یکی از مفاهیمی که همهٔ ما با آن آشنایی داریم عشق است؛ اما عشق واقعی سخت است زیرا زمان زیادی باید صرف شود تا کسانی که در یک رابطهٔ طولانیمدت با یکدیگر قرار دارند، بدون توجه به اینکه کاملاً متناسب همدیگر هستند یا نه، بتوانند در کمال تفاهم و بدون هیچگونه مشکل یا تنشی باهم زندگی کنند؛ بنابراین طول میکشد تا یک نفر بتواند نقصهای شریک زندگی خود را پذیرفته و برای رفع آنها تلاش کند. عشق به ماشین هم هیچ تفاوتی با آنچه که در اینجا بیان کردیم ندارد. علاقهمندان به خودرو باافتخار عشق خود به یک ماشین را اعلام کرده و از آن در برابر همه دفاع میکنند.
این در حالی است که آنها میدانند هیچ ماشینی کامل و بدون نقص نیست و حداقل یکچیز در خودروی مورد علاقۀشان وجود دارد که آنرا دوست ندارند و اگر میتوانستند آنرا تغییر میدادند. حتی گاهی اوقات یک خودرو چندین نقص دارد ولی ما بازهم آنرا دوست داریم. به نظر من آلفارومئو جولیا ۲۰۱۷ همینطور است. عشق به این ماشین، عشقی افسانهای است و من در هر حالی عاشق آن هستم. حتی با وجودی که عیوب جولیا را میدان ولی بازهم در خریدش شک نمیکنم. با این مقدمه در ادامهٔ این مطلب نخستین تجربهٔ رانندگی با این سدان خوشتیپ ایتالیایی را به رشتهٔ تحریر درمیآوریم.
آزمایش را با نسخهٔ اسپرت و عملکردی جولیا Quadrofoglio آغاز میکنیم. بزرگترین تصمیم آلفارومئو، عدم ارائهٔ گیربکس دستی برای این سدان اسپرت در ایالاتمتحده است زیرا همگی میدانیم که تقاضا برای گیربکسهای دستی بسیار پایین آمده است بهگونهای که تا اواخر سال گذشته بامو گزارش داد که تنها ۲۵ درصد از فروش مدل M3 را نمونههای گیربکس دستی تشکیل دادهاند. در عوض ما در جولیا Q از یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF استفاده میکردیم. ضریب پنج دندهٔ اول این گیربکس کوتاه است و همواره دور موتور را بالا و قدرت را در بیشترین میزان ممکن نگه میدارد. تعویض دندهها نیز در کمتر از ۱۰۰ میلیثانیه انجام میشود. تعویض دندهای که واقعاً سریع است.
همچنین عملکرد کلی گیربکس نیز روان است هرچند که به نظر میرسد آلفا برای افزایش جذابیت رانندگی گاهی عمداً تعویض دندهها را با تکان همراه کرده است. معکوس کشیدنها نیز به همان اندازه سریع است و پاسخ به فشردن پدالهای آلومینیومی تعویض دندهٔ پشت فرمان نیز تقریباً آنی است. علاوه بر این، حالت دستی این گیریکس، دستی واقعی و کامل است؛ یعنی در صورت بالا بردن دور موتور دنده را بیشتر نمیکند؛ اما خوشبختانه اگر سعی در معکوس دادن داشته باشید و دندهٔ موردنظر بیشازحد برای دور موتور کم باشد، سیستم تعویض دنده را انجام نمیدهد اما معکوس دادن یکلحظه بعد و پسازاینکه دور موتور بهاندازهٔ کافی کاهش پیدا کرد انجام میشود.
اما در زیر کاپوت این سوپرسدان وحشی ایتالیایی یک نیروگاه ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو توانمند نهفته است. این موتور کاملاً جدید ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. حجم کم پیشرانه و قدرت تولیدی بالا به معنای وجود توربوهای بزرگ است و توربوهای بزرگ عموماً یعنی وجود تأخیر توربو؛ اما هرچند جولیا از هیچ سیستم ضد تأخیری استفاده نمیکند ولی گیربکس سخت کار میکند تا در سریعترین زمان ممکن دور موتور را بالا برده و قدرت را در اختیار راننده قرار دهد. بااینحال در زیر دور ۳۵۰۰ rpm، شتاب نسبتاً مناسب است اما بههیچوجه نزدیک به قابلیتهای موتور نیست. در ۳۵۰۰ rpm توربوها از خواب بیدار میشوند و نهایتاً در ۴۰۰۰ rmp آمادهٔ حمله هستند؛ بنابراین اگر میخواهید خشم کامل موتور جولیا را تجربه کنید باید تماموقت در دورهایی بالاتر از ۴۰۰۰ rpm رانندگی کنید.
به لطف ضریب کوتاه دندهها، این اتومبیل برای رانندگی روزانه هم دلپذیر است و بهطورمعمول سواری خوبی دارد؛ اما اگر میخواهید جولیا Q به همان صورتی رانندگی کند که برای آن طرحی شده است، باید خودرو را در حالت پویا قرار دهید که در این صورت پدال گاز و گیربکس همان پاسخی را میدهند که میخواهید درحالیکه در این حالت یک گزینه هم برای قرار دادن کمکفنرها در حالت نرم وجود دارد. بدین ترتیب همهچیز نرمتر شده و رانندگی آرامشبخشتر خواهد شد. غیر از حالات رانندگی عادی، پویا و مسابقه، یک حالت اقتصادی هم وجود دارد که ما تمایلی به استفاده از آن نداشتیم.
اما حالت مسابقه یک جواهر است. در این حالت پدال گاز بسیار پاسخگو شده و به سوئیچی برای ۵۰۰ اسب بخار قدرت تبدیل میشود. سیستم کنترل پایداری کمتر دخالت کرده و اجازه میدهد که تا حد لازم عقب خودرو منحرف شود. شاید به میزان ۲۰ درجه و این در حالی است که کنترل خودرو حتی در این وضعیت هم بهآسانی انجام میشود. همچنین بهآسانی میتوان خودرو را دچار بیشفرمانی نمود اما وضعیت کمفرمانی سختتر انجام میگیرد. این ویژگیها موجب میشود که جولیا Q در پیست خودرویی هیجانانگیز و جذاب احساس شود بدون اینکه ترسناک و غیرقابلپیشبینی باشد.
فرمان جولیا سریعترین فرمانی است که من تاکنون در یک خودروی سدان مشاهده کردهام. این فرمان دارای نسبت ۱۱ به یک بوده و بسیار پاسخگو دقیق است. این در حالی است که جولیا Q در پیچها به یک سوپراسپرت موتور وسط تبدیل میشود. برای این سوپرسدان ترمزهای برمبو کربن سرامیکی قابل سفارش هستند که بسیار قدرتمند عمل کرده و ماشین را بهراحتی متوقف میسازند اما این ترمزها احساسی مصنوعی داشته و هیچ احساسی را منتقل نمیکنند. هنگامیکه در حال حرکت در یک پیچ تنگ در پیست هستید، احساس خوب پدال ترمز میتواند تا حد زیادی اعتمادبهنفس راننده را افزایش دهد و این چیزی است که در جولیا وجود ندارد.
دو نوع از خریداران زمینههای مشترکی را در جولیا Q پیدا خواهند کرد زیرا آلفا در این ماشین تعادل فوقالعادهای بین سفتی لازم برای هندلینگ عملکردی و کیفیت سواری روزمره برقرار کرده است بهگونهای که هرچند سواری این سدان خشک و اسپرت است اما هرگز خشن و ناراحتکننده نیست. حرکات بدنه دقیقاً کنترلشده هستند و درمجموع خودرو چابکتر از وزن ۱۷۲۰ کیلوگرمی خود احساس میشود. این کیفیت سواری عالی در کنار کابینی قرار گرفته است که به طرز شگفتآوری آرام و بیصدا است درحالیکه کاپوت و صندلیهای آنهم از فیبر کربن ساخته شدهاند. جولیا Q در بزرگراهها کاملاً ساکت است و تنها بعد از رد کردن سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت کمی صدای باد به گوش میرسد که موجب میشود بدون آنکه متوجه شوید بهراحتی با سرعتهایی بیشازحد مجاز حرکت کنید.
صندلیهای فیبر کربنی این سدان اسپرت ایتالیایی نیز با وجود ظاهر زیبا و اسپرت، کاملاً راحت هستند. این صندلیها در پیست بهخوبی بدن را حفظ میکنند اما در هنگام حرکت کروز در جاده هم راحت باقی میمانند. در عقب هم صندلیها کاملاً راحت هستند و سرنشینان از فضای زیاد شانه و زانو لذت میبرند هرچند که وجود تونل انتقال گاردان بدین معنی است که اکثراً قسمت وسط صندلیهای عقب بلااستفاده است. فضای داخلی خودرو نیز بسیار شیک و باکیفیت است. در تمامی نسخههای جولیا بهصورت استاندارد چرم باکیفیت و نرم استفاده شده است که دارای دوخت برجسته هستند درحالیکه طراحی داشبورد نیز جالبتوجه است.
حال که کاملاً به نسخهٔ اسپرت و عملکردی آلفارومئو جولیا Quadrofoglio پرداختیم بهتر است نگاهی هم به نسخهٔ استاندارد آن داشته باشیم. کاپوت این نسخه آلومینیومی بوده و صندلیهای آن از نوع معمولی هستند اما مهمترین تفاوت میان این دو نسخه پیشرانهٔ آنها است یعنی جایی که نسخهٔ استاندارد به یک موتور ۲ لیتری توربو چهار سیلندر توربو با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور است؛ بنابراین درحالیکه جولیا Q ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد، نسخهٔ استاندارد برای این کار به ۵.۱ ثانیه زمان نیاز دارد. موتور جولیا استاندارد مانند موتور V6 در سرعتهای بالا بسیار خوب عمل میکند تا جایی که میتوان آنرا بهترین حالت یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو دانست.
در پایان این مطلب بهعنوان جمعبندی میتوان گفت پس از یک فرایند بسیار طولانی وعدههای فراوان، آلفارومئو یک سدان اسپرت کامل را ساخته است یعنی همان چیزی که مدتها از آلفا میخواستیم. جولیا خصوصاً در نسخهٔ Quadrofoglio مأموریت خود را بهخوبی انجام داده است. بااینحال اگر در بهسازی میاندورهای، آلفارومئو این سدان را به گیربکس دستی و سیستم ضد تأخیر توربو مجهز کند، احساس فرمان آنرا افزایش دهد و بازخورد نیروی پدال ترمز را هم ارتقاء بخشد، میتوان با قاطعیت گفت که جولیا بینقص خواهد بود. ولی تا آن زمان ما جولیای کنونی را همچنان با همین معایب هم دوست داریم.
منبع: MotorTrend
Gtr
۱۶ فروردین ۱۳۹۶محشره
این قدرت با این حجم موتور فوق العاده است
خدا کنه آلفا و مازراتی به جایی که واقعا استحقاق دارن؛برسن
Ferrari zonda TDF
۱۷ فروردین ۱۳۹۶این قدرتا برای آلفا چیزی نیست
آلفا سال 1929 از موتور 2/9لیتری تنفس طبیعی 320اسب کشیده.
آون برگ شبدر رو روی گلگیر میبینید؟شبیه اسب توی زمینه مثلث زرد فرراری.
اینو وقتی آلفا داشت، فرراری وجود خارجی نداشت.
.
یه عشق عمیقی به آلفا دارم و یکی از اصلی ترین دلایلی که عاشق فرراری ام اینه که یه جورایی پسر آلفارومئو هست.
کاش آلفارومئو دوباره سوپراسپرت سازی کنه.فرمولا شرکت کنه و دوباره آلفا باشه!!
.
.
توصیه میشه آلفارومئو استراداله رو عکساشو حتماً ببینید.
هر روز سه بار،قبل از غذا!
رامتین
۱۶ فروردین ۱۳۹۶خودروی خیلی خوبی هست اما نظر من بیشتر بر روی آئودی RS5 هست.
آریا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶لوکس ایتالیایی در مقابل لوکس آلمانی مثل تقابل کره ای با ژاپنیه…
آلفا فقط ظاهرش از آلمانیا بهتره نه عملکردش
علي
۱۶ فروردین ۱۳۹۶الفا جاش رو قلبه و باید از همینش لذت ببری و اگه بخوای وارد قیاس با رقیباش بشی شاید یکمی جا بخوری . آلفا شدیدا خواستنیه . الخصوص (((جولیتا))) و (((استیلور )))suv
با تچکر
ZIGMA
۱۶ فروردین ۱۳۹۶بررسی موتورترند و ترجمه امیرخان…
زوج مورد علاقه بنده
امیر دهقان
۱۶ فروردین ۱۳۹۶خیلی از لطفتون ممنون
حميد
۱۶ فروردین ۱۳۹۶چرا همه چیز رو با هم مقایسه میکنیم
سعی کنیم خودرویی رو که دوست داریم بخریم سوار شیم
حامد
۱۶ فروردین ۱۳۹۶شدیدا موافقم
این هم بگم به نظرم گیربکس اتومات خیلی نچسبه. ماشین هست و دنده و کلاچ زدن
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۶مواقعا از قیافش لذت میبرم آلفا واقعا از یه متور با یه حجم مشخص واقعا خوب نیرو میکشه
قیافش یه جذبه ایی داره همراه لکسس
کاش عکس از داخلشم بود
فقط انگلستان
۱۶ فروردین ۱۳۹۶من این ماشین رو بیشتر از رقباش دوست دارم از جگوار XER هم بیشتر دوسش دارم بعضی از ماشین ها جوری هستن که حسابشون از بقیه جداست و طراحیشون یه اثر هنری ماندگار هستش مثل این ماشین یا مازراتی کواتروپورته یا پورشه پانامرا یا آستون مارتین راپید یا
بی ام و M6 گرن کوپه یا … خلاصه درصد خیلی بالایی از ماشین های آلمانی و انگلیسی و ایتالیایی شاهکار هنری هستن ژاپن و آمریکا هم از نظر طراحی چند مورد محدود اثر هنری دارن بهتره نسبت به بعضی از ماشین ها تعصب بیجا نداشته باشیم این جور ماشینا تافته جدا بافته هستن.
سهيل
۱۶ فروردین ۱۳۹۶قدیمیا میگن آلفارومئو سرطانه الانم همینطوره؟
مهراب
۱۶ فروردین ۱۳۹۶عاشق گاردان فیبرکربنشم.
دیگه چی بگم
بنزما
۱۶ فروردین ۱۳۹۶بچه ها کانال یک بگیرید ثریا سیفون رو ایران ودرو سابپا کششید
Saied
۱۷ فروردین ۱۳۹۶واقعا معرکس. جزوه ماشین هایی هست که به راحتی میتونه به پانامرا شاخ و شونه بکشه.
Dice
۱۷ فروردین ۱۳۹۶یک عروس و هزار داماد…. عشق بچه ها به این ماشین واقعا جالبه….
هر چند این ماشین ایرادات کمی نداره و توی گرند تور هم جرمی گفت..
ولی خب واقعا نمی شه این ماشین رو دوست نداشت …
حرف نداره…
Kamran
۱۷ فروردین ۱۳۹۶?ایتالیا همیشه پرچمش بالاس?
…به امید خدا یکیشو میخرم اینجا
بهرام
۱۹ فروردین ۱۳۹۶یا خدا این دیگه چیه ….
ماشین چقد میتونه خوشگل و با اصالت باشه خدااااااا