اشکودا برای نمایشگاه پاریس امسال کانسپتی بنام ویژن RS را تدارک دیده است. این خودرو که یک هاچبک کامپکت است، طرحی مطالعاتی است که پیشنمایشی از زبان طراحی آیندهٔ مدلهای RS اشکودا و همینطور جانشین یکی از محصولات کامپکت این شرکت که گفته شده مدل راپید خواهد بود را ارائه کرده است. این کانسپت ۴.۳۵ متر طول، ۱.۴۳ متر ارتفاع و ۱.۸۱ متر عرض داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲.۶۵ متر است. ویژن RS همچنین خودرویی کاربردی است بهگونهای که از صندوق باری به حجم ۴۳۰ لیتر برخوردار است. البته این هاچبک کانسپت ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد ولی بهاحتمالزیاد نسخهٔ تولیدی دارای پنج صندلی خواهد بود.
در طراحی بیرونی ویژن RS بیش از همه خطوط صریح و لبههای تیز به همراه ویژگیهایی الهام گرفته از موتوراسپرت جلبتوجه میکنند. در نمای جلویی خود کاپوتی برجسته و عضلانی، لوگوی اشکودا از جنس شیشهٔ کریستال، جلوپنجرهای جدید با تیغههای فیبر کربنی مشکیرنگ، چراغهای زاویهدار LED با طرح داخلی چهارتایی، اسپویلر فیبر کربنی و ورودی هوای بزرگ در بخش پایینی دیده میشود.
ویژن RS در نمای جانبی اما اسپرت و درعینحال کاربردی به نظر میرسد که ازجملهٔ ویژگیهای قابلتوجه آن میتوان به پنجرههای بدون قاب، پنجرههای جانبی سوم، دستگیره کشویی درها، پرچم کوچک جمهوری چک روی رکابهای فیبر کربنی و قاب فیبر کربنی آینهها اشاره کرد. در این نما همچنین رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی سبکوزن هم دیده میشود که بهمنظور کاهش ضریب آئرودینامیک بهینه شدهاند. در بخش عقبی این هاچبک اسپرت نیز دیفیوزر و اسپویلر بزرگی به چشم میخورد که هردو از فیبر کربن ساخته شدهاند. چراغهای عقب این کانسپت فرم تازهای دارند و یک نوار LED باریک هم در سراسر سپر کشیده شده است.
کابین کانسپت ویژن RS اما کاملاً آمادهٔ تولید به نظر میرسد و از ویژگیهایی چون نمایشگر مرکزی بزرگ، صندلیهای اسپرت، تریم قرمزرنگ و تزئینات فیبر کربنی و کریستالی برخوردار است. کنسول مرکزی نیز بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده و یک کنترلر گیربکس ساده در آن دیده میشود که از طریق سیم گیربکس DSG خودرو را کنترل میکند. همانطور که در ابتدا اشاره شد، کانسپت ویژن RS به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز است که از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی TSI با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی با ۱۰۰ اسب بخار قدرت تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم برابر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت است.
ویژن RS با استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی خود میتواند ظرف ۷.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. شتاب از سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نیز ظرف ۸.۹ ثانیه صورت میگیرد. در این خودرو سه حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، الکتریکی و اسپرت هم تعبیه شده است. به گفتهٔ اشکودا، این هاچبک داغ هیبریدی به لطف پکیج باطری لیتیوم یون ۱۳ کیلووات ساعتی میتواند تا ۷۰ کیلومتر را در حالت الکتریکی طی کند درحالیکه شارژ باطریها هم با استفاده از شارژرهای خانگی ظرف ۲.۵ ساعت انجام میگیرد. در صورت استفاده از موتور بنزینی نیز ویژن RS در هر کیلومتر تنها ۳۳ گرم دیاکسید کربن تولید میکند.
sina
۱۰ مهر ۱۳۹۷طراحی های اخیر اشکودا هم از فولکس بهتر شده و هم حتی از ایودی !!
دمشون گرم واقعا
amir
۱۰ مهر ۱۳۹۷آئودیه یا اشکودا!؟
الهی
۱۱ مهر ۱۳۹۷پشتش که سبک ولوو….. اما خب جدید…