در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال، امروز سراغ گروه سدانهای بزرگ لوکس رفتهایم. گروهی که در دومین دوئل آن، دو رقیب قدرتمند یعنی بامو سری ۷ و مازراتی کواتروپورته به مصاف یکدیگر رفتند. در این دوئل، رقابتی تقریباً نزدیک و شانهبهشانه جریان داشته بهگونهای که سری ۷ موفق به کسب ۱۵۱۰ رأی شده و کواتروپورته توانسته است ۱۲۲۰ رأی کسب نماید؛ بنابراین رقیب آلمانی با کسب ۵۵ درصد از کل آراء، پیروز دومین دوئل گروه سدانهای بزرگ لوکس لقب میگیرد. مجموع آراء این رقابت نیز برابر با ۲۷۳۰ رأی است. حال امروز در دوئل سوم این گروه، کادیلاک CT6 به رقابت با جنسیس G90 میپردازد.
مرسدس بنز S کلاس | جگوار XJ | آئودی A8 | لکسس LS |
؟ | ؟ | ||
لینکلن کانتیننتال | کیا کوریس | کادیلاک CT6 | جنسیس G90 |
لینکلن کانتیننتال | ؟ | ||
بامو سری ۷ | مازراتی کواتروپورته | ||
بامو سری ۷ |
کادیلاک CT6
کادیلاک یکی از باسابقهترین لوکسسازان جهان است و تجربهٔ بسیار زیادی در زمینهٔ ساخت خودروهای لوکس دارد. لوکسترین محصول سالیان دور این شرکت، مدل فلیتوود بود که تا سال ۱۹۹۹ به تولید رسید اما در این سال فلیتوود بدون معرفی جایگزین مستقیمی، از سبد محصولات کادیلاک کنار رفت. پسازاین، عنوان سدان پرچمدار کادیلاک به دست مدل DTS و بعدازآن XTS افتاد که برخلاف فلیتوود، هردو از نوع دیفرانسیل جلو بودند. این روند همچنان ادامه داشت تا اینکه کادیلاک در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵ سدان بزرگ کاملاً جدیدی بنام CT6 را رونمایی نمود. این سدان لوکس برخلاف قبل از نوع دیفرانسیل عقب است و نخستین سدان فول سایز دیفرانسیل عقب کادیلاک از زمان خاتمهٔ تولید فلیتوود محسوب میشود. به همین دلیل، بسیاری CT6 را جایگزین فلیتوود میدانند. این ماشین روی پلتفرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدید جنرال موتورز با نام اُمگا ساخته شده که با پلتفرم سدان کوچکتر CTS متفاوت بوده و برای تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز مهندسی شده است. همچنین CT6 نخستین محصول کادیلاک است که از شیوهٔ نامگذاری جدید این شرکت استفاده میکند. این سدان لوکس آمریکایی علاوه بر آمریکای شمالی، در چین، اروپا، کره، اسرائیل و خاورمیانه هم عرضه میشود. CT6 فعلاً با سه پیشرانهٔ مختلف ارائه میگردد که همگی از نوع بنزینی بوده و عبارتاند از ۲ لیتری چهار سیلندر توربو، ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی و ۳ لیتری V6 توئین توربو؛ اما غیر از اینها، کادیلاک در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۵، نسخهٔ پلاگینهیبریدی CT6 را هم رونمایی کرد که مجهز به همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر مذکور به همراه دو موتور الکتریکی است. نسخهٔ چهار سیلندر در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما هردو نمونهٔ شش سیلندر بهصورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند. ما برای این رقابت قویترین مدل CT6 یعنی نمونهٔ مجهز به موتور ۳ لیتری V6 توئین توربو را انتخاب کردهایم که ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک همانطور که اشاره شد بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل میشود.
جنسیس G90
درحالیکه کادیلاک از کهنهکاران عرصهٔ لوکسسازی است، رقیبش در این دوئل کاملاً در نقطهٔ مقابل قرار دارد چراکه جنسیس و حتی در صدر آن هیوندای از سابقهٔ بسیار کوتاهی در این زمینه برخوردار است. هرچند این شرکت با معرفی سدان Dynasty در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار به وادی سدانهای بزرگ لوکس پای نهاد اما نخستین تجربهٔ رسمی و جدی هیوندای در این کلاس با معرفی نسل اول مدل اکوس یا سنتنیال در سال ۱۹۹۹ صورت گرفت که با همکاری میتسوبیشی ساخته شده بود. سپس بعد از ۱۰ سال، در سال ۲۰۰۹ نسل دوم اکوس معرفی شد که برخلاف نسل قبلی روی پلتفرم دیفرانسیل عقب مشترک با کیا کوریس ساخته شده بود. نسل دوم اکوس که در کشورمان هم با نام سنتنیال عرضه شد، به همراه مدل کوچکتر جنسیس توانست نام هیوندای را بیشازپیش در بخش خودروهای لوکس مطرح کند؛ اما چون نام هیوندای، نام مناسبی برای خودروهای لوکس نبود، هیوندای تصمیم گرفت به روش سازندگان ژاپنی یعنی تویوتا، نیسان و هوندا عمل کند و بنابراین در نوامبر سال ۲۰۱۵ جنسیس را بهعنوان برندی مجزا جهت عرضهٔ خودروهای لوکس خود تأسیس کرد. نخستین محصول این برند لوکس نوپا، سدان بزرگ G90 بود که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی شد و در اصل جایگزین هیوندای اکوس محسوب میشود؛ بنابراین، برند جنسیس خود بهتنهایی کمتر از دو سال سابقه دارد. برای این سدان لوکس کرهای نیز سه پیشرانهٔ مختلف ارائه میشود که همگی بنزینی هستند اما برخلاف کادیلاک CT6 در بین آنها نمونهٔ چهار سیلندر وجود ندارد. ضعیفترین موتور این خودرو یک نمونهٔ ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی است و بعدازآن یک موتور ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو قرار دارد؛ اما قویترین پیشرانهٔ G90 یک واحد ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور است که در دوئل ما هم جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی همین موتور انتخاب شده است. هر سهٔ این موتورها در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای همهٔ آنها وجود دارد.
مشخصات فنی
کادیلاک CT6 | جنسیس G90 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۵ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | ۴۱۰ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۵ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵ ثانیه | ۵.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۵ ثانیه | ۱۳.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۴۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۰.۷ لیتر (ترکیبی) | ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۹۸۲ کیلوگرم | ۲۱۰۸ کیلوگرم |
طول | ۵.۱۸ متر | ۵.۲۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۱۱ متر | ۳.۱۶ متر |
حجم صندوق بار | ۴۲۵ لیتر | ۴۵۳ لیتر |
قیمت پایه | ۶۵,۳۹۰ دلار | ۷۰,۶۵۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9798706]
احمد
۹ مرداد ۱۳۹۶جنسیس جی 80 هم اندازه هم طراز با این کادیلاکه نه جی 90 از لحاظ پیشران جی 90 تنفس طبیعی 5 لیتری بصورت طبیعی مصرفش باید بیشتر باشه مخصوصا که وزن و طول و عرض بیشتری داره که تاثیر گذاره بصورت کلی از نظر من همون جنسیس جی 80 کادیلاک شکست میده و سرتره قیمتشم کمتره منتها نویسنده به عمد مهاجم با دفاع مقایسه کرده مثلا
sunmartin
۱۰ مرداد ۱۳۹۶همین جنسیس g90 بهترین خودروی لوکس آمریکا در سال 2017 درست 1 ماه پیش شد اما در پدال هر کره ای که با هر خودروی دیگه ای مقایسه بشه بلا استثنا از دیدگاه متعصب کاربران بازنده است البته کامنت های هر شخص ب ای خودش اعتبار داره و در نظر سنجی واقعی و بین المللی هیچ تاثیری نداره
واقعیت ها چیز دیگه ای جز فضای مجازیه کاربران ایرانی حتی این دو خودرو از نزدیک ندیدن اما بطور واضح و با قاطعیت در مورد اونها نظر میدن
توی یک مطلبی نوشته بود خصوصیات مشترک ایرانی ها چیه؟؟ جواب این بود در هر موردی کهرشناس هستند و نظر میدن
ebi V16 bi turbo
۲۱ مرداد ۱۳۹۶کادیلاک با شش سیلندر و۳ لیتر ۴۱۰ اسب بهد جنسیس با ۸ سیلندر و ۵ لیتر ۴۲۰ اسب خب خیلی کمه والبته جنسیس به دلیل متور سنگین و…… سنگین تره تازه پر خور تر کندتر و دراز تر هم هست من به کادیلاک رای دادم
Sk
۲۸ مرداد ۱۳۹۷عزیز من موتور کادیلاک توئین توربوست اما موتور جنسیس تنفس طبیعیه اگه موتور جنسیس هم توربو بود قطعا سرعت و شتاب و قدرت خیلی خیلی بیشتری نسبت به کادیلاک داشت ولی حیف توربو شارژ نکردنش
من که به جنسیس رای دادم
امیرحسین بشیر فرهمند
۲۶ مرداد ۱۳۹۶با تمام احترامی که برای برند تازه تاسیس و رو به جلوی جنسیس قاعلم ، نظر شخصی بنده اگر به کسی برنخوره کادیلاک هست به خاطر تعلق خاطر و احساس اعتمادی هست که به برند کادیلاک دارم ولی از جنسیس به راحتی نمیتوان عبور کرد واقعا شایسته و یونیک هست …
مهدي
۷ آبان ۱۳۹۶با سلام
جنسیس یه خودروی خوب و با طراحی و کیفیت مطرحه. ولی کادیلاک واقعا یه کشتیه با قدمته.
Elmiraj
۴ اسفند ۱۳۹۶((((صد در صد کادیلاک ))))
سوپرلوکس های الدورادو ، سویل ، فیت وود و دِویل به کنار !!!
فقط کافیه سالهایی که کادیلاک در آنها اختراع و نوآوری انجام داده رو کنار هم قرار بدی تا از ۶۰ سال سابقه کیا جلو بزنه !!!!
car lover
۱۷ مرداد ۱۴۰۳جای موتور کادیلاک و جنسیس باید عوض میبود