در قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال، نوبت به گروه هاچبکهای سابکامپکت رسیده است. گروهی که در سومین دوئل آن مزدا ۲ و اوپل کورسا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت بهطورکلی ۱۴۳۵ رأی به ثبت رسیده است که سهم مزدا از این آراء ۹۹۱ رأی و اوپل ۴۴۴ رأی بوده است. بدین ترتیب مزدا ۲ با کسب ۶۹ درصد از کل آراء پیروز دوئل شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا میکند. در چهارمین دوئل گروه هاچبکها سابکامپکت نیز امروز دو هاچبکی به مصاف هم رفتهاند که هردو در کشورمان حضور دارند یعنی هیوندای i20 و میتسوبیشی میراژ.
آئودی A1 | آلفا میتو | فورد فییستا | امجی ۳ |
آئودی A1 | ؟ | ||
پژو ۲۰۸ | سوزوکی بالنو | رنو کلیو | هوندا فیت |
پژو ۲۰۸ | ؟ | ||
تویوتا یاریس | فیات آرگو | فولکسواگن پولو | سئات ایبیزا |
؟ | ؟ | ||
نیسان میکرا | اشکودا فابیا | مزدا ۲ | اوپل کورسا |
؟ | مزدا ۲ | ||
مینی کوپر | دیاس ۳ | کیا ریو | شورلت سونیک |
؟ | ؟ | ||
سوزوکی سویفت | سیتروئن C3 | هیوندای i20 | میتسوبیشی میراژ |
؟ | ؟ |
میتسوبیشی میراژ
میراژ نام باسابقهای در سبد محصولات میتسوبیشی است بهگونهای که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۷۸ بازمیگردد. در این سال میراژ بهعنوان خودرویی سابکامپکت در سه نسخهٔ هاچبک سهدر، هاچبک پنجدر و سدان به بازار آمد. سپس بعدها مدل لنسر در برخی بازارها با نام میراژ عرضه گردید. این روند تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و این خودرو در انواع مختلف در پنج نسل به بازارهای جهانی عرضه گردید اما پس از خاتمهٔ تولید نسل پنجم در این سال برای مدتی خبری از میراژ نبود تا اینکه سرانجام نسخهٔ کنونی میراژ در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۱ رونمایی شد. این خودرو که نسل ششم میراژ محسوب میشود، بهعنوان جایگزین مدل کلت در نظر گرفته شده است. نسل کنونی میراژ که با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد، همانند نسلهای ابتدایی خود، خودرویی سابکامپکت بوده و در دو نسخهٔ سدان و هاچبک تولید میشود که البته نسخهٔ سدان در نمای جلویی تفاوتهایی با نسخهٔ هاچبک دارد. نسخهٔ سدان این ماشین در برخی بازارها با نام Attrage و در برخی دیگر با نام میراژ G4 عرضه میگردد. نسخهٔ هاچبک میراژ نیز چند سالی است توسط آرین موتور در کشومان عرضه میگردد. میتسوبیشی در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۵ نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ میراژ را با مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که این نسخهٔ فیسلیفت شده هم به کشورمان راه یافته است. میراژ فقط با دو موتور سه سیلندر بنزینی با حجمهای ۱ و ۱.۲ لیتری به بازار عرضه میشود که ما در این رقابت نسخهٔ قدرتمندتر آنرا انتخاب کردهایم. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا یک نمونهٔ CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند.
هیوندای i20
i20 سابقهٔ بسیار کمتری نسبت به رقیبش در این دوئل دارد بهگونهای که نسل اول آن برای اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۸ و بهعنوان جایگزینی برای مدل Getz معرفی شد. این هاچبک سابکامپکت کرهای که در سبد محصولات هیوندای بین مدلهای i10 و i30 قرار میگیرد، در دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و سهدر به تولید میرسید. نسل اول این خودرو برای مدل ۲۰۱۳ فیسلیفتی را تجربه کرد که عمده تغییرات آن در نمای جلویی انجام گرفته بود. این نسل از i20 توسط آسان موتور بهصورت وارداتی در کشورمان هم عرضه گردید. در آگوست ۲۰۱۴ اما نوبت به معرفی نسل دوم این خودرو رسید که در استایل ظاهری بهکلی نسبت به نسل قبلی متحول شده است. این نسل از i20 روی پلتفرم GB کیا-هیوندای ساخته شده که با خودروهایی چون کیا ریو، کیا استونیک و هیوندای کُنا مشترک است. نسل دوم i20 مانند قبل در دو نسخهٔ سهدر و پنجدر تولید میشود. بهتازگی پس از همکاری مجدد کرمانخودرو و هیوندای، تولید این خودرو به همراه برادر کوچکش i10 در ایران آغاز شده است. i20 برخلاف رقیب ژاپنیاش، با پیشرانههای متنوع بنزینی و دیزلی عرضه میگردد که شامل نمونههای سه سیلندر و چهار سیلندر با حجمهایی از ۱ تا ۱.۴ لیتر میشود. ما برای این رقابت همان پیشرانهای را انتخاب کردهایم که در نمونههای تولیدی کرمانخودرو وجود دارد. این موتور از نوع ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو هم گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ دستی و چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
میتسوبیشی میراژ | هیوندای i20 | |
پیشرانه | ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر | ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۸۰ اسب بخار | ۱۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰ نیوتن متر | ۱۳۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱.۷ ثانیه | ۱۱.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر (ترکیبی) | ۵.۶ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۹۳۰ کیلوگرم | ۱۰۶۰ کیلوگرم |
طول | ۳.۸۰ متر | ۴.۰۳ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۵ متر | ۲.۵۷ متر |
قیمت پایه | ۱۲,۰۰۰ پوند | ۱۱,۶۰۰ پوند |
قیمت در ایران | ۸۲.۹میلیون تومان | ۹۲.۹ میلیون تومان |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9815579]
Amir
۲ شهریور ۱۳۹۶.
به هیوندای رای میدم و به نظرم کاملا لیاقت پیروزی داره. در اکثر موارد برتری قابل ملاحظه ای داره.
فرشاد
۲ شهریور ۱۳۹۶باهات موافقم. هیوندای طراحی خارجی بهتر و شیکتر و مجموعه فنی ایدهآلتری داره، اما کاش طراحی کابینشم به جذابی بدنش بود.
(ali(chevy nova
۲ شهریور ۱۳۹۶دوستان بد نیست این مطلب رو بخونىد
مىتسوبىشى موتورش با 3 سىلندر داره 80 اسب تولىد مىکنه یعنى هر سىلندر حدودا 27 اسب تولىد مىکنه
موتور هىوندا با 4 سىلندر داره 100 اسب تولىد مىکنه ىعنى هر سىلندر 25 اسب
حالا اگه موتور مىتسو بىشى 4 سىلندر بود مىتونست 104 اسب تولىد کنه
البته بلند تر بودن مىلنگ موتور هىوندا که 4 سىلندر هست ىعنى بىشتر بودن ىاطاقان ثابت موتور و فشار کم تر روى اون
ازطرف دىگه اونور گشتاور موتور هىوندا بهتره ولى وزنش هم بىشتره
درکل من طرفدار این کلاس نىستم اما واسه شهرهاى شلوغ گزىنه خوبى هستن هر دو و فقط سلىقه حکم مىکنه کدوم رو بخرىد
Ali panamera
۲ شهریور ۱۳۹۶حجم موتور رو تقسیم بر تعداد سیلندر کن میبینی سیلندر های هیوندای کوچیکتره ینی با سیلندری که حجمش کمتره 3اسب بخار کمتر تولید میکنه و اگه میتسو 4سلندر بود باید حجمش 400ccبیشتر میشد یا از سیلندر های کوچیکتری استفاده میکرد که درنتیجه 27 اسب تولید نمیکنه
aston martin
۲ شهریور ۱۳۹۶از میراج بدم میاد
- A M I R -
۲ شهریور ۱۳۹۶در این که هیوندای در این رقابت پیروزه هیچ شکی نیست ، اما چون هر دوتای این ماشینا استفاده شهری دارن ، اگر قیمت رو فاکتور بگیریم من میراژ رو انتخاب میکنم ، حتی اگر به عنوان ماشین دوم بخوام انتخاب کنم i10 رو به i20 ترجیح میدم
به نظرم تو این سگمنت ابعاد کوچیک نسبت به قدرت موتور اولویت داره !
فرشاد
۲ شهریور ۱۳۹۶هیوندای i20 تو ایران ارزش خرید بیشتری داره (نسبت به میراژ) وگرنه هیچ خودرویی تو ایران ارزش خرید نداره.
فرشاد
۲ شهریور ۱۳۹۶الان قیمتها رو چک کردم، قیمت میراژ رو ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومن بیشتر از قیمت نمایشگاه زدین. از نظر ابعاد بدنه هم، میراژ اختلاف طولش با i10 حدود 13/5 سانته (بزرگتره)، با i20 بیشتر از ۲۰ سانت (کوچیکتره)
i10 رقیب مناسبتر و همکلاستریه برای میراژ، اختلاف قدرتشونم خیلی کمتر از اختلاف قدرت میراژ و i20ه.
سردبیر
۲ شهریور ۱۳۹۶درود. با عرض پوزش، قیمت دو خودرو جابه جا زده شده بود که اصلاح شد. ممنون از دقت نظر شما
ونوم اف ۵
۲ شهریور ۱۳۹۶چرا میراژ تو خارج گرونتره ولی تو ایران برعکسه
فرشاد
۲ شهریور ۱۳۹۶چون اینجا ایرانه، هر کی هر چقدر زورش برسه، تیغ میزنه.
سعید
۲ شهریور ۱۳۹۶نوشته قیمت پایه
#ali.m#
۲ شهریور ۱۳۹۶به هیوندایی رای دادم .
به خاطر ظاهر بهترش .از نظر فنی هم هر دو به نظرم
یکی هستن .هیچ کدوم برتری زیادی ندارن نسبت به هم .
Amir
۲ شهریور ۱۳۹۶.
علی جان از نظر فنی کجا یکی هستن !!!؟????
میراژ اصلا میتسوبیشی اصیل و ژاپنی نیست .
ضمن اینکه موتورش 200 سی سی و وزنش 100 کیلو کمتره ، اما مصرف سوختش بیشتره.
قدرت هیوندای هم 25درصد و گشتاورش 35 درصد بیشتر از میتسوبیشیه که این برتری قابل توجه در مسیر های سر بالایی و شتابگیری بالای 85 کیلیومتر بر ساعت به خوبی خودش رو نشون میده.
همینطور که فرشاد گفت در مقابل میراژ ، تنها و تنها نقطه ضعف آی20 طراحی کابینشه. در مقابل سایز کوچک تر میراژ هم برای داخل شهر مناسب تره.
شتابگیری بهتر ، گیربکس بهتر ، فاصله ی محوری و احتمالا کابین دلباز تر ، قیمت کمتر و سقف سرعت بیشتر و … همه باعث برتری آی20 هستند.
#ali.m#
۲ شهریور ۱۳۹۶میتسو با حجم موتور ،گشتاور و اسب بخار کمتر
شتاب و سقف سرعت یکسانی داره .
باور کن حتی یک نفر هم اون 5 کیلو متردر ساعت اختلاف رو معیار خریدش نمیذاره .این ماشین ها هم واسه شهر هستن و توی شهر واقعا قدرتشون کافیه .
اما خب از یه طرف هم با وجود حجم بیشتر سیلندر ها هیوندایی مصرف یکسان داره با میتسو .
از این نظر برتره وگرنه من برتری دیگه ای نمیبینم .
و اینکه درسته میراژ اصلا اصیل نیست منم اصلا ازش خوشم نمیاد .
فرشاد
۲ شهریور ۱۳۹۶علی جان اینم در نظر بگیر که هیوندای با وزن بیشتر، ابعاد بزگتر، موتور حجیمتر با یک سیلندر اضافه، مصرف سوخت کمتری داره تا حدودی، در حالی که همه توقع دارن با توجه به مشخصات فنی، میراژ کم مصرفتر باشه.
#ali.m#
۲ شهریور ۱۳۹۶درسته فرشاد جون مصرف هیوندایی خیلی خوبه .
علی
۲ شهریور ۱۳۹۶آی بیست بهتره.خداییش طراحی میراژ بدجور هندیه.
سياوش
۲ شهریور ۱۳۹۶میراژ بیشتر رقیب i10 هست تا i20 از ظاهر خودرو کاملا مشخصه
درثانى قیمت میراژو ۱۵میلیون گرونتر درج کردین
silver
۲ شهریور ۱۳۹۶هیوندا واقعا خوب کارکرده ، در مقابل میتسو خیلی محتاطانه طراحی شده ،
هیوندا در طراحی ظاهری به وضوح یک قدم جلوتر هست
ولی در کشور های جهان سوم مثل ایران که ماشین تا سالیان سال باید کار بده دوام هم بسیار مهمه که میتسوبیشی در این زمینه بسیار خوش نامه.
ولی به شخصه موتور چهار سیلندر رو به سه سیلندر ترجیح میدم
با اینکه ممکنه بعد از ۱۰۰ هزار کیلومتر یه سری خورده خرج گریبان گیرم بشه!
mohammad_FM 480
۲ شهریور ۱۳۹۶این سگمنت اصلا برام جذاب نیست و باهاش حال نمیکنم.
و بیشتر بخاطر طراحی هیوندای بهش رای دادم
البته موتورش هم چهار سیلندره که نرم تر از میتسوبیشی کار میکنه
جواد
۲ شهریور ۱۳۹۶مقایسه میراژ باi10 معقول تر بود
حمیدرضا
۲ شهریور ۱۳۹۶هیوندای در همه زمینه ها سرتر بود این مدل از میتسوبیشی فقط قیمت خرید پایینی داره همین و بس
سیاوش
۲ شهریور ۱۳۹۶مصرف سوخت میراژ خیلی کمتر از اینه با گیربکس CVT تازه مصرفش 4.9 ترکیبی است اینجا دستی شو زدین 5.9 اطلاعاتتون خیلی غلط داره ثانیا این دوخودرو در یک کلاس نیستند .
امیر دهقان
۲ شهریور ۱۳۹۶مشخصات فنی میراژ از سایت کارانددرایور گرفته شده و مصرف سوخت با احتساب میانگین اعداد اعلامی این سایت ذکر شده است.
در مورد کلاسبندی هم ما طبق اعلام ویکیپدیا عمل کردهایم که هر دو خودرو را در کلاس سابکامپکت قرار داده است.
البته میراژ از لحاظ ابعداد بین خودروهای سگمنت A و سگمنت B قرار میگیرد و نمیتوان آنرا بطور قطعی در یک کلاس قرار داد.
sunmartin
۲ شهریور ۱۳۹۶هیوندای آی بیست key less سانروف صندلی چرم و استارت استپ داره همچنین مانیتور 7 اینچ و دوربین دید در شب با متراژ سنج و موتور قویتری داره
هیوندای i20 را می توان یکی از پر آپشن ترین هاچ بک های حال حاضر ایران نامید چرا که این خودرو به امکانات رفاهی و ایمنی نظیر الکتروکرومیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (2 کیسه هوا)، سیستم پخش DVD و MP3, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light) تجهیز شده است.
البته باید یادآور
کلنل
۲ شهریور ۱۳۹۶میتسوبیشی یک کمپانی دوست داشتنی و با اصالت
سعید
۲ شهریور ۱۳۹۶بچه ها میراژ توی کلاس ای 10 نیست؟؟؟!!
محمد
۳ شهریور ۱۳۹۶بله میراژ باید با i10 مقایسه بشه
محمد
۲ شهریور ۱۳۹۶من میراژ دارم ولی خداییش مصرفش 5.9 نیست. مصرفش کمتره.نرمال 4.7 میسوزونه. قیمتشم تو ایران 13 میلیون اختلاف داره با i20 .چه کنیم که ایرونیا با هیوندای خیلی حال میکنن.
MehdiTurbo
۲ شهریور ۱۳۹۶دوباره نسخه ی فول گذاشته نشده !!! من به میراژ رای میدم درسته امکانات بیشتری داره ولی طراحی میراژ بیشتر تو طول زمان به دل ادم میشینه و کیفیت داشبورت دوتا اتومبیل قابل مقایسه نیس من میراژ ک میبینم حس بهتری بهم دست البته فقط تو این سگمنت
محمد
۳ شهریور ۱۳۹۶اصلا این دو خودرو تو یک کلاس نیستند میراژ باید با i10 مقایسه بشه!
amin
۳ شهریور ۱۳۹۶تو این کلاس به نظرم فینالیست ها مینی و ۲۰۸ و کلیو باشند،البته از بین کلیو و ۲۰۸ نمیتونم حدس بزنم کدومشون رقیب مینی خواهد شد
علی
۳ شهریور ۱۳۹۶به نظر من مقایسه میراژ با آی۲۰ درست نیست ، باید با آی ۱۰ یا پیکانتو مقایسه بشه
امید
۳ شهریور ۱۳۹۶به نظر من هم این مقایسه اساسا اشتباهه و میراژ باید با پیکانتو و فیات ۵۰۰ و آی ۱۰ مقایسه میشد.در ضمن جالبه که از نظر شتاب هردو در یک حد هستن. آی بیست البته از نظر من نسبت به نسل قبل پسرفت کرده ظاهرش
Gelare
۳ شهریور ۱۳۹۶هیوندا بهتر بود دیگه البته من طرفدار هیچ کدوم نیستم ولی بنظرم اون بهتر بود و برنده شدن حقشه که جلو هم هست
امیرحسین بشیر فرهمند
۴ شهریور ۱۳۹۶با احترام به میتسوبیشی ، طراحی هیوندای پخته تر ، و فضای کابین دلنشین تر بود ، و قیمت ها هم برابر ، سگمنت مورد علاقه ی من نیست ، اما اگر بین این دوگزینه باشه ، قطعا آی 20 …
آفرین به هیوندای
علی
۲۴ دی ۱۳۹۶هیوندای ظاهر خوب داره ولی میتسو ظاهرش بیریخت است.اما میتسوبیشی داخلش وطراحی داشبورد وصندلی عالی وبسیار نرم وراحت است.اصلا تولندن این خودرومعروف است به کم استحلاک ترین خودروی انگلیس.دوم اینکه ماشین های کره ای موتورشون بعد 2سال ضعیف میشه نمیدونم چرا؟به نظرمن ماشین ژاپنی ده سال هم کارمیکنه استیل خودشوحفظ میکنه وهمیشه خریدارداره ولی کره ای زود خراب میشه.درکل بی احترامی به دوستان نباشه میتسوبیشی میراژ را نباید با هیوندای مقایسه کرد چون صحبت هیوندای ای 20نیست.این خودو روبا کامپکت های دیگه مثل هوندا جازوفورد وسوزوکی وتویوتا درکل دنیا سنجش میشه.