نیسانهیوندای

دوئل نیسان ورسا و هیوندای اکسنت

در ادامهٔ روند برگزاری دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی به سراغ گروه تازه تأسیس سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم. این گروه به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده و امروز شاهد اولین دوئل آن بین نیسان ورسا و هیوندای اکسنت خواهیم بود.

هیوندای اکسنت

نیسان ورسا

سئات تولدو

اشکودا راپید

؟

؟

رنو سیمبل

لادا وستا

پژو ۳۰۱

سیتروئن الیزه

؟

؟

هوندا سیتی

سوزوکی سیاز

تویوتا یاریس iA

میتسوبیشی میراژ

؟

؟

نیسان ورسا

نیسان ورسا یک سدان ساب‌کامپکت و ارزان‌قیمت است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. این ماشین روی پلت‌فرم V نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون نیسان میکرا و نوت مشترک است. ورسا در بازار داخلی ژاپن با نام لاتیو و در برخی بازارهای خارج از ایالات‌متحده با نام سانی عرضه می‌گردد. همچنین نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این ماشین نیز با نام رنو اسکالا در هند عرضه می‌شود. ورسا در کشورهای گوناگونی چون برزیل، چین، مصر، ژاپن و… به تولید می‌رسد. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی هنوز در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل ۲۰۱۵ مورد فیس‌لیفتی قرار گرفت که اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ رونمایی شد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلویی خودرو انجام گرفته و ظاهر ورسا را به برادر بزرگ‌ترش یعنی آلتیما نزدیک کرده است. نیسان برای ورسا چهار پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. همهٔ این موتورها از نوع چهار سیلندر هستند که ما از میان آن‌ها نمونهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای انتقال آن به چرخ‌های جلو یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. نیسان ورسا تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده نزدیک به صد هزار دستگاه فروش داشته است.

هیوندای اکسنت

هیوندای برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ نسل نخست مدل ساب‌کامپکت اکسنت را معرفی نمود. این ماشین در چهار نسخهٔ سدان، هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و کوپه به تولید رسید و سپس در سال ۱۹۹۹ نسل دوم آن معرفی گردید. این نسل در برخی بازارها با نام ورنا عرضه شد که یکی از آن‌ها بازار کشورمان بود. در این نسل نسخهٔ کوپه از خانوادهٔ اکسنت حذف شد. سپس نسل‌های سوم و چهارم این خودرو به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی آن رسید که برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۶ با نام ورنا در چین رونمایی شد و چندی بعد در سال ۲۰۱۷ نسخهٔ آمریکایی آن با نام اکسنت در ایالات‌متحده معرفی گردید. البته نسل کنونی اکسنت در ظاهر هم تفاوتی‌هایی با ورنا دارد. نسل دوم این ماشین زمانی با نام ورنا در کشورمان توسط کرمان‌خودرو تولید می‌شد و به‌تازگی تولید نسل چهارم آن با نام اکسنت توسط این شرکت در ایران آغاز شده است. نسل پنجم اکسنت فعلاً تنها با یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی در ایالات‌متحده عرضه شده که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس‌های آن‌هم شامل نمونه‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک می‌شود. هیوندای اکسنت طی یازده ماه سپری شده از سال جاری در بازار ایالات‌متحده بیش از ۵۳ هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

نیسان ورسا

هیوندای اکسنت

پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۱۱۰ اسب بخار ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر ۱۶۰ نیوتن متر
گیربکس CVT ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۲ ثانیه ۸.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۷.۱ ثانیه ۱۶.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر/ساعت ۱۹۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۹ لیتر (ترکیبی) ۷.۵ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۱۲۲ کیلوگرم ۱۲۲۵ کیلوگرم
طول ۴.۴۵ متر ۴.۳۸ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۰ متر ۲.۵۸ متر
حجم صندوق بار ۴۲۵ لیتر ۳۹۵ لیتر
قیمت پایه ۱۲,۸۷۵ دلار ۱۵,۶۳۰ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9905675]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. orangotan

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    کره ای ها جزو فاوریتام نیستن اما اکسنت از ورسا بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. شاهين

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (848 ديدگاه)

      البته درستش فِیوریته …ولی ما از شما قبول میکنیم ؛)

      1. orangotan

        ۶ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (51 ديدگاه)

        مرسی که هستی ?

    2. Volvo

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (195 ديدگاه)

      هر خودرویی که در کلاس خودش ارزنده باشه و روح مشتری مداری در اون باشه جزو “فیوریتهای” منه .

      با تشکر

      پ.ن
      دوستان کانال مورد علاقه من موتور ترند بود که چندماهی میشه مثل سابق نیست . شمی و سالمون هم که همچنان پابرجا هستند.اتواکسپرس هم مثل سابق بردوامه و مت واتسون هم کمی کم کار شده .
      کسی کانالهای دیگر خودرویی اگه میشناسه معرفی کنه استفاده کنیم ممنون میشم

      1. F۲۲RAPTOR

        ۶ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (2627 ديدگاه)

        گاراژ جی لنو

    3. محمد

      ۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1429 ديدگاه)

      نیسان ورسا کنسول وسطش خیلی بده

    4. نیما

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (5 ديدگاه)

      من هم فاوریت هایی دارم ولی دلیل نمیشه فاوریت های بقیه رو زیر فاوریت های خودم بدونم فاوریت های هرکس با فاوریت های بقیه متفاوته :)

  2. charger

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (393 ديدگاه)

    این ورسا چرا اینقد کج و کوله وزشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    از نیسان بعیده

  3. CNA

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (234 ديدگاه)

    درسته که مشخصات فنی هیوندا بهتره
    ولی خب چون نیسان قیمتش ۳۰۰۰ کمتره و
    مصرفش کمتره بهتره

    1. حامد

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (826 ديدگاه)

      فقط بخاطر 0.6 تفاوت در مصرف سوخت؟!

      1. CNA

        ۶ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (234 ديدگاه)

        خب رقابت تو ۱۰ لیتر که نیست
        تو میلی لیتره

        1. حامد

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (826 ديدگاه)

          بله صحیح می فرمائید ولی
          تو زندگی روزمره این میلی لیترا اونطور حس میشه ؟!

        2. CNA

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (234 ديدگاه)

          نه حس نمیشه ولی خب جمع میشه

        3. نیما

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (342 ديدگاه)

          حس میشه ولی نه با قیمت بنزین توی ایران
          باید خارج باشی تا بدونی چی میگمو اینجا هر لیترش ارزش داره

        4. ADAK

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (1849 ديدگاه)

          خارج رفته عزیز
          لطف کن نسبت حقوق متوسط (یا بهتره بهت بگم حقوق پایه ی یه کارگر ساده ) در خارج را به قیمت 1 لیتر بنزین را یه نگاهی بهش بنداز و بعد با ایران مقایسه کن
          دوست عزیز خارج ج رفته دیگه اون زمان که یکی میرفت یه جایی (!) بعد می گفت :
          قیمت فلان چیز و بهمان چیز خارج اووونقده گذشت

  4. F۲۲RAPTOR

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2627 ديدگاه)

    هیوندا
    اکسنت خیلی زیبا و باتناسبه
    در حالی که ورسا بد قواره و زشته
    موتور اکسنت هم واقعا قدرتمند تره مصرفش هم کمتره

    1. F۲۲RAPTOR

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (2627 ديدگاه)

      درحالی که نیسان فقط مصرفش کمتره

    2. Saeed Boroomand

      ۷ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (547 ديدگاه)

      جفتشون با این قیمت گرونن. البته ورسا رو با حدود ده یازده هزارم میشه خرید. کلا نیسان تمام تلاشش رو کرده ماشین زشت و کاربردی طراحی کنه که فقط کسایی که مجبورن بخرن

  5. کارل شلبی

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    به نظرم پشت سپر نیسان اضافه است???

  6. شاهين

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    نمیدونم چرا نیسان انقد طراحیاش ساده و یا زشت شده!! حداقل دیگه همه پسند نیست.کجاست اون طراح ماکسیما یا مورانو که ۱۵ سال پیش طراحی میکرد و هنوز ماشیناش خوشکله….
    به اکسنت رای دادم

    1. charger

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (393 ديدگاه)

      آفرین واقعا طراحی مورانو بینظیر بود

    2. Volvo

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (195 ديدگاه)

      شاهین عزیز

      نسل جدید ماکسیما در قیاس با هم رده های خودش هنوز هم خودروی زیبا و بسیار ارزنده ایه . مورانو فراز و نشیبهای زیادی داشت تو این چند سال و من مدتی داشتم و متاسفانه سواریش سفت بود و با پرادو تعویض کردم ولی طبق بررسی هایی که دیدم نسل جدید تر سواری نرم و قابل قبولی داری و کیفیت متریال داخلی به قول کسانی که بررسی کردند بسیار خوب بوده .

      شاید اندکی از این انتقاد شمای گرامی به دیدگاه ما ایرانی ها باشه که از دیدن نسل های جدیدشون محروم هستیم و توان بررسی و مشاهده اونا رو نداشته باشیم .
      ماکسیمای جدید و فیس لیفت امسالش که بسیار خودروی زیبایی است .

      با تشکر

      1. جواد

        ۶ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (60 ديدگاه)

        ماکسیمای جدید که به معنای واقعی عالی.خدا کنه اونقدر عمر کنیم تا بتونیم تا خیابونای داخل شاهد ترددشون باشیم چون با وضع فعلی گمرک بعید می دونم حالا حالا ها شاهد حضورشون باشیم.

        1. جواد

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (60 ديدگاه)

          ببخشید.?اشتباه شد اصلا حواسم نبود نیسان ماکسیما به کشور وارد شده. چون آخرین اخباری که دربارش خوندم چیزی نزدیک به دو سال پیش بود که در مورد قیمت احتمالیش در کشور بود

  7. Mahdi Chevrolet

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1474 ديدگاه)

    نسل قبل اکسنت خیلی قشنگ تر بود

  8. ایمان

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    اکسنت از هر نظر برتره و جای حرف باقی نمیذاره

  9. آرش آمریکایی

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (637 ديدگاه)

    جای تیبا تو این گروه خالیه

    1. امیر

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (200 ديدگاه)

      دنا پلاس توربو بیشتر به این گروه میخوره و هیچی از اینا کم نداره(مثل موتور قوی EF7 توربو با ۱۵۰ اسب ، سااانرووف ،سنسووور عقب دیگه چی میخواین؟) هیوندا باید از ساختن اکسنت خجالت بکشه و مثل زمانی که پیکان میساختیم به حسرت به ما نگاه میکردن الان هم باید حسرت ساخت دنا رو بخورن. اون تیبا که شما عرض کردید بنظرم باید تو سگمنت سدان های لوکس بزارنش اینجا جاش نیس

      1. حامد

        ۶ دی ۱۳۹۶
        سوابق: (826 ديدگاه)

        موتور EF7 با مهندسیه جناب اقای موحندث میرسلیم

        بله هیوندای باید خجالت بکشه مخصوصا پیتر شرایز

  10. آرش آمریکایی

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (637 ديدگاه)

    شک نکنید تیبا تو این گروه بود اول میشد
    برید تیبا بخرید

  11. سروش

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (184 ديدگاه)

    فک کنم تو همه نظر سنجی ها میگن کدام ماشین رو میپسندی . نگفته کدام بهتره. نمیدونم چرا بعضی از دوستان علیه انتخاب ماشینها جبهه میگیرن؟

  12. datsun

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    طبق این آماری که تو متن داده ورسا در بازار ایالات متحده دو برابر اکسنت فروش داشته

  13. NAVID۰۰۹۸

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    اکسنت تو کلاس خودش واقعا زیبا و بصرفه میباشد
    ولی هیف که اکثر ماشینای کره ای روح و کیفیت رانندگی ندارن
    دقیقا برعکس ژاپنیا که ظاهر کره ایهارو ندارن ولی روز به روز بهشون وابسته میشی بابت کیفیت خوب رانندگی

  14. #ali.m#

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1826 ديدگاه)

    به خاطر ظاهر بهتر اکسنت بهش رای میدم

  15. احمد

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (113 ديدگاه)

    دوستان نگران نباشید ماشین های جدید نیسان هوندا تویوتا تا اونجایی که در توانشون بوده تونستند شبیه خودرو های هیوندا طراحی کنند

  16. الف.ی

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    چرا ورسا اینقدر بد ریخت و قیافه است ؟؟؟

  17. امیر

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    خدای اکسنت سر هست

  18. عارف

    ۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    من تو منطقه ازادی اروند هستم و هر دو ماشین به تعداد زیاد وجود داره ولی باید از نزدیک ورسا رو ببینید که چقدر از لحاظ ابعاد بزرگتر هست و طی درگی که با هر دو ماشین داشتیم ورسا با اقتدار برنده شد که بعد خودمون هم تعجب کردیم و با این اختلاف قدرت چرا اینجوری شد اکسنت فقط قیافه داره و از لحاظ جاداری و فنی قابل مقایسه نیست من ورسا رو روندم می‌دونم چی هست

    موافقم 3
    مخالفم 1
  19. علیرضاcar

    ۱۲ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ازلحاظ‌ایمنی‌وفنی‌ورسا‌ولی‌ازلحاظزیبایی‌واسپرت‌بودن‌اکسنت‌‌درکل‌پنجاه‌پنجاه‌میپسندم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا