مرسدس بنز SL در طول عمر حدود هفتادسالهٔ خود تنها هفت بار نسل عوض کرده است و حالا جدیدترین نسل این رودستر نمادین آلمانی با تغییراتی کلی و بنیادین رسماً معرفی شده است. یکی از مهمترین تغییرات این نسل، تغییر نام آن به مرسدس-آامگ است که این یعنی حالا باید این خودرو را AMG SL صدا بزنیم. این ماشین کاملاً جدید بوده و بهطور کامل از ابتدا روی پلتفرم تازهای شکل گرفته که از آلومینیوم، فولاد، منیزیوم و کامپوزیت ساخته شده و در نسل بعدی AMG GT هم بکار خواهد رفت.
نسل جدید SL با ۴,۷۰۵ میلیمتر طول، ۷۴ میلیمتر کشیدهتر از نسل قبلی شده و فاصلهٔ محوری آنهم با ۱۱۵ میلیمتر افزایش به ۲,۷۰۰ میلیمتر رسیده است. این خودرو ۱۵۴ میلیمتر از مدلی که جایگزین آن میشود یعنی AMG GT رودستر هم طول بیشتری دارد. در ظاهر نیز همهٔ مدلهای SL جدید با جلوپنجرهٔ پانامریکانای خاص AMG ارائه میشوند تا مشخص شود که آن رودستر افسانهای حالا عضوی از خانوادهٔ AMG است.
AMG SL فعلاً فقط در دو مدل ارائه میشود که هردو از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی M177 آشنای AMG استفاده میکنند. این موتور در مدل پایه که SL55 نام دارد، ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما در مدل دوم بنام SL63، به لطف بوست بیشتر توربوها، بهبود جریان هوا و تغییراتی در نرمافزار، خروجی آن به ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا میکند.
SL حتی در نسخهٔ پایه هم خودروی سریعی است و ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد اما در SL63 این زمان به تنها ۳.۶ ثانیه کاهش پیدا میکند. حداکثر سرعت دو مدل نیز به ترتیب ۲۹۵ و ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. در هردو مدل، انتقال نیرو توسط یک گیربکس نُه سرعتهٔ اتوماتیک AMG صورت میگیرد که بجای مبدل گشتاور، کلاچ تر دارد که باعث میشود خودرو سریعتر دور گرفته و به فشردن پدال گاز تهاجمیتر واکنش نشان دهد. همچنین برای اولین بار، SL به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مجهز شده و هردو مدل بهصورت استاندارد از آن بهره میبرند.
اما خانوادهٔ نسل جدید SL جدید صرفاً به این دو مدل محدود نمیشود و بهمرور مدلهای دیگری مثل یک شش سیلندر هیبریدی خفیف و یک پلاگینهیبریدی پرچمدار هم برای آن ارائه خواهد شد. انتظار میرود نسخهٔ پلاگینهیبریدی SL همان قوای محرکهٔ ۸۳۱ اسب بخاری AMG GT63 E که چند ماه پیش در نمایشگاه مونیخ رونمایی شد را قرض بگیرد. هردو مدل SL55 و SL63 بهصورت استاندارد از سیستم تعلیق مدرن پنج اتصالی در جلو، ترمزهای کربن سرامیکی و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب بهره میبرند اما SL63 برتری خود را با برخورداری از سیستم تعلیق بادی و کنترل بادیرول فعال نشان میدهد زیرا SL55 از فنرهای فولادی معمولی استفاده میکند.
یکی دیگر از تغییرات مهم نسل جدید SL، جایگزینی سقف فلزی جمع شوندهٔ قبلی با نمونهٔ پارچهای سهلایه است. کنار گذاشتن سقف فلزی مرکز ثقل خودرو را پایینتر آورده، ۲۱ کیلوگرم از وزن کم کرده و در هنگام جمع بودن نیز فضای کمتری را در صندوق بار اشغال میکند. این سقف جدید همچنین تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۵ ثانیه بسته میشود که ۵ ثانیه نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است. هردو مدل هشت سیلندر SL بهصورت استاندارد به سیستم ایراسکارف مرسدس که هوای گرم را از درون پشتسریها به بیرون پمپ میکند نیز مجهز هستند.
برای اولین بار پس از چندین نسل، به کابین SL جدید دو صندلی عقب کوچک اضافه شده که برای نشستن افرادی با قد حداکثر ۱۵۰ سانتیمتر مناسب هستند. SL55 بهصورت استاندارد روی رینگهای ۱۹ اینچی قرار میگیرد اما برای SL63 نمونههای بزرگتر ۲۰ و ۲۱ اینچی در نظر گرفته شده است که بهخوبی دهانهٔ گلگیرهای برجستهٔ خودرو را پر میکنند.
نسل جدید SL در ظاهر بیشتر به AMG GT رودستر که جایگزین آن شده شبیه است تا نسل قبلی خود هرچند که چراغهای جلوی مثلثی شکل نمایی عصبانیتر به آن بخشیدهاند. در عقب خودرو نیز میتوان شباهتهایی با AMG GT4 مشاهده کرد. در اینجا بهصورت استاندارد یک اسپویلر پنج حالته با تنظیم خودکار وجود دارد تا انتهای خودرو را به زمین بچسباند. کسانی که در جلو هم به همین میزان داونفورس نیاز دارند میتوانند پکیج آئرودینامیک را سفارش دهند که بالههایی را به سپر جلو و یک اسپویلر فیبر کربنی با تنظیم الکترونیکی را به زیر دماغه اضافه میکند. این اسپویلر در سرعتهای بالا ۴۰ میلیمتر گسترش پیدا میکند و در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت از نیروی رو به بالای اکسل جلو ۵۰ میکاهد.
در داخل SL جدید، مرسدس از هایپراسکرین سدان الکتریکی EQS استفاده نکرده طراحی سنتیتر را برگزیده است؛ بنابراین، در اینجا یک تبلت بزرگ به سبک S کلاس روی کنسول مرکزی جای گرفته که جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX مرسدس را ارائه میکند و با صفحه آمپر دیجیتالی سهبعدی و هدآپد دیسپلی همراه است. در این ماشین سیستمهای ایمنی و کمکرانندهای که از یک مرسدس گرانقیمت انتظار میرود هم وجود دارند. مرسدس هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت و زمان عرضهٔ AMG SL منتشر نکرده است.
M.K karimi
۷ آبان ۱۴۰۰عجب جیگری شده 🤤🤤
حسین
۱۵ آبان ۱۴۰۰ولی سقف پارچه ای و اون دوتا صندلی کودک عقبی خیلی تو ذوق من زد و البته باز هم چراغ های عقبی که انگار ماشین لاکی درست کرده.
نمیدونم تا کی بنز میخاد عشق و علاقه ما را نسبت خودش اینجوری پاره پوره کنه
☹☹☹
Saeed
۷ آبان ۱۴۰۰فوقالعاده همه چیز عالی 👌
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۷ آبان ۱۴۰۰فوق العاده شده ، طراحی خشن و اسپرت اما با کمال ظرافت و شیک بودن ، کابین رویایی فوق العاده لوکس و زیبا و همچنین موتور های قدرتمند و دلنشین که البته هنوز کامل نشدن و غول آخر sl73 هست که ۱۰۰ ٪ پرفورمنسی خارق العاده و در حد سوپر کار های سطح بالا به ای ماشین میده ، در کل بسیار بسیار بسیار قشنگتر از نسل قبل و حتی قبلی قبلیشه و تبدیل به یه ماشین فوق العاده همه کاره شده ، واقعا بنز گل کاشته ، بازم مثل همیشه بهترین هارو از بنز میبینیم
AMG GT R
۷ آبان ۱۴۰۰اگر توانش رو داشتم حتما میخریدم
ظاهرش خوبه
کابینش عالی هست
پرستیژ خیلی بالایی داره
اصالت داره (نه در طراحی در اسم منظورم هست )
پرفورمنس هم که خیلی عالی هست در دو نسخه
در نسخه 63 sl گشتاورش با مکلارن 765 lt برابر هست!
رامتین
۷ آبان ۱۴۰۰حرف نداره گرچه انتظار توان بیشتری از این خودرو داشتم. بهرحال موتور 8 سیلندر 4 لیتری در نسخه SL55 توان 470 اسب یه مقدار کمه. دلیل این حرف اینه نسخه پایه سری 8 بی ام و با 8 سیلندر 523 توان داره. نسخه 53 بنز AMG GT53 با شش سیلندر همین توان 450 را داره. بنابراین بهتر بود نسخه SL55 به 500 اسب و نسخه SL63 به 600اسب مجهز بشه.
- A M I R -
۷ آبان ۱۴۰۰با توجه به این که این ماشین به نوعی تو سگمنت GT قرار میگیره و پرفورمنس اولویتش نیست قدرتش کاملا مناسبه به نظر من. طراحیشم چشم نوازه و مثل نسل های قبل هر دو ذات اسپرت و کلاسیکش رو پوشش میده. اما من انتظار طراحی انقلابی تری رو داشتم، اس ال میراث دار بنز به حساب میاد، نمای جلوش نباید آدمو یاد a class بندازه. نمای عقبشم که کاملا برگرفته از amg gt هست. به جای این که الگوی طراحی بنز باشه خودش الگو گرفته از بقیه مدل ها. هرچند بلوغ این زبان طراحی بنز رو توی نسل جدید اس ال میتونیم ببینیم.
Sina10
۷ آبان ۱۴۰۰مرسدس SL افسانه ای برگشت !!
طراحیشو مخصوصا در عقب دوست دارم ، خیلی خوب در اومده
انتظار قدرت و سرعت بیشتری ازش داشتم ولی مطمئنم هیچ کسی رو مرسدس ناامید نمیکنه
ROBOLEXvic
۷ آبان ۱۴۰۰خیلی منتظرش بودم، و واقعا نتیجه عالی شده، طراحیش اصلا بی روح و کسل کننده نیست و فوق العاده خشن با قدرت خوب، همه چی تمومه این ماشین
مهدی
۸ آبان ۱۴۰۰از نظر من کابین خیلی جالبی نداره . ضمن اینکه به شخصه به هیچ وجه با سقف پارچه ای کنار نمیام چون معتقدم سنخیتی با خودروی اسپرت نداره
روزبه
۸ آبان ۱۴۰۰به نظر من این ماشین هررررررر چی که باشه ، SL نیست !
MC20
۸ آبان ۱۴۰۰طراحی بیرونی به اجبار و با ارفاق ، برای بعضی رنگ ها مثل قرمز ، قابل قبوله . . . اما کابین با اون تبلت بزرگ بی هویت ، بی روح تر از قبل شده . . . لکه دار کردن اصالت ، این روزها ، آسان تر از وقت دیگری است . . .
مهردادکمال
۸ آبان ۱۴۰۰معمولیه شما اس ال های بیست سال پیشو ببینین واقعا جذابتر بودن
MoosA
۱۱ آبان ۱۴۰۰《یادتون باشه بنز همیشه بنزه و هوشمندتر از همیشه پیش میره》
طاها
۲۶ آبان ۱۴۰۰عشق فقط یک کلام مرسدس و وسلام…