نسخهای از بوخانکا برای حمل افراد بازداشتشده ارائه میکند.
داشتن این ون، مانند این است که یک نمونه تازه تولید از جیب FC ون مدل ۱۹۶۵ داشته باشید. همانطور که در فیلم دیده میشود، به نظر میرسد که روسها خاطرات زیادی با این خودروی قدیمی داشته باشند.
سامان از تبریز
۸ تیر ۱۳۹۴چند سال پیش رفته بودیم گردش تو یکی از روستا های اطراف
اونجا یه رودخونه بود کفش پر از سنگهای بزرگو کوچیک بود
4 نفر بودیم داشتیم برمیگشتید یه اواز شاسی بلند سفید همونهایی که شبیه جیپ هستند سوارمون کرد تا خروجی روستا برسونه
انداخت وسط رودخونه حدودا 2 کیلومتری راه رفتیم
اونجا بود که فهمیدم چه ماشین جون سختیه
بخدا یه سنگهایی رو رد میکرد که من فک میکردم الانه که ماشین از وسط نصف بشه ولی مثل قاطر جلو میرفت هیچیشم نمیشد از صاحبش پرسیدم گفت هروز این مسیر رو میره و میاد
AMIN
۸ تیر ۱۳۹۴احتمالا منظورت پاتریوت باشه
امید برتر
۸ تیر ۱۳۹۴این ماشین قضیش مثل پیکان ما ایرانی هاست!
سجاد
۸ تیر ۱۳۹۴این ماشین بخاطر لیاقت خودش ماندگار شد ، اما پیکان بخاطر بی لیاقتی برخی از افراد . . .
سجاد
۱۳ تیر ۱۳۹۴اون یک دیسلایک رو احتمالا یکی از مدیران اسبق ایرانخودرو گذاشته!
فرید
۸ تیر ۱۳۹۴تا حالا اسمشو نشنیدم کاش یک برادر خوشزوق بیاد از کمپانی های روسی مطلب بزاره
E 36
۸ تیر ۱۳۹۴کلا صنعت خودروشون آش دهن سوزی نیست
Hitler
۸ تیر ۱۳۹۴چی ؟جوک میگی؟
بیا با دوتا مثال نشون بدم آش دهن سوز یعنی چی
یکی از آشنا هانزدیک سی سال پیش یه لادا نیوا خریده.اونم زمینی خودش از روسیه آورده.ازاون موقع تا حالا هر هفته بلا استثنا میره شکار(آفرود)
تنها خرجی که کرده واسش اینه منجیتشو عوض کرده.لادا نیوا با موتور 1600سی سی چیزی حدود 85اسب قدرت داره.موتوری که در 1979طراحی و ساخته شده.یعنی تکنولوژِی چهل سال پیش اون قابل رقابت با تکنولوژی خودروهای امروزیه.
مثال دوم:
کارخونه ای هست به نام کاماز.علاوه بر اینکه تریلی هاش تو ایران به خوش ساختی و سگ جونی مشهورن تو مسابقات آفرود همیشه مقام میاره.خودروهایی بدون تیونینگ چندان زیاد.کافیه یه سرچ بکنی از قابلیتاش
اینجور بگم روس ها عقیدشون تو خودروسازی این هس:
به اسب بخار و گشتاور نجومی برای انجام کار ها نیاز نداریم،چیزی که ما میخوایم دوام و استفاده منطقی از توان موتور و هماهنگی شون با بقیه اجزاش.
به راحتی میتونی ببینی لادا نیوا چه آفرودایی با موتور 1600سی سی و گاها(1300 سی سی)میره.
اینم بگم از خاطرات بچه های تیونینگ تاک هس راست و دروغشه بر گردن صاحب قول هس:
میگف یکی با لادا زده بود نیسان گاوی،جلوی نیسان داغون شده بود ولی لادا سپرش رفته بود تو،میگف طرف پیاده شد بود گریش گرفته بود از اینکه راننده نیسان مرده و خندش میگرف از اینکه چطور این کار ممکنه.
امیر
۸ تیر ۱۳۹۴هیتلر من لادا سوار شدم 2سال.خیلی مقاوم بی صدا وبی آزار بود کف ماشین 20سانت یونولیت داشت خیلی خیلی خیلی محکمند
Hitler
۸ تیر ۱۳۹۴دوستان نمیدونم این دیسلایکایی که دادین دلیلش چیه.با واقعیت مشکل دارین؟
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۹ تیر ۱۳۹۴همچنین نگاهی به تعداد قهرمانی های KAMAZ در مسابقات داکار بد نیست…
ALL CARS
۸ تیر ۱۳۹۴درسته در حد خودروهای اروپایی وامریکایی خودرو مطرحی ندارن اما اینطوری هاهم که شما میگین نیست
منمم مثالی براتون میزنم اما بادیدن پیج های زیر میتونینی ببینین که صفرتاصدش 3.2 وموتورv6 3.5 لیتری وحداکثر سرعتش 190 مایل که فکرکنم 305 یا 304 کیلومتردرساعت میشه
http://www.topspeed.com/cars/others/2012-marussia-b2-ar129211/pictures.html
و
https://blog.telemati.ca/Russian-Marussia-B1-and-B2-Supercars/
و تصاویر بیشتر:
https://www.google.com/search?q=marussia+supercar&biw=1273&bih=771&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9FGRVfuxFYSdsgG5_7wo&ved=0CBwQsAQ
h112
۸ تیر ۱۳۹۴رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون…کلا از قیافه ماشین معلومه که برای جاده های کوهستانی و گل و لای ساخته شده….در کل به قول دوستمون حکم پیکان رو برای ما داره هم تاکسی هم ماشین پلیس .و…..
mahdi-ms
۸ تیر ۱۳۹۴از این ماشیناس که جون میده بدی دست هندی ها همینجور چیز بهش وصل کنند ماشین میشه رنگین کمان:) ضایع است طراحیش مال چه زمانیه. از ماشین های جنگ جهانی طراحیش گرفته شده
NFS gaming
۸ تیر ۱۳۹۴خب اصلا میخاستن همینجوری باشه
رضا
۸ تیر ۱۳۹۴اسمش خیلی باحاله :-)
کلا صنعت خودروسازی روسیه وضعش از ما خیلی بدتر بود ولی تو 7-8 سال اخیر با اجرای سیاست های درست شروع به همکاری با خودروسازان بزرگ جهانی کردن و مردمشون میتونن خودروهای مناسبی سوار شن
متین
۸ تیر ۱۳۹۴سلام …
ماشین باحالی … خیلی باهاش حال کردم … به قول دوستان مثه پیکان برای اونا میمونه …
روز خوش …
AHMADREZA
۸ تیر ۱۳۹۴پیکانیه واسه خودش
بنتلی
۸ تیر ۱۳۹۴هیتلر جان و all cars عزیز من هم با شما موافقم
روس ها خودرو های نظامی پرقدرت و با دوامی میسازن ک قدرت آفرود زیادی داره مثل کاماز کراز ماز و…
البته باید حمایت بیشتری از بخش غیرنظامی صنعتشون بکنن
شوقی
۹ تیر ۱۳۹۴روسها علاوه بر این بوخاکا یه خودروی خیلی خوب به اسم تایگر دارن که البته هر چی هم بهشون بگی این شبیه هامر هستش با قیافه حق به جانب میگن نه این تایگره اصلا شبیه اون نیست!! کلاً ماشینهای خوب هم دارن فقط چون برای شرایط آب و هوایی خودشون هست باید یه سری مواظبتهای خاص از خودروهاشون مثلا تو کشور ما بشه. مثل ون های غزال یا همون گازل شرکت گاز که وقتی وارد ایران شد تا 6 ماه دلیل جوش آوردن خودرو معلوم نبود که دست آخر معلوم شد بدلیل نوع سینی زیر موتور که صیقلی و انعکاسی بود و گرما رو به موتور برمیگردوند و همچنین سیستم خنک کننده ضعیف این ون بوده.
سعید
۹ تیر ۱۳۹۴چرخاش چقدر کوچیکه
hero
۱۰ تیر ۱۳۹۴ماشین عجیبیه!
ولی کاملا کاربردیه!
پاترول سوار
۲۰ مرداد ۱۳۹۵والاه گیربکس و دفر پاترول قوی تره پاترولو تو جنگ جهانی دو در ژاپن استفاده می کردند
r8
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ما به این شرکت اواز نمیگیم میگیم شرکت گاز.
کامیون هاش هنوز تو شهر ما هستن همه بهش میگن کامیون گاز.