سنت MPV کُشی پژو با سرعت هر چه تمام رو به جلو حرکت کرده و این بار نوبت نسل جدید ۵۰۰۸ است که به یک شاسیبلند تبدیل شود؛ اما آیا این برند فرانسوی با سعی در به دست آوردن دل هواداران مد پسند، نیازهای خریداران سنتی را فراموش کرده است؟
پیش از پاسخ به این سؤال بیایید از نظر طراحی نگاهی به جدیدترین محصول پژو بیندازیم. این خودرو نه تنها فرسنگها با نسل پیشین خود تفاوت داشته بلکه با دیگر شاسی بلندهای ۷ نفره بازار نیز متفاوت است. نمای جلو منحصربهفرد، همرنگ نبودن سقف با بدنه، کابین بوتیک مانند و رینگهای الماس مانند ظاهر زیباتری را نسبت به خودروهایی چون اشکودا کودیاک و نیسان ایکس تریل ایجاد نموده است.
در دماغه شاهد شباهتهایی با برادر کوچکتر یعنی ۳۰۰۸ بوده اما از ستون A به بعد این خودرو متفاوت است. در جایی که خط سقف ۳۰۰۸ بهطور مناسبی به بخش انتهایی حرکت میکند، ۵۰۰۸ در این بخش مستقیمتر عمل کرده است.
بخش پشتی برای جای دادن دو صندلی اضافی سرراست تر بوده اما از نظر ما ظاهر نسبتاً عجیبی دارد. احساس جذاب بودن ۳۰۰۸ به کابین برادر بزرگتر نیز راه یافته است. در بخش جلو حس نشستن در ۳۰۰۸ تداعی شده و طراحی کابین مشابه با خودروهای کانسپت را شاهد هستیم. حس واقعی کیفیت نیز در کابین ۵۰۰۸ وجود داشته و در جایی که نسل قبلی از پلاستیکهای سخت استفاده کرده بود، نسل جدید ۵۰۰۸ دارای پلاستیکهای نرم میباشد.
در روی درها نیز پلاستیک بکار رفته است. نشان دهندههای دیجیتال i-Cockpit پژو (با کاکپیت مجازی آئودی شباهتی ندارد) بهصورت استاندارد در تمامی مدلهای ۵۰۰۸ وجود داشته و یک مورد واقعاً برجسته هستند. صندلیهای ماساژوردار نیز در این خودرو عرضه شده است.
در بخش عقب نیمکت تاشوی مرسومی را میبینیم که از مدل ۳۰۰۸ گرفته شده است. تمامی صندلیها نقطههای ایزوفیکس برای صندلی کودک را داشته و برای ایجاد حداکثر راحتی به عقب و جلو حرکت میکنند. بستن کمربند ایمنی کمی سخت جلوه میکند اما به لطف فاصله بین محوری بیشتر و کفی مسطح فضای زانوی زیادی وجود دارد.
فضای سر نیز خوب بوده اگرچه که سقف پانورامیک استاندارد در مدل GT Line کمی از فضای سر سرنشین میانی را میکاهد. به این نکته هم اشاره کنیم که میزهای پیکنیک در نظر گرفته شده کمی ناامیدکننده نشان میدهند.
در زمانی که تمام صندلیها تا شوند فضای ۲۱۵۰ لیتری ایجاد میشود که بیشتر از رقبایی چون کودیاک، ایکس تریل و کیا سورنتو میباشد اما فضای بین کف صندوق و پشت صندلیها صاف نبوده و فواصلی وجود دارد. اگر خانوادهای جوان دارید احتمالاً اسباببازی کودکتان را در این فاصلههای ایجاد شده خواهید یافت.
به لطف بدنهای طویلتر و وزن بیشتر، ۵۰۰۸ در عبور از دستاندازها بهتر از ۳۰۰۸ عمل میکند اما عبور از چالهها هنوز هم میتواند شوکهای تیزی را به کابین منتقل کند. اگرچه غربیلک فرمان کوچک در مدلهای ۳۰۸ و ۳۰۰۸ به خوبی کار میکند اما در خودروی بزرگی چون ۵۰۰۸ فرمان احساس حواسپرتی را ایجاد میکند. سیستم فرمان خودرو بازخورد بسیار کمی داشته و باعث میشود احساس مبهمی به وجود آید. همچنین تکانهای زیادی نیز در بدنه احساس میشود.
پژو ۵۰۰۸ را میتوان با دو پیشرانه بنزینی و چند نسخه دیزلی سفارش داد. نسخه حاضر در این تست از نوع پایه ۱.۲ لیتری پیورتک توربو بوده که در اکثر اوقات عملکرد خوبی داشت اما در زمان استفاده از تمامی صندلیها و پر بودن صندوقعقب قطعاً نسخههای ۱.۶ لیتری بنزینی یا ۲ لیتری دیزلی انتخاب بهتری خواهند بود گیربکس ۶ سرعته دستی پژو نیز بهترین گزینه موجود نبوده اگرچه که مدلهای گرانتر با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک جدید در دسترس هستند.
آپشن سیستم چهار چرخ محرک وجود ندارد اما این خودرو بهصورت سفارشی از سیستم کنترل چسبندگی سود میبرد که اولین بار در ۲۰۰۸ دیده شده بود. این سیستم جایگزین سیستم کنترل کشش شده و در شرایط لغزنده چسبندگی مناسب را تأمین میکند. این سیستم عملکرد خوبی داشته اما آفرود ۵۰۰۸ در حد رقبا نیست.
مشخصات پژو ۵۰۰۸ ۱.۲ PureTech 130 GT Line
قیمت: 28195 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/۲۳۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 10.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: 188 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 5.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Kamran
۲۷ مهر ۱۳۹۶ خدایی طراحیش خیلی شیـک
و مـدرنه مخصـوصا کابینـش!
من که ایـرادی ازش نمیبینـم
و به تمام رقبا ترجیح میدمش
حامد
۲۸ مهر ۱۳۹۶من با این قضیه که صفحه کیلومتر و آمپر رو از پشت فرمان به روی داشبورد انتقال داده ، مشکل دارم … لطفا عکس چهارم را به دقت ببینید ( عکس را در Tabجدید و بزرگ شده ببینید ) ؛
مطمئنا دید جلو ماشین خیلی کم شده و باز هم 100% مطمئنم رانندگی و دید جلو با این طراحی برای خانمها ( که جثه و قد کوتاهتری دارند ) به مشکل برخواهد خورد و اصلا غیرممکن است …
محسن
۲۷ مهر ۱۳۹۶چقدر داخلش دوست داشتنیه
datsun
۲۷ مهر ۱۳۹۶چرا پژو یه انجین درست حسابی طراحی نمیکنه
همیشه یه ۱.۶ لیتری وسطه
سیاوش
۲۷ مهر ۱۳۹۶1.2 لیتر سه سیلندر برای این ماشین دیگه واقعا نوبره !!!یعنی چی اخه من نمی فهمم
علی
۲۷ مهر ۱۳۹۶طراحی داخلیش نسبت به قیمتش فوق العاده هیجان انگیزه و مثل کابین پورشه پانامرا حالت کابین خلبان داره البته نمیگم در حد پورشه است .
وارد ایران بشه و تداوم داشته باشه وارداتش میتونه موفق باشه البته با قیمت واقعی.
با تچکر
amir Schumacher
۲۷ مهر ۱۳۹۶.
حس خوبی به این موتور های کم حجم و توربو شده ، بویژه برای بازار و بنزین ایران ، ندارم
رقبای تنفس طبیعی رو ترجیح میدم.
ظاهر این ماشین هم قشنگه ولی انتخاب من نیست.
حالا وارد بشه از نزدیک ببینم شاید بیشتر خوشم بیاد.
فعلا از ۱۰ بهش ۷ میدم.
Landscape
۲۷ مهر ۱۳۹۶چقدر زشت و حال بهم زنه این همون 3008 فقط کشیده تر شده
حالا اینا هیچ ماشین هفت نفره موتورش باید 1200 cc سه سیلندر باشه
فقط از چراغ عقب سه تکش خوشم میاد
ونوم اف ۵
۲۸ مهر ۱۳۹۶ظاهر سلیقه ای هست ولی به نظر من شیکه ولی برای ماشین شاسی بلند یا کراس اور انجین ۱.۶ ناجور و ۱.۲ فاجعه هست البته شاید اروپا زیاد جاده کفی داره ولی ایران با این بری مناطق کوهستانی فکر کنم کم بیاره
ch. چ
۲۷ مهر ۱۳۹۶پژو دیگه شورشو دراورده
برا این سه سیلندر ۱.۲لیتری
ینی شرط میبندم پژو تراکتور و یا حتی دامتراک هم تولید کنه یه موتور سه سیلندر ۱.۲لیتری میذاره روش:-):-)
TTRS
۲۷ مهر ۱۳۹۶این موتورهای کوچک هزینه قطعاتش خیلی کمتر هست و همینطور وزن کل موتور هم کمه
Lanta
۲۷ مهر ۱۳۹۶دلیل استفاده از موتور به این اندازه کوچیک مصرف کمتر الایندگی کمتر به هر حال اروپا کلی قوانین سخت مالیاتی داره که خیلی از خریدار راضین یه همچین ماشین با این اندازه داشته باشن ولی موتور کوچک و کم مصرف پاک تری داشته باشن این موتور بیشتر واسه بازار اروپاست طراحی داشبوردش که خیلی حرفه ای و طراحی بیرون در نوع خودش جذاب به نظر مدل موفقی است
SAEED
۲۸ مهر ۱۳۹۶نسخه به روز شده ی 5008 رو از هر لحاظ پیشرفته تر از نسل قبلش میبینم که خیلی خوبه
ویژگی های خوبش از جمله امکانات و طراحی عااالیش و اپشن های فنی خودرو به نظرم حتی اون مشتری که دنبال موتور پرحجم تره رو هم راضی میکنه ولا اینکه به نطرم تنوع پیشرانه هاشم خوبه
حجم کم و قدرت و گشتاور مناسب=هزینه نگهداری و مصرف سوخت کمتر
مرسی.
datsun
۲۸ مهر ۱۳۹۶نه دوست عزیز موتور هرچی حجیم تر باشه و اسب بخار کمتری ازش گرفته شده باشه عمر طولانی تری داره
پیرهن مشکی
۲۸ مهر ۱۳۹۶جدیدا دانشمندان به این موضوع پی بردن که خودروهای تنفس طبیعی و بنزینی به دلیل آلایندگی بالا و سوختن ناقص بنزین درصد گازهای So2 و Co2 بسیار زیاده و علاوه بر اون به این پی بردن که گاز آمونیاک و متان هم تولید میکنه که این گازها عامل 100 درصدی سرطان هستش که متاسفانه در ایران به دلیل بنزین های بی کیفیت و خودرو های نامرغوب و سطح پایین آگاهی مردم نسبت به این موضوع درصد این عامل بسیار وحشتناک بالاست. به همین دلیله که تو ایران مردم دارن سرطان میگیرن. اگه به فکر صنعت خودروسازی ایران نیستیم لااقل به جای فکر کردن به پول و منافق به فکر سلامتی خودمون باشیم. لطفا کمی عاقلانه بیاندیشیم…
SAEED
۲۹ مهر ۱۳۹۶سلام
در عوض راندمان کمتری خواهد داشت ولی اگه با حجم کمتر راندمان بالاتری داشته باشه طول عمر پیشرانه نسبت به نمونه های حجیم تر چندان محرض نخواهد بود
مرسی
ali a
۲۸ مهر ۱۳۹۶شرکتی که هیچ وقت نتونسته یه پیشرانه 6 سیلندر خوب تولید کنه اصلا خودرو سازه کاملی نیست…الکی نیست که پژو هیچوقت تو امریکا عرضه نشد…چون میدونست شکست میخوره…پژو از کره ای ها هم خیلی عقب افتاده…کیا هیوندایی خیلی بهتر از پژو تو این سال کار کردن…این مدل هم با موتور 3 سیلندرش خنده داره…
لانتا
۲۸ مهر ۱۳۹۶یک این که پژو تو قبل از ده نود و خود ده نود میلادی تو بازار امریکا بود بعدا مثل هم وطنش رنو تصمیم گرفته تا خارج بشه چون سودی واسش نداشته الان برنامه واسه برگشت دوباره به امریکا داره دوم این که همین شرکت یه موتور شیش سیلندر تولید کرده با همکاری رنو و ولوو که همین موتور رکورد دار سرعت لمانز در زمان خودش هستش تو این که صنعت کره پیشرفت کرده حرفی نیست ولی پژو سیترون پنجمین تولید کنند خودرو دنیا و دومین شرکت بزرگ اتومبیل سازی اروپاست که نشون میده خودرو ساز عقب افتاده ای نیست اگه با دیدن موتور سه سیلندر خندت میگره الان همه شرکتای تولید کننده خودرو رو محصولاتشون از همین سه سیلندر ها استفاده میکنن و مشتریا و طرفدارای مخصوص خودشون دارن،
SAEED
۲۹ مهر ۱۳۹۶نه تنها 6 سیلندر تولید کرده که قبلا تو مسابقات مختلف و الان تو داکار به کار میره بلکه مثلا تو کانسپت انیکس فک کنم پیشرانه 8 سیلندر بود
به نظرم تنها اقتضا کردن ما ایرانی ها به حجم پیشرانه و بررسی نکردن اطلاعات دیگه ی پیشرانه یه کار کاملا غلطه مهم راندمانیه که اون پیشرانه تحویل میده
مرسی
Wrx
۲۸ مهر ۱۳۹۶پژو هیچ هیچ حرفی نداره تو قسمت موتور بزنه
این ماشین اندازه سورنتو و گرند سانتافه هست
ولی موتورش ۱۲۰۰هست که یک لش به تمام معناست ?
حتی کیا هم فهمید موتور ۲۴۰۰برای سورنتو کمه و دیگه سورنتو رو با موتور ۲۰۰۰توربو بیرون میده
بعدشم شاسی بلند اونم هفت نفره بدون سیستم چهارچرخ یعنی اشغال
این ماشین در نگاه اول فقط داخل شلوغشه که ادمو جذب میکنه وگرنه واقعا اشغاله
ادم باید مغزش معیوب باشه کولیوس و سورنتو سانتافه و ایکس تریل رو بزاره اینو بگیره???
شاهین
۲۹ مهر ۱۳۹۶داشتبردش با آدم حرف میزنه
یاد محصولات لامبورگینی میوفتم.توش شکستگی و تیزی به کار رفته
سروش
۲۹ مهر ۱۳۹۶نمیدونم چرا با زبان طراحی جدید پژو ارتباط برقرار نمیکنم . بنظرم چراغ های جلوش خیلی زشته یا حداقل با بدنه همخوانی نداره