گروهی که امروز در قسمت دیگری از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ آن رفتهایم، گروه هاچبکهای سابکامپکت است. دوئل قبلی این گروه بین فیات آرگو و تویوتا یاریس برگزار شد که در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۳۱ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت نتایج نظرسنجیهای سایت و تلگرام کاملاٌ عکس یکدیگر هستند اما نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که یاریس تعداد ۵۸۴ رأی دریافت کرده که این یعنی با کسب ۵۱ درصد از کل آراء و اختلافی بسیار جزئی پیروز دوئل شده است درحالیکه آرگو موفق به کسب ۵۴۷ رأی شده است. حال امروز در دهمین دوئل گروه هاچبکهای سابکامپکت، رنو کلیو و هوندا فیت به مصاف یکدیگر رفتهاند.
آئودی A1 | آلفارومئو میتو | فورد فییستا | امجی ۳ |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو ۲۰۸ | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو ۲۰۸ | ؟ | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
تویوتا یاریس | ؟ | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا ۲ | اوپل کورسا |
نیسان میکرا | مزدا ۲ | ||
مینی کوپر | دیاس ۳ | کیا ریو | شورلت سونیک |
مینی کوپر | کیا ریو | ||
سوزوکی سوئیفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
سیتروئن C3 | هیوندای i20 |
رنو کلیو
رنو برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۰، نسل نخست هاچبک سابکامپکت کاملاً جدیدی بنام کلیو را بهعنوان جایگزینی برای مدل محبوب و مشهور رنو ۵ معرفی کرد. البته با وجود معرفی کلیو، تولید نسل دوم رنو ۵ همچنان تا سال ۱۹۹۶ ادامه یافت ولی کلیو رسماً جایگزین آن شده بود. نسل اول کلیو در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر با پیشرانههای بسیار متنوعی تا سال ۱۹۹۸ به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. در این نسل نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ کلیو اضافه شد که این مدل در برخی کشورها مثل ترکیه با نام کلیو سیمبل عرضه گردید. در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ اما نوبت به معرفی نسل سوم کلیو رسید؛ اما بااینوجود همچنان تولید نسل دوم آن تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه ادامه یافت و حتی کماکان در آرژانتین و کلمبیا تولید میشود. در نسل سوم کلیو مدل استیشن هم به نمونههای قبلی اضافه شد اما خبری از نسخهٔ سدان آن نبود چراکه رنو مدل سیمبل را بهعنوان جایگزین کلیو سدان ارائه کرده بود. این هاچبک سابکامپکت فرانسوی هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. این نسل روی پلتفرم B گروه رنو-نیسان ساخته شده که با نیسان میکرا و رنو کپچر مشترک است. این نسل از کلیو مثل قبل در نسخههای هاچبک پنجدر و استیشن تولید میشود اما نسخهٔ هاچبک سهدر آن حذف شده است. کلیو هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. لیست موتورهای بنزینی از یک نمونهٔ ۰.۹ لیتری سه سیلندر با ۹۰ اسب بخار قدرت آغاز میشود اما موتور بنزینی بعدی از نوع ۱.۲ لیتری چهار سیلندر است که در دو نسخهٔ تنفس طبیعی و توربوشارژ ارائه میشود. برای این دوئل ما نسخهٔ توربوشارژ موتور ۱.۲ لیتری بنزینی کلیو را انتخاب کردهایم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. رنو کلیو سال گذشته در اروپا بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
هوندا فیت
هوندا نخستین بار در سال ۲۰۰۱ در ژاپن هاچبک سابکامپکت جدیدی بنام فیت را معرفی کرد. این خودرو در کشورهای مختلفی چون ژاپن، تایلند، اندونزی، چین، فیلیپین و برزیل تنها در یک نسخهٔ هاچبک پنجدر به تولید رسید. فیت در آمریکای شمالی هم بهعنوان جایگزینی برای سیویک هاچبک عرضه شد. سپس در نمایشگاه توکیوی ۲۰۰۷ هوندا نسل دوم فیت را رونمایی کرد. این نسل هم مانند نسل قبلی در کشورهای مختلفی تولید شد اما نسل دوم فیت در اروپا برای اولین بار با نام جاز عرضه گردید. در این نسل نسخهٔ استیشن فیت هم با نام فیت شاتل تولید شد که البته فقط در بازار داخلی ژاپن عرضه میشد. این هاچبک سابکامپکت ژاپنی اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. نسل سوم فیت روی پلتفرم مشترکی با دیگر محصولات سابکامپکت هوندا یعنی هوندا سیتی، هوندا HR-V و آکورا CDX ساخته شده است. در این نسل اما راه نسخهٔ استیشن فیت از نسخهٔ هاچبک آن جدا شده و این مدل بهعنوان محصولی مستقل و با طراحی متفاوت، با نام هوندا شاتل در ژاپن عرضه میگردد؛ بنابراین فیت هماکنون مثل نسل اول صرفاً در یک نسخهٔ هاچبک پنجدر تولید میشود و مثل گذشته همچنان در اروپا با نام جاز عرضه میگردد. این هاچبک سابکامپکت ژاپنی هماکنون با طیف گستردهای از پیشرانههای چهار سیلندر بنزینی و دیزل به بازارهای جهانی عرضه میشود که همهٔ آنها از نوع تنفس طبیعی هستند. برای این دوئل ما از بین موتورهای مختلف فیت، موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی آنرا انتخاب کردهایم که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. برای انتقال نیروی تمامی موتورها دو گیربکس مختلف در نظر گرفته شده که اولی یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی بوده و گیربکس دوم یک واحد CVT با شبیهسازی هفت سرعته است. هوندا فیت سال ۲۰۱۷ در بازار اروپا نزدیک به ۳۵ هزار دستگاه فروش داشته درحالیکه در همین سال فروش آن در بازار ایالاتمتحده هم حدود ۵۰ هزار دستگاه بوده است.
رنو کلیو | هوندا فیت | |
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار | ۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۵ نیوتن متر | ۱۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۲ ثانیه | ۱۰.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۴ لیتر (ترکیبی) | ۵.۴ لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | ۱۲۰ گرم/کیلومتر | ۱۲۴ گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | ۴۵ لیتر | ۴۰ لیتر |
وزن | ۱۱۴۰ کیلوگرم | ۱۰۵۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۰۶ متر | ۴.۰۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۵۹ متر | ۲.۵۳ متر |
حجم صندوق بار | ۳۰۰ لیتر | ۳۵۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۲,۴۴۵ پوند | ۱۴,۱۱۵ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9950378]
Amir
۱۱ اسفند ۱۳۹۶رنو بخاطر ظاهر بهتر
مشخصات فنی بهتر (گیربکس شش سرعته و شتاب نسبتا بهتر)
قیمت پایینتر
حامد
۱۱ اسفند ۱۳۹۶هوندا هم بخاطر هوندا بودنش?
Amir
۱۱ اسفند ۱۳۹۶فروش کلیو تو اروپا گویای. همه چیز هست
تیاگو
۱۱ اسفند ۱۳۹۶جلوی رنو شبیه مگسه (البته که این نظر شخصیه)
طراحی هوندا معقول تره
از نظر طراحی داخل هم هوندا خیلی بهتره
بهرام
۱۱ اسفند ۱۳۹۶عقل حکم میکنه که به کلیو رای بدیم …
power active
۱۱ اسفند ۱۳۹۶آشغال فرانسوی و ترجیح دادی به ماشین ژاپنی !!!
جهانگیر رومی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶تا ژاپنی هست اونم هوندا هیچ فرانسوی جایی تو لیست نداره
F۲۲RAPTOR
۱۱ اسفند ۱۳۹۶اسکندر خان
کلیو تو اروپا جزو پر فروش ترین ها هست
واستایل و ظاهر بسیار بسیار زیبا تری نسبت به فیت داره،
SS
۱۱ اسفند ۱۳۹۶من هم برند هوندا رو به رنو ترجیح میدم
ولی در این دوئل به نظرم برتری با کلیو هست و به کلیو رای دادم
به نظرم هوندا فیت از نظر ظاهری ترکیبی از ماشین های کلاس سوپر مینی و مینی ون هست (اصلا ظاهر جالبی نداره)
ولی کلیو ترکیب خوبی داره (هفته قبل یه گذر موقتش رو از نزدیک دیدم)
ضمن اینکه ارزون تر هست و مشخصات فنی بهتری هم داره
F۲۲RAPTOR
۱۱ اسفند ۱۳۹۶قراره فرقون خودرو این نسلشو بعد رونمایی از نسل جدید تولید کنه
????
محمد
۲۰ اسفند ۱۳۹۶کمی مطالعه کنید
رنو همکار و سهامدار نیسان و میتسوبیشی هستش
در واقع رنو نیسان رو از ورشکستگی نجات داد
Ali
۱۱ اسفند ۱۳۹۶قطعا هوندا. به خاطر ظاهری که بیشتر به دلم میشینه (سلیقه ایه دیگه). طراحی داخلی که قطعا بهتره. تورو خدا به داشبورد این دو تا نگاه کنید. نمیگم از تو عکس میشه کیفیت رو مشخص کرد، ولی واقعا واضحه که کیفیت متریال داشبور فیت بالاتره. موتور تنفس طبیعی که مزیت بزرگیه. حجم صندوق بار بیشتر. کیفیت بالاتر. قابلیت اطمینان بیشتر. استهلاک کمتر (همین دو روز پیش مطلب پدال رو به خاطر بیارید در مورد بهترین خودروهای دست دوم زیر 20 هزاردلار که هوندا فیت یکیشون بود) برند با ارزشتر. همه ی اینا باعث میشه به هوندا رای بدم. البته رنو هم مزیت هایی داره که قیمت مهمترینشه. شتاب 0.8 بیشتر تو حدود 10 ثانیه هم برای این کلاس چندان اهمیتی نداره و مزیت قابل توجهی حساب نمیشه. همون قیمت مزیتشه که با اون همه مزیتی که برای هوندا گفتم این اختلاف قیمت قابل توجیهه.
Landscape
۱۱ اسفند ۱۳۹۶هوندا استایلش بیشتر به ون میخوره تا هاچبک
رنو کلیو محبوبیتش برام بیشتره تا هوندا فیت
amin
۱۱ اسفند ۱۳۹۶رأی من کلیو
به دلیل ظاهر و طراحی بسیار جسورانه تر،
چیزی که برای یک هاچبک الزامیه
Ali
۱۱ اسفند ۱۳۹۶نگاه توروخدا. باز یه برند لوکس رو قاطی رقابت غیر لوکس ها کردید. خدایی عادلانس این کار؟ کی برند لوکس رو با غیر لوکس مقایسه میکنه آخه. مخصوصا تو سایتی که وقتی پای یه ماشین لوکس مخصوصا از نوع آلمانیش وسط باشه، اکثرا به مشخصات و قیمت و این چیزا نگاه نمیکنن و صرفا به خاطر ظاهر و برندش بهش رای میدن. نکنید توروخدا این کارا رو نکنید. واقعا رقیب لوکسی برای آئودی نبوده که گروه جدا تشکیل بدین؟ اگه نبوده خوب گناه برندای غیر لوکس چیه که اون رقیب نداره و انداختینش به جونشون؟ البته از جدول پیداست که میشد آئودی و دی اس و مینی و آلفا رو یه جورایی با هم تو یه گروه انداخت و عادلانه تر میشد در این صورت.
سپیدرود
۱۱ اسفند ۱۳۹۶HONDA✌❤
سروش
۱۱ اسفند ۱۳۹۶طراحی داخلی هوندا
طراحی بیرونی عقب رنو
طراحی بیرونی جلو هوندا
طراحی جانبی رنو
موتور هوندا
گیربکس رنو
شتاب رنو (که ۰.۸ ثانیه تو این رده اهمیتی نداره)
استهلاک کمتر هوندا
کیفیت بهتر متریال داخلی و قطعات هوندا
فضای بیشتر صندوق هوندا
کیفیت سواری هوندا
برند بهتر هوندا
رای من هوندا
فرهاد كرمستجی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶موتور هوندا؟!!! کلیو 205 نیوتن متر تورک داره، تو کلاس مینی نمی خوای بگی که تنفس طبیعی مثلا شاخ محسوب میشه!!! اینجا مصرف مهمه والودگی!
Hamid...Audi
۱۱ اسفند ۱۳۹۶آقای دهقان تشکر بابت این دوئل های جذاب…
اگه میشه مشخصات دقیق تر درج بشه.مثلا اینکه حداکثر توان و گشتاور توی چه دوری بدست میاد.
#ali.m#
۱۱ اسفند ۱۳۹۶کلیو برام جذاب تره اما هیچ کدوم انتخاب اخرم نیست .
میلاد
۱۱ اسفند ۱۳۹۶تواین سگمنت قیمت خیلی مهمه
پس رنو
Ali
۱۱ اسفند ۱۳۹۶به چیزی که بعضی وقتا باید بهش توجه داشته باشید اینه که مجبور نیستید انتخاب کنید?
فرهاد كرمستجی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶با اینکه خودم نسبت به فرانسویا حس خوبی ندارم ولی انصافا موندم دوستان میگن طراحی بیرونی هوندا بهتره؟!!! ایا ما چشامون ضعیفه یا معنی زیبایی تغییر کرده، هوندا خداییش سازنده ی خیلی از بهترین ماشیناست، می خواین به هوندا رای بدین بگین برا اینکه هونداست رای دادم ولی نگین که ظاهرش دلچسب تره، مثل ام پی وی کوچیک شدست فیت. اگه قرار باشه تو این کلاس ماشین تهیه کنم قطعا کلیو،،، ظاهر واقعا دلچسبی داره هرچند که با داشبورد و کنسولش به سختی کنار میام. از گیربکس سی وی تی هم به شدت گریزانم.
orangotan
۱۲ اسفند ۱۳۹۶طراحی بیرونی هوندا یکم حس ون رو داره اما مطمئنم رانندگی باهاش خیلی لذت بخش تر باشه چون قسمت جلوی ماشین خیلی پایینه و دید بسیار خوبیو به راننده میده
فقط همین که شبیه ونه خوب نیست ایرانیا هم که ون و استیشن دوست ندارن
محمد
۲۰ اسفند ۱۳۹۶رنو