همچنان روند برگزاری دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال ادامه دارد و امروز نوبت به گروه کراساوورهای کوچک لوکس رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت میان آئودی Q3 و آکورا CDX بودیم. در این دوئل مجموعاً ۱۶۷۲ رأی به ثبت رسیده که Q3 توانست با کسب ۱۳۱۷ عدد از آنها یا بهعبارتدیگر ۷۸ درصد از کل آراء پیروز گردد درحالیکه CDX موفق به کسب تنها ۳۵۵ رأی شده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه کراساوورهای کوچک لوکس رقابت میان دو کراساوور نورسیده یعنی ولوو XC40 و جگوار E-Pace برگزار شده است.
ولوو XC40
آئودی Q3 | آکورا CDX | بامو X1 | رنجروور اووک |
آئودی Q3 | رنجروور اووک | ||
آئودی Q2 | بامو X2 | اینفینیتی QX30 | دیاس ۶ |
؟ | اینفینیتی QX30 | ||
بیوک انکور | مینی کانتریمن | جگوار E-Pace | ولوو XC40 |
؟ | ؟ | ||
لکسس UX | مرسدس بنز GLA | ||
؟ |
ولوو برای چندین سال با دو مدل XC60 و XC90 در بخش کراساوورها حضور داشت؛ اما با افزایش محبوبیت این خودروها خصوصاً در سگمنتهای پایینتر، این شرکت سوئدی تصمیم به گسترش خانوادهٔ کراساوورهای خود گرفت. بدین ترتیب در ابتدا با معرفی کانسپتی بنام ۴۰.۱ در سال ۲۰۱۶ پیشنمایشی این کراساوور جدید خود را ارائه کرد. سپس نسخهٔ تولیدی این خودرو تنها چند ماه پیش در تاریخ ۲۱ سپتامبر با نام XC40 رسماً رونمایی شد. همانطور که از نام این خودرو هم مشخص است، XC40 کوچکترین عضو خانوادهٔ کراساوورهای ولوو محسوب میشود درحالیکه در طراحی کاملاً دنبالهروی برادران بزرگتر خود است. این ماشین روی پلتفرم کاملاً جدید و تازه توسعهیافتهٔ CMA ولوو ساخته شده که در آینده در کل محصولات سری ۴۰ این شرکت بکار خواهد رفت. همچنین هماکنون کراساوور ۰۱ محصول برند مشترک جیلی و ولوو یعنی Lynk & Co هم روی همین پلتفرم ساخته شده است. XC40 فعلاً تنها در دو نسخهٔ مختلف عرضه میشود که یکی دیزلی و دیگر بنزینی است و به ترتیب D4 و T5 نام دارند. مدل D4 از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل استفاده میکند درحالیکه T5 به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو مجهز شده و برای این دوئل نیز همین مدل را برگزیدهایم. این پیشرانه ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که برای انتقال آن دو گیربکس شش سرعتهٔ دستی و هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. هردو مدل D4 و T5 بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما سال آینده مدل T3 هم ارائه خواهد شد که از یک پیشرانهٔ سه سیلندر بنزینی استفاده کرده و صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو تولید خواهد شد.
جگوار E-Pace
محبوبیت عجیب و خارج از تصور کراساوورها موجب شد تا بسیاری از خودروسازانی که هیچگاه در تاریخ خود شاسیبلندی تولید نکرده بودند به این بخش گرایش پیدا کنند. یکی از این شرکتها جگوار بود که برای اولین بار با مدل F-Pace به دنیای کراساوورها پا گذاشت. حال بهتازگی این شرکت بریتانیایی دومین عضو خانوادهٔ کراساوورهای خود را هم با نام E-Pace معرفی کرده است. این خودرو که کوچکتر از F-Pace است برای اولین بار در تاریخ ۱۳ جولای امسال رسماً رونمایی شد. E-Pace روی پلتفرم D8 گروه جگوار-لندروور ساخته شده که با رنجروور اووک و لندروور دیسکاوری اسپرت مشترک است. این کراساوور کوچک لوکس زیر نظر مدیر طراحی جگوار یعنی آقای «یان کالوم» طراحی شده ولی برخلاف F-Pace و بهطورکلی دیگر محصولات جگوار، برای طراحی قسمت جلوی آن از کوپهٔ F-Type الهام گرفته شده است. برای E-Pace در بازار اروپا میتوان از میان پنج پیشرانهٔ مختلف یکی را انتخاب نمود که سه نمونهٔ آنها دیزلی و دو واحد بنزینی هستند. همهٔ این موتورها از سری Ingenium بوده و همگی ۲ لیتری چهار سیلندر هستند که دیزلیها در سه سطح قدرت ۱۵۰ اسب بخار، ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۰ اسب بخار ارائه میشوند درحالیکه نمونههای بنزینی در دو سطح قدرت ۲۵۰ اسب بخار و ۳۰۰ اسب بخار قابل انتخاب هستند؛ اما در آمریکای شمالی فقط پیشرانههای بنزینی عرضه خواهند شد. در این رقابت اما به جهت هماهنگی با رقیب سوئدی، نسخهٔ کم قدرت پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوی E-Pace را انتخاب کردهایم. بهغیراز مدل پایهٔ دیزلی E-Pace که با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود، دیگر مدلها همگی به یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
ولوو XC40 | جگوار E-Pace | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۳۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۵ ثانیه | ۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر (ترکیبی) | ۷.۷ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۴ لیتر | ۶۸ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۶۴ گرم/کیلومتر | ۱۷۴ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۶۸۰ کیلوگرم | ۱۸۳۲ کیلوگرم |
طول | ۴.۴۲ متر | ۴.۳۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۰ متر | ۲.۶۸ متر |
حجم صندوق بار | ۴۶۰ لیتر | ۵۷۵ لیتر |
قیمت پایه | ۲۷,۹۰۵ پوند | ۲۸,۵۰۰ پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9883237]
(Ali(Chevy Nova
۵ آذر ۱۳۹۶من جگوار رو انتخاب مىکنم که خىلى هم خوشگل هست و مشخصاتشم خوبه
alireza
۹ آذر ۱۳۹۶سلام.آخه چرا? ؟؟؟ ولو بهتره که از نظره منطقی، بهره وری، آرگونومی، بازده، راندمان، کارایی، یا هر کلمه ی دیگه ای! از هر نظر ولوو هستش ستاره ای.???
Ali
۵ آذر ۱۳۹۶با تعصب???
جگوار????
سياوش
۵ آذر ۱۳۹۶کفه ترازو خیلی به نفع ولوو هست پس ولوو باقیمت کمتر
john
۵ آذر ۱۳۹۶انتخاب خیلی سخته. جفتشون عالین
alireza
۹ آذر ۱۳۹۶سلام.داداش هر دو خوبن، اما ولوو بهتره، خروجی یا outputش نسبت به جگوار بهتره.☺ عصبانی نشی؟
ارش
۵ آذر ۱۳۹۶عاشق جاگوارم مخصوصا مدلهای xjدهه 70-80 میلادی.
جلالى
۵ آذر ۱۳۹۶هر جفتشون خوبن اما انتخاب خوب و خوب تر هست دیگه
Landscape
۵ آذر ۱۳۹۶من به x40 رای دادم چون فقط معیارم جدول اعداد بود طراحی هردو رو میپسندم
الآن یکی میاد میگه چون ظرفیت باک جگواربیشتر بود بهش رای دادم…
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۵ آذر ۱۳۹۶من به ولوو رای دادم.
به طور کلی این e پیس خیلی انتظار رو اونطور که باید برآورد نکرد و مثل اف پیس موفق نخواهد بود.
عمده ضعفشم همین وزنه زیادشه،که میبینید با توجه به گشتاور بیشتر 5. ثانیه کندتره و مصرف سوختشم بیشتره.
امیدوارم گروه jlr یه فکری به حال این اضافه وزن بکن.
نویدی
۵ آذر ۱۳۹۶چقدر ولوو نمای جانبی جذابی داره،بدجور به دلم نشست.
جدول مشخصات فنی و قیمت هم که گویای همه چیز هست.
بدون تردید انتخاب من : سوئد!
امیر
۵ آذر ۱۳۹۶جگوار
F۲۲RAPTOR
۵ آذر ۱۳۹۶من به ولوو رای میدم بیشتر پسندم میشه
وظاهر شیک وجذابی داره
همینطور طول و فاصله محوری بیشتری نسبت به رقیب داره
Hosein
۵ آذر ۱۳۹۶این دوئل ها واقعا سخت عاشق دوتاشونم.جلوی ولوو +عقب جگوار.ولوو یه کوچولو دوستداشتنی تره.
M3csl
۵ آذر ۱۳۹۶با اینکه ولوو روی کاغذ و طبق آمار جدول بهتره و انتخاب معقول و منطقی تریه اما یه عشق ماشین واقعی همیشه با قلبش انتخاب میکنه،،پس جاگوار.
alireza
۹ آذر ۱۳۹۶سلام.عشق خودرو یکیش خودم، خودروی بهتر نسبت منابع، تجهیزات و پتانسیلهاش به سرعتش بهتره، اینجا کدوم بازدهیش بیشتره؟…☺
ولووی سریعتره.
سروش
۵ آذر ۱۳۹۶اول متن نوشتن کراس اوور های کوچک . والا تو ایران با وجود چینی ها غولیه واسه خودش
#ali.m#
۵ آذر ۱۳۹۶داشبورد ولوو افتضاحه .
اصلا باهاش حال نکردم .
در کل ولوو داشبورد های ساده ای داره .
من به جگوار رای میدم .
شندی
۶ آذر ۱۳۹۶طراحی جلو ولوو دوس داشتنی تره ولی طراحی پشت جگوار یه چیز دیگه است..
هر دوشون عالین و انتخاب سختیه، باید هر دوش رو سوار شی تا ببینی کابین کدوم یکی راحت تر و کاربردیتره.
کیوان
۶ آذر ۱۳۹۶ولوو رو چون بیشتر پسندیدم
محسن
۶ آذر ۱۳۹۶هر دو برند با اصالت و خاص هستن انتخاب بسیار سخته
alireza
۹ آذر ۱۳۹۶سلام.جگوار زیر مجموعه ی تاتا موتورز هندوستانه، اصالت کجا بود؟!!! گرفتی مارو؟؟؟ ولوو در کشور خودش از اسکانیا پر طرفدارتره در بازارهای جهانی، با بنز رقابت می کنه هم کامیونها و تریلرهاش، هم انواع سواریش. آره داداش☺ اون موقع که داشتن جگوار انگلیس رو می فروختن حتی یک نفر از کشور های اروپایی یا امریکای شمالی نیومد بخردش. آخر هندوستان پا پیش گذاشت.! رنج روور انگلیسی هم واسه تاتا موتورزه، چون بی ام دبلیو که صاحبش بود نخواستش، همین بی ام دبلیو که الان ولوو رقیب سر سختشه.