آستون مارتین

آستون‌مارتین پیشرانهٔ V6 جدید والهالا را معرفی کرد

از چند وقت پیش گفته می‌شد که آستون‌مارتین در حال توسعهٔ یک پیشرانهٔ شش سیلندر توربوشارژ جدید برای استفاده در سوپرکارهای آیندهٔ خود مثل والهالا است. حال این شرکت بریتانیایی اولین فیلم و تصاویر از این موتور جدید که از نوع ۳ لیتری V6 توئین توربو است را منتشر کرده است. این موتور که با کُد TM01 شناخته می‌شود و در سال ۲۰۲۲ در مدل والهالا به بازار عرضه خواهد شد، نخستین موتور از سال ۱۹۶۸ است که به‌صورت داخلی توسط خود آستون‌مارتین طراحی شده است.

در این پیشرانه از طراحی موسوم به Hot V استفاده شده که یعنی توربوشارژرها در قسمت V بین دو ردیف سیلندرها قرار گرفته‌اند. این ویژگی امکان ارائهٔ قدرت خوب، پشتیبانی از الکتریکی‌سازی و پایین آوردن وزن تا زیر ۲۰۰ کیلوگرم را فراهم کرده است. این پیشرانه همچنین به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک مجهز است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بتواند با تمامی قوانین آلایندگی آیندهٔ یورو ۷ مطابقت داشته باشد.

مهندس ارشد پیشرانهٔ آستون‌مارتین «جوئرج رأس» در مورد این موتور می‌گوید:

این پروژه از ابتدا یک چالش بزرگ بوده است. جمع کردن تیمی برای ارائهٔ قدرت آیندهٔ آستون‌مارتین یک افتخار است. از همان ابتدای کار، ما این آزادی را داشتیم که به‌گونه‌ای اکتشاف و نوآوری داشته باشیم که طی مدت‌زمانی طولانی نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم. از همه مهم‌تر، ما می‌خواستیم چیزی بسازیم که متناسب با نام TM01 باشد و مهندس پیشگام ما «تادِک مارِک» را تحت تأثیر قرار دهد

آستون‌مارتین هنوز رسماً اعداد مربوط به قدرت و گشتاور این پیشرانه را اعلام نکرده است اما میدانیم که این موتور در کنار یک سیستم هیبریدی قرار می‌گیرد و افشای اسنادی از نمایندگی‌های فروش والهالا در سال گذشته نشان داد که این سیستم مجموعاً ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به گفتهٔ آستون‌مارتین، مشخصات رسمی در زمان عرضهٔ والهالا به بازار در سال ۲۰۲۲ اعلام خواهد شد اما این شرکت وعده داده است که این سوپرکار در زمان عرضه به بازار قوی‌ترین خودروی سبد محصولات آستون‌مارتین خواهد بود.

انتقال نیروی قوای محرکهٔ جدید V6 هیبریدی آستون‌مارتین توسط یک گیربکس هشت سرعته صورت می‌گیرد که از گیربکس دوکلاچهٔ فرمول یک الهام می‌گیرد. سازندهٔ بریتانیایی پیش‌بینی می‌کند والهالا به لطف این ترکیب بتواند ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن بیش از ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت باشد. از این سوپرکار هیبریدی فقط ۵۰۰ دستگاه تولید می‌شود که هرکدام ۸۷۵ هزار پوند قیمت خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Ahmadreza 2002

    ۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    نمی فهمم استون یه موتور بزرگ و قوی میخواست که مرسدس دیگه اونو تولید نمی کنه چرا نرفت با مک‌لارن وارد مذاکره بشه و موتور V8 اونو قرض بگیره هم سبک وزنه هم پرستیژ بهتری از وی ۶ داره و امتحانش رو پس داده و هم این که پرفورمنس فوق العادل ای داره طیف قدرتش هم که از حدود ۵۵۰ اسب هست تا بالای ۱۰۰۰ اسب با همکاری موتور الکتریکی شاید اصلا نیازی به این همه هزینه توسعه این موتور نبود (تازه همکاری دوتا انگلیکی خیلی جذات میشه اللخصوص که هیچ کدوم هنوز آلمانی نشدن )
    بنظرم خیلی خوب میشد آگه این طور بود ولی شاید این نخواسته یا اون نداده
    به هر حال صلاح مملکت خویش خسروان دانند

    1. GERMANY

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (947 ديدگاه)

      یا خدا عکس های آخر…

    2. Reza

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      داداشا تو اینستا برید پیج پورشه تو هیستوریش یه مسابقه گذاشته که جواب هاشو بهتون تقلب میرسونم سعی کنید به همه سوالات درست جواب بدید.

      جواب سوال یک 992 – سوال دو panamera – سه 919 – چهار gts – پنج gt3 rs – شش taycan

    3. Mclaren m6 gt

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (101 ديدگاه)

      متاسفانه دوران موتورهای وی هشت کم کم به پایان کار خودش نزدیک میشه
      و خود مکلارن هم موتور وی شش خودشو تا چند وقت دیگر معرفی می کنه
      هر چند ما منتظر بودیم موتور وی شش جدید را روی ۷۶۵ltببینیم که بنظرم گذاشتنش
      برای یک محصول کاملا جدید

      1. Ahmadreza 2002

        ۶ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1465 ديدگاه)

        نگو
        ای بابا آخه نمیشه که
        همه ترسم از پاگانی که میخاد چکار کنه مرسدسم که داره بی خیال V8 میشه مابقی هم که هیچ
        فقط خدا کنه مستقیما بره سراغ برقی و خودش رو در گیر ۶ و یا خدایی نکرده ۴ سیلندرش نکنه اون

    4. یانکی

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (2353 ديدگاه)

      اون موتور برا خود مکلارن نیست پایه نیسانه و گسترش پیدا کرده توسط ریکاردو.مکلارن توانایی ساخت انجین نداره حتی دو سیلندر.

      1. ویلیامز (بنتلی)

        ۷ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (27 ديدگاه)

        شباهتی که موتور مکلارن با اون موتور نیسان اولیه داره در حد شباهت انسان امروزی با انسان اولیه هست! بعد خرید حقوق این انجین توسط مکلارن ،این موتور همون اولش بازطراحی شد توسط ریکاردو و چند سال بعدش بازم با همکاری ریکاردو و مکلارن دوباره بازطراحی شد برای پی وان و در سال های بعد باز هم بصورت مداوم توسط مکلارن تغییرات اساسی کرد، پس نمیتونی بگی مکلارن هیچ توانایی در ساخت و طراحی موتور نداره! موتور فعلی مکلارن میشه گفت تقریبا همه قطعاتش جدیده و هیچ شباهتی با اون نمونه اولیه نداره.

  2. رزیتا

    ۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    من واقعا توش موندم که چرا حتی زمانی که واردات خودرو آزاد بود ، ورود خودروهای با حجم پیشرانه بیشتر از 2400 سی سی ممنوع بودش !!!!!! مثلا میخواستن جلوی ورود خودروهای لوکس رو به کشور بگیرن !!! اما وارد کننده ها همون خودروی لوکس رو از نوع موتور چهار سیلندرش که مجهز به توربو شارژ بود وارد میکردن !!!! نمونه شم بی ام و زد فور بودش که پرشیا خودرو وارد میکرد !!! من که آخرش سر در نیوردم که اصلا هدف از گذاشتن این قانون چی بودش !!؟؟

    1. محمد

      ۶ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (804 ديدگاه)

      I8 روهم وارد میکردن چون هیبرید بود عوارض و گمرکو نمیدادن ?
      ولی آزرا وادداتش ممنوع بود چون بالای ۲۴۰۰ بود ولوکس تلقی میشد ?

  3. Zonda R

    ۶ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    خوشحالم که استون مارتین با تزریق سرمایه داره به روزای خوبش برمیگرده
    شاید تو سگمنت خودش کم و کاستی داشته باشه اما پرستیژ بی همتایی داره و شایسته ی بودن در فیلم جیمزباند بوده و هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا