با معرفی رسمی بامو سری ۸ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، طرفداران این برند اسطورهای کاملاً هیجانزده شدند؛ اما پیش از آنکه با این خودروی کاملاً زیبا همراه شویم بهتر است نگاهی به تاریخچه کوتاه سری ۸ داشته باشیم تا اهمیت نسل جدید این خودرو برای باواریایی ها را بدانیم.
نسل اول بامو سری ۸ که داخل کمپانی با کد E31 شناخته میشود اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۹ معرفی شد. این خودرو دومین محصول پس از جنگ بامو با پیشرانه ۱۲ سیلندر محسوب میشد. بنا به بیانیه رسانهای بامو در آن زمان، سری ۸ یک چالش برای بهترین کوپههای اسپورت جهان محسوب میشد و دارای طراحی ظریف و خلاقیتها و نوآوریهای استثنایی بود.
بامو پس از معرفی سری ۸ جدید در ۵ روز اول ۵ هزار سفارش دریافت کرد و تا تابستان سال ۱۹۹۰ تمامی مدلهای این خودرو پیشفروش شده بودند. برای چنین خودروی گرانقیمتی، این عملکردی باورنکردنی محسوب میشد.
زمانی که بامو سری ۸ برای اولین بار معرفی شد فنیترین و پیشرفتهترین خودروی تاریخ این برند لقب گرفت. سری ۸ دارای تکنولوژیهایی همچون فرمان هیدرولیک حساس به سرعت، سیستم کنترل پایداری پیشرفته و دو کامپیوتر برای کنترل تمامی عملکردهای الکترونیکی خودرو بود. این خودرو در سال ۱۹۸۹ بیش از آنکه یک بامو باشد بیشتر شبیه یک شاهین هزاره جدید بود. بامو همچنین تلاش زیادی برای ساخت بدنهای با شکل پیشرفته انجام داد و از فرمهای آئرودینامیک به منظور دستیابی به ضریب درگ ۰.۲۹ استفاده کرد.
کابین این خودرو نیز لوکسترین کابین محصولات بامو در آن زمان بود. بخش داخلی نسل اول سری ۸ پر بود از چرم و متریال لوکس و مرغوب. اگرچه کابین این خودرو شیکترین کابین آن سالها نبود اما واقعاً دوستداشتنی و بهطور باورنکردنیای خوشساخت نشان میدهد. البته شاید میزان اشرافیت آن به اندازه قیمتش نبود.
و البته نقطهضعف این خودرو کابین طراحی و کیفیت نبود بلکه قیمت بالایش بود. سری ۸ بسیار گرانبها بوده و به خاطر کامپیوترهای زیاد و سیستمهای الکترونیکی برخی مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان را نیز نشان میداد. سری ۸ همچنین فاقد آن هندلینگی بود که مشتریان از یک بامو ناب انتظار داشتند؛ بنابراین اگرچه سری ۸ از نظر فنی فوقالعاده احساسبرانگیز بود اما از نظر فروش به اهداف مدیران دست نیافت.
اما آن سالها دیگر گذشته و سری ۸ به خاطر ظاهر برجسته، پیشرانه ۱۲ سیلندر و ذات لوکس خود جایگاه ویژهای در بین طرفداران یافته است.
حسین
۱ تیر ۱۳۹۷شاید اگر bmw بعد از مدل ۱۲سیلندر ، مدل ۸ سیلندر و بدون ان همه کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی را میساخت ، فروش بیشتری میکرد و هندلینگ بهتری داشت!
(چون موتور سبک تر بود ، هندلینگ و توازن وزن بهتر میشد)
البته موتور ضعیف تر و قیمت ارزانتر هم از ویژگی های مدل ۸ سیلندر میشد!
فورد
۱ تیر ۱۳۹۷اما 12 سیلندر خوراک کلکسیونر هاست و باعث میشه خاص تر بشه اون برچسب D روی صندوق کسی میدونه برای چیه?
احمد
۱ تیر ۱۳۹۷اول deutschland یعنی آلمان
Fk
۱ تیر ۱۳۹۷اون زمان هم هشت سیلندر داشت هم دوازده
۸۴۰
۸۵۰
حسین
۱ تیر ۱۳۹۷ممنون ، پس احتمالا هشت سیلندرش هم همان تجهیزات الکترونیکی گران را داشته؟
shirko
۱ تیر ۱۳۹۷واقعا رویایی
پرهام
۱ تیر ۱۳۹۷یکی از زیباترینای تاریخه فقط عکس نمای بقل رو ببینید که چقدر ایرودینامیکه و خوش ساخت.
917
۱ تیر ۱۳۹۷پس یه چیزی بوده مثل i8 که انگار از آینده اومده
Khosrow
۱ تیر ۱۳۹۷زیباترین — ب ام و — تاریخ / تکرار نشدنی / به طرز باور نکردنی زیباست / به این میگن ماشین نه ای 8 ..