در جامعه ما اکثریت افرادی که به خودرو و حواشی مرتبط به آن علاقهمندند، بهخوبی به این نکته واقفاند که در این بازار عجیبوغریب و استثنایی! اولاً، بیشتر خودروهای با کیفیت بالا از انواع وارداتیاند و ثانیاً هیچ مدل وارداتی را نمیتوان خریداری نمود مگر با پرداخت دستکم ۲ برابر قیمت جهانیاش.
بر کسی پوشیده نیست که این مقدار تفاوت، تنها مبین حداقل اختلاف بهاء بین داخل و خارج از کشور است و چه بسی در بعضی از برندهای گرانقیمت آلمانی و ژاپنی، این تفاوت قیمتها از ۳ برابر قیمت اصلی خودرو شروع شده و تا ۱۰ برابر آن هم ختم میشود! برخلاف آنچه که در افواه رایج است، بنده معتقدم که گرانی فوقالعاده خودرو در کشورمان، یکی از مهمترین علل افزایش آلودگی هوا و ماندگاری بیش از حد فرسودهها در هر کوی و برزن است.
به نظر اینجانب، یکی از بهترین شیوههایی که موجب دسترسی بیشتر مصرفکنندگان طبقه متوسط و پایین جامعه به خودروهای باکیفیت میشود، آزادسازی ورود خودروهای دستدوم با کارکرد ۱۰ سال یا کمتر است. در این میان، هم دولت به درآمد مصوبه خویش دست پیدا میکند و هم به علت عرضه بیشتر این خودروها به بازار، قیمت آنها شکسته شده و از شدت تقاضا کاسته میگردد.
در پایین صفحه عکس و مشخصات ۸ خودروی دستدوم را میبینید که همگی آنها در کشور کویت مستقر میباشند. با توجه به نزدیکی این کشور به استانهای جنوبی، کرایه حمل خودرو از این مملکت بسیار ارزانتر از جاهای دیگر است و این خود میتواند گزینه مطلوبی برای کلیه واردکنندگان باشد. همگی این خودروها از انواع موجود در بازار کشورمان موجود بوده و نمایندگیشان فعال است.
( توضیح: هر دینار کویت در حدود ۳.۴۶ دلار و ۱۱,۲۰۰ تومان است)
تویوتا کمری GLX
تصویر زیر مربوط به تویوتا کمری نسل پیش است، خودرویی که در ایران هم از آن استقبال شایان توجهی شده و امتحانش را هم بهخوبی پس داده است. چندی پیش، این مدل به عنوان یکی از بادوامترینهای اتومبیلهای دنیا انتخاب شده بود. بنا به گفته فروشنده، خودرو مذکور دارای کارکردی معادل ۵۷ کیلومتر میباشد که در حال حاضر بررسی صحتوسقم این ادعا برای مان مقدور نیست. اتومبیل مورد اشاره، مدل ۲۰۱۰ میلادی و قیمت آن معادل ۳۸۵۰ دینار کویت است.
اتومبیلی که در تصویر زیر مشاهده میکنید، کیا سراتو دو نسل پیش است. این مدل در کشورمان هم روانه بازار شد ولی به علت شناخت اندک خریداران در آن زمان، استقبال چندانی از آن نشد. خودرویی کم استهلاک و بیآزار است که میتوان مدتهای مدید از آن استفاده نمود. این خودرو مدل ۲۰۰۴ بوده و ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد. بهایی که برای آن تعیین شده ۹۵۰ دینار کویت است. تویوتا کرولا
تصویر زیر مربوط به کرولا نسل پیش است که در کشورمان هم بهکرات مشاهده میشود. از نظر ظاهری کاملاً محافظهکارانه طراحی شده و بیشتر باب طبع افراد میانسال است. البته این امر چیزی از ارزشهای نمیکاهد. از نظر استهلاک بسیار مقرونبهصرفه بوده و جزو جانسختترین خودروهای دنیاست. مدلی که در تصویر مشاهده میکنید مدل ۲۰۰۸ و فول آپشن بوده و از لحاظ سلامت در شرایط عالی است. قیمت این خودرو با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲۵۰۰ دینار تعیین شده است. مزدا ۳
مزدا ۳ را همه خودرو دوستان میشناسند و نیاز به معرفی ندارد. همانطور که ملاحظه میکنید خودرو مربوط به دو نسل قبل است. شرایط نگهداری آن معمولی بوده و کارکرد آن معادل ۱۲۲۰۰۰ کیلومتر است. خودروی فوق مدل ۲۰۰۸ میلادی و قیمت آن معادل ۱۹۰۰ دینار کویت است. بنز C200
خودروی فوق در کشورمان محصولی لوکس و بسیار گرانقیمتی محسوب میشود و از محبوبیت بالایی هم نیز برخوردار است. در حال حاضر، مشابه این خودرو در بازار ایران دستکم بالای ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. خودروی فوق مدل ۲۰۱۱ و فول آپشن است. از لحاظ وضعیت کلی و سلامت در شرایط عالی بوده و ۵۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد دارد. قیمت آن ۵۸۰۰ دینار کویت تعیین شده است. ب.ام.و ۵۲۵ آی
تصویر زیر مربوط به یکی از خودروهای محبوب و دوستداشتنی بوده که علیرغم سن بالا همچنان از ابهت و صلابت برخوردار است. این خودرو در کشورمان نیز همچنان پرطرفدار باقی مانده است و نمونههای دستدوم آن نیز از فروش نسبتاً خوبی برخوردارند. خودروی فوق مدل ۲۰۰۴ و فول آپشن میباشد. کارکرد آن ۱۱۷۰۰۰ کیلومتر و قیمت آن معادل ۲۶۰۰ دینار کویت است. بنز E200 کمپرسور
معمولاً بنز را خودروی افراد جاافتاده مینامند! شاید دلیل این موضوع به نحوه طراحی آن برگردد. اما موضوع هر چه باشد، نمیتوان از کنار این قضیه بهسادگی گذشت که مدلهای گوناگون مرسدس، از لحاظ طراحی و استایل از ماندگاری بالایی برخوردارند و بهاصطلاح دیرتر از مد میافتند. خودروی موجود در تصویر مدل ۲۰۰۸ بوده و فول آپشن است. کارکرد آن ۸۵۰۰۰ کیلومتر و قیمت آن ۴۹۰۰ دینار کویت است. این خودرو از وضعیت عالی برخوردار است. هیوندای آزرا
نسل پیشین آزرا شاید یکی از محبوبترین مدلهای هیوندای در بازار کشورمان باشد. خودرویی لوکس و آرام که در صورت کمی مراقبت و تعویض بهموقع روغن موتور، میتوان تا مدتها از آن استفاده نمود. مدلی که در تصویر مشاهده میشود بنا به گفته فروشندهاش ۱۵۰ کیلومتر کارکرد دارد، که در حال حاضر بررسی صحت و سقم این ادعا برایمان امکانپذیر نیست. وضعیت کلی خودرو بنا به اعلان فروشنده درجه یک میباشد. مدل این خودرو ۲۰۰۷ و قیمت آن ۱۹۰۰ دینار کویت است.
قاسمی زاده
۱۶ شهریور ۱۳۹۴اگه نرخ دلاروتثبیت کنن و همانند امارات برای واردات یه رقم فیکس شده مثلا 3درصدگرفته بشه کلیه مشکلات مردم چه خریداران خودرو وچه تولیدکنندگان وبازرگانان حل میشه چون درحال حاضربااین مقررات وتعرفه های نجومی هیچ معادله ای حل نخواهدشد ازاون طرف هم چه ایرادداره کارخانجات خودروسازی خصوصی سازی بشه تا این نخبه های کشورمان به دنیانشون بدن تا کارخانجات امثال کره وحتی ژاپن هم به گردمان نخواهندرسیدبسترمناسب است خداروشکرهمه چیز داریم فقط مدیریت درست به داد این مردم ومملکت میرسه .
علیرضا
۱۰ دی ۱۳۹۴سلام
ایا راهی هست بشه یه خودرو واسه استفاده شخص وارد کرد
ممنون میشم اگه هر راهی هست راهنمایی کنیین
علی حنیفه
۲۶ خرداد ۱۳۹۵با سلام از چه راهی میشه یه خودروی کارکرده وارد کرد؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
Nik
۱ تیر ۱۳۹۵من فکر نمیکنم که با تسهیل وارادت خودرو مشکل آلودگی هوای ایران حل شود، اگرچه با تسهیل واراددت خودرو مخالف نیستم.
این سیاست اشتباهی است که واردات خودروی خارجی با مشکلات عدیده مواجه است، ولی موضوع آلودگی بیشتر به قیمت بنزین و سیاست اشتباه دولت و مجلس ارتباط دارد.
تنها راه و شاید بهترین روش مقابله با آلودگی هوا آزاد ساختن قیمت بنزین است.
کامبیز
۶ مهر ۱۳۹۵درود
آقا چقدر این ایده جالب و خوب هست . دقیقا برای قشر متوسط جامعه که بخش اعظم هم تشکیل میدن مصداق همین جمله نویسنده گرامی دور ریختن پول تو جوی آب هست که بطور کل باید قیدش رو بزنیم !!
و چقدر جالب اگر عملی بشه !!
آرش
۲۴ بهمن ۱۳۹۵با تشکر از حسن نیت نویسنده مقاله باید گفت که دو نکته مهم را در ئظر نگرفتید : 1- اگر دولت ورود خودرو های دست دوم خارجی را ازاد نماید کارحانجات داحلی مسلما ورشکست خواهند شد ضمنا نگران درآمد دولت هم نباشید وقتی کارخانجات داخلی خودرویی با قیمت واقعی 5 میلیون را 50 میلیون می فروشند جیب دولت بهتر پر می شود . 2- شما قیمت های کشور کویت را ذکر نمودید فکر حداقل 100% کمرکی و هزینه انتقال و دلالی ر ا هم اضافه بنمایید آن وقت می بینید که زیاد هم مناسب قشر متوسط جامعه نیست .
ramin
۶ فروردین ۱۳۹۷خدمت هموطنان گرامی عرض کنم تاسال2004میلادی من چند بار به کشور آذربایجان سفر کردم،اکثرا خودروهای قدیمی مثل کشور خودمان تردد میکردند،اما دوسال پیش دوباره به اونجا سفری داشتم دیدم اکثر ماشینها بروز شدن حتی خودم چند بار که از تاکسی استفاده کردم از خودروهای مطرح بودند مثل ،النترا،بنزکلاسs،وغیره…اوضاع رو که پرسجو کردم فهمیدم واردات خودرو دست دوم آزاده و حتی واردات کردن یک خودرو برای مصرف شخصی تعرفه گمرکی نداره،اونا از آلمان بنز دست دوم مثلا با پنج سال کارکرد میآوردن بقیمت پراید 10سال مصرف خودمون،
ماشین
۲۷ بهمن ۱۳۹۷اگه ایران همه ماشین دست دوم بخرند سوار شن و دیگه خودرو صفر از نمایندگی یا دلال نخرن یا از نمایشگاه مشکل حل حل میشه درستم حل میشه