تنها یک نقطه برای آغاز سخن گفتن دربارهی مرسدس-ایامجی A45 S جدید وجود دارد و آنهم پیشرانه است. پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو همچنان در این خودرو حفظ شده اما واژهی کاملا جدید با آن همراه میشود و قدرت باورنکردنی ۴۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری دارد.
این نیروگاه کوچک عنوان قوی ترین پیشرانهی ۲ لیتری نصب شده در یک خودروی تولیدی را یدک کشیده و سنگ محکی در کلاس هاچبک های داغ محسوب میشود. چرا یک هاچبک خانوادگی باید چنین قدرتی داشته باشد؟ زیرا مهندسان مرسدس-ایامجی با افتخار ادعا میکنند “زیرا ما میتوانیم”.
اما وجود چنین پرفورمنسی باعث قربانی شدن برخی موارد دیگر همچون قابلیت استفاده، هندلینگ و درگیری میشود و سوالی که پیش می آید این است: آیا این هاچبک داغ هم چنین ویژگیهایی را قربانی پرفورمنس بالای خود کرده است؟
پاسخ کوتاه این است که نه! البته اولین چیزی که متوجه میشوید سطح راحتی نسبی خودرو است. A45 قبلی روی راحتی هم تمرکز داشت اما نسل جدید این خودرو بهبودهایی در سیستم تعلیق، شاسی و جذبکنندههای شوک داشته و بنابراین A45 در سرعتهای پایین بخشندگی بیشتری دارد. حداقل ما چنین حسی را در زمان تست خودرو در مادرید اسپانیا تجربه کردیم. البته با راندن این خودرو در جادههای پر از دستانداز بریتانیا میتوانیم قضاوت نهایی دربارهی راحتی A45 S را داشته باشیم.
پیشرانهی خودرو بدون هرگونه تعجبی نقطهی برجستهی A45 S است. شتاب گیری دیوانه وار با عملکرد بی نقص سیستم چهار چرخ محرکی همراه شده که میتواند ۵۰ درصد قدرت پیشرانه را به اکسل عقب بفرستد و بنابراین ذرهای از توان پیشرانه تلف نشود. اندکی اشاره روی پدال گاز طوفانی به پا میکند و خودرو با سرعت زیاد به پیش می رود. مرسدس میگوید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت A45 S برابر با ۳.۹ ثانیه است که آن را سریعتر از پرچمدار محصولات مرسدس یعنی AMG GT میکند. ما دربارهی یک هاچبک صحبت میکنیم!
حداکثر قدرت پیشرانه تا دور ۶۷۵۰ حاصل نمیشود بنابراین برای جذابیت بالا باید دور پیشرانهی توربو را بالا ببرید. همچنین به لطف اگزوز اسپورت جدیدی که وجود دارد طنین گوشنوازی ایجاد میشود.
شما می توانید بخاطر سیستم چهار چرخ محرک برجستهی مرسدس سرعت بالای خود را در پیچ ها حفظ کنید. لاستیکها نیز همانند یک نوجوان که به گوشی خود چسبیده به سطح زمین چسبیده اند. بخشی از پایداری بالای خود به اکسل عقبی مربوط میشود که میتواند نیمی از قدرت دریافتی را بین دو چرخ عقب توزیع کند.
شاید نقطه ضعف این خودرو به فرمان آن مربوط باشد. فرمان A45 S کاملا سبک بوده و حس چندانی ندارد. گاهی اوقات مسیر چرخ ها را حس خواهید کرد اما چسبندگی خودرو بیشتر حاصل سیستم چهار چرخ محرک مرسدس است تا دقت خود فرمان.
وقتی که همه چیز آرام شد و از هیجان رانندگی کم کردید نوبت به سواری در داخل شهر و ترافیک می رسد. مرسدس در کابین این خودرو محیط کاملا راحت و لذت بخشی را تدارک دیده است. A45 S همچنان هستهی اصلی A کلاس را حفظ کرده و از کابینی کاربردی و منعطف سود میبرد. محفظه بار ۳۷۰ لیتری این خودرو برای کلاس خود قابل توجه بوده اما فضای عقب آن را نمیتوان خیلی جادار دانست.
بی شک A45 S بازی در کلاس هاچبک های داغ را به مرحلهی بعد برده و رقابت با پرفورمنس ناب مرسدس کاملا سخت است؛ اما همه چیز هاچبک ها به سرعت خلاصه نمیشود. آیا در هوندا سیویک تایپ R لذت کمتری خواهید داشت؟ فکر نمیکنیم.
و حالا به فاکتور قیمت میرسیم. هنوز هم قیمت این خودرو تایید نشده اما A45 در بریتانیا فراتر از ۵۰ هزار پوند قیمت خواهد خورد. اضافه کردن برخی آپشن ها نیز می تواند بهای خودرو را تا ۶۰ هزار پوند هم بالا ببرد. این قیمتی بسیار زیاد برای یک هاچبک داغ صرف نظر از میزان خوب بودن آن است.
مشخصات مرسدس-AMG A45 S
- قیمت: 50 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 415 اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 8.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Khosrow
۲۲ مرداد ۱۳۹۸چه جواهری / لعنتی رقباهرچی تلاش میکنن باید برگردن از اول شروع کنن / همیشه مرسدس ..
ایمان
۲۲ مرداد ۱۳۹۸تبریک به مرسدس بنز و هوادارانش بابت این هاچبک داغ و البته بهترین انجین ۲ لیتری دنیا
حسین
۲۴ مرداد ۱۳۹۸درود
بنز قدرت تبلیغ بالایی داره، وگرنه میتسوبیشی لنسر با موتور دو لیتری ۴۴۰ اسبی هم داشتیم.
سینا
۲۲ مرداد ۱۳۹۸عقبش در حد مرسدس نیست
سینا
۲۳ مرداد ۱۳۹۸چخبرتونه بابا؟
حسین دهمرد
۲۲ مرداد ۱۳۹۸تو یه کلاس نیستن ولی از کوروت گرونتره :/
سوپر اسپرت+
هاچبک-
L-H-P-TT
۲۳ مرداد ۱۳۹۸یه اشتباهی شد تو متن ، نوشتم RS5 ، منظورم RS3 بود …
شرمنده ???
آرش آمریکایی
۲۳ مرداد ۱۳۹۸دایملر هم که یک میلیارد دلار جریمه شد بخاطر تقلب چرا کسی خبرش رو پوشش نمیده
حالا فقط کافیه یه ماشین فراخوان داداکه
MAHDI
۲۳ مرداد ۱۳۹۸اول که پدال مطلبش رو گذاشت.پس دیگه نیازی به گفتن نیست. بعدشم مثل اینکه خودروسازان آمریکایی هم این مورد رو داشتن ها.اما بدون شک یک سیاست کثیف پشت این ماجراست که بعدها صداش در میاد اما خودروسازان قربانی اصلی شناخته میشن
مهدی
۲۳ مرداد ۱۳۹۸واقعا کسی هست بابت یه هاچبک ۵۰ هزارپوند پول بده؟! قیمتش که از کوروت بیشتره!
doubt
۲۳ مرداد ۱۳۹۸من که راحت اینو به سیویک ترجیح میدم