دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم رو پایان است و امروز نوبت به گروه سدانهای سابکامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن دو سدان همخانواده یعنی اشکودا راپید و سئات تولدو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۷۹۷ رأی به ثبت رسیده است که راپید موفق شد با دریافت ۵۳۷ عدد از آنها و کسب ۶۷ درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که تولدو ۲۶۰ رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل سوم گروه سدانهای سابکامپکت بازهم دو سدان همخانواده ولی این بار پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه باهم به رقابت پرداختهاند.
هیوندای اکسنت | نیسان ورسا | سئات تولدو | اشکودا راپید |
هیوندای اکسنت | اشکودا راپید | ||
رنو سیمبل | لادا وستا | پژو ۳۰۱ | سیتروئن الیزه |
؟ | ؟ | ||
هوندا سیتی | سوزوکی سیاز | تویوتا یاریس iA | میتسوبیشی میراژ |
؟ | ؟ |
پژو برای اولین بار از نام ۳۰۱ در سال ۱۹۳۲ استفاده کرد. این خودروی بزرگی بود که در سبد محصولات آن سالهای پژو بین مدلهای ۲۰۱ و ۴۰۱ قرار میگرفت و در سال ۱۹۳۶ با مدل ۳۰۲ جایگزین شد. این روند طی سالهای بعد ادامه پیدا کرد تا نهایتاً سری ۳ پژو به مدل ۳۰۸ رسید؛ اما پسازاینکه رنو با معرفی سدان ارزانقیمت لوگان به موفقیت قابلتوجهی دست پیدا کرد، پژو-سیتروئن هم تصمیم گرفت چنین خودرویی را روانهٔ بازار کند. بدین ترتیب پژو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رسماً سدان ارزانقیمتی بنام ۳۰۱ را معرفی کرد. البته هرچند این خودرو ۳۰۱ نام دارد اما هیچ ارتباطی با سری ۳ پژو ندارد. این سدان سابکامپکت فرانسوی روی پلتفرم PF1 پژو-سیتروئن ساخته شده که با خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و دیاس ۳ مشترک است. همچنین نسخهٔ ریبج شدهٔ این ماشین توسط سیتروئن با نام الیزه تولید میشود. ۳۰۱ در مناطق مختلفی چون اروپا، آسیا و آمریکای جنوبی عرضه میگردد و برنامهٔ تولید آن در ایران توسط جوینت ونجر ایرانخودرو و پژو یعنی ایکاپ نیز مطرح است. البته پیش از آن، فعلاً تعداد محدودی از این خودرو بهصورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه شده است. ۳۰۱ سال گذشته فیسلیفتی را تجربه کرد که پس از این فیسلیفت، نمای ساده و خستهکنندهٔ قبلی آن خصوصاً در قسمت جلویی تا حد قابلتوجهی بهبود پیدا کرده است. ۳۰۱ با سه پیشرانهٔ مختلف شامل نمونههای ۱.۲ لیتری و ۱.۶ لیتری بنزینی و ۱.۶ لیتری دیزلی به بازار عرضه میگردد که ما برای این دوئل موتور ۱.۶ لیتری بنزینی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال قدرت آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد درحالیکه پس از فیسلیفت، یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید بجای نمونهٔ چهار سرعتهٔ قبلی ارائه شده است.
سیتروئن الیزه
سیتروئن در سال ۲۰۰۲ از نام الیزه برای خودروی کوچکی استفاده کرد که توسط جوینت ونچر پژو-سیتروئن-دانگفنگ صرفاً برای بازار داخلی چین توسعه پیدا کرده بود. این خودرو که در دو نسخهٔ هاچبک و سدان به تولید میرسید، بر اساس سیتروئن ZX ساخته شده بود و قطعاتی را هم از مدلهای سیتروئن سارا و ساکسو قرض گرفته بود؛ اما پس از معرفی پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۲، همانطور که گفته شد سیتروئن هم نسخهٔ ریبج شدهٔ آنرا با نام الیزه و با تغییراتی در جلو و عقب معرفی کرد. بدین ترتیب تولید الیزهٔ چینی در همین سال خاتمه یافت و این خودروی جدید بهعنوان نسل دوم الیزه در چین عرضه گردید؛ اما نسل دوم الیزه برخلاف گذشته خودرویی جهانی بوده و علاوه بر چین در مناطق دیگری چون آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا هم عرضه میگردد. همزمان با فیسلیفت پژو ۳۰۱ در سال ۲۰۱۷، سیتروئن الیزه هم فیسلیفتی را تجربه نمود که تغییراتی را عمدتاً در نمای جلویی آن به همراه داشت. این خودرو نیز دقیقاً همان سه پیشرانه ۳۰۱ به بازار عرضه میگردد که بنابراین ما هم جهت برابر بودن شرایط دو خودرو در این دوئل برای الیزه هم همان موتور ۱.۶ لیتری بنزینی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را انتخاب کردهایم. سیتروئن الیزه سال گذشته در بازار اروپا ۱۵,۶۲۰ دستگاه فروش داشته درحالیکه فروش پژو ۳۰۱ در این سال بسیار کمتر و معادل ۲,۳۹۷ دستگاه در اروپا بوده است. الیزه سال گذشته در چین هم فروش بیشتری را نسبت به ۳۰۱ تجربه کرده است بهنحویکه فروش آن در این کشور ۴۷,۴۵۹ دستگاه بوده درحالیکه ۳۰۱ موفق به فروش ۲۹,۴۸۶ دستگاه شده است؛ بنابراین هرچند این دو سدان فرانسوی در اصل خودروهایی یکسان با نامهایی متفاوت و با تغییراتی جزئی هستند اما سیتروئن الیزه در فروش موفقتر عمل کرده است.
مشخصات فنی
پژو ۳۰۱ | سیتروئن الیزه | |
پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۰.۳ ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۸ کیلومتر/ساعت | ۱۸۸ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر (ترکیبی) | ۶.۵ لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۵۰ لیتر |
تولید آلایندگی | ۱۴۸ گرم/کیلومتر | ۱۵۱ گرم/کیلومتر |
وزن | ۱۰۹۰ کیلوگرم | ۱۰۹۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۴۴ متر | ۴.۴۲ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۶۵ متر | ۲.۶۵ متر |
حجم صندوق بار | ۵۰۶ لیتر | ۵۰۶ لیتر |
قیمت پایه | ۸۴,۷۰۰ یوآن | ۸۳,۸۰۰ یوآن |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9939054]
Kamran
۲۵ بهمن ۱۳۹۶در این دسته گروه ژاپنی ها
بهتـریـن گزینـه هـا هستنـد
amir
۲۵ بهمن ۱۳۹۶آخه اینها که دو تا ماشین نیستند !!این دو تا دقیقا یکی هستند فقط آرم جلو پنجره و روفرمونشون فرق می کنه!
فرید
۲۵ بهمن ۱۳۹۶هیچ فرقی باهم ندارند فقط انتخاب بین دوبرندهست وسلیقه هردوگروه قابل احترام.
علیرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶با توجه به خودروهای ساخت سیتروئن که نرم ترین خودروها تو جهان هستن رای من اینجا سیتروئنه.
M
۲۶ بهمن ۱۳۹۶آره نرم ترین خودروی جهان سیتروئنه !مخصوصا ژیان ، از رو سرعت گیر که رد میشد تا یه کیلومتر جلوتر رو تو هوا بالا پایین میرفت …..
حامد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶پژو اشغالتره
تو این سگمنت سینی و یاریس و اکسنت خوبه
King 918
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اه اه 2 تا از بد ترین ماشین های دنیا دقیق ادمو یاد ماشین های ایرانی میندازن نگاه دستگیره شیشه بالابر عقب اون الیزه خداوندا این چیه بخدا mvm 530. از اینا بهتره شرط میبندم کیفیت ساختش هم از این 2 تا بیشتره ….
والا این چیه …
amir
۲۵ بهمن ۱۳۹۶دوست عزیز در این سگمنت خودروها عمدتا همینطورند این جور ماشینها سدان های اقتصادی و ارزون قیمت هستند کیفیت رنو سیمبل و اشکودا راپید و میتسوبیشی میراژ و…هم کمابیش همینه.
آرش آمریکایی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶به قول جرمی کلارکسون
پژو باید بجای ماشین گاو بسازه
???
حامد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نگفت باید گاو بسازه،اصلا مگه گاو رو میسازن؟
گفت پژو تکلیفش با خودش مشخص نیست ممکنه یهو بزنه تو کار گاو داری
F۲۲RAPTOR
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نمایه جلوی پژو بهتره
ولی نمایه عقب سیتروئن، مجموعه سپرو چراغهاش بیشتر به هم میخوره تاپژو
نمایه بغل هم یکین،
رای من سیتروین
m.m
۲۵ بهمن ۱۳۹۶قیمت ب دلار بگین حداقل?
Amir
۲۵ بهمن ۱۳۹۶شتاب و مصرف سوختشون درسته ایا؟؟!
یک نوع موتور روی هر دو نصب شده با وزن یکسان ، گیربکس هم که دقیقا مشابه
پس چطور شتاب و مصرف سوخت متفاوته؟؟!
Amir
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نمای داخلی هردو واقعا جالب نیس
شاید موافق نباشید ولی دنای خودمون جلوه خیلی بهتری داره …
amir
۲۵ بهمن ۱۳۹۶دنا جلوه بهتری داره ولی فقط برای کشوری مثل ایران! در کشورهای دیگه وقتی کسی 301 میخره یه خودروی ارزون قیمت میخره برای انجام کارهای روزمره !اصلا براش مهم نیست داخلش چه شکلی باشه ماشینی مثل 301 یا الیزه یا سیمبل در همه جای دنیا با این پولی که بابتش میدن یه وسیله ابتداییه برای جابجاشدن!! اونی که دنبال نمای داخلی زیبا باشه که میره آیودی سوار میشه !این ماییم که از بس عقب افتاده ایم داخل دنا و سمند هم دنبال آپشن میگردیم!
ali a
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اتخاب اینجا خیلی راحته ! هیچکدام ! این همه گزینه بهتر هست کی اینا رو میخره خدایی ؟!! هیوندایی اکسنت. تویوتا یاریس.کیا ریو. نیسان ورسو . هوندا سیتی. شورلت . این همه گزینه که بهترن …
A.B
۲۵ بهمن ۱۳۹۶حداقل ایرانخودرو الیزه رو وارد میکرد مردمم خوشحال تر میشدن میگفتم زانتیای جدید اومده(عده ای سیتروئن و به اسم زانتیا میشناسن هرجا لوگوی سیتروئن باشه میگن شرکت زانتیا هست) اون توربویه مخصوص خودشونم روش میبستن میشد همون 165 اسب بیست تومن کمتر النترا و سراتو میفروختن نه که ارزش داشته باشه از نظر سیستم فروش میگم وگرنه که خیلی تحریما ظالمانه هست!
مبین پورمند
۲۵ بهمن ۱۳۹۶بحث بین بد و بدتر بود و ما هم بد رو انتخاب کردیم،سیتروئن
نمیدونم چرا خیلی از این ماشینای اشغال فرانوسوی بدم میاد
شاهين
۲۵ بهمن ۱۳۹۶بین بد و بدتر انتخاب منم بد هست یعنی سیتروعن…ولی خب تحت هیچ شرایطی ماشین فرانسوی نمیخرم
حمیدرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶تو جلو پنجره سیتروئن خطوط کرومی کار کردن که ظاهرش رو زیبا تر کرده نمای عقب سیتروئن هم واقعا زیبا تره داخل هر دو خودرو یکسان هست ولی سیتروئن هزار یوان ارزانتر هست که باعث میشه ارزش خرید بیشتری پیدا کنه
سوالی که اینجا مطرح هست اینه این دو خودرو ریبج هستا و دقیقا هم یه خودرو به نظر میان پس چرا در برخی مسائل فنی و اندازه متفاوتن
حامد تقی پور
۲۵ بهمن ۱۳۹۶از بابت فنی مشترک هستن و باهم فرقی ندارن
بین این دو از بابت ظاهر، سیتروئن رو من انتخاب می کنم
Hamid...Audi
۲۵ بهمن ۱۳۹۶هیچکدوم
یکی از یکی چرت تر
کیوان
۲۶ بهمن ۱۳۹۶همین ارزون قیمت بالای ۹۰ میلیون تومن است در ایران ماشین خریدن حرومه پژو ۳۰۱ درحد ۲۰ میلیون میارزه
Mercede kaviani
۲۶ بهمن ۱۳۹۶با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
اگر اشتپاه نکنم قیمت میشود حدود 8 هزار دلار
301 بخاطر طرحی زیباتر ان
باتشکر وارزوی بهترین برایتان
مرسده کاویانی
احمد
۱۹ اسفند ۱۳۹۶نویسنده عزیز شما فیات تیپو رو نیاوردی تو این لیست