پس از حدود یک هفته وقفه دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال را آغاز کردهایم و امروز نخستین دوئل این دور را برگزار میکنیم که به گروه کراساوورهای سابکامپکت اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو کراساوور فرانسوی یعنی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C4 کاکتوس باهم به رقابت پرداختند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۳۴۲ رأی به ثبت رسیده است که C4 کاکتوس توانست با دریافت ۸۶۱ عدد از آنها و کسب ۶۴ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه ۲۰۰۸ موفق به کسب ۴۸۱ رأی شده است. حال امروز هشتمین دوئل گروه کراساوورهای سابکامپکت بین دو کراساوور ژاپنی یعنی میتسوبیشی ASX و مزدا CX-3 برگزار شده است.
سانگیانگ تیوولی | سوزوکی ویتارا | مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX |
سوزوکی ویتارا | ؟ | ||
نیسان ترانو | رنو داستر | سوبارو XV | سوزوکی SX4 |
نیسان ترانو | ؟ | ||
جیپ رنگید | فیات 500X | نیسان جوک | فورد اکواسپرت |
جیپ رنگید | ؟ | ||
پژو ۲۰۰۸ | سیتروئن C4 کاکتوس | هوندا HR-V | تویوتا C-HR |
؟ | تویوتا C-HR | ||
شورلت ترکس | اوپل موکا | اشکودا یتی | فیات 500L |
شورلت ترکس | ؟ | ||
کیا سول | لادا ایکسری | رنو کپچر | اوپل کراسلند |
؟ | ؟ | ||
سئات آرونا | فولکسواگن T-Roc | هیوندای کُنا | کیا استونیک |
؟ | ؟ | ||
نیسان کیکس | هیوندای کرتا | سیتروئن C3 ایرکراس | امجی ZS |
نیسان کیکس | ؟ |
مزدا CX-3
مزدا برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۴ کراساوور جدید CX-3 را رونمایی کرد. این خودرو که کوچکترین کراساوور مزدا محسوب میشود و در جایگاهی پایینتر از CX-5 قرار میگیرد، با مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد. همچنین این کراساوور سابکامپکت ژاپنی از اواخر سال ۲۰۱۵ با مدل ۲۰۱۶ در ایالاتمتحده عرضه یا در اصل جایگزین مزدا ۲ در این کشور شد. CX-3 با دو پیشرانهٔ مختلف در بازارهای جهانی عرضه میگردد که هردو از نوع چهار سیلندر و از سری اسکایاکتیو هستند. یکی از این موتورها دیزلی دیگری بنزینی است که ما برای این دوئل موتور بنزینی را انتخاب کردهایم. این یک واحد ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال این نیرو دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. CX-3 مانند اکثر کراساوورهای سابکامپکت در حالت استاندارد با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو عرضه میگردد ولی امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد. این ماشین هماکنون در کارخانههای مختلفی در ژاپن، تایلند و اندونزی به تولید میرسد درحالیکه تا پایان ماه نوامبر در ایالاتمتحده نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه فروش داشته است.
میتسوبیشی ASX
ASX برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و کار خود را بهعنوان یک امپیوی کوچک آغاز کرد. این رویه در نسل دوم که در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد نیز ادامه یافت اما اوضاع در نسل سوم کاملاً تغییر کرد چراکه ASX در این نسل به یک کراساوور سابکامپکت تبدیل شد. نسل سوم این ماشین که روی پلتفرم GS میتسوبیشی ساخته شده است، با پژو ۴۰۰۸ و سیتروئن C4 ایرکراس اشتراکات زیادی دارد. این نسل برای اولین بار رسماً در بازار داخلی ژاپنی در فوریهٔ ۲۰۱۰ رونمایی شد. این کراساوور ژاپنی در ژاپن و کانادا با نام RVR، در اروپا و آمریکای جنوبی با نام ASX و در ایالاتمتحده با نام اوتلندر اسپرت عرضه میشود. میتسوبیشی برای ASX پیشرانههای مختلفی را ارائه میکند که ما به جهت هماهنگی با رقیب هموطنش در این دوئل پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی آنرا انتخاب کردهایم؛ اما نسل سوم ASX نزدیک به هشت سال است که روی خط تولید قرار دارد و تقریباً سالخورده شده است ولی بااینحال میتسوبیشی چندین بار اقدام به فیسلیفت و بهروزرسانی آن کرده که آخرین آنها برای مدل ۲۰۱۸ صورت گرفته است. این ماشین تا پایان ماه نوامبر در ایالاتمتحده نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
مزدا CX-3 | میتسوبیشی ASX | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۸ نیوتن متر | ۱۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۸.۱ ثانیه | ۹.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۳ ثانیه | ۱۷.۵ ثانیه |
مصرف سوخت | ۸ لیتر (ترکیبی) | ۹ (ترکیبی) |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم | ۱۴۹۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۲۷ متر | ۴.۳۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۶۷ متر |
حجم صندوق بار | ۳۵۰ لیتر | ۴۱۵ لیتر |
قیمت پایه | ۲۰,۹۰۰ دلار | ۲۰,۶۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9911515]
moein
۱۶ دی ۱۳۹۶جفتشون خیلی خوب و ارزش خرید بالایی دارن؛اما مزدا یه چیز دیگه است
سامان اذری
۱۶ دی ۱۳۹۶مزدا
(ali (Chevy nova
۱۶ دی ۱۳۹۶مزدا از لحاظ فنى و ظاهرى از نظر من بهتره
علی
۱۶ دی ۱۳۹۶اینجا رای من مزدا
ولی پژو 508 بیاد مطمئنم کولاک میکنه
Just bentley continental
۱۶ دی ۱۳۹۶داداش پژو ۵۰۸ چه ربطی به اینا داره
مزدا از نظر ظاهر و موتور و مصرف و طراحی داخلی بهتره.
ولی میتسوبیشی از نظر فضای سرنشینان و بار بهتره
در نهایت مزدا به نظرم بهتر باشه.
رای من مزدا.
Mohamad
۱۶ دی ۱۳۹۶مزدا خوش فیس تر و در مجموع باحالتره
مشخصاتشم روی کاغذ بهتره پس در انتخابش نباید درنگ کرد
میتسوبیشی جوری شده انگار تفریحی و دورهمی و دستگرمی ماشین میسازه، تمایلی به رقابت و بروز بودن نشون نمیده اما کیفیتش کماکان همون کیفیت سابقه
Mohamad
۱۶ دی ۱۳۹۶البته اینم بگم که من اوتلندر رو خیلی دوست دارم
شاهين
۱۶ دی ۱۳۹۶هر ماشین دیگه ای به جز مزدا در مقابل میتسوبیشی قرار میگرفت من به میتسو رای میدادم.اما خب مزدا واقعا خوشکله و داخش حس سری ۱ ب ام و یا سری آ بنز رو منتقل میکنه.شتابشم بهتره.گیربکسشم بهتره.با احترام بسیار فراوان برای میتسو…رای من مزدا
آرش آمریکایی
۱۶ دی ۱۳۹۶100% مزدای دوست داشتنی
حمیدرضا
۱۶ دی ۱۳۹۶انتخاب خیلی سخته چون کاملا مشابهن ولی رای من میتسوبیشی چون مزدا خیلی دیگه کوچیکه
Raha
۱۶ دی ۱۳۹۶ثبات طراحی مزدا یه چیز دیگه است
اما میتسوبیشی هم قابل احترامه
سياوش
۱۶ دی ۱۳۹۶تکلیف نظرسنجی های تلگرام چی میشه بااین وضع موجود؟؟؟
شاهين
۱۶ دی ۱۳۹۶راستی مانیتور مزدا ثابته یا ماشینو خاموش کنی جمع میشه داخل؟
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۶ دی ۱۳۹۶بدون هیچ شکی مزدا واقعا اختلافشون فاحشه واونایی که به میتسوبیشی رای دادن فازشون دقیقا چی بوده نمی دونم.
مبین پورمند
۱۶ دی ۱۳۹۶منم ب مزدا رای دادم ب خاطر داشبورد و گیربکس و مصرف سوختش.ولی باید ب نظرات دیگرون هم احترام بذاریم
ماسل
۱۶ دی ۱۳۹۶حرص نخور پوستت چروک میشه
نماینده مجلس که انتخاب نمیکنی
رضا
۱۶ دی ۱۳۹۶نظر هر کس متفاوت و محترمه
سعید(تهران)
۱۶ دی ۱۳۹۶میتسوبیشی سالهاست دیگه اون برند دوست داشتنی دهه نود نیست، راستی ماشین اول خودم یه لنسر ۹۲ بود یادش بخیر، میدونید که حس ماشین اول ینی چی؟ ولی برعکس، مزدا، مورد احترام ژاپنی باز و غیر ژاپنی بازه…
مهران
۱۶ دی ۱۳۹۶قطعا مزدا
علی
۱۶ دی ۱۳۹۶با سلام
این هر دو از ماشینهای محبوب من هستند واقعا نتونستم بینشون انتخاب کنم …
آرمین
۱۶ دی ۱۳۹۶به جز 65 لیتر حجم صندوق و 210 دلار ارزان بودن هیچ برتری میتسوبیشی نداره من خودم احساسی که به مزدا دارم اینه که حس برند آلفا رمئو آسیا رو به من الهام میکنه
یک سوالی هم دارم اینه ک مزدا با اینکه داره خیلی قوی کار میکنه چرا فروشش از تویوتا و هوندا کمتره چون طراحی های زیبا و خیلی اصیلی میسازه اصلا ظاهر ماشین میگه که من ژاپنیم ( الهام گرفته از مکتب شائولین)
شاهين
۱۶ دی ۱۳۹۶والا این موضوع برای منم سوال بود و یکم تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که میزان تولید مزدا نسبت به تویوتا و هوندا خیلی کمتره.مثلا به ازای هر ۱۰ تا هوندا سیویک یه دونه مزدا ۳ ساخته میشه.تعداد کارخونه های تویوتا و هوندا هم خیلی بیشتره. مثلا تفاوتش مثل همین ایران خودرو و گروه بهمنه..برای همینه تعداد فروشش کمتره
آرمین
۱۶ دی ۱۳۹۶ممنون شاهین جان بابت پاسخت البته شاید دلیلش این باشه که مزدا تازه استارت طراحی های زیبا و به روزشو زده و تازه داره شناخته میشه و اطمینان مردمو جلب میکنه البته احساس و نظر خودم اینه که تفاوت مزدا با تویوتا و هوندا تو موارد میتونه باشه
1 _ چون اکثرا خریداران خودرو افراد میانسال و خانواده دار هستند براشون جاداربودن و کاربردی بودن خودرو مهمتر از اسپرت بودنه که این کاربردی بودن بیشتر تو تویوتا و هوندا دیده میشه
2 _ به نظرمیاد استهلاک مزدا از خودرو های تویوتا و هوندا معمولا بالاتره به دلیل ذات اسپرتیش(مثل مقایسه بی ام و با بنز ، آئودی و ولوو البته پورشه رو نمیدونم چه وضعیتی از لحاظ استهلاک داره)
3 _ به دلیل افت بیشتر قیمت دست دوم آن
4 _ کم بودن بودن نمایندگی در بازار های فروش مزدا که خب طبیعتا به علت فروش کمترش میتونه باشه
M.us
۱۶ دی ۱۳۹۶داخل مزدا ساده و شیک همینطور طراحی خارجی دلپسندی داره فنی هم خوبه
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۶همه ی این ها قبول، ولی میتسوبیشی برند با کیفیت تری از نظر استهلاک هست نسب به مزدا، تو مطالعات consumerreports هر ساله مشخصه. فقط مشخصات فنی ملاک نیست.