مرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس-ای‌ام‌جی GT چهار درب کوپه

مرد شماره یک مرسدس-ای‌ام‌جی، توبیاس موئرز می‌گوید: “زمان‌هایی وجود دارند که خودروهای دو درب تنها گزینه‌های فوق‌العاده نیستند.” این جملات تولید خودروی مرسدس-ای‌ام‌جی GT چهار درب کوپه را توجیه می‌کند. این خودرو راه‌حل مناسبی برای افرادی است که خواهان دینامیک سواری GT کوپه پرچم‌دار و البته کابین و فضای بار بهتری هستند.


شاید با خود بگویید AMG E63 می‌تواند این نقش را بر عهده بگیرد و از طرف دیگر هم CLS لقب چهار درب کوپه را اختراع کرده است؛ اما GT چهار درب کوپه خودروی انحصاری ‌AMG بوده و نسخه‌ای ارتقا یافته از محصولات استاندارد مرسدس محسوب نمی‌شود. این خودرو تکنولوژی‌های زیادی از AMG همچون فرمان پذیری چرخ‌های عقب و آئرودینامیک فعال را در خود جای داده است.


این خودرو در نسخه‌ی GT 63 S قوی‌ترین مرسدس در حال فروش می‌باشد. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۴ لیتری E63 در محصول جدید AMG بکار رفته اما قدرت آن به ۶۳۰ اسب بخار رسیده است. مدل GT 63 با قدرت ۵۷۷ اسب بخار هم در دسترس اما مرسدس هنوز اعلام نکرده که آیا مدل هیبریدی GT 53 هم در بریتانیا عرضه خواهد شد یا خیر. مدل سطح پایین‌تر GT 43 که در این بازار حضور نخواهد داشت.


تمامی نسخه‌های GT چهار درب کوپه از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند و سیستم چهار چرخ محرک 4MATIC نیز قدرت خود را اکثر مواقع به چرخ‌های عقب می‌فرستد اما در زمان‌هایی که کشش بیشتر موردنیاز باشد نیرو به چرخ‌های جلو هم می‌رود. مدل S تنها در عرض ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعتی آن با مدل GT C کوپه یکسان است.


پلتفرم کوپه برای استفاده از خودرویی چهار نفره مناسب نیست بنابراین از شاسی MRA مرسدس E کلاس استفاده شده است. البته این معماری با استفاده از آلومینیوم، فیبر کربن و فولاد با کشش بالا کمی کشیده‌تر شده تا ساختاری سفت‌تر برای پرفورمنسی بهتر ایجاد گردد.


حالت‌های رانندگی دینامیک ای‌ام‌جی نیز با استفاده از سیستم دینامیکی این برند ارتقا یافته است. این سیستم به‌طور بی‌وقفه اقدام به پایش و تنظیم پارامترهای گوناگون همچون فرمان پذیری چهار چرخ، سیستم تعلیق و پیشرانه کرده و رفتار خودرو را تغییر می‌دهد. این وضعیت به ویژه در حالت مسابقه‌ای مشهود بوده و در آن گزینه‌ی غیرفعال کردن ESP و فعال کردن حالت دریفت وجود دارد.


GT چهار درب کوچه حداقل در ابتدا احساسی مشابه با E 63 دارد. شما همان غرش پس‌زمینه و ناله‌ی بی‌پایان پیشرانه‌ی ۸ سیلندر و همچنین همان میزان از رفاه و آرامش را متوجه می‌شوید. کیفیت سواری دو خودرو نیز مشابه بوده و همان سفتی نسبی سواری در دست اندازهای تیزتر مشاهده می‌شود. موضوع ناامیدکننده اینکه محصول جدید ای‌ام‌جی موقعیت رانندگی خاص مدل کوپه را از دست داده است.


اما فرمان خود فوق‌العاده دقیق است. چسبندگی بسیار زیاد دماغه با فرمان پذیری چرخ‌های عقب همراه شده و شما می‌توانید با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کنید. چابکی GT مخصوصاً در تغییر جهت‌های ناگهانی سریع ستودنی است. همین‌ها را می‌توان درباره‌ی ترمزها نیز گفت.


شاسی در پیچ‌های تیزتر اعتمادبه‌نفس زیاد و بازخورد احساس‌برانگیزی را به راننده اعطا می‌کند و زمانی که خودرو را در حالت مسابقه‌ای قرار داده و کنترل پایداری را خاموش کنید کمتر خودرویی خواهد توانست این میزان پرفورمنس را در دسترس راننده قرار دهد. با این تفاسیر، GT چهار درب کوپه هنوز هم همان تجربه‌ی خاص محصولات ای‌ام‌جی را داشته و اگرچه لاستیک‌ها و ترمزها بخشی از داستان را بازگو می‌کنند اما احساس این خودرو بیش از آنکه به E 63 سدان نزدیک باشد قرابت زیادی با AMG GT کوپه نشان می‌دهد.

با توجه به هدف ای‌ام‌جی در تولید خودرویی کاربردی‌تر، محو شدن برخی تناسبات طراحی و ابعادی GT کوپه و تولید خودرویی ۴ درب جای تعجبی ندارد. این خودرو از نظر تناسبات و ابعاد جانبی بیشتر به پورشه پانامرا شبیه است اما نمای جلو و عقب آن خاص محصولات مرسدس است.


داخل کابین هم داشبوردی مشابه با محصولات اخیر مرسدس را می‌بینیم، جایی که دو صفحه‌نمایش بزرگ و ورودی‌های هوای جت مانند به چشم می‌خورند. دیگر تفاوت این خودرو پشت سر راننده قرار دارد: دو صندلی جداگانه و یک محفظه بار جادار.

به نظر می‌رسد تولید خودرویی پرفورمنس و دینامیک که در عین حال راحتی و جاداری فست بکی چهار درب را نیز داشته باشد وظیفه‌ی بسیار سختی است؛ اما مرسدس-ای‌ام‌جی با تولید GT چهار درب کوپه این مأموریت را ممکن کرده است. شکی وجود ندارد که با خودرویی خانوادگی و بسیار لوکس و اسپورت طرف هستیم. کمتر خودرویی است که بتواند با ابعادی مشابه این سطح از چابکی، درگیری و جذابیت را ارائه کند و در همان زمان بتواند فضای بار و کابین مناسبی برای ۴ نفر داشته باشد.

مشخصات مرسدس-ای‌ام‌جی GT 63 S چهار درب

  • قیمت: 135 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 8 سیلندر ۴ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: 630 اسب بخار/۹۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 315 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 11.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

 
منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Reza

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    عجب جواهریه
    کابینش دل منو برد

    1. ..::Majidio Lamborghini::..

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      موتورشو نگاه کن ، ۴ لیتری ۸ سیلندر ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور !!!

      1. hami

        ۲۶ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (23 ديدگاه)

        اینا مهم نیست …
        مصرف سوختش با 405 من یکیه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        اما این کجا و خر من کجا…………………….

        1. Behnam

          ۲۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (156 ديدگاه)

          داداش ۴۰۵ نگو ک دلم پره ??

  2. مهدی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سدان اسپرت واقعا جذابیه.طراحی جلوش جذابه اماطراحی عقبش به اسپرتی وجذابیت پورشه پانامرا توربو نمیرسه.تازه درمدل های ضعیف تر که اگزوزهای ساده تری داره طراحیش هیچ به دل نمیشینه ولی این مدلش بازبهتره

  3. علی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (191 ديدگاه)

    با سلام
    بسیار زیبا و خواستنی خوش به حال کسی که دارتش و سر به تنش میرزه به هر حال دیدن عکس اینها برا ما عادت شده

  4. Ali.usa

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (335 ديدگاه)

    از این ماشین و cls خیلی خوشم میاد
    ساخته شدن برای سلیقه آمریکای
    با ابهت
    با اصالت
    حجم موتور بالا
    8 سیلند
    واقعا قابل احترامن

    1. Sajjad

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1868 ديدگاه)

      دقیقا حرف شما درسته
      با سلیقه امریکایی درست شده
      واقعا عظمت این ماشین از داخل خود ماشین هم حس میشه
      کنسول وسط بسیار عالی
      دریچه های ورودی هوا واقعا هماهنگ و جذاب
      قسمت های کروم داخلی این ماشین واقعا زیباش کرده
      محشره
      قدرت موتور عالی و خیره کننده (حس کردن 900 نیوتون متر زیر پدال گاز واقعا لذت وصف نا پذیری داره)
      با طراحی عقبش فقط کنار نمیام
      طراحی های بنز قبلا بهتر بودن

  5. Amirferrari

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    بنز بسازه و بد باشه?! مدل gt73 و جی 73 قراره به زودی معرفی بشن که قویترین شاسی بلند و سدان تاریخ بنز خواهند. بود…شایعات میگه قراره هر دو مدل با سیستم جدید هایبرید قدرت 800 اسب بخاری و گشتاور بالای هزار نیوتون متری داشته باشن! شتاب زیر 3 ثانیه واسه سدان gt و شتاب زیر 4 ثانیه هم واسه جی کلاس!!!! مخ آدم سوت می‌کشه از این همه تکنولوژی مرسدس بنز…

  6. kazem

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (102 ديدگاه)

    خیلی اگزوز هاش قشنگه

  7. Amin

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    واقعا کمتر خودرویی هست که این سطح از جذابیت و چابکی رو ارائه کند

  8. pooriya.bmw..german

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    بی صبرانه منتظر ام 8 گرن کوپه هستیم

    رقابت جالبی میشه بین ام 8 گرن کوپه پورشه پانامرا توربو مرسدس ای ام جی جی تی

    1. Trx (taimaz)

      ۲۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (320 ديدگاه)

      توی این همه حیا هوی بی ام و نسل ۶ یکمی مظلوم واقع شده ولی خبر خوب اینکه سری ۸ گرن کوپ صد در صد آمادست تا رقابت رو به یه سطح جدید ببره.
      من یه بیمری بی نهایت متعصبم ولی این GT چهار درب بی نظیر ترین بنزی که تا حالا دیدم نمیتونم به زیبایی محصور کنندش اعتراف نکنم.

  9. mahdy

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    این ماشین فوق العادس
    اما رقباشم فوق العادن
    چه رقابت شیرینی!!!

  10. mahdy

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    نمیدونم چرا خیلی دوست دارم درگشو با M5 کامپتیشن ببینم
    میدونم رقیب مستقیم نیستن
    اما چون موتور هاشون خیلی شبیهن واقعا جذاب میشه (با این که میدونم برنده M5 هست)

    1. mahdy

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      راستی دوستان یه سوال یکم تخصصی تر
      چرا انجین ها مرسدس نسبت به اسب بخارشون و یا رقباشون معمولن گستاور ها زیادی تولید میکنن
      630 اسب اگه خیلی بخواد هنر کنه با 800 نیوتون متر میاد
      اما این 900 نیوتون متر گشتاور داره !!!
      خیلی واسم جالب شده بدونم هرکی میدونه ممنون میشم توضیح بده

      1. F22RAPTOR

        ۲۶ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2622 ديدگاه)

        میتونه ربطی به سبک بودن اجزای متحرک موتور داشته باشه مثه سوپاپ میلنگ و اینا
        که باعث میشه زود تر به حد اکثر دور و همون گشتاور آنی برسن

        1. mahdy

          ۲۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          ممنون F22 ولی من منظورم زود رسیدن به گشتاور نبود
          منظورم رسیدن به گشتاور های خیلی بالا بود

      2. Alireza

        ۲۷ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (757 ديدگاه)

        هرچی طول کورس(مسافت بالا پایین رفتن) پیستون زیاد باشه میل لنگ بزرگتری(دایره بزرگتری )رو میچرخونه اما خوب مسافت بیشتر=سرعت کمتر دایره بزرگتر=گشتاور بیشتر(وقتی درب خونه رو میخواهیم باز کنیم هرچی نیرو به انتها وارد کنیم (دایره بزرگتر)گشتاور بیشتره راحت تر درب رو باز میکنیم واسه همین دستگیره درب رو انتها میزاریم

        1. mahdy

          ۲۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          علیرضا منظورت رو گرفتم
          ولی اگه اینجوریه سیلندر باید طویل تر و طبیعتا حجیم تر بشه
          ولی مرسدس بدون افزایش حجم خاصی میتونه همچین گشتاورایی بیرون بکشه
          البته این رو هم بگم که اگه دور موتورا پائین نگه داشته بشن اسب بخار و قدرت میاد پائین که این اتفاق تو ماشینای مرسدس نمیوفته

  11. Morteza

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (123 ديدگاه)

    فوق العادست این ماشین
    هم ظاهر خوبه هم عملکرد
    تا الان چند تا نقد و بررسی در موردش خوندم در سایت های خارجی بازخورد ها همه مثبت بوده
    تیتر یکی از سایت ها این بود که “ایا بهترین چهار درب کوپه ساخته شده است؟”

    1. emad1990

      ۲۷ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      بعد از پراجکت وان قویترین مدل حال حاضر مرسدسه
      این ماشین

      1. Morteza

        ۲۷ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (123 ديدگاه)

        اره??

  12. Mohammad

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    ولی من هنوز تو فکر اینم چطور چهار درب کوپه میسازن
    یا نمیدونن کوپه چیه یا نمیدونن سدان چیه
    خدایا توبه ??

    1. علی

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (218 ديدگاه)

      شایدم تو نمیدونی.

    2. حامد

      ۲۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (831 ديدگاه)

      هیچ ایرادی نتونستی توی این شاهکار پیدا کنی که به اسمش گیر دادی??اخییی خودت هم دیگه نمیدونی چی عرض میکنی (:

      1. Mohammad

        ۲۶ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        ایراد زیاد والا بگم کامنتم تایید نمیشه
        مثلا قبلا هم گفتم خیلی پیر و خرفت و کج و کوله هست طرح های بنز

        1. Trx (taimaz)

          ۲۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (320 ديدگاه)

          مطمعنی خود امیر تتلو نیستی؟

        2. آآآآرماااانننن

          ۲۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (262 ديدگاه)

          باشه اصلا این پیر و خرفت و کج و کوله ولی اسباب بازی های امریکایی شاهکار
          خوشحال شدیم بسلامت

  13. F22RAPTOR

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    میتونه ربطی به سبک بودن اجزای متحرک موتور داشته باشه مثه سوپاپ میلنگ و اینا
    که باعث میشه زود تر به حد اکثر دور و همون گشتاور آنی برسن

  14. Amir

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    میشه گفت موفق ترین طراحی اخیر بنز هستش و بسیار با جذبه و توانمنده اما به نظرم به پای پورشه پانامرا نمی رسه.پانامرا از لحاظ پرفورمنس با m5 و e63 و از لحاظ لوکس بودن و راحتی با s کلاس مقایسه میشه!حقیقتا پانامرا خیلی خیلی ماشین کامل و جذابیه و من دیوونشم!

  15. AMG 63

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (110 ديدگاه)

    E63 آرزوى دست نیافتنى و رویاى خوشگلى بود واسم تا سر و کله این لعنتى پیدا شد …

  16. آآآآرماااانننن

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (262 ديدگاه)

    خیلی خوفه خیلیییی عالیه

  17. Mopar or No Car

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    پانامرا یه چیز دیگه است.

  18. پدرام

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (28 ديدگاه)

    در حالی که CLS هم کوپه چهار در اسپرت با همین امکانات و موتور تولید میشه واقعا به فروش هر دو خودرو آسیب نمیرسه؟!!! مثل داستان رانا و 206 صندوقدار !!!

  19. net

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3400 ديدگاه)

    جدیدا چه بر سر طراحهای بنز و هیوندای اومده که دارن ماشینهای زشت طراحی میکنند.عقب ماشین چراغ عقب و چراغ جلو و جلو پنجره و طراحی داخلی و دریچه کولر زشششششتی داره این بنز

  20. net

    ۲۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3400 ديدگاه)

    کجای این ماشین قشنگه که تعریفش میکنید ،طراحی داخلی و بیرونی زشتی داره

  21. یاس ی

    ۲۸ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    net عزیز کجایی دلمون برات تنگ شده بود، یادت رفت راجب گرنجور و سانتافه اسپورت بگی!!!!!!!!!!
    البته ببخشید باهات شوخی میکنم.
    ولی دیگه با هر معیاری حساب کنی انقدر که شما میگی زشت نیست ولی نظر شما محترم هستش. هر کس ی سلیقه ای داره البته اگه به خاطر اذیت کردن بچه های طرفدار آلمان نگفته باشی زشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا