محبوبیت کراساوورها در بازارهای جهانی روزبهروز در حال افزایش است و شرکتهای خودروسازی نیز سعی دارند با افزودن این خودروهای بلندقامت به سبد محصولات خود سهم بیشتری از این بازار پرسود را تصاحب کنند. این روند تا جایی پیش رفته است که برخی از خودروسازان حتی محصولات استیشن یا MPV خود را هم با کراساوورها جایگزین کردهاند. یکی از این شرکتها اوپل است که چندی پیش کراساوور جدید کراسلند X را بهعنوان جایگزین MPV کوچک مریوا معرفی نمود.
حال این شرکت آلمانی که بهتازگی به تملک گروه فرانسوی پژو-سیتروئن درآمده است، کراساوور بزرگتری را نیز با نام گرندلند X معرفی کرده است که این هم جایگزین MPV زافیرا شده و پس از موکا X و کراسلند X، سومین کراساوور در سبد محصولات اوپل محسوب میشود. گرندلند X بهطور رسمی تحت دو برند اوپل و واکسهال معرفی شده است. این خودرو که فعلاً بزرگترین کراساوور اوپل محسوب میشود، از همان جلوپنجرهٔ آشنای اوپل با زههای کرومی و همچنین چراغهای جلو LED سود میبرد درحالیکه با کاپوت عضلانی، خط شانهٔ برجسته و روکشهای پلاستیکی بدنه، نمای اسپرتی گرفته است. در عقب نیز چراغهایی آشنا، یک اسپویلر و دو سر اگزوز یکپارچه با سپر دیده میشود.
گرندلند X دارای ۴.۴۷ متر طول، ۱.۸۴ متر عرض و ۱.۶۳ متر ارتفاع است درحالیکه فاصلهٔ محوری آن نیز برابر با ۲.۶۷ متر است که این یعنی این کراساوور جدید ۲۰ سانتیمتر طول بیشتری از هر دو مدل کوچکتر کراسلند X و موکا X دارد. اوپل گرندلند X در داخل هم از پنج صندلی نسبتاً راحت سود میبرد و آپشنهای آن نیز شامل صندلیهای ارگونومیک جلو، گرمکن غربیلک فرمان و شارژر بیسیم گوشیهای هوشمند میشود. علاوه بر این، خریداران از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی IntelliLink به همراه صندوق بار بزرگی به حجم ۵۱۴ لیتر بهرهمند خواهند شد که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم تا ۱۶۵۲ لیتر قابلافزایش است.
در بخش ایمنی نیز اوپل مجموعهای از سیستمهای کمکراننده مانند ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمک پارک پیشرفته، هشدار خوابآلودگی راننده و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت تشخیص عابر پیاده را برای فرزند ارشد خود در نظر گرفته است. همچنین این کراساوور آلمانی از آخرین تکنولوژیهای روز مانند خدمات OnStar و چراغهای جلو تمام LED تطبیقی نیز بهرهمند شده است. اوپل گرندلند X بر روی پلتفرم پژو ۳۰۰۸ ساخته شده و متأسفانه برخلاف موکا X، سیستم چهارچرخ محرک برای آن ارائه نمیشود.
این سازندهٔ آلمانی هنوز لیست پیشرانهها و مشخصات فنی گرندلند X را اعلام نکرده است ولی بهاحتمالزیاد برای آن ترکیبی از موتورهای خود اوپل و برخی موتورهای گروه PSA ارائه خواهد شد. همچنین گفته شده که برای این کراساوور کاامپکت یک سیستم کنترل چسبندگی سفارشی هم در نظر گرفته شده که دارای پنج حالت رانندگی مختلف است. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، وعده داده شده که بسته به شرایط و نوع جاده، کشش و چسبندگی خودرو را افزایش دهد. پنج حالت رانندگی قابل انتخاب آن نیز توزیع گشتاور میان چرخهای جلو را تنظیم میکند. عضو سوم خانوادهٔ X اوپل برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در ماه سپتامبر به نمایش عمومی درخواهد آمد و سپس سال آینده برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.
شاهو
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶نمیدونم چرا زیاد از اوپل خوشم نمیاد.ولی این یکی قشنگه هر چند بازم به پای رقیباش( از لحاظ طراحی) نمیرسه. یه اعترافی هم بکنم من فک میکردم اوپل آمریکاییه???
Ace
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶.
اکر یک بار این اوپل اومگا هایی که در ایران هست و الان دیگه کهنه شدن رو سوار بشی 100 در 100 عاشق اوپل خواهی شد.
امیدوارم اوپل تحت مالکیت PSA نسبت به رقبا عقب نیفته
#ali.m#
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶مجید جان توی پست مربوط به توسان ما بحثی بی فایده داشتیم که فرصت نشد اونجا بگم پس اینجا میگم امیدوارم که از دست من ناراحت نشده باشی منظور من اون چیزی که شما برداشت کردی نبود .
من از اون پیام ب خصوص شما همیچن احساسی بهم دست داد از طرفی کامنت های مثبت شما هم در ذهنم بود و یه تناقض بوجود اومده بود در هر صورت این کل کل ها نباید باعث بشه کسی از ما برنجه پس امیدوارم که ناراحت نشده باشی .
در ضمن گفتی چرا متعصب ژاپنی برات مهم نیست.
مگه ما متعصب ژاپنی هم داریم؟ ??
مخلص
Ace
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶.
علی جان اصلا نیازی نبود. من به هیچ عنوان ناراحت نشدم و امیدوارم شما هم از من دلخور نشده باشی.
شما حرف بدی نزدی که . توهین نکردی. هر چی گفتیم در فضای دوستانه و صمیمی بوده. حداقل برای من که همیشه این فضا وجود داره؛ تا وقتی که طرف مقابل توهین کنه و احترام متقابل رو از ببین ببره.
متاسفانه یکی از اشکال های فضای مجازی همینه که ما با اخلاق و شخصیت هم آشنا درست و حسابی نیستیم و زود قضاوت میکنیم.
من از ماشین های آلمانی بیشتر از ژاپنی ها خوشم میاد. نه انکار میکنم و نه تکذیب. واقعیته. هیچ عیبی هم نداره.
اما با هیچ خودروسازی دشمنی ندارم. اصلا دشمنی با خودروسازهایی که هیچ هیزم تری به ما نفروختن نهایت حمـاقته.
بنز رو بیشتر از کادیلاک دوست دارم. لامبورگینی بیشتر از فراری. اما به کدیلاک و فراری هم علاقه دارم.
شما در کامنتی که فکر کنم در صفحه ی سیویک بود دقیقا این جملات رو گفتی :
(((فقط همین کامنت بهزاد میارزه به کل تعصب های رفقای المانی بازمون .)))
من از شما سوال میکنم
چرا نگفتی ( … میارزه به کل تعصب رفقای پدالی) ؟
چرا فقط آلمانی باز ها رو جدا کردی؟
استنباط من این بود که تعصب فقط وقتی برای شما آزار دهنده هست که از جانب کسانی باشه که مخالف شما فکر میکنند و با تعصب ژاپنی باز ها مشکلی ندارید.
موفق باشید.
بیژن
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶بخش دوم نظرات شما تا حدودی درسته. یعنی تا چند ماه پیش، مالک برند اپل ،شرکت جنرال موتور آمریکا بو د ولی حالا توسط شرکت p Sa ( پژو- سیتروئن) خریداری شده.
اما بقول دوستمونAce اگه دهه نود سوار یکی ازین خودروهای خوش ساخت آلمانی میشدی دیگه ژپنی ها وکره ایها به چشمتون نمی اومد…
یوسف
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶حذف مریوا و جایگزینیش با کراس لند ایده درستی بود ولی ایکاش زافیرا رو از سبد محصولاتش حذف نمی کرد چون نماینده شایسته و خوشنامی بود. مسلما این تب کراس اوور سواری یه جا فروکش میکنه و خودروسازایی که همه تخم مرغاشونو تو سبد کراس اوور گذاشتن ضرر میکنن.
حمیدرضا
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶جالبه اول پژو بعد اوپل و احتمالا تا چند وقت دیگه باقی خودروساز ها هم نمونه ون خودشون رو با کراس اور تعویض میکنن من به شخصه با این کار خیلی مخالفم چون دارن به تب الکی شاسی بلند سواری کمک میکنن
بیژن
۱ اردیبهشت ۱۳۹۶تب الکی نیست.کمپانیهای خودروسازی دنیا سعی میکنن به مطالبات پاسخ دهند. قطعا ضرر ویا تهدیدی در اینکار نیست .اونها به فکر سود نیز هستند.اگرچه در آینده ممکن هست سیاستها به سمتی پیش برود که کلاسهای دیگرخودرویی جایگزین تب فعلی بازار شود