مک لارنهفته نامه

استفاده مک‌لارن از دو فراری برای ساخت نخستین خودروی خود

برای درک این که چگونه شاخهٔ تولید خودروهای جاده‌ای مک لارن متولد شد و چرا آن‌ها برای ساخت مدل MP۴-۱۲C مجبور به خرید دو فراری و یک اولتیما شدند، من اعتقاد دارم باید به تاریخچهٔ فرمول یک این برند بریتانیایی نگاهی دقیق بیندازیم.

(گوردون ماری در مقابل خودروی مک لارن F۱ XP۱، بیست و سوم دسامبر ۱۹۹۲)
(گوردون ماری در مقابل خودروی مک لارن F۱ XP۱، بیست و سوم دسامبر ۱۹۹۲)

اگر دوست دارید بدانید که چرا هیچ کس در مک لارن وقت خوابیدن درست قبل از کریسمس سال ۱۹۹۲ نداشت، باید کمی بیشتر در مورد تاریخ و همچنین هفتهٔ گمشدهٔ مک لارن مطالعه کنید. اگر بخواهم خلاصه بگویم، برنامهٔ مک لارن این بود: قبل از آن که بابا نوئل به مردم اجازهٔ به خانه رفتن بدهد، می‌خواستند طراحی و توسعهٔ F۱ XP۱ را کامل کرده و آن را وارد پیست کنند. تیم گوردون ماری موفق شد، ولی برای رسیدن به این نقطه آن هم در عرض دو سال، مک لارن مجبور شد تا یک جفت از مدل mark۳ Ultima GTR را از تیم نوبل خریداری نماید، دلیل آن چه بود؟ پاسخ ساده است، مک لارن هیچ پلتفرمی در اختیار داشت تا نسخه‌های اولیهٔ خود را روی آن بسازد.

بیاییم به سال ۲۰۰۷، ران دنیس نیز کمپانی خود را در شرایطی مشابه می‌دید.

(اولتیما GTR mk۳ با شماره شاسی ۱۲ (با نام آلبرت) برای تست گیربکس جدید با کمک یک موتور V۸ شورولت استفاده شد، در حالی که شاسی شماره ۱۳ (با نام ادوارد) برای تست موتور ۱۲ سیلندر V شکل ب‌ام‌و در کنار تمام زرق و برق‌هایش مانند سیستم اگزوز و خنک کنندهٔ آن مورد استفاده قرار گرفت.)
(اولتیما GTR mk۳ با شماره شاسی ۱۲ (با نام آلبرت) برای تست گیربکس جدید با کمک یک موتور V۸ شورولت استفاده شد، در حالی که شاسی شماره ۱۳ (با نام ادوارد) برای تست موتور ۱۲ سیلندر V شکل ب‌ام‌و در کنار تمام زرق و برق‌هایش مانند سیستم اگزوز و خنک کنندهٔ آن مورد استفاده قرار گرفت.)

مک لارن فقط یک نسخهٔ نهایی از F۱ را در اواخر ۱۹۹۳ ساخت، و آخرین نسخهٔ جاده‌ای این خودرو را در سال ۱۹۹۸ و پس از تولید ۱۰۶ دستگاه از این خودرو در کل، به همراه یک شاسی یدکی به پایان رساند. در آن زمان، خودروهای فرمول یک تیم از موتورهای مرسدس برای فصل دوم پیاپی استفاده می‌کردند، دایملر نیز مقداری از سهام مک لارن را در اختیار داشت. و زمانی که آلمان‌ها خواستند یک ابرخودروی موتور جلو برای مرفهان بی درد در سرتاسر جهان بسازند، مهارت‌های مهندسی مک لارن برای آن‌ها بسیار کارساز شد.

(پس از آن که کار طراحی و توسعهٔ مک لارن F۱ به پایان رسید، مقامات مک لارن هر دو خودرو را از بین بردند تا کسی نتواند از راز آن‌ها خبری داشته باشد.)
(پس از آن که کار طراحی و توسعهٔ مک لارن F۱ به پایان رسید، مقامات مک لارن هر دو خودرو را از بین بردند تا کسی نتواند از راز آن‌ها خبری داشته باشد.)
پس از نمایش یک مدل کانسپت در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۱۹۹۹، مرسدس بنز مک لارن SLR که سرعتی معادل ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت داشت در سال ۲۰۰۳ وارد خط تولید شد، به گونه‌ای که بدنه و موتورهای سوپرشارژ دارد ۵.۴ لیتری هشت سیلندر V شکل ۶۲۶ اسب بخاری آام‌گ از آلمان می‌آمد، ولی کار مهندسی و تولید خودرو در انگلستان انجام می‌شد.

SLR تقریباً از هر نظر یک هیولا بود، ولی برخلاف داشتن گشتاور فوق العادهٔ ۷۸۰ نیوتن متری (و حتی بیشتر در مدل‌های بعدی)، خودرویی نبود که مک لارن بتواند به تنهایی آن را درست کند. مدتی قبل یکی از مهندسان مک لارن توصیف جالبی در مورد SLR داشت: “SLR به یک ابرخودرو می‌ماند که نیروی خود را از موشک می‌گیرد و در یک خط صاف با نهایت سرعت حرکت می‌کند، ولی ترمزهای آن ذوب می‌شوند و سر پیچ خودرو نابود می‌شود، زیرا این خودرو واقعاً سنگین است!” از این رو جای تعجب نداشت که چرا تیم عملیات ویژهٔ مک لارن پس از خروج این خودرو از خط تولید و زمانی که رابطهٔ آن‌ها با مرسدس بنز در تمامی زمینه‌ها قطع شده بود، پکیج آپگرید مخصوص خود را برای این خودرو ارائه کردند.

(نسخهٔ استرلینگ موس که در سال ۲۰۰۹ ارائه شد، پایان دوران SLR را رقم زد.)
(نسخهٔ استرلینگ موس که در سال ۲۰۰۹ ارائه شد، پایان دوران SLR را رقم زد.)

سخت است بتوانیم بگوییم ران دنیس چه زمانی متوجه شد که رابطهٔ عاشقانهٔ آن‌ها با مرسدس فقط یک دههٔ کوتاه به طول خواهد انجامید، ولی زمانی که در سال ۲۰۰۴ رئیس اسبق مرسدس، اکهارد کوردس پروژه‌های همکاری مشترک با مک لارن را به حال تعلیق درآورد، می‌توانست نشانه‌ای برای این موضوع باشد. سه سال بعد، مک لارن نسخه‌های اولیهٔ خود را طراحی کرده بود، بسیار قبل‌تر از آنچه که ران دنیس توانست در سال ۲۰۱۰ سهام مرسدس را خریداری نماید، درست زمانی که خودروسازی مک لارن داشت وارد برهه‌ای جدید از تاریخ خود می‌شد.

در سال ۲۰۰۷، رسانه‌ها هیچ ایده‌ای نداشتند که خودروی بعدی مک لارن چه ظاهری خواهد داشت، یا از چه موتوری در زیر کاپوت خود استفاده خواهد کرد. و در حالی که خبرنگاران اشاره کرده بودند که یک فراری ۳۶۰ مشکوک را در اطراف ووکینگ دیده‌اند، هیچ کس عکسی نداشت که ثابت کند مهندسان ران دنیس در حال ساخت یک خودروی رقیب فراری، با کمک نسخهٔ اولیه‌ای می‌باشند که از قطعات فراری استفاده کرده است. ولی با در نظر گرفتن این نکته که SLR موتور جلو نمی‌توانست گزینه‌ای مناسب برای این امر باشد، خرید دو فراری ۳۶۰ و یک اولتیما قدم منطقی رو به جلو بود. اینجا آن‌ها را می‌توانید ببینید:

(فراری ۳۶۰ مشکی با موتور ۳.۸ لیتری V۸ توربو دوقلو سپتامبر ۲۰۰۸، دانسفولد)
(فراری ۳۶۰ مشکی با موتور ۳.۸ لیتری V۸ توربو دوقلو سپتامبر ۲۰۰۸، دانسفولد)
(اولتیما GTR مشکی، اولین نمونه مجهز به سیستم تعلیق هیدرولیکی با مهندسی مک لارن MP۴-۱۲C طراحی بدنهٔ فریم فضایی کاملاً از نو طراحی شده بود و هم موتور و هم گیربکس شامل تغییرات زیادی شده بودند.)
(اولتیما GTR مشکی، اولین نمونه مجهز به سیستم تعلیق هیدرولیکی با مهندسی مک لارن MP۴-۱۲C طراحی بدنهٔ فریم فضایی کاملاً از نو طراحی شده بود و هم موتور و هم گیربکس شامل تغییرات زیادی شده بودند.)
خودروی مک لارن MP۴-۱۲C در نهم سپتامبر سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی معرفی شد، در حالی که کمپانی McLaren Automotive به صورت رسمی فعالیت خود را از ۱۸ مارس سال ۲۰۱۰ آغاز نمود.
(فراری ۳۶۰ آبی، این خودرو بیشتر برای طراحی و توسعهٔ سیستم اگزوز به کار گرفته شد.)
(فراری ۳۶۰ آبی، این خودرو بیشتر برای طراحی و توسعهٔ سیستم اگزوز به کار گرفته شد.)
یک روز قبل از آن که ران دنیس در سخنرانی خود در مورد برنامه‌هایش توضیح دهد، کمپانی یک ویدیو منتشر کرد که در آن مرکز فناوری بی نظیر ۳۰۰ میلیون پوندی آن‌ها و همچنین توری از مراحل طراحی و توسعهٔ MP۴-۱۲C به نمایش گذاشته شده بود.
(CP۱ و CP۲ (نمونه‌های کانسپت)، اولین خودروهای با بدنهٔ فیبر کربنی مونوسل که کاملاً توسط مک لارن ساخته شده بود. CP۱ برای آزمایش آیرودینامیک و تحمل گرمایی مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که مهندسان از CP۲ بیشتر برای تست‌های عملکرد دینامیکی استفاده کردند.)
(CP۱ و CP۲ (نمونه‌های کانسپت)، اولین خودروهای با بدنهٔ فیبر کربنی مونوسل که کاملاً توسط مک لارن ساخته شده بود. CP۱ برای آزمایش آیرودینامیک و تحمل گرمایی مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که مهندسان از CP۲ بیشتر برای تست‌های عملکرد دینامیکی استفاده کردند.)
خودرو معرفی واقعی خود را در فستیوال سرعت گودوود در ماه جولای انجام داد، و زمانی که مک لارن یک سرمایه گذاری ۵۰ میلیون پوندی دیگر در کارخانهٔ جدید خود با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰۰ دستگاه انجام داد، خودروی ۱۲C مک لارن به عنوان یک خودروی مدل ۲۰۱۱ وارد خط تولید کمپانی شد.

در حالی که بالاخره رسانه‌ها در ماه ژانویه توانستند در پرتقال برای تست و نقد و بررسی چند دستگاه از این خودرو را ببینند، ران دنیس در مورد برنامه‌های خود برای گسترش شبکهٔ فروش و نمایندگی‌ها به منظور بازپرداخت سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیون پوندی سهامداران صحبت می‌کرد.

McLaren
خودروی MP۴-۱۲C در سال ۲۰۱۲ به ۱۲C تغییر نام یافت، دو سال بعد نیز با حضور مک لارن ۶۵۰S در صحنه، تولید این خودرو به اتمام رسید. مک لارن قصد داشت هر دو خودرو را در خط تولید نگاه دارد، ولی از آن جایی که ۶۵۰S در واقع یک ۱۲C به روز شده با ۲۵ درصد قطعات جدید است، مشتری‌ها ترجیح می‌دهند تا مدل جدید را در برابر اولین خودروی مک لارن خریداری نمایند، خودرویی که با فراری و برای شکست فراری طراحی و ساخته شد.

مک لارن ۱۶۵۴ دستگاه از این خودرو در ۳۰ بازار مختلف جهانی در سال ۲۰۱۵ فروخت، و قصد دارد این عدد را امسال دو برابر کند.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. uss zumwalt DDG-1000

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از اقای نهندیان فرد عزیز
    جالب بود

  2. مجید

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من به شخصه با اسمش حال میکنم مخصوصا املاء انگلیسیش : Mc Laren اما جدای از اون شخص گوردون موری یه نابغه تمام عیاره.

  3. حامد

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    F1 تکرار نشدنیه.

    1. Parker

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      درسته.
      به نظرم اینقدر هماهنگی بین گیربکس و موتور هیچ وقت دیده نشده.

  4. محمد حسین

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    هر چه قدر هم که از مک لارن حرف بزنید , من SLR رو از مرسدس میدونم
    تا مک لارن ؛ چون معتقدم وقتی پای بنز بیاد وسط همه شرکا فقط باید هم کاری کنن نه عرض اندام . SLR یک اعجوبه ای بود که نه از روی علاقه بلکه از روی شیفتگی هنوز هم پوستر هاش رو روی دیوار اتاقم دارم این در حالیه که وقتی CHIRON معرفی شد همه عکسایی که از ویرون داشتم رو ریختم دور!

    1. Parker

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      اشتباه کردی عکساشو ریختی دور. اگه میتونی برو دوباره پیداشون کن :-)
      پوستر بعضی خودروها باید همیشه روی دیوار اتاقت باشه، چون نشون میده چیزی از ماشین میفهمی و دانش خودرویی داری. نه مثل بعضی ها که همه ی اطلاعات ماشینیشون رو از need for speed یا فورزا دارن.
      این ماشین ها منظورمه.
      Ferrari F40
      Ferrari GTO هر 3 مدل.
      Ferari Enzo
      Mclaren F1
      BMW M1
      BMW E46
      Mazda RX8 و RX7
      Acura NSX نسل قدیم و جدید.
      Benz 300 SL gullwing
      Lambo countach
      Benz SLR MClaren
      Lambo miura
      Bugatti Veyron
      Porsche 911
      Porsche 959
      Nissan GTR
      Toyota Supra

      1. محمد حسین

        ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (204 ديدگاه)

        اوّلا دانشی که فقط با پوستر باشه همون بهتر که اصلا نباشه …
        ثانیا من هم نگفتم بعد از پوسترهای ویرون فقط از SLR رو دارم
        ثالثا پاگانی HUAYRA , جگوار تیپ ای 1961وFerrari Mondial Cabrio 1984 رو یادت رفت بگی!

        1. Parker

          ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          اولا دوست عزیزم من نگفتم فقط با پوستر
          ثانیا ویرون خودروی بزرگیه. نباید پوسترش رو دور مینداختی.
          ثالثا چندین نام رو میشه به لیست بالا اضافه کرد. ضیغ وقت و حضور ذهن باعث شد همشو ننویسم.
          Jaguar E type
          Jaguar F type
          Ford Mustang
          Cevrolet Camaro
          Cadillac El dorado
          Cadillac seville
          Mc laren P1
          Ferrari Laferrari
          Porsche 918
          Plymouth hemi cuda
          Dodge viper
          Nissan GRT R34
          خیلی ماشین ها هست که یک جهش محسوب میشن.
          ویرون مسلما نقطه ی عطفی در دنیای خودروسازی بود.
          ارادت به محمد حسین عزیز.

        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          حالا دوست داشته انداخته رفته.
          اونجوری حال کرده دوست ما.
          ولی من بودم این کارو نمیکردم

        3. Parker

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          بابا من شوخی کردم.
          پوستر چیه این وسط.
          میگم ویرون ماشین قابل احترامیه. همین !!!

  5. حامد

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    F1 بدون هیچ سیستم کمکی مثل ABSو TC و… با یه انجین تنفس طبیعی و618 اسب ناقابل رکورد هایی به جا گذاشت که بوگاتی برای شکستنشون مجبور شد 4 تا سیلندر و4تا توربو شارژ و 8تا رادیاتور و یه دیفرانسیل و مقادیر متنابهی اسب بخار!! بیشتر استفاده کنه تا اونا رو جابه جاکنه !! SLR حتی بهش نزدیک هم نشد.386 تا 333 خیلی فاصله س. به این میگن تکرار نشندنی.

    1. Parker

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      دوست گرامی نبود abs و tc یک نقصه نه یک حسن.
      چون به سبک شدن ماشین کمک میکنه.
      هر ماشینی یک فلسفه ی ساخت داره.
      بوگاتی ویرون اگه فقط 200 کیلو سبک تر بود شتاب صفر تا 100 رو 1.8 ثانیه میزد.
      اینی که میگم محاسبه شدست. ویکی پدیا فارسی.
      فلسفه ی ساخت SLR مثل بوگاتی یا مک لارن نبوده.
      اینا با هم فرق دارن.

      1. Parker

        ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        همین بنزی که شما میگی سال 1939 ماشینی ساخت که به سرعت 444 کیلومتر رسید. W125
        خودرویی ساخت که حداکثر سرعتش 760 کیلومتر حساب شده بود. ولی جنگ جهانی دوم به خاک آلمان رسید و فرصت تست فراهم نشد. T80

        بازم میگم هر ماشینی یک کلاس و هدف و سرگذشتی داره.
        حرفت مثل این میمونه بگی چون مسی نمیتونه وزنه ی 200 کیلویی بزنه پس ورزشکار خوبی نیست !!!

        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          مسی خوب مثال زدی

      2. حامد

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (188 ديدگاه)

        دوست خوبم ، در اینکه هر ماشینی یه فلسفه ای داره و نبودن سیستم کمکی امروزه یه نقصه باهاتون کاملا موافقم اما به نظربنده اینکه F1 بدون اینا تونست به یه سطح توانایی اینچنینی برسه، مهندسی عالی ونبوغ گوردون موری رو می رسونه و F1 رو خاص میکنه اوایل دهه نود این سیستما باب نبودن ورقبای F1 مثل Lotec C1000 هم ازاین سیستما بی بهره بودن. راجع به SLR کاملا باهاتون موافقم.

        1. الف.ی

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          البته آقا حامد من طرفدار پرو پا قرص مکلارن هستم اما اینم در نظر بگیرید که اف ا فقط ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت.
          حالا اگه حوصله دارید این لیست یریع ترین خودرو ها از اف ۱ تا امروز
          مکلارن اف ۱ _ ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت _۱۹۹۲ تا ۲۰۰۵
          بوگاتی ویرون ۱۶.۴_۴۰۷ کیلومتر بر ساعت _۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹
          اس اس سی آلتیمیت ایرو_۴۱۲ کیلومتر بر ساعت _۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱
          بوگاتی ویرون سوپر اسپرت _۴۳۱ کیلومتر بر ساعت _۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲
          هنسی ونوم جی تی _۴۳۵ کیلومتر بر ساعت_۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴
          کونیگزگ آگرا وان _۴۴۰ کیلومتر بر ساعت _۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵
          هنسی ونوم اف ۵ _۴۶۶ کیلومتر بر ساعت _۲۰۱۵ تا کنون

  6. ferrari

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1955 ديدگاه)

    چیزی که اینجا مطرحه اینه که فراری الگوی همه ی سوپر اسپورت سازانه. سلطان فراری.:-)

    1. king 918

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      الگوی همه نیست ……….
      سر تا پا مخالفم ………

    2. Parker

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      الگوی همه نیست.
      فراری اولین بوده در سوپر اسپرت سازی. برای همین خیلی ها ازش ایده گرفتن..
      مثل بنز که اولین ماشین ساز بوده و همه ی خودروساز ها از کارل بنز الهام گرفتن.
      از هیچ کس و هیچ چیز بت درست نکن لطفا. نه از انزو فراری نه از شرکت فراری. از فردیناند پورشه و …

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        هردو متخصص حرفه ای هستن در ساخت خودروهای اسپرت

      2. ferrari

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (1955 ديدگاه)

        اولا این نصیحتارو به خودت بکن. دوما لازم نیست زیر پست هرکی نظرات گهربارتو بذاری سوما فراری سلطانه سوپر اسپرت سازیه. اگه نبود الان لامبو هم وجود نداشت. چهارما فقط ماشین های چها در هستن که ار فراری الهام نمیگیرن. ضمنا من فقط مکلارنو رقیب فراری میدونم. بقیه هیچی. ضمنا منم نگفتم تو کلاس سوپر لوکس از فراری الهام میگیرن. اول کامنتو بخون درک کن بعد نظر بده.

        1. Parker

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          اگه قرار باشه به خاطر فراری و لامبورگینی و پورشه و …( که هیچ وقت جزو دغدغه های زندگی من نبودن) من و شما بخوایم به هم توهین کنیم و دل کسی شکسته بشه میخوام هیچ کدومشون وجود نداشته باشن.
          اولا من قصد توهین نداشتم.
          شما خیلی جوش آوردی.
          روی هیچ برندی تعصب ندارم
          بیا شب و روز بگو لامبو فلان پورشه فلان بنز بهمان. تا وقتی به من توهین نکنی ناراحت نمیشم. ماشین چه ارزشی داره در برابر حرمت انسان ؟
          ثانیا اگر شما دوست داری فکر کنی فراری سلطان سوپر اسپرت سازیه حرفی نیست. ولی هیچ چیز اینجا مطلق نیست. یک روزی فراری جلو هست یک روز بقیه. اینی که من میگم یا شما میگی نظر شخصی ماست.
          ثالثا منم اتفاقا پورشه رو بهترین خودروساز جهان میدونم و رقیبش رو فقط خودش میدونم. لامبورگینی به نظر من بهترین نیست. همون طور که فراری نیست. ولی بیشتر از بقیه دوستش دارم. لازم نیست حتما ماشین مورد علاقت بهترین باشه. باید تو ازش خوشت بیاد. اینه که مهمه.

          رابعا لحن صحبت کردنت اصلا دلپذیر و مناسب نیست. فکر نکنم بالاتر از 15 سال سن داشته باشی. ان شا الله بزرگتر شدی یاد میگیری در فضای مجازی چطور صحبت کنی. تو همین سایت کسایی هستن که از لحاظ ادب و طرز صحبت میتونن الگوی خوبی برای شما یا حتی من باشن.

        2. Parker

          ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          از این دوستان میتونم به افراد زیر اشاره کنم.
          دوستان عزیز :
          سامان آذری (سامان از تبریز)
          بهنام طیبی (یو اس اس زوموالت)
          فقط انگلستان
          new great britain
          بنتلی
          king 918
          شاهین احمد زاده ی عزیز
          امیر رحیم پور که تازه به جمع ما پیوسته
          حتی دوستمون احمد باقری
          ان شا الله به کامنت های این دوستان دقت کنی و بهتر صحبت کردن رو یاد بگیری.

    3. xan

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      نکته پست همینه ولی همه به بحث متفرقه کشیده شدن !
      سلطان سوپر اسپرت ها فراری ! خوشم میاد تو بحث طراحی نمیتونن نزدیکشم بشن. واقعا تو بحث زیبایی بته …. یگانه بت

  7. بنتلی

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    مک لارن یه خودرو جدیدو داره تست میکنه با اسم ‏p14‏، البته فک نکنم درحد ‏f1یاp1باشه! ممنون میشم مطلبی ازش بزارین.

  8. کاوه آهنگر

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (432 ديدگاه)

    عزیزی که دائما میگفت آکورا ، فراری 458 گرفته و بازش کرده ، بفرمایید مک لارن هم فراری گرفته و باز کرده.
    این چیز عجیبی نیست ، بررسی کردن و شاید الهام گرفتن

    1. ferrari

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1955 ديدگاه)

      مگه من گفتم چیز عجیبه؟؟

      1. کاوه آهنگر

        ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (432 ديدگاه)

        فراری جان منظورم شما نبود. یکی دوتا از دوستان دیگر رو گفتم

    2. ferrari

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1955 ديدگاه)

      من خودم از طرفداران ماشینهای ژاپنیم. خیلی کاربردی و بادوام. درمورد اکورا من بسیار این ماشینو تحسین کردم. اتومبیل بسیار خوبیه. ضمنا وقتی یکی یه چیزیو بلد نیست میپرسه. مشابه همین کار رو در دنیای خودرو میشه مشاهده کرد با برسی مدل های موفق.

  9. احمد باقری

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این SLR عجب ماشینی بود.

  10. حميد

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    چقدر این فراری شرکت جنتلمنی هست بدون سر وصدا کارش رو میکنه و بهترین سوپر ماشینها رو میسازه

  11. milad glk

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فراری یکی از بنیان گذاران سوپر کار ها بوده و هست و همیشه مستقل کار کرده موتور 458 که بهترین موتور خودرو جهان شناخته شد یکی از شاهکار هاشه . خیلی ها از فراری الگو گرفتن و سبکشو دنبال میکنن . ولی هرگز روی ماشین خارجی تعصب نداشتم فقط خودروهای وطنی رضوانی بیست هم که ترکونده . آرش فربد هم بد ماشین درست نمیکنه اگه مک لارن اینطوری الگو برداری میکنه چرا رضوانی نکنه .

  12. ferrari

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1955 ديدگاه)

    اقای پارکر اول باید بگم واقعا متاسفم خیلی عصبی شدم. وقتی کامنت گذاشتم یه ساعت بعدش پشیمون شدم از طرز حرف زدنم. ولی قبول کن فقط شعار میدی برادر. تو مطالب مربوط به لامبورگینی شما هرچی دوسداری میگی به قول خودت بت میسازی با اینکه خودروساز پر افتخاری نبوده. من درمورد لامبورگینی میخواستم تعریفو تمجید کنم بگم افرین که با این همه مشکلات سرپا مونده. ولی وقتی کامنتهای شمارو خونم کاملا نظر عوض شد چون فقط اغراق و بزرگنمایی بود. قبول کنید که شما هم اشتباه میکنید. من میگم فراری با اینکه فقط سوپراسپرت میسازه ولی بالاترین بودجه مسابقاتی رو داره شما اومدی گفتی فعلا که کمکی بهش نکرده. یعنی به نظر شما واقعا کمکی نکرده؟؟ مدل های موفقی مثل 458 مثل f12. و 488 و گل سرسبد فراری یعنی لافراری که چکیده ی فناوری های فرمول یک رو در غالبه یه اتومبیل خیابونی قراردادن تا دیگران از روندنش لذت ببرن چیه؟؟ من چی بگم به این منطق شما که میگین فایده ای نداشته. ضمنا من سنم پایین نیست شما به اون دوست عزیزی که گفت یه سری از پوسترهاشو دور ریخته به زور میخوای ثابت کنی که کارش اشتباهه. اون موقع که سنم کم بود منم مثل شما رفتار میکردم دلم میخواست دیگران مثل من فکرکنن اما بعدش دیدم که من کار اشتباهی میکنم. عقیدهاتونو به دیگران تحمیل نکنید شاید این شمایین که اشتباه میکنین

  13. Parker

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    من اصلا اینجور منظوری نداشتم
    نمیخواستم به کسی چیزی رو بقبولونم فقط یک شوخی ساده بود
    فکر کنم باید در لحنم تجدید نظر کنم تا بقیه برداشت دیگه ای نکنن . واقعا متاسفم
    در مورد کامنتتون بار ها برای منم اتفاق افتاده که بعد پشیمون شدم. شاید 10 مورد تا حالا . یکیش همون بحث فراری بود

    ما میتونیم در پدال دوستان خوبی باشیم حیفه سر چند تا ماشین خرابش کنیم.
    موفق باشی

    1. ferrari

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1955 ديدگاه)

      بله. حق با شماست. از شما عذر میخوام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا