پس از انتظارات فراوان سرانجام اولین شاسیبلند الکتریکی تاریخ اشکودا یعنی انیاک iV پدیدار شد. این خودرو که اساساً خواهر فولکسواگن ID.4 محسوب میشود اولین محصول اشکوداست که به پلتفرم MEB مخصوص خودروهای الکتریکی این گروه خودروسازی مجهز شده است. انیاک iV دومین خودروی الکتریکی اشکودا پس از سیتی گو iV بوده و به دنبال کسب موفقیت در بازار رو به رشد شاسی بلندها و کراس اوورها میباشد.
طی هفتههای پیشین تصاویر متعددی از بدنه و کابین این خودرو منتشر شده بود و بنابراین با دیدن آن خیلی سورپرایز نشدیم اما خب انیاک iV از ویژگیای سود میبرد که ما انتظارش را نداشتیم: جلوپنجره نورانی! این جلوپنجره که بهصورت استاندارد در نسخه پرفورمنس RS و مدل سفارشی مدیران بکار رفته از ۱۳۰ LED برخوردار است. در واقع این قطعه از روی کانسپت ویژن iV رونمایی شده در سال ۲۰۱۹ گرفته شده است.
خب صحبت از نسخه پرفورمنس شد و باید گفت انیاک RS iV قویترین محصول تاریخ اشکوداست که دلیل آن نیز وجود دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ترکیبی ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۶۰ نیوتون متر میباشد. این نسخه از انیاک iV شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعتی دارد.
اشکودا انیاک بهصورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک در دسترس بوده و با سه نوع باتری با ابعاد ۵۵، ۶۲ و ۸۲ کیلووات ساعت و ۵ قدرت مختلف ۱۴۶، ۱۷۷، ۲۰۱، ۲۶۱ و ۳۰۲ اسب بخاری عرضه خواهد شد. شعاع حرکتی این خودرو به نوع باتری و سیستم انتقال قدرت بستگی داشته اما حتی مدل پایه نیز با شعاع ۳۴۰ کیلومتری در دسترس است. اگر خواهان بیشترین برد در دسترس باشید باید مدل تک پیشرانه و دیفرانسیل عقب با باتری ۸۲ کیلووات ساعتی را انتخاب کنید که برد ۵۱۰ کیلومتری دارد.
به منظور رسیدن به چنین عملکردی اشکودا چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگ را انجام داده است. فرم صیقلی و روان این خودرو باعث دستیابی به ضریب درگ ۰.۲۷ شده و لاستیکهایی با مقاومت چرخشی پایین نیز بر کارایی این خودرو افزودهاند. یک پمپ گرمایی سفارشی نیز وجود دارد که باعث کاهش مصرف انرژی باتری شده و بر برد خودرو میافزاید.
بزرگترین باتری این خودرو را میتوان ظرف ۳۸ دقیقه و با استفاده از شارژر سریع تا ۸۰ درصد شارژ کرد. البته اگر از شارژر معمولی استفاده کنید این زمان بین ۶ تا ۸ ساعت خواهد بود.
موضوع جالب اینکه مدل پایه انیاک iV بهصورت استاندارد با رینگهای ۱۸ اینچی عرضه خواهد شد که برای چنین خودرویی در چنین کلاسی بیسابقه است. تمامی نسخههای دیگر این خودرو دارای رینگهایی با حداکثر ابعاد ۲۱ اینچی خواهند بود. مدل سفارشی مدیران تنها به تعداد ۱۸۹۵ دستگاه تولید خواهد شد عددی که نشان دهنده تاریخ تأسیس اشکوداست.
برسیم به کابین که شباهت زیادی به کابین جدیدترین نسل اوکتاویا و اسکالا دارد اما صفحه لمسی ۱۳ اینچی مختص انیاک iV است. این شاسیبلند الکتریکی همچنین اولین محصول اشکوداست که از هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و پارک از راه دور سود میبرد. چراغهای جلو و عقب LED نیز بهصورت استاندارد در دسترس بوده و با پرداخت هزینه بیشتر میتوان چراغهای جلوی ماتریکس LED را انتخاب کرد.
انیاک بدون وجود راهحلهای هوشمندانه زیاد یک اشکودای واقعی نخواهد بود و به همین خاطر شاهد ویژگیهای جالب زیادی هستیم. از میله یدک تاشدنی برقی گرفته تا چترهایی در دربهای جلو، این شاسیبلند الکتریکی به بحث رفاهی اهمیت زیادی داده است. درب پشتی برقی نیز سبب دسترسی به فضای بار جادار انیاک iV میشود.
اشکودا پیشفروش این خودرو را شروع کرده اما تحویل اولین نمونههای سفارشی مدیران تا سال ۲۰۲۱ شروع نخواهد شد.
[دانلود ویدئو]
نیما
۱۳ شهریور ۱۳۹۹باید طوری طراحی میکردن که جلو پنجره شبیه بی ام و نشه.
از طراحای اشکودا چنین انتظاری نداشتم.
منظورم این نیست که اسکی رفتن. اصلا.
ولی باید از این شباهت جلوگیری میکردن تا روح طراحی اشکودا را خدشه دار نکنن
Dr.ALi
۱۳ شهریور ۱۳۹۹کابینش یا از BMW i3 کپی شده یا از اون مدل الهام گرفتن :|
مرتضی
۱۳ شهریور ۱۳۹۹“طرفدارای” اشکودا ؟
mehran.Jy
۱۵ شهریور ۱۳۹۹ولله اشکودا از قدیم جلو پنجرش همینطور بوده.
بی ام و اینقدر جلو پنجرش رو بزرگ کرد و دوتا رو بهم چسبوند که شبیه جلوپنجره اشکودای بدبخت شد.
اینم شانس اینایه
ارشیاsvj
۱۳ شهریور ۱۳۹۹اتفاقا خیلی هم خوشتیپه!!
Hadi jafari
۱۳ شهریور ۱۳۹۹این چه قدر بی ام و است
Hadi
۱۳ شهریور ۱۳۹۹فک میکردم خوشگل تر از این باشه…
ستون A بیش از اندازه زاویه دار شده بنظرم طوری که بیشتر شبیه ون شده تا شاسی بلند!
ولی در کل خوشگله و زمان شارژ و بردش کاملاً تاثیر گذاره و قابل تأمل
ولی اگه ستون A کمتر زاویه دار بود بهتر بود…
Sina
۱۳ شهریور ۱۳۹۹همه اش خوبه غید از جلوپنجرش که کپی بامو است و کاملا یادآور X2 و X6 هست
چرا جلوش رو اینجوری کردن؟
مهدی
۱۳ شهریور ۱۳۹۹نمیدونم …ولی
زیادی خوب نشده؟!
واقعا اشکودا خیلی خوب داره پیش میره
مهدی موتورز
۱۳ شهریور ۱۳۹۹بابا
بی ام وی ۲ تا تکه جدا داره
کیا یک تکه با دو فرو رفتگی
آشکارا با یک فرو رفتگی
AMG///
۱۳ شهریور ۱۳۹۹آشکارا???
مهدی موتورز
۱۳ شهریور ۱۳۹۹?????
لعنت به این کیبورد
Mad.z.Max
۱۳ شهریور ۱۳۹۹آشکارا تقصیر گردن کیبورد ننداز :))
SS
۱۳ شهریور ۱۳۹۹ترند جدید: جلو پنجره نورانی !!؟؟ (اشکودا و رولزرویس گوست)
مرتضی
۱۳ شهریور ۱۳۹۹من همون موقع که اسکچ های این رو دیدم شباهتش در پروفایل به مدل های شاسی بلند ب ام و مشخص بود مثلا x1 ولی فاصلهی کم ماشین تا زمین باعث میشه شبیه مینی ون ها بشه که خب از اون طرف ممکنه فضای سر بره بالا.
نکته بعدی غربیلک فرمونه که توی مدل های جدید اشکودا دوپره بود ولی احتمالا دیدن (و به نظر من) زشت از آب در اومده پس اون پره سوم رو برا همین اضافه کردن که یه قدم مثبته.
اما نکته قابل توجه دیفرانسیل عقب بودنشه ؛ از این منظر واقعا حرکت خوبی زده اشکودا
حسین دهمرد
۱۳ شهریور ۱۳۹۹کسی طول دقیقش رو میدونه؟ بنظر تناسباتش به مینی ون میخوره