این روزها نبرد خودروهای الکتریکی بالا گرفته و حالا یک مدعی جدید، جدی و قدرتمند هم به این میدان اضافه شده است. این رقیب جدید، کراساوور تمام الکتریکی مرسدس بنز EQC است که پس از انتشار خبرهای مختلف و تیزرهای فراوان، سرانجام رسماً در سوئد رونمایی شده است. این خودرو برای رقابت مستقیم با جگوار I-Pace، تسلا مدل X و همینطور کراساوور الکتریکی آیندهٔ آئودی E-Tron در نظر گرفته شده است.
EQC در نمای جانبی کاملاً مثل یک خودروی معمول و سنتی به نظر میرسد. در این قسمت ورودیهای هوایی به رنگ مشکی براق روی گلگیرهای جلو جلبتوجه میکنند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای برجستهٔ پروفیل جانبی EQC نیز میتوان به خط سقف پویا، زه کرومی براق در دورتادور پنجرهها و پورت شارژ در قسمت انتهایی سمت راست خودرو اشاره کرد؛ اما درحالیکه اکثر کراساوورها به ریلهای روی سقف مجهز هستند، مرسدس بنز گفته است در EQC این ریلها بهمنظور بهبود آئرودینامیک عمداً حذف شدهاند. رینگهای خودرو نیز که از نوع آلیاژی سبکوزن هستند و در اندازههایی از ۱۹ تا ۲۱ اینچ ارائه میشوند، بهصورت آئرودینامیکی طراحی شدهاند.
قسمت عقبی EQC نیز نمای بسیار سادهای دارد. تنها ویژگیهای قابلذکر این قسمت، اسپویلر نصب شده روی سقف و چراغهای باریکی است که با یک نوار نازک به هم متصل شده و بر عرض خودرو تأکید دارند. کمی پایینتر نیز سپر پلاستیکی مشکیرنگی دیده میشود که در قسمت پایینی آن تریم کرومی کار شده است. هردو طرف این بخش کرومی نیز همانند سر اگزوز طراحی شده است. مرسدس بنز برای EQC همچنین پکیج AMG Line را هم ارائه کرده است. ویژگیهای ظاهری این پکیج شامل جلوپنجرهای با یک نوار افقی، سپر جلوی اسپرتتر، دیفیوزر یکپارچهٔ عقب و رینگهای ۲۰ یا ۲۱ اینچی ویژهٔ AMG میشود.
در کابین EQC هرچند سعی شده با استفاده از ویژگیهایی، الکتریکی بودن خودرو نشان داده شود اما این قسمت همچنان برای مالکین محصولات کنونی مرسدس بنز کاملاً آشنا خواهد بود. طبق شیوهٔ طراحی داخلی مرسدس بنز، در EQC هم در مقابل راننده دو نمایشگر بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی متصلبههم قرار گرفته که یکی نقش صفحه آمپر را ایفا کرده و دیگری سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را ارائه میکند. بااینحال درحالیکه بسیاری از قسمتهای کابین EQC کاملاً آشنا به نظر میرسد، اما ویژگیهای منحصربهفردی هم در آن وجود دارد که این کراساوور الکتریکی را از دیگر محصولات مرسدس بنز متمایز میکند.
یکی از برجستهترین عناصر طراحی داخلی EQC، تریم رنگ رز طلایی در قسمتهایی چون دریچههای تهویه است. یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد کابین این ماشین نیز طرح فلزی راهراه است که از بالای داشبورد بهطور کامل تا روی درها کشیده شده است. سیستم نورپردازی داخلی و صندلیهای منحصربهفرد با بخش میانی آبی نیلی یا بژ نیز از دیگر ویژگیهای قابلتوجه کابین EQC هستند. ازجملهٔ آپشنهای قابل سفارش برای این خودرو نیز میتوان به تریم چوبی و سیستم صوتی برمستر اشاره کرد. علاوه بر این، همانطور که گفته شد برای این خودرو امکان سفارش پکیج AMG Line هم وجود دارد که این پکیج به داخل خودرو ویژگیهای اسپرتی چون غربیلک فرمان D شکل و پدالهای از جنس فولاد ضدزنگ را به همراه کفپوشهای AMG، روکش چرم واقعی صندلیها و تریم فیبر کربنی را اضافه میکند.
اما شاید مهمترین بخش خودروهای الکتریکی، قوای محرکهٔ آنها باشد. در این قسمت EQC به دو موتور الکتریکی مجهز شده که هرکدام در یکی از محورها قرار گرفته و نیروی خود را به همان محور انتقال میدهد؛ بنابراین EQC بهصورت استاندارد، کراساووری چهارچرخ محرک محسوب میشود. این دو موتور مجموعاً ۴۰۷ اسب بخار قدرت و ۷۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. EQC با استفاده از دو موتور الکتریکی خود ظرف ۵.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را هم دارد؛ اما از همهٔ اینها مهمتر، پکیج باطریهای لیتیوم یونی ۸۰ کیلووات ساعتی EQC است که با یکبار شارژ امکان پیمودن مسافتی برابر با ۴۵۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم میکنند.
EQC بهصورت استاندارد از شارژرهای ۷.۴ کیلووات ساعتی استفاده میکند اما کسانی که خواهان شارژرهای سریعتری هستند میتوانند از سیستم شارژ Wallbox مرسدس بنز استفاده کنند که سه برابر سریعتر سوکت برقی داخلی است. البته مرسدس بنز فعلاً جزئیات خاصی در مورد این سیستم اعلام نکرده و صرفاً گفته است که با استفاده از Wallbox میتوان بین ۱۰ تا ۸۰ درصد از باطریهای خودرو را در حدود ۴۰ دقیقه شارژ کرد.
از سوی دیگر، درحالیکه EQC کراساووری چهارچرخ محرک است اما بهمنظور بهبود بهرهوری، خودرو عمدتاً بصورت دیفرانسیل جلو کار میکند و موتور الکتریکی عقب تنها در مواقع موردنیاز مورداستفاده قرار میگیرد. مرسدس بنز هماکنون در حال آمادهسازی کارخانههای خود در برمن آلمان و پکن چین برای تولید EQC است. هنوز اما هیچ جزئیاتی در مورد قیمت و زمان عرضهٔ این ماشین به بازار اعلام نشده است.
Moein
۱۴ شهریور ۱۳۹۷این ماشین کاملن دیدگاه آدمو نسبت به خودرو های سبز تغیر میده
این ماشین میگه که خودرو های سبز قرار نیست همیشه مثل پریوس ظاهر عجیب و غریبی داشته باشن
و قرار نیست مثل تسلا تو کابینشون مانیتور کامپیوتر باشه
خودروی سبز هم میتونه کاملن شبیه ماشینایی که هر روزه میبینیم و دوسشون داریم باشه
saeed
۱۴ شهریور ۱۳۹۷دقیقا.مهم قوای موتور هست.منم نمیدونم بعضی کمپانیها چه اصراری دارن ماشینهای الکتریکیشون ظاهرشون عجیب غریب و دور از عرف معمول باشه.حالا پریوس یجورای مثلا طراحی آوانگارد و آینده نگرانه هست (از نظر من زشته و سلیقه اییه البته) اما واقعا لزومی نداره متفاوت باشن ظاهری با ماشینهای عادی به نظرم.
افشین
۱۴ شهریور ۱۳۹۷تا زمانی که برد خودروهای الکتریکی به بیش از هزار کیلومتر و زمان شارژ به کمتر از 10 دقیقه نرسه. به نظر من خریدشون به صرفه نیست
مزدا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷جسارت نشه عقبش شبیه پورشه کاین نیس!!
سروش
۱۴ شهریور ۱۳۹۷شبیه ماکان هست
Saeed
۱۴ شهریور ۱۳۹۷کلا با اینکه برند بنز فوق العادس و شکی نیست ولی نمیدونم جدای طراحی یجور ناجور داخلی بنز با اون تبلتاش بیرونش انگار داره شبیهه ماشینای آسیایی میشه انگار.نه که زشت باشه مثلا این مدل واقعا شیکه اما کلا طراحی خاص و با ابهت ماشین آلمانیو نداره انگار.شایدم من اشتباه میکنمو از نزدیک داستان فرق داره.
مزدا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷اقا سروش منظورم کاین۸ ۲۰۱ هس
مانی
۱۶ شهریور ۱۳۹۷کاملا شبیه
اما ماکان فیس لیفت چند روزیه تصاویرش منتشر شده
اینم خیلی وقته طراحی شده فقط تصاویرش الان اومده بیرون
Reza
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ماهم خدا خدا کنیم قیمت پراید ۴۰ تومن بیشتر نشه
Ali.usa
۱۴ شهریور ۱۳۹۷جلوش رو یخورده از سری اف و اکسپلوره فورد اسکی رفته
طرفداران بنز لطفا یخورده توجه کنید بعد بیاید کامنتای تعصبانتون رو بنویسید
Just bentley continental
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ماشین قشنگیه
ولی به دور از تعصب بقل و پشتش شبیه به پورشه شده.
Hossein
۱۴ شهریور ۱۳۹۷هم زیباست هم مشخصات خوبی داره هم رقبای کمی داره
محمد
۱۴ شهریور ۱۳۹۷از دیدن طراحی جگوار i peace بیشتر هیجان زده شدم
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷چراغ های عقبش کاملا شبیه پورشه کاین هستش
امیر
۱۴ شهریور ۱۳۹۷یکی بهم بگه الان این رقیب تسلا xهست؟
دقیقا چیش ازون سر تره؟
طراحی کابین و طراحی ظاهریش ازون یکم بهتره
Omid
۱۴ شهریور ۱۳۹۷مارکش سر تره
پدر خودروسازی…
امیر
۱۴ شهریور ۱۳۹۷این چه جوابی بود دیگه؟
شما میری ماشین میخری بدون اینکه مشخصاتشو ببینی به ضمانت مارکش میخری؟
ینی هیچ برندی از هیچ خودروی بنز بهتر نمیزنه؟
نکنه شما هم از همون افرادی هستی ک میگی پیکاپ بنز بهترین پیکاپ دنیاس؟
بنز عالیه ولی دلیل نمیشه از همه تو همه نوع کلاس سرتر باشه و بدون نقص
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷کل قسمت عقبش زیادی شبیه پورشه کاین هستش.زشت نیست.ولی طراحی تکراری داره کاملا.طراحی i-paceجگوارمورد علاقه من نبود ولی الان میبینم یه سروگردن ازEQCبنز جذاب تربود
علی رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷شما هم هی بگو شبیه ماکان
اگه اینطوریه z4 هم شبیه فیات ۱۲۴
قبول دارید؟
اگه اره من حرفتون در مورد شباهت رو قبول میکنم
اگر نه…
emad1990
۱۴ شهریور ۱۳۹۷بی ام و ماشین تمام برق نساخته هنوز!!!!
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷https://i1.tnews.ir/2017/11/26/99552824_122009858dfaac.jpg
https://cdn.gsm.ir/static/files/image/2017/9/13/2018-porsche-cayenne-turbo-official-image%20(6).jpg
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷http://www.kittenandthehip.com/wp-content/uploads/2017/11/exterior-2018-Porsche-Cayenne-drive-1024×576.jpg
shirko
۱۴ شهریور ۱۳۹۷نمای کلی و استایلش غیر از جلوپنجرش ، از پورش کاین الهام گرفته ، اینم برای بنز کسر شأن بود .
مهدی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷کاملا درسته.انگارپورشه کاین روآوردن وظاهراسپرتشوازش گرفتن وجلوپنجره روهم تغیردادن
سید
۱۴ شهریور ۱۳۹۷خوده پورشه کاین ول کنه شما ول کن نیستیا?
Vahid evo
۱۴ شهریور ۱۳۹۷فقط رینگای آبیش
بنظرم مدل amg رو اگه بدند اونوقت تو بحث شتاب اولیه میتونه با تسلا رقابت کنه
Kamy R
۱۴ شهریور ۱۳۹۷نمای داخلی و عقبش زیباست اما جلوش میتونست بهتر باشه
علی رضا
۱۵ شهریور ۱۳۹۷درسته میتونست بهتر باشه
اما بالاخره باید یه ویژگی داشته باشه تا خودش رو به عنوان یک خودروی تمام الکتریکی معرفی کنه(نمای بیرونی)
من فقط با نگاه کردن به جلوی خودرو میتونم بفهمم که این خودرو الکتریکیه
فکر کنم منظور من رو
Sajjad
۱۴ شهریور ۱۳۹۷شتابش چنگی به دل نمیزنه
تاپ اسپید خوبی هم نداره
به هر حال تازه کاره و مونده تا به بقیه برسه
شاهین
۱۴ شهریور ۱۳۹۷سلام
انتظارات از این خودرک حداقل از نظر طراحی خیلی بالاتر بود. یه جورایی پیش پا افتاده بنظر میرسه. البته این نظر شخصی منه.
اون حسیو که زمان رونمایی ب ام و سری ۸ داشتم حتی یک صدمشم الان درباره مرسدس ندارم
علی رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷سری ۸ ????
Bilbo
۱۴ شهریور ۱۳۹۷حسرت میخورم بابت اینکه مرسدس داره این راه رو تو بخش طراحی داره طی میکنه، راهی که افق روشنی در انتهای نیست. امیدوارم که اونهایی که قرار هست مرسدس بخرن، نگاه من به طراحی های جدید کمپانی رو نداشته باشن که اگه داشته باشن، همین طراحیها میشه پاشنه آشیل فروشش.
در کنار این خبر معرفی امروز EQC، تیزرهای کانسپت iNext بامو هم چند روزی هست که منتشر شده و احتمالا تو همین هفته معرفی میشن، بعنوان مدلی که قرار هست شرکت رو یه پله بزرگ رو به بالا ببره، طراحی بسیار بسیار ناامید کنندهای بنظر میاد داشته باشه و این دردناک هست که کسی ، مثل بنگل برای بامو، تو کمپانی های بزرگی مثل بامو و مرسدس نیست که پایه گذار یک سیستم درست طراحی تو مسیر جدید کمپانی باشه. حالا بعد از معرفی کانسپت جدید بامو و دیدن واکنشها متوجه صحبت بنده میشید….
علی رضا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷موافقم
به نظر من زبان طراحی جدید بی ام و به اندازه زبان طراحی جدید بنز مشکل داره( منظورم سری ۸ و z4 یا cls و a کلاس )
ولی نمیدونم چرا بعضی ها فقط رو بنز قفل کردن انگار بی ام و الهه زیبایی
Bilbo
۱۴ شهریور ۱۳۹۷بینی و بین الله سری هشت طراحیش واقعا عالیه و من باورم نمیکنم کیفیت طراحی سری هشت رو در حد زد ۴ میدونید??
بامو هنوز رسما وارد فاز ماشین های تمام الکتریکی نشده، درسته که ix3 معرفی شده اما بر پایه x3 هست و مثل EQC که منحصرا مرسدس رو وارد فاز الکتریکی کردن خودروهاش کرد، بامو رو وارد یه فاز جدید نکرده. این مسئولیت رو قرار هست این کانسپت جدید بدوش بکشه که در واقع قراره بشه ویترین و حد اعلای اونچه که بامو در بعد تکنولوژی تو چنته داره( مثلا یکی از موارد اصلی اون سطح ۴ رانندگی خودکار هست)
اما بنظرم روند الکتریکی شدن مدلهای بامو تو بعد طراحی خیلی امیدوارانه نیستن، لااقل برای من
علی رضا
۱۵ شهریور ۱۳۹۷سری ۸ اون چیزی نبود که من با دیدن کانسپت ازش انتظار داشتم
نسبت به z4 بهتر همون طور که a کلاس نسبت به cls برتری داره از نظر طراحی
سری ۸ اصلا ابهت نسخه کانسپت رو نداره
پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England
۱۴ شهریور ۱۳۹۷متعصب نباشید.
این ماشین یک عقب گرد برای بنز محسوب میشه.
چه طراحی((البته خارجیش معقول تره)) هم داخلی،خیلی بده ماشینی مثل بنز طراحی داخلیش مثل هیوندای نکسو باشه!!!!
یا هیوندای شبیه این،فرقی نمیکنه مهم اینه که هیچ جهشه خاصی بنز برای متمایز نشون دادن یک مدل جدید و ساختار شکن انجام نداده.
یکی که((خارجی نه ایرانی!!)) میگفت شبیه طرح های سانگ یانگ شده و بالاخره یه مدتی سانگ یانگ از موتورهای بنز استفاده میکرد و حالا بنز از استایل سانگ یانگ،و این یک معامله ای هست که سالیان ساله انجام شده!!!!!
وزنشم به شدت سنگینه.در مقایسه با رقیب تازه منتشر شدش((آی پیس)) در واقع هیچ برتری نداره از حجم صندق عقب بگیرید تا مسافت وشتاب و……
سواری و راحتی و….هم فعلا نمیشه نظر داد شاید بهتر از آی پیس یا تسلا باشه.
در مجموع مرسدس طراحیش داره متمایل به آسیا میشه اینو کاملا میشه حس کرد.
Morteza
۱۵ شهریور ۱۳۹۷دقیقا کجای طراحی داخلیش شبیه به نکسو هست؟
به صرف داشتن دریچه کولر مستطیل شکل این دو تا طراحی داخلیشون به هم شبیه هست؟?
و اینکه به کدام سانگ یانگ شبیه هست؟
نمای پشت و جانبی کپی کاین هستش
مگه اینکه کاین محصول سانگ یانگ باشه!
و جدای از اینکه از کاین کپی برداری شده هیچ ایراد دیگه ای نمیشه گرفت
یعنی شباهت به کاین رو که کنار بذاریم واقعا ماشین بدی نیست از لحاظ طراحی
چه طراحی داخلی و چه طراحی خارجی قابل قبول هستن
من متوجه نمیشم بعضی دوستان منتظر طراحی عجیب و غریب بودن
خب یعنی چی؟چون ماشین برقی هست بنز بیاد مثل تویوتا پریوس چهارتا ذوزنقه متصل به هم طراحی کنه ؟
به عنوان یک ماشین لوکس طراحی معقولی داره
Sajjad
۱۵ شهریور ۱۳۹۷هیچکس همچنین انتظاری نداشت!
اکثرا انتظار داشتن یه محصول با زبان طراحی زیبای بنز ببینن که ندیدن
و همچنین انتظار قوای فنی بهتر و توانایی های حرکتی بیشتری از بنز بودن که متاسفانه نیست
شاید دو سه نسل بعدش توانایی رقابت با باقی الکتریکی های بازار جهانی رو پیدا کنه
Morteza
۱۵ شهریور ۱۳۹۷یعنی الان اصلا توانایی رقابت با بقیه رو نداره و دو سه نسل طول میکشه که برسه به اونا؟؟
عجب!
سیاست ها و هدف های هر کمپانی رو هم باید در نظر گرفت و البته مصلحت! الان از کجا معلوم که فلان ماشین الکتریکی که مثلا ۵۰ کیلومتر بردش بیشتره یا زودتر شارژ میشه عملکردش تو طولانی مدت بهتره؟ ما از همه این چیزا خبر داریم؟
دو سه نسل دیگه؟
جالبه مرسدس رو یکی از پیشتاز ها در زمینه ماشین های اینده و تغییر نسل از بنزینی به الکتریکی میدونن و قطعا خود مرسدس هم میدونه داره چیکار میکنه!
اره خود منم انتظار داشتم طراحیش بهتر میبود
یا شتابش بهتر بود ولی خب …
این به نظر یه کراس اور کوچیک واسه استفاده های شخصی هستش
منتطر رونمایی از eqs و eqa میمونم ببینم اونا با خودشون چی میارن
Sajjad
۱۵ شهریور ۱۳۹۷آقا مرتضی
کافیه مشخصات فنیش رو با بقیه مقایسه کنی
متوجه میشی هنوز مونده تا به بقیه برسه
البته مونده تا امتحان پس بده و باید طی گذر زمان مشخص بشه
ولی چیزی که الان مشخصه توان فنی مناسب رقابت نداره
ADAK
۱۵ شهریور ۱۳۹۷چقدر زشته خدا
دوستات هم که ماییم …
مانی
۱۶ شهریور ۱۳۹۷طراحی خارجیش خیلی خوبه البته تو نسخهایام جی لاین
نمایه عقب و پهلوش خیلی خوب و البته شبیه ماکان
نمای جلو هم شیک و ساده هست نمیشه ایراد خاصی گرفت
طراحی داخلیش حتی بهتر هم هست البته باید تریم چوبیش رو سفارش داد
یه ماشین کراس اور با ۴۰۰ اسب قدرت و ۷۶۰ نیوتون متر گشتاور با باتری ۸۰ کیلووات سأعتی
و ۴۵۰ کیلومتر برد و شتاب ۵.۱ ثانیه با طراحی داخلی خیلی خوب و ظاهر مناسب
نمیدونم دیگه چه انتظاری دارین که میگین از لحاظ فنی عقب هست
مگه واسه مسابقست یا سوپر اسپرته؟بنظر که همه چیزش خوبه
حالا باید تولید بشه برسه به دست مشتری ببینیم تو تستهای تخصصی چطور از آب در میاد