امروز در ادامهٔ برگزاری دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به گروه سدانهای سابکامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان رنو سیمبل و لادا وستا بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۰۴۰ رأی به ثبت رسیده است که رنو با دریافت ۵۵۵ عدد از آنها توانست با کسب ۵۳ درصد از کل آراء و اختلافی نهچندان زیاد پیروز گردد درحالیکه وستا موفق به دریافت ۴۸۵ رأی شده است. حال امروز در پنجمین دوئل گروه سدانهای سابکامپکت، تویوتا یاریس iA و میتسوبیشی میراژ G4 در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
هیوندای اکسنت | نیسان ورسا | سئات تولدو | اشکودا راپید |
هیوندای اکسنت | اشکودا راپید | ||
رنو سیمبل | لادا وستا | پژو ۳۰۱ | سیتروئن الیزه |
رنو سیمبل | سیتروئن الیزه | ||
هوندا سیتی | سوزوکی سیاز | تویوتا یاریس iA | میتسوبیشی میراژ G4 |
؟ | ؟ |
تویوتا یاریس iA
یاریس هاچبکی سابکامپکت در سبد محصولات تویوتا است که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد. در این سال نسل اول یاریس معرفی شد و تا سال ۲۰۰۵ در سه نسخهٔ هاچبک، کوپه و سدان به تولید رسید. این خودرو هماکنون در انواع گوناگون و با ظواهر متفاوتی تولید شده و در کشورها مختلف عرضه میگردد. ولی در این دوئل که اختصاص به گروه سدانهای سابکامپکت دارد، ما با مدلی از یاریس با نام iA کار داریم؛ اما این خودرو محصول تویوتا نیست بلکه در اصل نسخهٔ ریبج شدهٔ مزدا ۲ سدان است که با برند تویوتا در آمریکای شمالی عرضه میشود. این خودرو در ابتدا با نام سایون iA برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شده و راهی بازار آمریکای شمالی گردید؛ اما چندی بعد برند سایون تعطیل شد و به همین دلیل تویوتا این خودرو را از اکتبر ۲۰۱۶ با برند خودش و با نام یاریس iA با مدل ۲۰۱۷ در این منطقه عرضه کرد. همانطور که گفته شد، یاریس iA در اصل همان مزدا ۲ سدان بوده و کاملاً با آن یکسان است ولی تنها با ایجاد تغییراتی در دماغه و بهویژه جلوپنجره، از مزدا ۲ متمایز شده است. این سدان سابکامپکت ژاپنی در آمریکای شمالی توسط تویوتا تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه میگردد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو صورت میگیرد. تویوتا یاریس iA سال گذشته در ایالاتمتحده نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه فروش داشته است.
میتسوبیشی میراژ G4
میراژ نام باسابقهای در سبد محصولات میتسوبیشی است بهگونهای که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۸ بازمیگردد. در این سال میراژ بهعنوان خودرویی سابکامپکت در سه نسخهٔ هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و سدان به بازار آمد. سپس بعدها مدل لنسر در برخی بازارها با نام میراژ عرضه گردید. این روند تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و این خودرو در انواع مختلف در پنج نسل به بازارهای جهانی عرضه گردید اما پس از خاتمهٔ تولید نسل پنجم در این سال برای مدتی خبری از میراژ نبود تا اینکه سرانجام نسخهٔ کنونی میراژ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی شد. این خودرو که نسل ششم میراژ محسوب میشود، بهعنوان جایگزین مدل کلت در نظر گرفته شده است. نسل کنونی میراژ که با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد، همانند نسلهای ابتدایی خود، خودرویی سابکامپکت بوده و در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود که در این دوئل با نسخهٔ سدان آن کار داریم. میراژ سدان که در نمای جلویی تفاوتهایی با نسخهٔ هاچبک دارد، در کارخانهٔ میتسوبیشی در تایلند تولید میشود این خودرو در ایالاتمتحده با نام میراژ G4 و در برخی بازارها مثل ویتنام با نام Attrage عرضه میگردد. میراژ G4 در ایالاتمتحده تنها با یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی عرضه میگردد که ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است. هردو نسخهٔ هاچبک و سدان میتسوبیشی میراژ سال گذشته در ایالاتمتحده مجموعاً بیش از ۲۲ هزار دستگاه فروش داشتهاند.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا یاریس iA | میتسوبیشی میراژ G4 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۰ نیوتن متر | ۱۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۷ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۸ ثانیه | ۱۹.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت | ۱۶۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۸ لیتر (ترکیبی) | ۶.۱ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۰۸۳ کیلوگرم | ۹۹۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۳۶ متر | ۴.۳۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۷ متر | ۲.۵۵ متر |
حجم صندوق بار | ۳۶۸ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۶,۸۴۵ دلار | ۱۵,۲۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9966081]
charger
۲ فروردین ۱۳۹۷جفتشون به تیبا گفتن زکی
peyman
۲ فروردین ۱۳۹۷میراژ چرخاش کوجیکه به هیکلش نمیاد?
تیاگو
۲ فروردین ۱۳۹۷دهن یاریس خیلی خیلی زشته
حامد
۲ فروردین ۱۳۹۷اون تویوتاست یا مزدا؟
فرامرز
۲ فروردین ۱۳۹۷مزدا ۲ هست که بخاطر کمبود نمایندگی فروش و خدمات مزدا تو آمریکا تحت برند سایون (زیر مجموعه تویوتا) به فروش میرسه. البته خود مزدا هم این رو با امکانات و البته قیمت بالاتر تحت برند خودش میفروشه.
حامد
۲ فروردین ۱۳۹۷اهان ممنون بابت پاسخ?
ahmad
۲ فروردین ۱۳۹۷با توجه به جدول مشخصات فنی و کیفیت و ظاهر تویوتا .
مهدی دهقان
۲ فروردین ۱۳۹۷یه لحظه فک کردم مقایسه پراید و پژو ۴۰۵ رو دارم میخونم با این قدرت و حد اکثر سرعتشون
فرامرز
۲ فروردین ۱۳۹۷از کی تا الآن پژو شتاب صفر تا صد 8.7 ثانیه میده؟
مهدی دهقان
۲ فروردین ۱۳۹۷داداش برای یه ماشین تقریبا ۱۷ هزار دلاری فکر نمیکنی ۱۰۵ اسب خیلی ضعیفه
حامد
۲ فروردین ۱۳۹۷به وزنش توجه کن دوست عزیز
مهم نسبت وزن به اسب بخارش هست
Hamid...Audi
۲ فروردین ۱۳۹۷شما ماشین ۱۷ هزار دلاری با چه قدرتی سوار میشید؟!!!!
همه ماشینای با کیفیت این سگمنت با همین قیمت تقریبا همین سطح قدرت رو دارن.
محسن
۲ فروردین ۱۳۹۷میستوبیشی یکم خندان
تویتا خشن
برای خانواده میراژ
برای بی خانواده تویتا
مهرداد
۲ فروردین ۱۳۹۷با اینکه جفت ماشین ها ژاپنی هستن و کمپانی جفتشون سابقه و تجربه و کیفیت بالایی دارن در این مورد قابل مقایسه نیستن ولی تویوتا یاریس تو مشخصات فنی از جمله قدرت موتور و شتاب و گشتاور و پیشرانه قوی تر هست انتخاب دیگه ای به جز یاریس برای آدم نمیذاره
علی امینی
۳ فروردین ۱۳۹۷چرا قسمت بایگانی از نوار ابزار حذف شده؟
کیوان
۴ فروردین ۱۳۹۷میراژ اجبار انتخاب