اشکودا

معرفی نسخهٔ دوگانه‌سوز CNG اشکودا اکتاویا با بُرد گازی 500 کیلومتر

اشکودا از نسخهٔ دوگانه‌سوز نسل جدید سدان اکتاویا با نام G-TEC رونمایی کرده است. این خودرو از لحاظ فنی یک ماشین هیبریدی (دو سوخته) محسوب می‌شود زیرا علاوه بر برخورداری از سه مخزن CNG نصب‌شده در زیر بدنهٔ خودرو که مجموعاً ظرفیت ذخیرهٔ ۱۷.۳۳ کیلوگرم گاز طبیعی فشرده را دارند، به یک باک بنزین ۹ لیتری هم مجهز است. اکتاویا G-TEC طبق معیارهای WLTP می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را صرفاً با استفاده از سوخت گاز طی کند.

این سدان دوگانه‌سوز به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور در حالت گازسوز در هر صد کیلومتر بین ۳.۴ تا ۳.۶ کیلوگرم گاز و در حالت بنزین‌سوز در هر صد کیلومتر ۴.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. با استفاده از باک بنزین تنها ۹ لیتری، اکتاویا G-TEC می‌تواند ۱۹۰ کیلومتر را هم با استفاده از بنزین طی کند تا بُرد کلی آن به حدود ۷۰۰ کیلومتر برسد. جابجایی سوخت بین گاز و بنزین هم به‌طور خودکار انجام می‌گیرد و نیازی به انجام هیچ اقدامی از سوی راننده نیست.

اکتاویا G-TEC فقط هنگام استارت پیشرانه از بنزین استفاده می‌کند و پس‌ازآن در حالت عادی صرفاً با استفاده از سوخت گاز کار می‌کند مگر اینکه دمای خارج زیر -۱۰ درجهٔ سانتی‌گراد باشد. همچنین هنگامی‌که مخازن گاز خالی شوند و فشار آن‌ها به زیر ۱۱ بار کاهش پیدا کند نیز به‌طور خودکار روی حالت بنزینی قرار می‌گیرد. به دلیل وجود مخازن CNG در زیر خودرو، حجم صندوق بار نسخهٔ لیفت‌بک اکتاویا G-TEC نزدیک به ۱۵۰ لیتر کمتر از نسخهٔ معمولی شده اما همچنان صندوقی به حجم ۴۵۵ لیتر را ارائه می‌کند که این عدد در نسخهٔ استیشن به ۴۹۵ لیتر می‌رسد. اشکودا اکتاویا دوگانه‌سوز پاییز امسال در اروپا عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. فری

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    انگار جنسیس G90 از اشکودا الگو گرفته من ماشین متان سوز دوست دارم موقع سوختگیری انگار مدرنتر از بنزین هستش

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. حسن

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    بهترین گزینه برای ایران مصرف کم و مناسب با زیر ساختهای کشور

  3. AMIR-REZA

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (330 ديدگاه)

    مطمئنم اگه محصوات اشکودا به ایران میومد خیلی پر طرفدار میشد ….
    ماموت خودرو میتونست به جای پاسات های گران قیمت (برای ما ایرانی ها) ماشینایی مثل این یا مدل سدان ارزان قیمت اشکودا(اسمش چی بود؟) رو بیاره که قطعا فروش خوبی پیدا میکرد…..

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (10478 ديدگاه)

      AMIR- REZA جان
      حالا مثلاً فکر کردین اگر به جای پاسات ، محصولات اشکودا میاوردن ، ارزانتر بود ؟
      نه عزیزم ، زیاد تفاوت قیمت خاصی نداشتند ، بخوص اینکه مشخصات فنی پاسات و اشکوتا یکیه و فرقی ندارن با هم .

      پس همون بهتر که پاسات و فولکس وارد شد .

  4. Ali Mehri

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    یه مدت دیگه میبینی اروپایا صندوقو دادن بالا یه کپسول ال پی جی دارن میزنن تو باک گازشون??

  5. meysam

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (3630 ديدگاه)

    ماشینای اروپایی چون موتور گرم هستن بدرد آب و هوای خشک خاورمیانه نمیخورن. زود به خرج میافتن و معمولا هزینه هاشونم بالاست برعکس تو همون منطقه اروپا خیلی خوب کار میکنن با کمترین هزینه ها. برای ایران بیشتر ژاپنی و آمریکایی و کره ای خوبن. بجز این سه کشور اگه تو ایران خرید کنی باید جیبت همیشه پرپول باشه. البته یه مدت فیات سی نا تو ایران مونتاژ شد که ماشینای بی آزاری بودن ولی در کل رنو ها و پژو ها و سیتروئن ها و حتی فولکس گل رو یه نگاه بندازین نمونه های کارکردشون خرابی و خرجشون بالاست . مزدا 323 هم ببینید که معروفه به مزدا گدا از بس که کم خرجه.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. IN

      ۱۰ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (134 ديدگاه)

      توسان اسپورتیج اپتیما سوناتا رافور لندکروز پرادو و…..همه موتور گرم هستن و شمع پایه کوتاه میخورن(بعضی هاشون یورو۴ هم میخورن)
      همون مزدا ۳۲۳ هم گرمه

  6. سینا BMW

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    به این میگن تکنولوژی. خودش جای بنزین و گاز رو عوض
    در آینده انواع سوخت بیشتری خواهیم دید. مثل سوخت های سنتزی

  7. امیر.عارف

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (876 ديدگاه)

    ماشینهای ما بزور 200 تا میرند با اینکه سالهاست داریم گاز سوز میزنیم . دلیلش هم نبود افراد توانمند در جای خودشون هست بجاش پسرخاله ی بیسواد فلان مسئول داره واسه مسائل مملکت تصمیم نادرست میگیره

  8. سپهر

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بنده چند ساله یه پراید مدل 89 دوگانه فابریک دارم فوق العاده ازش راضی ام. مثل این اشکودا که تو متن بهش اشاره شد با بنزین روشن میشه بعد بطور خودکار میره رو گاز. باهاش راه دور و سرعت بیشتر از 110 نمیرم چون پراید از ایمنی بویی نبرده، اما برای استفاده داخل شهر خیلی عالیه. آرامش دارم اگه موتوری یا شاخه ی درختی بهش بخوره و روش خط بندازه چون پرایده دیگه ظاهرش برام نیست با چهار پنج تومن مخزن cng ش پر می‌شه و ساعت ها با آرامش تو شهر موزیکهامو پلی میکنم و دور میزنم. من پرایدمو خیلی دوست دارم. ولی بخاطر ایمنیش چند ساله حسرت یه مسافرت راه دور به دلم مونده میترسم باهاش برم مسافرت و یکی از اعضای خانواده م خداینکرده تو ماشین چیزیش بشه

  9. Hadi

    ۱۱ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (2199 ديدگاه)

    ۵۰۰کیلومتر واقعاً برد خیلی خوببه ?…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا